شرح وظایف کارگر گاوداری ؛ معرفی این شغل و بررسی حقوق و مزایای آن

نویسنده:مینا زارع
-
بروزرسانی:1401/06/05
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
کارگر گاوداری

امروزه غذا و صنایع مرتبط با خوراک از پردرآمدترین مشاغل دنیا به حساب می‌‌آیند. از جمله مشاغل مرتبط با این حوزه، دامداری و گاوداری است که ضمن داشتن درآمد بسیار خوب برای صاحبان این کسب و کار، در زمینه تولید شیر و محصولات لبنی و پروتئینی می‌توانند بسیار کارآمد و سودمند باشند. تقاضا برای تولید این نوع محصولات غذایی هیچ زمانی متوقف نمی‌شود و شخصی که تولید انبوه این محصولات را از طریق احداث تولیدی‌های مختلف شروع ‌کند، در صورت مرغوب و با کیفیت بودن محصولاتش نباید نگران فروش آن‌ها باشد زیرا محصولات لبنی همیشه مشتریان خود را دارند و بازار نسبتا خوبی را هم می‌توان برای آن در نظر گرفت. مسلما شخصی که فعالیت خود را در این زمینه شروع می‌کند، به چند نیروی کمکی از قبیل چوپان، کارگر دامداری و کارگر گاوداری احتیاج دارد.

در این مطلب تلاش داریم تا به بررسی نقش کارگر دامداری و شرح وظایف کارگر دامداری بپردازیم. در این مقاله، ضمن تعریف شغل کارگر گاوداری ، مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای موفقیت در این حرفه، وظایف، میزان دستمزد و درآمد این حرفه را نیز بررسی می‌کنیم. لازم به ذکر است که برای شروع این رابطه کاری میان کارگر و صاحب گاوداری، لازم است که میان آن‌ها یک قرارداد کار امضا شود و روابط کاری این اشخاص، مشمول قانون کار و قانون تامین اجتماعی است.

کارگر دامداری کیست؟

از گذشته‌های دور، انسان با نگهداری و پرورش حیواناتی همچون گوسفند، گاو، بز، مرغ، اسب، ماهی‌ها و زنبورها سعی در پرورش آن‌ها برای رسیدن به محصولاتی همچون گوشت، پر، پشم، پوست، تخم‌ مرغ، عسل و انواع محصولات لبنی و پروتئینی داشته است. این شغل در گذشته بیشتر مخصوص روستاییان بوده است اما امروزه بسیاری از اشخاص تمایل دارند در این زمینه سرمایه گذاری کنند.

با این حال، باید به این مساله اشاره کنیم که این حرفه با وجود درآمد قابل قبول، زحمت‌های زیاد نیز دارد. به طور کلی کارگر گاوداری به کسی گفته می‌شود که در مزرعه به پرورش و نگهداری از یک حیوان مخصوص یا انواع مختلف حیوانات جهت رسیدن به اهداف مشخص غذایی مشغول است. اعمالی از قبیل چراندن، گله‌‌‌‌داری، آب و غذا دادن، تمیز کردن فضای نگهداری از حیوانات، وزن کردن آن‌ها، کمک به زایمان حیوانات، دارو دادن و واکسن زدن بخشی از شرح وظایف کارگر دامداری محسوب می‌شوند.

کارگر گاوداری کیست؟

امروزه شیر و گوشت از پرطرفدارترین محصولات غذایی دنیا به حساب می‌آیند و تولید و فروش آن‌ها از جمله مشاغل پرطرفدار است. از طرفی این محصولات احتیاج به بازاریابی خاصی ندارند زیرا دارای مشتریان همیشگی خود هستند. کارگر گاوداری شخصی است که نقش مهمی در پرورش و نگهداری گاو دارد و باید درک کاملی از رفتارهای مختلفی همچون رفتارهای غذایی و تولید مثل داشته باشد و نشانه‌های انواع بیماری‌های گاو را بشناسند. به عبارتی دیگر باید همانند یک سرپرست دلسوز، شرایط راحتی را برای گاوها فراهم کند. همچنین رسیدگی روزانه به گاوها نیز از جمله وظایف کارگر است. همچنین باید محل زندگی آن‌ها را ضدعفونی کند و تمامی مسائل بهداشتی مرتبط با آن‌ها و همچنین خودش را رعایت کند.

معرفی شغل گاوداری

از گذشته‌های دور، همواره صنعت لبنیات و محصولات لبنی یکی از پرطرفدارترین گروه‌های غذایی بوده‌اند که یکی از مهمترین آن‌ها، شیر محسوب می‌شود. شیر و سایر محصولات برگرفته شده از آن، از گروه‌های غذایی پرطرفداری هستند که با توجه به تقاضای زیاد در سراسر دنیا از جمله مواد غذایی پرفروش محسوب خواهند شد. علاوه بر شیر، محصولات پروتئینی همچون گوشت نیز طرفداران مخصوص خود را دارد. یکی از مشاغل مهمی که تعداد زیادی از افراد روستایی به آن مشغول هستند و تقریبا منبع اصلی درآمد آن‌ها محسوب می‌شود، شغل گاوداری است.

بر خلاف تصور عموم، شغل کارگر گاوداری جزء مشاغل سختی است که نیاز به صرف انرژی و نیروی زیادی دارد و در صورت بروز هرگونه اشتباه در فرآیند مراقبت و نگهداری از گاوها، ممکن است خسارات جبران ناپذیری به بار بیاورد. بنابراین، مسئولیت پذیری و منظم بودن برای به عهده گرفتن این شغل، اهمیت زیادی دارد. برای فعالیت در این شغل، می‌توانید به گاوداری‌ها مراجعه کنید و در صورت امکان شرایط جذب نیرو، با کارفرما قرارداد کارگر دامداری امضا کنید. به این ترتیب، رابطه کاری شما با کارفرما آغاز می‌شود.

مهارت‌ها و توانایی‌های لازم برای یک کارگر گاوداری موفق

یک کارگر گاوداری برای اینکه در کار خود از سایرین متمایز شود باید از یک سری توانایی‌ها، معلومات دامی و ویژگی‌های رفتاری برخوردار باشد تا بتواند آن واحد را از سایر رقبا متمایز سازد. این موارد به صورت مختصر به شرح زیر هستند:

  1. در وهله اول یکی از ویژگی‌های اخلاقی که یک کارگر شاغل در مزرعه باید از آن برخوردار باشد، صبور و دلسوز بودن او است. همچنین او باید از سلامت روانی برخوردار باشد و با حیوانات با ملایمت و مهربانی رفتار کند و از آزار و اذیت حیوانات به شدت بر حذر باشد؛
  2. رعایت بهداشت شخصی از جمله موارد مهم و ضروری است که روزانه باید آن را رعایت کند؛
  3. یک کارگر موفق در گاوداری علاوه بر داشتن آگاهی و شناخت جامعی نسبت به آناتومی بدن و رفتار حیوانات مخصوصا گاوها، باید از تغذیه و شرایط بارداری و زایمان آن‌ها نیز به طور دقیق و کامل مطلع باشد؛
  4. برای این رسته شغلی، کارگر باید توانایی بدنی نسبتا بالایی داشته باشد؛
  5. آگاهی از کلیه اصول صحیح سم پاشی، ضدعفونی کردن، شعله افکنی و اصول بهداشتی که باید در کارگاه رعایت شوند؛
  6. تشخیص و تفکیک دام سالم و بیمار از هم، جزء مهارت‌هایی است که او باید به خوبی بلد باشد؛
  7. بیماری دام به موقع تشخیص داده شود و درمان‌های لازم توسط شخص کارگر یا پزشک انجام شوند؛
  8. آگاهی کامل نسبت به کلیه اصول ایمنی که باید در محل نگهداری حیوان رعایت شوند.

شرح وظایف کارگر گاوداری

جزئیات وظایف کارگر گاوداری به شکل زیر است:

  1. دادن آذوقه و خوراک مخصوص به گاوها به طور مرتب؛
  2. نظافت و ضدعفونی کردن محل به صورت روزانه جهت جلوگیری از شیوع بیماری‌های مختلف؛
  3. سم پاشی محل به صورت مستمر؛
  4. رعایت بهداشت مکان نگهداری آن‌ها؛
  5. آگاهی از انواع بیماری‌های گاوها و اطمینان حاصل کردن از سلامت آن‌ها؛
  6. کمک به فرآیند زایمان گاوها و اطمینان از زایمان در شرایط بهداشتی؛
  7. آگاهی از بیماری‌های مشترک گاو و انسان و سعی در پیشگیری از وقوع آن‌ها؛
  8. رعایت کلیه نکات ایمنی در مزرعه جهت پیشگیری از وقوع هر گونه حادثه‌ای؛
  9. ایجاد راحتی و رفاه برای گاوها.

درآمد و حقوق کارگر گاوداری چقدر است؟

میزان درآمد و حقوق یک کارگر در گاوداری به عوامل مختلفی بستگی دارد. این عوامل می‌توانند شامل منطقه جغرافیایی محل کار، تجربه و سابقه کاری، تعداد ساعات فعالیت و سایر موارد مرتبط نیز باشند. به صورت کلی حقوق کارگران می‌تواند از حداقل مبلغ حقوق تصویب شده توسط شورای عالی اداره کار شروع شود و با توجه به توافق اولیه فی‌ مابین افزایش داشته باشد.

پیشنهاد می‌کنیم

در طی مراحل استخدام کارگر توسط کارفرما، طرفین باید اعتماد یکدیگر را جلب کنند. بدین صورت که کارگر باید به کارفرمای خود ثابت کند که مسئولیت پذیری و وظیفه شناسی در کار برای او حرف اول را می‌زند و همچنین کارفرما نیز باید حسن نیت خود را از طریق ایجاد امنیت شغلی و فراهم کردن امکانات با کیفیت نشان دهد. قرارداد کارگر گاوداری از جمله قراردادهای ضروری است که حتما باید مابین کارفرما و کارگر منعقد شود.

این قرارداد ضمن ایجاد امنیت شغلی و همچنین جلوگیری از مشکلات ثانویه، تضمینی جهت حفظ حقوق هر دو طرف قرارداد است. برای دسترسی به یک قرارداد جامع و اختصاصی در این خصوص، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید.

علاوه براین، این امکان نیز وجود دارد که با استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، در خصوص ابعاد حقوقی این قرارداد با مشاور حقوقی حرفه‌ای یا یک وکیل مجرب گفتگو کنید.

قرارداد کارگر گاوداری

این قرارداد میان کارگر گاوداری و کارفرما امضا می‌شود.

نمونه قرارداد کارگر گاوداری
دانلود نمونه قرارداد کارگر گاوداری
مینا زارع
مینا زارع در رشته حقوق تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده است. علاقه ایشان به مباحث جانبی مرتبط با مسائل حقوقی است و در همین راستا، بخشی از مطالب موجود در وب سایت رکلا، در چهارچوب مورد علاقه ایشان تهیه و تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
محمد بلوچی
thumb_up_alt
سلام من در سال 1400 مدت سه ماه در دامداری مشغول به کار بودم طبق قانون کلیه حقوق من چقدر می‌شود مجرد هستم و آیا روزهای جمعه و تعطیلات رسمی شامل من می‌شود؟ ممنون از شما.
00:21
30 آبان 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
کلیه حقوق و مزایای مصوب سال 1400 مانند حقوق پایه، سنوات، عیدی، حق مسکن، عائله مندی و سایر موارد مشابه شامل حال شما خواهد شد حتی اگر قراردادی بین شما و طرف مقابل امضا نشود. روزهای تعطیلات نیز همینطور است.
11:38
30 آبان 1402
account_circle
فرشادگری
thumb_up_alt
سلام کارگر دامداری هستم بیشتر از یک ساله با زن و بچه اینجا نگهبان هم هستم آیا تعطیلات جمعه، مرخصی یا عیدی هم به من تعلق میگیره و اینکه عیدی چقدر میدن؟
06:12
16 فروردین 1403
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
شما به عنوان یک کارگر مستحق دریافت کلیه حقوق و مزایای قانونی مطابق با آخرین مصوبه شورای عالی کار خواهید بود. بنابراین تمامی مرخصی‌ها شامل حال شما نیز می‌شود.
12:13
18 فروردین 1403