نکات مهم در قرارداد اجاره مغازه و نمونه اجاره نامه مغازه چیست؟

-
بروزرسانی:1401/08/14
زمان مطالعه: 4 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
اجاره نامه مغازه

اجاره نامه مغازه و نکات مهم در قرارداد اجاره مغازه را بررسی خواهیم کرد. این نمونه قرارداد، یکی از انواع قرارداد اجاره یا اجاره نامه است و آگاهی از جزئیات آن برای هر صاحب کسب و کاری مهم است. گاهی به این نوع از نمونه قرارداد، فرم خام اجاره مغازه نیز می‌گویند. ما نیز، برای توضیح بهتر در این نوشته، گاهی از این عبارت و عبارات مشابه آن استفاده کرده‌ایم اما منظور کلی، اجاره است.

نمونه اجاره نامه مغازه چیست

قرارداد اجاره مغازه سبب می‌شود، شخص مالک، منافع مغازه را به شخص دیگری واگذار کند اما همچنان مالک آن مغازه باشد. به عبارت دیگر، این قرارداد باعث انتقال مالکیت اصل مال نمی‌شود بلکه فقط مالکیت منافع آن و حق استفاده از مغازه، برای مدتی به مستاجر منتقل خواهد شد. ماده 466 قانون مدنی این قرارداد را تعریف کرده است و حق امضای آن را به موجر (صاحب ملک) و مستاجر داده است.

نکات مهم در قرارداد اجاره مغازه

برای تنظیم اجاره نامه، نکات مهم در قرارداد اجاره مغازه وجود دارد که باید رعایت شود. البته اگر از قرارداد‌های اجاره‌ای که توسط کارشناسان حقوقی رکلا تنظیم شده است استفاده می‌کنید، تمامی این نکات در متن قرارداد رعایت شده است و دیگر نگران چیزی نباشید. در ادامه، مهم‌ترین نکات قرارداد اجاره مغازه را بررسی می‌کنیم.

طرفین قرارداد اجاره مغازه

مانند هر قرارداد دیگری، در نمونه اجاره نامه مغازه لازم است مشخصات دقیق طرفین نوشته شود. در صورتی که صاحب ملک یا مستاجر شخص حقیقی است، باید نام، نام خانوادگی، سمت، شماره ملی، شماره شناسنامه، محل صدور، نشانی و تلفن در متن اجاره نامه مغازه نوشته شود. اما اگر یکی از طرفین، شخص حقوقی (شرکت) است، نام شرکت، شماره ثبت، شماره اقتصادی، تلفن، نشانی، نام نماینده و سمت او در قرارداد اجاره مغازه نوشته می‌شود. لطفاً به محتوای کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، صفحه یک نمونه قرارداد اجاره مغازه است که در بانک قرارداد رکلا نیز موجود است. همانطور که می‌بینید تمام مشخصات طرف قرارداد، در این متن لحاظ شده است.

قرارداد رهن و اجاره مغازه

موضوع قرارداد

نشانی مغازه به همراه متراژ و منصوبات و متعلقات آن در متن قرارداد نوشته شود. تعیین تمام مشخصات مغازه باعث می‌شود که اختلافی در آینده میان موجر (صاحب ملک) و مستاجر ایجاد نشود. یک مساله مهم دیگر که باید در این بخش از متن قرارداد به آن اشاره شود، نوع کاربری مغازه خواهد بود. در بعضی موارد برای موجر مهم است که مستاجر چه کسب و کاری در مغازه راه اندازی کرده است و چه کالایی را به فروش می‌رساند. به همین دلیل، از ابتدا، ملک را با شرط فروش یک یا چند محصول خاص اجاره می‌دهد. بنابراین، لازم است در بخش موضوع قرارداد به صراحت به این مساله اشاره شود که مغازه برای راه اندازی چه کاری اجاره شده است و چه نوع استفاده‌ای از آن خواهد شد.

مدت اجاره نامه مغازه

بخش ضروری و مهم هر فرم خام اجاره نامه مغازه ، مدت آن است. لازم است مدت دقیق اجاره نامه ، در این قسمت نوشته شود. شما می‌توانید علاوه بر نوشتن مدت، در این بخش، شرایط تمدید قرارداد را نیز بنویسید. این موضوع به شما کمک می‌کند که به راحتی، قرارداد خود را پس از پایان مدت آن، تمدید کنید.

معمولا آغاز مدت قرارداد با زمان امضای آن یکی است اما شما می‌توانید زمان آغاز تعهدات قراردادی را به زمان دیگری موکول کنید. در این حالت، زمان امضای قرارداد با زمان آغاز تعهدات قراردادی متفاوت خواهد بود.

مبلغ قرارداد

پرداخت مبلغ اجاره به چند روش امکان پذیر است. شما می‌توانید مبلغ ساعتی، روزانه و ماهیانه قرار دهید. اما در عرف قراردادها، اجاره ماهیانه بیشتر استفاده می‌شود. ضمن آنکه، شیوه پرداخت مبلغ قرارداد نیز در هر قرارداد متفاوت است. شما با توجه به شرایط خودتان می‌توانید تصمیم بگیرید که مبلغ قرارداد به صورت نقدی، پرداخت به حساب بانکی یا پرداخت به صورت چک یا سفته باشد. آنچه اهمیت زیادی دارد تعیین ضمانت اجرا در هریک از حالات پرداخت فوق است.

سایر تعهدات

در این بخش از قرارداد، مهم‌ترین تعهدات طرفین نوشته می‌شود. این قسمت، بخش مهمی از هر فرم خام اجاره‌نامه مغازه است. حداقل یک صفحه از قرارداد، مربوط به تعهدات طرفین می‌باشد. در این بخش می‌توانید در مورد مسئول پرداخت هزینه‌های مغازه، شیوه تحویل مغازه توسط مستاجر به مالک، وجود یا عدم وجود حق سرقفلی، نوع استفاده از مغازه و سایر موارد مهم صحبت کنید.

نسخه‌های اجاره نامه مغازه

در پایان نمونه قرارداد اجاره مغازه ، لازم است تعداد نسخه‌های آن نوشته شود.

پیشنهاد می‌کنیم که قرارداد را در دو نسخه تنظیم کنید.

تمام صفحه‌های قرارداد توسط طرفین امضا شود.

تمام صفحات دارای شماره باشد. توصیه دیگر ما، امضای دو شاهد در زیر قرارداد است.

نکات مهم در قرارداد اجاره مغازه ، شرایط اولیه عقد اجاره است و هر فرم اجاره نامه مغازه ساده ، باید این شرایط را رعایت کند تا یک قرارداد معتبر باشد.

قرارداد اجاره مغازه pdf و word

تیم حقوقی ما، چند نمونه قرارداد اجاره مغازه pdf و word آماده کرده است. برای دانلود فرم اجاره نامه مغازه pdf (قابل چاپ) و word (قابل ویرایش) روی هریک از تصاویر زیر بزنید. ضمن آنکه می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل پایه یک دادگستری و مشاوران ارشد حقوقی رکلا استفاده کنید.

اشخاصی که تمایل دارند مطابق با خواست و شرایط خود، یک قرارداد اختصاصی داشته باشند و در متن قرارداد، به مسائلی که در نظر دارند، اشاره کنند، این امکان را خواهند داشت که از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرند. ارائه خدمات تنظیم قرارداد، از جمله خدمات تیم حقوقی رکلا است و این امکان را ایجاد می‌کند که متقاضیان قرارداد در هر کجای کشور که باشند، بتوانند به سهولت و به سرعت، قرارداد مورد نیاز خودشان را تهیه کنند.

قرارداد اجاره مغازه (بدون رهن / بدون قرض الحسنه)

برای دریافت این قرارداد کامل، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد اجاره مغازه
دانلود قرارداد

قرارداد رهن و اجاره مغازه

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

قرارداد رهن و اجاره مغازه
دانلود قرارداد
ابراهیم زارع مویدی
«ابراهیم زارع مویدی» بنیان گذار مجموعه حقوقی رکلا و کارشناس ارشد حقوقی است. نظر به اهمیت مسائل حقوقی و به ویژه قراردادها، «ابراهیم» بخشی از مقالات موجود در رکلا را شخصا نگارش کرده و در اختیار علاقه مندان به این حوزه قرار داده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(4 نظر)
account_circle
زمردی
thumb_up_alt

باسلام واحترام. درخصوص اجاره واحد تجاری آیا مستاجر می‌تواند بعد از پایان مدت اجاره، ادعای حق کسب و پیشه کند و بابت این موضوع از مالک مطالبه مبلغی بعنوان حق کسب و پیشه کند؟ با تشکر

12:08
10 آبان 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها

سلام. وقت بخیر. در خصوص قراردادهایی که پس از سال 1376 تنظیم شده است، حق کسب و پیشه موضوعیت ندارد.

09:05
12 آبان 1399
account_circle
مهرداد بیگی
thumb_up_alt
آیا قرارداد اجاره ای که بین موجر و مستاجر تنظیم می‌شود بدون مهر مشاور املاک و مراجعه به مشاورین املاک سندیت قانونی دارد یا خیر؟
17:16
02 اسفند 1399
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. اعتبار قرارداد اجاره صرفاً مشروط به امضای دو طرف قرارداد است. بنابراین امضای مشاور املاک یا بنگاه شرط صحت هیچ قرارداد اجاره‌ای نیست. البته توصیه می‌کنیم دو نفر شاهد زیر تک تک صفحات اجاره نامه را امضا کنند.
15:38
04 اسفند 1399
account_circle
محمد
thumb_up_alt
سلام. دوست عزیز، من یک ملک رو اجاره کردم و توافق شد که صاحب ملک بخش کوچکی از کارگاه خودش رو در اختیار من بذاره و قرار شد برای درست کردن این فضا و مکان جدید با هم همکاری کنیم که شامل کف، کارگاه و اتاقک هست. من هم گفتم هزینه خرید و نصب دیوار اتاقک با من و الباقی کار با خود صاحب ملک باشد. آیا بنده باید هزینه‌های انجام شده رو در جایی بنویسم؟ این رو هم اضافه کنم که ایشان از من در خواست پیش پول هم نکرد.
09:32
22 فروردین 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. همه چیز به توافق طرفین بستگی دارد و اگر شما با صاحب ملک (موجر) توافق کرده‌اید که هزینه‌های ساخت اتاق را به عهده بگیرد مسئولیت آن متوجه شما خواهد بود. در خصوص هزینه‌هایی که انجام می‌دهید نیازی به ذکر در متن قرارداد نیست مگر آنکه بخواهید مبلغ پرداختی را از مجموع اجاره بها کسر کنید.
20:04
27 فروردین 1400
account_circle
علی
thumb_up_alt
با سلام و احترام. یک سال از قرارداد اجاره گذشته است و هنوز قرارداد را تمدید نکرده ایم، آیا مشکل قضایی پیش می آید؟ با تشکر
14:56
24 تیر 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. وقت بخیر. مشکل قضایی به خاطر تمدید نکردن مکتوب قرارداد به وجود نمی‌آید اما بدون شک تعیین تکلیف وضعیت به صورت مکتوب بهتر از شرایط موجود شما است. حتما در اسرع وقت در این مورد تصمیم بگیرید.
07:57
25 تیر 1400