قرارداد شراکت در فروشگاه و نکات نمونه قرارداد مشارکت مدنی در فروشگاه چیست؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/11/10
زمان مطالعه: 12 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت در فروشگاه

قرارداد شراکت در فروشگاه  یا نمونه قرارداد مشارکت مدنی در فروشگاه ، از سری قراردادهای پر استفاده در میان انواع قرارداد شراکت است.

شراکت نامه فروشگاه و مغازه باهم تفاوتی دارد؟

پیش از اینکه توضیحاتی را که در ادامه برای شما نگارش کرده‌ایم مطالعه کنید توصیه می‌کنیم ویدئوی زیر را ببینید. ما در این ویدئو توضیح داده‌ایم که آیا شراکت نامه فروشگاه با مغازه متفاوت است یا از نظر حقوقی، تفاوتی میان آن‌ها وجود ندارد. با آگاهی از این نکته متوجه خواهید شد که میان مشارکت‌های گوناگون، تفاوتی وجود دارد یا خیر.

فروشگاه‌ها یا مغازه‌ها جایی برای عرضه جنس است.

هرچند که فروشگاه و مغازه از نظر لغوی و معنایی به هم شبیه هستند، اما در عرف، مجزا در نظر گرفته می‌شوند. فروشگاه معمولا مساحت بیشتری از یک مغازه دارد و میزان و تنوع اجناس در آن زیاد است. از طرفی، چندین نوع جنس را در کنار هم دارد و صرفا به صنف خاصی محدود نیست. هرچند بعضی فروشگاه‌ها به طور تخصصی جنس خاصی دارند، ولی همان جنس را هم، بسیار کامل و در انواع مختلف پوشش می‌دهند. در اصطلاح، به فروشگاه، هایپر مارکت نیز می‌گویند.نوع دیگری از فروشگاه‌ها هستند که به فروشگاه‌های زنجیره‌ای معروف می‌باشند. به این صورت که در یک شهر شعبه اصلی دارند و در سایر شهر‌ها و کشور‌ها نیز به مرور شعبه‌هایی تاسیس می‌کنند. ممکن است سال‌ها از تاسیس فروشگاه اولی گذشته باشد و حالا مجموعه‌ای از فروشگاه‌های زنجیره ای در بسیاری از شهر‌ها داشته باشد.

در چنین شرایطی، شرایط برای مشارکت و همکاری‌های فراوان، ایجاد می‌شود. ممکن است شما علاقمند باشید در سهام فروشگاه‌های زنجیره‌ای شریک شوید. مثلا بخواهید قرارداد مشارکت فروشگاه رفاه تنظیم کنید یا شاید ایده تاسیس فروشگاه خودتان را داشته باشید که با توجه به نوآوری در زمینه ارائه محصولات و خدمات، بتواند بسیار سودآور و اجرائی باشد، ولی برای این کار، سرمایه اولیه و لازم را نداشته باشید. یا ممکن است صاحب کالایی خاص باشید و بخواهید آن را در اختیار فروشگاه ویژه‌ای بگذارید. در مجموع این مدل شراکت‌ها، نیازمند تنظیم نمونه قرارداد مشارکت مدنی در فروشگاه است.

مشارکت مدنی چه معنایی دارد؟

منظور از مشارکت مدنی، بحث حقوقی پیچیده‌ای نیست. تنها به این معنا است که این شراکت‌ نامه براساس ماده 10 قانون مدنی نوشته می‌شوند. ماده 10 قانون مدنی، به این معنی است که از نظر قانونی، شراکت شما موجه است و مانعی برای ایجاد یک مشارکت قانونی نیست. تنها شرط این ماده این است که مشارکت برخلاف احکام شرعی، عرفی و قانونی نباشد.

الزامات قانونی و حقوقی قرارداد شراکت فروشگاه

قبل از اقدام به تاسیس فروشگاه یا اقدام به شراکت کاری در این زمینه، باید الزامات قانونی آن آماده شود. از ابتدایی ترین مسائل در زمینه احداث فروشگاه، پروانه کسب و مجوز اشتغال است. با توجه به نوع فعالیتی که دارید و با توجه به نوع جنس یا اجناسی که برای فروش در فروشگاه خود قرار می‌دهید، لازم است که از واحد صنفی مربوطه، پروانه کسب دریافت کنید. اگر بدون داشتن پروانه کسب، شروع به فعالیت کنید، با شما برخورد قانونی خواهد شد. حتی ممکن است فروشگاه شما پلمپ شود.

بعد از داشتن پروانه کسب و محیا کردن شرایط و امکانات لازم، مانند ابزار، وسایل، مکان فروشگاه، پرسنل و فروشنده‌ها، از محیط کار شما بازدید می‌شود و به شما پروانه بهره‌برداری داده می‌شود. همچنین شما باید تاییدیه بهداشت را نیز داشته باشید. مخصوصا در فروشگاه‌هایی که مواد و کالاهای خوراکی برای عرضه دارند، تاییدیه بهداشت و کارت سلامت کارکنان، دارای اهمیت است. پس از درخواست شما، بازرسان بهداشت به محل فروشگاه می‌آیند و بعد از تایید نهایی توسط آن‌ها، مجوز صادر می‌شود و شما بدون مانعی می‌توانید شروع به فعالیت کنید.

داشتن این مجوز‌ها از الزامات قانونی و حقوقی قرارداد شراکت فروشگاه است.

قانون قرارداد مشارکت فروشگاه

قرارداد مشارکت فروشگاه از نظر قانونی نوعی قرارداد مشارکت مدنی است و نوعی سرمایه گذاری نیز محسوب می‌شود که طبق ماده 571 قانون مدنی، اجازه آن از نظر قانونی صادر شده است و موردی ندارد. ماده 10 قانونی مدنی ذکر می‌کند که شراکت باید مطابق قانون و شرع باشد. در مجموع قرارداد مشارکت فروشگاه مانند سایر قراردادهای مشارکت مدنی است. قراردادهایی که در آن به منظور سود و درآمدزایی، سرمایه نقدی و غیر نقدی افراد با هم جمع می‌شود. در این قرارداد، منافع افراد دارای اهمیت زیادی است.

نحوه نوشتن قرارداد مشارکت فروشگاه

برای نوشتن شراکت نامه فروشگاه بهتر است که از مشاوران حقوقی کمک بگیرید.

قرارداد برگه‌ای حقوقی است. ضامن تفاهم شما است. بند‌های نوشته شده در قرارداد، حقوق شما را مشخص می‌کند. بنابراین لازم است با تسلط کامل به امور حقوقی نوشته شود. داشتن یک قرارداد خوب شما را در حفاظت از حقوقتان، یاری می‌کند.

در ادامه، نحوه نوشتن قرارداد مشارکت فروشگاه را شرح می‌دهیم.

همچنین می‌توانید برای مشاوره در زمینه تنظیم قرارداد مشارکت فروشگاه با مشاوران حقوقی رکلا در تماس باشید.

عنوان شراکت نامه فروشگاه

در ابتدای قرارداد مشارکت فروشگاه ، عنوان قرارداد می‌آید.

عنوان عبارتی است که توضیح مختصری درباره محتوای قرارداد می‌دهد. مثلا ذکر شود: قرارداد مشارکت فروشگاه

مشخصات در قرارداد شراکت در فروشگاه

بعد از عنوان، نوبت معرفی افراد حاضر در قرارداد مشارکت فروشگاه است.

در این قسمت، مشخصات کامل افراد حاضر در شراکت فروشگاه را می‌نویسید.

مشخصات باید کامل، با جزئیات و دقیق باشد. به عبارت دیگر، طرف اول و طرف دوم نمونه قرارداد مشارکت مدنی در فروشگاه را در این بخش معرفی می‌کنیم. اگر هرکدام از شریک‌ها، تابعیت کشور دیگری را دارند لازم است که در ادامه مشخصات، به این موضوع توجه شود.

موضوع  قرارداد مشارکت فروشگاه

بعد از مشخصات، نوبت بخش موضوع قرارداد مشارکت فروشگاه است.

موضوع قرارداد مشارکت فروشگاه ، باید به طور صریح و روشن بیان شود.

مشخص شود هدف از این شراکت، انجام دقیق چه نوع کار و فعالیتی است.

دو طرف به چه منظور قصد شراکت دارند.

چگونه به انجام به این شراکت می‌پردازند.

توضیح کامل و جامع موضوع شراکت نامه فروشگاه ، ابهامات احتمالی را رفع می‌کند و امضا کردن نمونه قرارداد مشارکت مدنی در فروشگاه را آسان‌تر می‌کند.  هر دو طرف لازم است که به وضوح بدانند چه قراردادی امضا می‌کنند و چه انتظاری از آن‌ها می‌رود. کار فروشگاه و چگونگی شراکت با فروشگاه و کاری که شرکا در فروشگاه می‌خواهند انجام دهند به صورت کامل و جامع توضیح داده می‌شود.

مکان و زمان قرارداد شراکت در فروشگاه

در این بخش ابتدا مکان دقیق احداث یا اجاره فروشگاه، به طور دقیق بیان می‌شود.

آدرس با جزئیات نوشته می‌شود. نام شهر یا شهرهایی که قرار است فروشگاه احداث شود(اگر فروشگاه زنجیره‌ای است)، به صورت کامل نوشته می‌شود. در ادامه، زمان دقیق قرارداد ذکر می‌شود. بیان می‌شود که قرارداد مشارکت فروشگاه از چه تاریخی شروع شده است و در چه تاریخی به پایان می‌رسد. طبق مواد قانونی، طرفین قرارداد موظف‌ اند تا پایان زمان قرارداد شراکت در فروشگاه ، به آن متعهد بمانند. حق ترک کردن مشارکت، یا با توافق طرفین است، یا با اتمام زمان و تاریخ قرارداد یا در صورت تحقق شرایط فسخ. نوشتن زمان دقیق نمونه قرارداد مشارکت مدنی در فروشگاه ، این ضمانت را می‌دهد که طرفین تا پایان قرارداد، به کار، متعهد باشند.

سرمایه و آورده‌ در قرارداد شراکت در فروشگاه

این بند، درباره سرمایه شما توضیح می‌دهد.

آورده شما به قرارداد مشارکت فروشگاه ، همان چیزی است که به وسیله داشتن آن، اقدام به امضای قرارداد مشارکت کرده‌اید. ممکن است شما سرمایه گذار باشید. سرمایه مالی مورد نظر را در اختیار طرف مقابل بگذارید. ممکن است شما متخصص، ماهر و دارای آگاهی تخصصی از کار مورد نظر باشید. ممکن است شما دارای مجوز و پروانه کسب باشید. در هر حالت، آورده شما به قرارداد شراکت در فروشگاه ، باید به طور دقیق در این بخش نوشته شود. این آورده هم به صورت نقدی و هم غیر نقدی، قابل ارزیابی و ثبت در شراکت نامه فروشگاه است. قرارداد شراکت فروشگاه نشان‌ می‌هد که شما چه چیزی در این مشارکت دارید و در زمان بروز مشکل، به اثبات حقوق شما کمک زیادی می‌کند.

آورده‌ هر شریک در مقابل نام او قرار می‌گیرد.

میزان سهم شرکا در قرارداد شراکت در فروشگاه

در این بخش، باید میزان سهم شرکا مشخص و درصد مشارکت هر کدام نوشته شود. این سهم و درصد مشخص شده، براساس آورده‌هایی است که طرفین در بند قبلی بیان‌ کرده‌اند و با توافق طرفین تعیین می‌شود.

به قسمت قرمز رنگ تصویر زیر که بخش سهام قرارداد مشارکت مدنی رکلا است، توجه کنید:

قرارداد شراکت در فروشگاه

سود و زیان قرارداد شراکت در فروشگاه

در این بند می‌توانید توضیح دهید که خسارات و زیان‌های شراکت، به چه صورت بین شرکا تقسیم شود. همچنین باید در مورد نحوه تقسیم سود حاصل از کار توضیح دهید. مشخص کنید که حقوق پرسنل و هزینه‌های جاری از چه منبعی پرداخت شود. با توجه به ماده 575 قانون مدنی، هر یک از شرکاء به نسبت سهم خود در نفع و ضرر سهیم می‌باشد مگر اینکه برای یک یا چند نفر از آنها در مقابل عملی سهم زیادتری ‌منظور شده باشد. البته در این مورد ، توافق طرفین قرارداد شراکت فروشگاه نیز دارای اهمیت زیادی است. شرکا می‌توانند در این زمینه‌ها به توافق برسند که با ذکر آن توافقات در متن قرارداد شراکت در فروشگاه ، جنبه قانونی پیدا‌ می‌کند.

محرمانگی اطلاعات قرارداد شراکت در فروشگاه

این قسمت از قرارداد می‌تواند بسیار مهم باشد. براساس این ماده از  ، طرفین موظف هستند که اطلاعات شراکت را جایی بازگو نکنند. طرفین به ایده‌ها، برنامه‌ها و طرح کلی کار مشارکت فروشگاه متعهد هستند. باید اطلاعات را حفظ کنند.

این بخش حتما باید ضمانت اجرا داشته باشد. به قسمت قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این عکس، تصویر یکی از قسمت‌های قرارداد مشارکت مدنی رکلا می‌باشد. ما برای قرارداد مشارکت مدنی، دو ضمانت اجرا در نظر گرفته‌ایم. یکی از ضمانت اجراها مربوط به محرمانگی اطلاعات می‌باشد و ضمانت اجرای دیگر، مربوط به سایر تعهدات طرفین است.

وظایف و تعهدات در قرارداد شراکت در فروشگاه

در این بخش، به طور مفصل در مورد چگونگی اداره فروشگاه و کار در آن صحبت می‌شود. تمام کارهایی که باید هر کدام از طرفین انجام دهند بیان می‌شود. این کارها معمولا بخشی از نقش شرکا در شراکت محسوب می‌شود. در مورد نحوه اداره فروشگاه نیز تصمیم گیری می‌شود. برای مثال طبق ماده 576 قانون مدنی طرز اداره کردن اموال مشترک، تابع شرایط مقرره بین شرکاء خواهد برد و با توجه به نقش هر کدام از طرفین در اداره فروشگاه تصمیم گیری می‌شود که سهم هر دوطرف به چه میزان باشد و مسئولیت‌ها، وظایف و تعهدات به چه صورت تعیین شود. در این بخش، طرفین می‌توانند شروط خود را نیز بیان کنند. شرط‌هایی که عمل به آن‌‌ها برای شرکا مهم است در قرارداد شراکت فروشگاه ذکر می‌شوند و به امضای طرفین می‌رسند تا جنبه قانونی داشته باشند و رعایت آن‌ها الزامی شود.

مشاوره حقوقی قرارداد شراکت در فروشگاه

در آخر این نکته را بیان می‌کنیم که نوشتن یک قرارداد شراکت فروشگاه کامل، به تخصص و تسلط به امور حقوقی نیاز دارد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، به عنوان مرجع تخصصی تنظیم متن انواع قرارداد، این قرارداد کامل را تنظیم کرده است. شما قادر خواهید بود که با زدن بر روی تصویر زیر، وارد توضیحات این قرارداد مهم و کامل شوید. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات کاملا تخصصی مشاوره حقوقی تلفنی بهره‌مند شوید. سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی به شما امکان می‌دهد که با مشاوران و متخصصان حقوقی مجرب گفتگو کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید. تیم رکلا با تجربه و تخصص در حوزه تنظیم انواع قرارداد، مرجع قابل اعتمادی برای اشخاصی است که در خصوص ابعاد مختلف روابط کاری خود ابهام یا سوال دارند.

دیگر سرویس خدمات حقوقی تیم رکلا، سرویس خدمات تنظیم قرارداد است. تنظیم و نوشتن قرارداد، اقدامی قانونی و حقوقی است که باید به متخصصان این حوزه سپرده شود. شما با استفاده از این سرویس خدمات حقوقی، می‌توانید قرارداد دلخواه خود را سفارش دهید و مسئولیت نگارش آن را به تیم رکلا بسپارید.

قرارداد کامل

این قرارداد کامل را که توسط کارشناسان حقوقی رکلا تنظیم شده است از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد شراکت در مغازه
دریافت نسخه کامل
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
فرهاد رحیمی
thumb_up_alt
با سلام و احترام. بنده چند ماه پیش اقدام به بستن قرارداد با فروشگاه زنجیره‌ای گندم طلایی کوروش نمودیم که شرکت فوق، ضمن اخذ ضمانت نامه و چک با تدلیس نسبت به تامین اجناس فروشگاه اقدام نموده. با توجه به گرانی کالاهای فروشگاه نسبت به سایر فروشگاه‌ها، بازار خوبی نداریم. به طوری که ماهانه از درآمد خود پول کارگرها را نیز پرداخت می‌کنیم. حال خواستار فسخ قرارداد با شرکت، پیش از موعد هستیم. چطور می‌توانم اقدام کنم؟
23:59
13 اسفند 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. در این مورد لازم است مفاد قرارداد توسط ما بررسی شود. به طور کلی، در صورت تحقق تدلیس امکان فسخ قرارداد وجود دارد اما نباید این فرایند را بیش از این، با تاخیر همراه کنید.
12:03
15 اسفند 1400