نمونه قرارداد مشارکت در داروخانه و نکات مهم مشارکت در تاسیس داروخانه

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/18
زمان مطالعه: 12 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت داروخانه

قرارداد مشارکت داروخانه ، از سری قراردادهایی است که زیر مجموعه قرارداد مشارکت مدنی قرار می‌گیرد. فارغ التحصیلان داروسازی از بیشترین متقاضیان تاسیس داروخانه هستند. اما سرمایه گذاران بسیاری نیز مشتاق احداث داروخانه می‌باشند. اهمیت و لزوم وجود داروخانه بسیار واضح و روشن است. قطعا اهمیت این واحد زیرمجموعه واحد درمانی، برای کسی پوشیده نیست. احداث داروخانه مخصوصا در مناطق دورتر از مرکز شهرها بسیار مورد توجه و ضروری است. تاسیس داروخانه از مشاغل بسیار پر درآمد است. درآمد بالای داروخانه بسیاری از افراد و مخصوصا داروساز‌ها را برای فعالیت در این زمینه مشتاق می‌کند. اگرچه تاسیس داروخانه درآمد زیادی دارد، اما به همان نسب، هزینه تاسیس داروخانه نیز بسیار بالا است.

احتمالا بسیاری از افراد نمی‌توانند به تنهایی میزان هزینه‌ای که برای احداث و تجهیز داروخانه لازم است را تامین کنند. همین مسئله باعث می‌شود بحث مشارکت در تاسیس داروخانه به میان بیاید. مشارکت در تاسیس داروخانه راه حلی موثر برای افرادی است که با وجود علاقه مندی به این کار، به تنهایی از پس هزینه تاسیس داروخانه بر نمی‌آیند. مشارکت جهت تاسیس داروخانه ، نیازمند نوشتن نمونه قرارداد مشارکت در داروخانه است. همانطور که گفته شد، نمونه قرارداد مشارکت در داروخانه جز قراردادهای مشارکت مدنی است.

قانون مدنی و نمونه قرارداد مشارکت داروخانه

طبق قانون مدنی ، دو نفر یا بیشتر از افراد حقیقی یا حقوقی می‌توانند به قصد مشارکت و سود و منفعت با یکدیگر همکاری کنند. آن‌ها سرمایه نقدی و غیر نقدی خود را روی هم می‌ریزند و با هدف کسب درآمد با هم شریک می‌شوند. به همین دلیل است که به نمونه قرارداد مشارکت داروخانه ، قرارداد مشارکت مدنی داروخانه نیز گفته می‌شود. برای احداث و تاسیس یک واحد داروخانه لازم است که در ابتدا، الزامات قانونی آن را بشناسید و آن‌ها را انجام دهید. اولین و مهم ترین الزام قانونی برای تاسیس داروخانه، اخذ مجوز تاسیس داروخانه است. اخذ مجوز داروخانه پروسه‌ای مهم و کمی زمانبر دارد. همچنین مدارک معتبری نیز نیاز دارد. مشخص است که بدون داشتن مجوز، امکان فعالیت برای شما وجود ندارد.

هرگونه فعالیتی بدون مجوز تخلف محسوب می‌شود و به شدت با این مسئله برخورد قانونی خواهد شد. داروخانه زیرمجموعه کادر درمان و وزارت بهداشت و پزشکی کشور است و بر احداث و بهره وری آن نظارت بسیار زیادی وجود دارد. پیش از اقدام به تنظیم و امضای نمونه قرارداد مشارکت داروخانه ، ضروری است که از نحوه دریافت مجوز تاسیس آن و سرمایه لازم برای تاسیس داروخانه آگاه باشید و اطلاعاتی داشته باشید. در ادامه، چگونگی دریافت مجوز تاسیس داروخانه برای شراکت در داروخانه را به طور کامل توضیح می‌دهیم.

مجوز تاسیس داروخانه برای قرارداد مشارکت داروخانه

برای دریافت مجوز و پروانه تاسیس داروخانه ، قوانین و آیین نامه‌هایی تصویب شده است. در سال 1393 آیین نامه تاسیس و اداره داروخانه‌ها تصویب شد. همچنین در سال 1395 مجددا، آیین نامه‌ای تحت عنوان ضوابط تاسیس و اداره داروخانه‌ها تصویب شد. با توجه به این دو آیین نامه ، تاسیس داروخانه را می‌توان به 4 مرحله زیر تقسیم کرد:

  1. کسب امتیاز برای تاسیس داروخانه؛
  2. ثبت نام در سامانه معاونت غذا و دارو؛
  3. اخذ پروانه؛
  4. افتتاح و رونمایی از محل داروخانه.

در ادامه، به تفصیل این مراحل را توضیح می‌دهیم.

نمونه قرارداد مشارکت در داروخانه

کسب امتیاز برای تاسیس داروخانه قبل از مشارکت داروخانه چگونه است؟

در آیین نامه‌هایی که به منظور بیان چگونگی اخذ مجوز تاسیس داروخانه ، به تصویب رسیده اند، بحثی به نام امتیاز اخذ مجوز وجود دارد. امتیاز تاسیس داروخانه به این معنی است که برای دریافت مجوز لازم است شما شرایط و مدارکی داشته باشید. این شرایط و مدارک هر کدام مراحلی هستند که امتیازی به آن‌ها تعلق می‌گیرد. در نهایت، با در نظر گرفتن تمام آیتم‌ها و بررسی شرایط شما، معلوم می‌شود که شما امتیاز کافی برای اخذ مجوز تاسیس داروخانه را دارید یا ندارید. اگر امتیاز لازم را به دست آوردید می‌توانید برای اخذ پروانه اقدام کنید. بنا به آیین نامه تصویب شده درباره تاسیس داروخانه ، امتیازات لازم برای تاسیس داروخانه در شهر و روستا با جمعیت‌های متفاوت به شرح زیر است:

۲۸۵۰ امتیاز

تهران

۲۸۰۰ امتیاز

جمعیت یک میلیون نفر و بیشتر (سایر شهرها)

۲۷۰۰ امتیاز

جمعیت پانصد هزار الی یک میلیون نفر (سایر شهرها)

۲۶۰۰ امتیاز

جمعیت سیصد هزار الی پانصد هزار نفر (سایر شهرها)

۲۴۰۰ امتیاز

جمعیت صد هزار الی سیصد هزار نفر (سایر شهرها)

۲۲۰۰ امتیاز

جمعیت پنجاه الی صد هزار نفر (سایر شهرها)

۲۰۰۰ امتیاز

جمعیت کمتر از پنجاه هزار نفر (سایر شهرها)

بعد از دانستن امتیازات لازم برای تاسیس داروخانه ، سوالی که پیش‌ می‌آید این است که چگونه باید این امتیازات را کسب کنید و طریقه محاسبه امتیازات چگونه است. در ادامه ملاک‌های لازم برای امتیاز گیری را شرح می‌دهیم:

  • مدرک تحصیلی

مدرک تحصیلی یکی از موارد بسیار مهم برای تاسیس داروخانه است. مسلم است که دانش آموختگان و فارغ‌التحصیلان داروسازی در الویت هستند ولی شما با هر مدرک تحصیلی می‌توانید تقاضای تاسیس داروخانه کنید. نوع مدرک و مرتبه تحصیلی ( دیپلم، لیسانس، فوق لیسانس و دکترا) و مرتبط یا غیر مرتبط بودن مدرک تحصیلی امتیازات متفاوتی را اخذ می‌کند. امتیاز مدرک تحصیلی از 500 تا 2200 متغیر است. اگر سابقه کار مرتبط با داروخانه دارید، می‌تواند به شما کمک زیادی کند. به ازای هر سال سابقه کار، شما می‌توانید 15 امتیاز کسب کنید.

  • کارت خدمت نظام وظیفه

گذراندن خدمت نظام وظیفه از ملاک‌های امتیاز گیری است. داشتن معافیت یا گذراندن نظام وظیفه دارای امتیاز است. به این صورت که در ازای هر سال 30 امتیاز داده می‌شود.

  • بومی بودن یا غیر بومی بودن

اینکه در شهر یا استانی که بومی آن هستید اقدام به تاسیس داروخانه کنید نسبت به شهر یا استانی غیر بومی در امتیاز شما تفاوت ایجاد می‌کند. اگر در استانی که بومی آن هستید اقدام به تاسیس داروخانه کنید 50 امتیاز کسب می‌کنید و اگر در شهرستانی که بومی آن هستید اقدام به تاسیس داروخانه کنید 100 امتیاز می‌گیرید. این شرط شهرستان و استان، موجب می‌شود که بومی بودن برای شما 150 امتیاز به همراه داشته باشد. مسلم است افرادی که بومی نیستند از این امتیاز محروم می‌شوند. اگر بومی شهرستانی هستید که به داشتن داروخانه احتیاج دارد هم می‌توانید از این شرایط امتیاز دریافت کنید و هم می‌توانید موهبت بزرگی برای سهولت پروسه درمان و رفع احتیاجات هم‌‌شهریان خود باشید.

  • ایثارگری و جانبازی

برای افرادی که در جبهه حضور داشته‌اند امتیازی وجود دارد. افرادی که در جبهه بودند و جز ایثارگران محاسبه می‌شوند به ازای هر روز 33 امتیاز دریافت می‌کنند. امتیاز جانبازان نیز بر اساس درصد جانبازی آن‌ها محاسبه می‌شود.

همانطور که توضیح داده شد به این ترتیب و با رعایت هر‌کدام از شرایط و ماده‌ها، امتیازات داده می‌شود. اگر به تنهایی اقدام به دریافت مجوز تاسیس داروخانه می‌کنید، امتیازاتتان به تنهایی محاسبه می‌شود و اگر تصمیم به شراکت در داروخانه دارید، هر دو شریک یا شریکان، به طور مجزا بررسی می‌شوند و باید به حد نصاب امتیاز برسند. اگر شریکی که انتخاب کرده‌اید نتواند به حد نصاب امتیاز برسد، نمی‌توانید با او مشارکت کنید و نمونه قرارداد مشارکت داروخانه ببندید. هر کدام از شریکان در مورد تمام ماده‌ها، یعنی بومی بودن یا نبودن ، کارت خدمت و ایثارگری بررسی می‌شوند و تمام شرکا باید امتیاز بگیرند. امتیاز مدرک تحصیلی نیز انجام می‌شود و سابقه کار مرتبط برای تمامی شرکا لازم و ضروری نیست و امتیاز یک طرف که بیشتر است، برایشان لحاظ می‌شود.

ثبت نام در سامانه معاونت غذا و دارو (برای مشارکت در تاسیس داروخانه)

برای محاسبه امتیازاتی که پیش‌تر توضیح داده شد، لازم است به سامانه معاونت غذا و دارو مراجعه کنید. با ثبت نام در سامانه معاونت غذا و دارو نام کاربری و رمز عبور دریافت می‌کنید. در ادامه باید با نام کاربری و رمز عبور وارد صفحه کاربری خود شوید و مدارک لازم جهت امتیاز گیری را آپلود کنید. اگر تصمیم به تنظیم نمونه قرارداد مشارکت داروخانه دارید، لازم است اطلاعات و مدارک تمامی شرکا در سامانه آپلود شود. با آپلود اطلاعاتتان در سامانه، امتیازات شما محاسبه می‌شود و در لیست انتظار برای دریافت مجوز تاسیس داروخانه قرار می‌گیرید. درخواست شما بررسی می‌شود و درباره مدرک تحصیلیتان از دانشگاهتان سوال پرسیده می‌شود. با تایید دانشگاه و تایید بقیه موارد، مدتی 15 روزه به شما داده می‌شود تا گواهی عدم اعتیاد و عدم سو پیشینه خود و شریکان را ارسال کنید. مدارک شما در سامانه به ثبت می‌رسد و بررسی و تایید می‌شود.

اخذ پروانه برای قرارداد مشارکت داروخانه

بعد از مراحل فوق ، باید مدارکتان را به تایید کمیسیون امور داروخانه‌ها برسانید. تصمیم نهایی برای درخواست شما در این کمیسیون گرفته می‌شود. اگر مدارک کامل باشد پروانه اشتغال داروخانه برای شما صادر می‌شود. اگر درخواست تاسیس داروخانه به صورت شریکی داشتید، پروانه اشتغال به نام هر دو شریک صادر می‌شود. براساس تبصره 1 ماده 4 آیین نامه، پروانه‌ای که به صورت شریکی صادر می‌شود، تنها مختص به آن شریکان است و هر یک از شریکان نمی‌توانند آن را با شخص دیگری شریک شوند. البته در آینده هر کدام از شرکا می‌توانند مجزا اقدام به درخواست مجوز تاسیس داروخانه کنند. همچنین می‌توانند شراکت را تمام کنند. اما در این مورد، رضایت دو طرف لازم است و یک طرفه نمی‌شود قرارداد مشارکت داروخانه را لغو کرد. اگر این اتفاق یک طرفه بیافتد براساس تبصره 2 ماده 4 آیین نامه، خسارت فسخ شراکت با کسی است که شراکت را تمام می‌کند.

افتتاح و رونمایی از محل داروخانه

در مرحله آخر، کمیسیون امور داروخانه‌ها ، کارشناسی می‌فرستد تا از داروخانه تاسیس شده بازدید کند. مکان، تجهیزات، پرسنل و امکانات و اجناس را مورد بررسی قرار می‌دهد و در صورت تایید، اجازه افتتاح داروخانه داده می‌شود. بعد از افتتاحیه، شما می‌توانید به صورت قانونی فعالیت و کار خود را در داروخانه شروع کنید.

قوانین شراکت داروخانه (مشارکت در تاسیس داروخانه)

تا اینجای کار، درباره الزامات قانونی و حقوقی اخذ مجوز برای شراکت داروخانه توضیح دادیم. قوانین شراکت داروخانه یک سری اصول و امور حقوقی دیگر نیز دارد که لازم است در نمونه قرارداد شراکت داروخانه رعایت شود. ضرورت نوشتن نمونه قرارداد مشارکت داروخانه مشخص است و در ادامه، درباره نحوه نوشتن نمونه قرارداد شراکت داروخانه برای شریکان، توضیح می‌دهیم.

بعد از تهیه مجوزها و موافقت‌های لازم و همچنین بعد از انجام توافقات اولیه میان اشخاصی که تمایل دارند برای راه اندازی یک داروخانه به صورت شراکتی همکاری کنند، نوبت به تنظیم یک شراکت نامه مکتوب و مستند می‌رسد. این شراکت نامه باید مطابق با قانون تهیه و تنظیم شود تا اعتبار حقوقی و قانونی داشته باشد و طرفین بتوانند در روز اختلاف، شراکت نامه را به محاکم قضایی ببرند و به آن استناد کنند. قانون مدنی در یک باب، به صورت اختصاصی عقد شرکت (قرارداد مشارکت) را مورد توجه قرار داده است و آن را تعریف می‌کند. همچنین این باب از قانون مدنی، قواعد و شروط لازم برای انجام این قرارداد را نیز بیان کرده است. بنابراین، زمانی که از قوانین شراکت داروخانه صحبت می‌شود، بخشی از این قوانین مربوط به اصول قانون مدنی در خصوص شراکت است.

الزامات قانونی نمونه قرارداد مشارکت داروخانه (مشارکت در تاسیس داروخانه)

برای نوشتن نمونه قرارداد مشارکت داروخانه ، لازم است که در ابتدا، با یک عنوان کوتاه و مختصر، اصل قرارداد را توضیح دهید. مثلا از عنوان مختصر قرارداد مشارکت داروخانه ، استفاده کنید.

در ادامه، باید مشخصات شرکا به طور کامل و با جزئیات نوشته شود. طرفین قرارداد مشخص شوند و اگر شخص حقیقی یا حقوقی در مشارکت است، از ایشان نام برده شود.

در نمونه قرارداد مشارکت در داروخانه ، بعد از نوشتن مشخصات طرفین، موضوع قرارداد به طور کامل و با جزئیات توضیح داده می‌شود.

نحوه کار، چگونگی شراکت و هدف از قرارداد شراکت و به طور کلی، مسائلی از این نوع، توضیح داده می‌شوند. در بند بعدی، نمونه قرارداد مشارکت داروخانه ، لازم است که زمان شروع و پایان شراکت، به طور دقیق مشخص شود. همچنین مکان دقیق داروخانه نیز باید مشخص شود و در قرارداد نوشته شود. در ادامه قرارداد مشارکت جهت تاسیس داروخانه ، آورده‌های طرفین قرارداد نوشته می‌شود و سهم هرکدام از طرفین مشخص می‌شود. درصدی که به هرکدام داده می‌شود و به نوعی حقوق قانونی طرفین مشخص می‌شود. در ادامه قرارداد مشارکت مدنی داروخانه ، وظایف و تعهدات طرفین نوشته می‌شود. انتظارات، شروط ویژه شرکا ، نحوه اداره داروخانه، مسئولیت‌های طرفین و مسائل دیگر به طور کامل و با جزئیات در قرارداد نوشته خواهد شد.

مشاوره حقوقی قرارداد مشارکت مدنی داروخانه

نمونه قرارداد مشارکت داروخانه از قراردادهای مهم است و برای طرفین قرارداد دارای حساسیت‌های ویژه است. میزان سرمایه‌ای که برای هزینه تاسیس داروخانه لازم است، به اندازه‌ای است که احتیاط در قرارداد شراکت را با اهمیت‌تر می‌کند. لزوم داشتن تخصص و دانش حقوقی، در زمینه نگارش و تنظیم قرارداد مشخص است. مشاوران حقوقی می‌تواند گزینه امن شما برای تنظیم نمونه قرارداد مشارکت در داروخانه و شروع کارتان باشند. تیم مشاوران حقوقی رکلا با داشتن تجربه و دانش در زمینه قوانین شراکت داروخانه ، می‌تواند به بهترین نحو شما را در این امر یاری کنند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، اقدام به تنظیم انواع قرارداد مشارکت کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد کامل شوید. همچنین شما می‌توانید، تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید یا از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره مند شوید.

نمونه قرارداد کامل

روی تصویری که در زیر قرار داده‌ایم بزنید و صفحه دریافت این قرارداد کامل را مشاهده کنید.

نمونه قرارداد مشارکت داروخانه
دریافت نسخه کامل
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات