خانه کارگر چیست و چه خدماتی را به کارگران و خانواده آن‌ها ارائه می‌دهد؟

نویسنده:سیما سینوی
-
بروزرسانی:1402/02/31
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
خانه کارگر

کارگران، قشر زحمت کش جامعه هستند و رشد و توسعه اقتصادی و صنعتی جامعه در گروی کار و تلاش آن‌ها است و به همین دلیل باید تدابیر مناسبی برای ارائه خدمات و تسهیلات رفاهی به کارگران و خانواده‌های آن‌ها اتخاذ شود. خانه کارگر ، یک تشکل صنفی است که فعالیت خود را از سال 1358 به صورت رسمی شروع کرد. هدف از تاسیس این نهاد، ارائه خدمات و تسهیلات رفاهی به کارگران است.

در خانه‌های کارگر، خدمات فرهنگی، اجتماعی، درمانی، تفریحی و آموزشی به کارگران و افراد تحت تکفل آن‌ها به صورت رایگان ارائه می‌شود. همچنین کارگران و خانواده آن‌ها با دریافت کارت خانه کارگر می‌توانند از مهمانسراهای خانه کارگر در سراسر کشور استفاده کنند. بیمه تکمیلی درمان و بیمه خودرو با تقسیط و تخفیف ویژه از دیگر خدماتی است که این نهاد به کارگران ارائه می‌دهد. بهره‌مندی کارگران از خدمات مراکز طرف قرارداد با تخفیف و شرایط ویژه، از دیگر مزایای عضویت در این نهاد است.

عضویت در تشکیلات خانه کارگر کاملاً اختیاری است. کارگران از زمان عضویت در این تشکیلات تا زمانی که عضو آن هستند باید حق عضویت پرداخت کنند. در ادامه این نوشته با تشکیلات خانه کارگر و شرایط و مدارک لازم برای عضویت در آن بیشتر آشنا می‌شویم. لازم به ذکر است که این تشکل برای تمام کارمندان و کارگرانی که به واسطه امضای قرارداد کار ، به خدمت گرفته شده‌اند، قابل عضویت است.

برای ورود به سایت رسمی خانه کارگر، کافی است عبارت خانه کارگر ایران یا پایگاه اینترنتی خانه کارگر را جستجو کنید. بخش قابل توجهی از خدماتی که این نهاد ارائه می‌دهد و همچنین فرآیند عضویت یا تمدید عضویت خانه کارگر، در این پایگاه اینترنتی پیگیری و انجام می‌شوند. علاوه براین، شما می‌توانید شبکه‌های اجتماعی این نهاد را جستجو کنید و به شیوه‌های مختلفی با آن ارتباط بگیرید یا از اطلاعات و اخباری که در خبرنامه این تشکل صنفی منتشر می‌شود، با خبر شوید.

کارت عضویت خانه کارگر چیست؟

همه کارگران می‌توانند به خانه کارگر مراجعه کنند و در آن عضو شوند. پس از آنکه کارگران در این نهاد عضو شدند به آن‌ها کارت عضویت داده می‌شود. کارگران با استفاده از این کارت می‌توانند در کل کشور از خدمات رفاهی، درمانی، تفریحی، آموزشی و دیگر مزایای خانه کارگر به صورت رایگان یا با تخفیف ویژه استفاده کنند.

لازم به ذکر است که علاوه بر کارگران شاغل، کارگران بازنشسته و از کار افتاده نیز می‌توانند به عضویت خانه کارگر دربیایند و از خدمات آن بهره‌مند شوند.

برای عضویت در خانه کارگر ، چه مدارکی لازم است؟

همانگونه که گفتیم، تمام کارگران و کارکنان دولت و بخش خصوصی می‌توانند در تشکیلات خانه کارگر عضو شوند و از مزایای و خدمات این تشکیلات استفاده کنند. مدارک مورد نیاز برای عضویت کارگران و کارکنان در تشکیلات این نهاد عبارت است از:

  1. کپی صفحات اول و دوم شناسنامه؛
  2. کپی کارت ملی به صورت پشت و رو؛
  3. کپی صفحه عکسدار دفترچه بیمه؛
  4. گواهی اشتغال به کار یا آخرین فیش حقوقی؛
  5. دو قطعه عکس رنگی سه در چهار.

خدمات خانه کارگر چیست؟

خانه‌های کارگر در تمام روزهای سال فعال هستند و خدماتی را به صورت رایگان یا با تخفیف ویژه در اختیار کارگران و خانواده آن‌ها قرار می‌دهند. کارگران و خانواده آن‌ها با ثبت نام در خانه کارگر و دریافت کارت عضویت می‌توانند از خدمات آن استفاده کنند. مهمترین خدماتی که این نهاد به کارگران و خانواده آن‌ها ارائه می‌دهد، عبارت است از:

  1. ارائه خدمات آموزشی، درمانی، فرهنگی، تفریحی و اجتماعی به کارگران شاغل و بازنشسته و خانواده‌های تحت تکفل آن‌ها. برای مثال، خانه کارگر کلاس‌های آموزش کامپیوتر، حسابداری، زبان انگلیسی، خطاطی، نقاشی، سفره آرایی، قلاب بافی، عروسک سازی، ساخت تابلوهای سه بعدی، خیاطی و مواردی از این قبیل را برای کارگران و همچنین همسر و فرزندان آن‌ها برگزار می‌کند؛
  2. دوره‌های آموزشی رایگان که به صورت حضوری و مجازی برگزار می‌شوند؛
  3. امکان استفاده از بیش از 940 استراحتگاه و مهمانسرا ویژه اعضای خانه کارگر و خانواده آن‌ها در شهرهای مختلف کشور مانند مشهد، شیراز، اصفهان، قشم، چمخاله و گرگان؛
  4. ارائه بیمه تکمیلی درمان به کارگران و افراد تحت تکفل آن‌ها و همچنین امکان بیمه خودروی کارگران با اقساط و تخفیفات ویژه؛
  5. امکان دریافت سیم کارت رایگان برای کارگر و افراد تحت تکفل او؛
  6. امکان استفاده از فیزیوتراپی رایگان برای کارگر و افراد تحت تکفل او؛
  7. ارائه تخفیف به کارگران و افراد تحت تکفل آن‌ها در مراکز رفاهی، تفریحی و درمانی مانند سینماها، استخرها، درمانگاه‌ها و دیگر مراکزی که طرف قرارداد با این نهاد هستند.

مزایای خانه کارگر چیست؟

طبقه کارگر و همچنین خانواده و افراد تحت تکفل آن‌ها با عضویت در خانه کارگر می‌توانند از مزایای زیر استفاده کنند:

  1. می‌توانند در دوره‌های آموزش حضوری و مجازی شرکت کنند و مدرک بگیرند؛
  2. می‌توانند از هتل‌ها، استراحتگاه‌ها و مهمانسراهای خانه کارگر استفاده کنند؛
  3. می‌توانند از بیمه‌های شخص ثالث، بیمه بدنه و همچنین بیمه‌های درمانی تکمیلی همراه با تخفیف و به صورت قسطی استفاده کنند؛
  4. می‌توانند از خدمات فیزیوتراپی به صورت رایگان بهره ببرند؛
  5. می‌توانند سیم کارت‌های اپراتورهای مختلف را به صورت رایگان یا با تخفیف ویژه دریافت کنند؛
  6. می‌توانند سبد کالا دریافت کنند.

بیمه خانه کارگر چیست؟

یکی از مزایایی که کارگران به واسطه عضویت در خانه کارگر از آن بهره‌‎مند می‌شوند، بهره‌مندی از چندین خدمات بیمه‌ای از جمله بیمه درمانی تکمیلی است.

کارگرانی که عضو این نهاد هستند می‌توانند از خدمات بیمه درمانی تکمیلی طرح مکمل خانواده، بیمه عمر، بیمه حوادث و بیمه آتش سوزی منزل مسکونی با بهترین شرایط و کمترین هزینه استفاده کنند.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص شرایط و مدارک لازم برای استفاده از خدمات بیمه‌ای خانه‌ کارگر ، می‌توانید به خانه کارگر واقع در شهرستان محل اقامت خود یا به سایت آن مراجعه کنید.

بیمه تکمیلی خانه کارگر چیست؟

بیمه تکمیلی که به عنوان بیمه درمان تکمیلی و بیمه تکمیلی درمان نیز شناخته می‌شود از انواع بیمه‌های درمانی است که می‌تواند هزینه‌های بالای درمان را جبران کند. فردی می‌تواند از بیمه تکمیلی استفاده کند که یک بیمه پایه داشته باشد. بنابراین تمام افرادی که دارای بیمه پایه هستند با پرداخت حق بیمه تکمیلی می‌توانند از پوشش‌های آن استفاده کنند. پوشش‌های بیمه درمان تکمیلی در واقع خدماتی است که بیمه گر به بیمه گذار ارائه می‌دهد.

از جمله سرویس‌ها به افراد تحت پوشش این تشکل

پوشش‌هایی که به افراد دارای بیمه تکمیلی در این تشکل ارائه می‌شود، عبارت است از:

  1. پوشش هزینه‌های پاراکلینیکی (سونوگرافی، ام آر آی، اکوکاردیوگرافی و دیگر موارد)؛
  2. هزینه‌های بیمارستانی مانند شیمی درمانی و بستری؛
  3. خدمات آزمایشگاهی مانند نوار قلب و رادیو گرافی؛
  4. عمل‌های حیاتی جراحی مانند مغز، اعصاب، سرطان، پیوند ریه و کبد؛
  5. عمل‌های سرپایی مانند گچ گرفتن و بخیه زدن؛
  6. جراحی چشم؛
  7. دندانپزشکی به غیر از ایمپلنت، ارتودنسی و جراحی لثه؛
  8. درمان ناباروری و نازایی.

خانه کارگر با برخی از شرکت‌های بیمه قرارداد تنظیم می‌کند. شرکت‌های بیمه طرف قرارداد با این نهاد، خدمات بیمه تکمیلی را به صورت اقساطی و همراه با تخفیف ویژه به کارگران ارائه می‌دهند. کارگرانی که عضو خانه کارگر هستند، می‌توانند تحت پوشش بیمه تکمیلی شرکت بیمه طرف قرارداد با این نهاد قرار بگیرند و حق بیمه مربوطه را به صورت اقساطی و همراه با تخفیف پرداخت کنند.

پیشنهاد گروه حقوقی رکلا

گروه رکلا یک مرجع حقوقی تخصصی است که در حوزه قراردادها فعالیت می‌کند. این گروه، خدمات حقوقی مختلفی را ارائه می‌دهد که خدمات تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی از مهمترین آن‌ها هستند. طرفین قراردادها با استفاده از این خدمات می‌توانند قرارداد مدنظر خودشان را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوقی تنظیم کنند. برای مثال خدمات تنظیم قرارداد رکلا به کارفرمایان و کارگران امکان می‌دهد که قرارداد کار را به صورت اختصاصی و توسط کارشناسان حقوق کار تنظیم کنند.

قرارداد کار موقت

این قرارداد برای به کارگیری کارگر و استخدام او مناسب است.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
سیما سینوی
سیما سینوی، کارشناس ارشد حقوقی در رشته حقوق خصوصی و تمرکز ایشان بر مسائل مرتبط با قراردادها است. در همین راستا، بخش قابل توجهی از مقالات تهیه شده در رکلا، توسط ایشان تنظیم و آماده شده است. این مقالات مستقیما با مسائل حقوقی مرتبط با قراردادها ارتباط دارد و سیما، تلاش کرده است مقالات قابل قبولی، تالیف کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
مسعوددهقانی
thumb_up_alt
سلام. اینجانب برای کارفرمای خود که پیمانکار سازمان عمران شهرداری است کار می‌کنم و در قسمت اطلاعات بیمه‌ام، درج شده شاغل و کارگر ساده شهرداری. من فرزند جانباز 25 درصد هستم، میخواهم بدانم آیا امکانش هست که شهرداری بعد از چند سال من را رسمی استخدام کند؟
07:25
20 بهمن 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
در حال حاضر، در این خصوص تکلیفی به عهده سازمان‌ها قرار نگرفته است و افراد زیادی هستند که با روابط قراردادی موقت، در حال کار با سازمان‌ها و موسسات دولتی هستند.
08:39
21 بهمن 1402