برای تنظیم قرارداد با کارگر دامداری و اطلاع از متن قرارداد کارگر گاوداری این مقاله را بخوانید!

-
بروزرسانی:1401/10/28
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد کارگر دامداری

با توجه به رشد روز افزون ‌دامداری‌ها و نیاز بیشتر به این مرکز مهم، قرارداد کارگر دامداری در حال افزایش است. قرارداد با کارگر دامداری یکی از انواع قرارداد کار و نیازمند وجود دو اراده است که یکی از آن‌ها اراده شخص کارگر و دیگری اراده کارفرما است. هر دو طرف با آگاهی از تمام شرایط نوشته شده، رضایت کامل و میل قلبی، قرارداد را امضا می‌کنند. بنابراین متن قرارداد کارگر گاوداری نیز حاصل قدرت چانه زنی دو طرف خواهد بود. برای مثال کارفرما می‌تواند مبلغ حقوق کارگر را تعیین کند و کارگری نیز می‌تواند در خصوص بیمه انتظاراتی از کارفرما داشته باشد.

قرارداد کارگر گاوداری

ابتدا چند نکته!

علاوه بر این نوع نمونه قرارداد کارگر دامداری به شکلی است که در شرایط زیر امکان فسخ و پایان دادن به قرارداد فراهم می‌شود:

  1. فوت کارگر.
  2. بازنشستگی کارگر.
  3. از کار افتادگی کارگر.
  4. انقضای مدت قرارداد کارگر گاوداری ، در صورتی که آن را به صورت ضمنی یا تلویحی تمدید نکنند.
  5. استعفای کارگر. در صورتی که کارگر با استعفا، قرارداد کارگر دامداری را خاتمه دهد، باید یک ماه پس از آن همچنان به تعهدات خود عمل کند. البته اگر ظرف ۱۵ روز منصرف شود، باید یک نسخه از استعفا نامه و انصراف خود را به شورای اسلامی کار محل تحویل دهد.

در خصوص تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد کارگر دامداری نیز باید مطلع باشید که ۴ نسخه از آن تهیه کنید. یکی از آن نسخه‌ها به کارگر، یکی به کارفرما، یکی به شورای اسلامی کار و دیگری به اداره کار محل تحویل داده می‌شود. توجه داشته باشید که تمامی نسخه‌ها:

  1. متحد الشکل باشد و با عبارات کاملا یکسان تکمیل شده باشند.
  2. تمامی صفحات را به صورت چاپی عدد گذاری کنید و اعداد را به صورت جز از کل بنویسید؛ برای مثال صفحه ۱ از ۶.
  3. تمامی نسخه‌ها با امضا و اثر انگشت طرفین اعتبار و رسمیت می‌یابد.
  4. طرفین می‌توانند نمونه قرارداد کارگر گاوداری را به صورت دستی نیز تنظیم و امضا کنند، در هر صورت برای اینکه قراردادتان از استحکام بیشتری برخوردار باشد، از شاهدان نیز بخواهید که آن را امضا کنند. نام شاهد آن را در متن ذکر کرده و کپی کارت ملی آنان را به برگه‌های قرارداد کارگر دامداری الصاق کنید. اگر شاهدی برای امضای قراردادتان ندارید، هیچ ایرادی به قراردادتان وارد نیست.
  5. در تمام نسخه‌های نمونه قرارداد کارگر دامداری ، مواردی را که قانون گذار در این مورد لازم دانسته است قید کنید. این موارد شامل بندهای زیر است:

طرفین قرارداد کارگر دامداری و گاوداری

طبق صلاح دید قانون ‌گذار به محض امضای نمونه قرارداد کارگر دامداری و شروع تاریخ نوشته شده در آن، طرفین ملزم به انجام تعهدات و مواد نوشته شده هستند. با توجه به تعریف قانون کار:

  1. کارفرما شخصی است که در مقابل پرداخت وجه، حقوق یا حق الزحمه، انجام کار معینی را در محل معین از کارگر تقاضا می‌کند.
  2. کارگر نیز کسی است که در برابر دستمزد معین و مشخص به انجام اموری که کارفرما از او خواسته است، مشغول می‌شود.

کارگاه محلی است که کارگر به خواسته کارفرما در آن حاضر شده و به تعهدات خود طبق قرارداد کارگر دامداری عمل می‌کند.

مدت قرارداد کارگر دامداری

کارفرما می‌تواند با کسب رضایت کارگر قرارداد را به صورت دائم یا موقت تنظیم کند. با توجه به این موضوع، کارفرما حق ندارد بدون اطلاع به کارگر و جلب رضایت او مدت قرارداد کارگر دامداری را از دائم به موقت یا برعکس تغییر دهد. از طرفی هیچ یک از طرفین نمی‌توانند قرارداد را به صورت یک جانبه فسخ کنند، مگر در صورتی که قرارداد را به شکل آزمایشی منعقد کرده باشند. در این صورت هر یک از طرفین می‌توانند بدون اطلاع قبلی آن را از اعتبار خارج کند و در صورتی که قرارداد کارگر دامداری از سوی کارگر متوقف شده باشد، مستحق دریافت حق الزحمه و حقوق اموری است که تا آن زمان انجام داده است و اگر کارفرما به آن خاتمه داده باشد، باید کل مبلغ توافق شده در قرارداد را به کارگر پرداخت کند.

تعهدات کارگر در قرارداد کارگر دامداری

شخصی که نمونه قرارداد کارگر دامداری را امضا می‌کند، خود را موظف به انجام تعهدات کرده است. بنابراین نمی‌تواند آن تعهدات را به فرد دیگری واگذار کند؛ برای مثال از تعهدات کارگر می‌توان به دادن آذوقه به دام، نظافت آنجا و تامین بهداشت دامداری اشاره کرد که خود او باید این امور را انجام دهد. کارگر موظف است در ساعت مقرر در کارگاه حضور داشته باشد و آنجا را ترک نکند. همچنین از تعهدات دیگر او می‌توان به استفاده صحیح و به جا از وسایل دامداری اشاره کرد‌.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از تعهدات کارگر است که در متن قرارداد تهیه شده توسط تیم حقوقی رکلا قرار گرفته است.

نمونه قرارداد کارگر گاوداری

تعهدات کارفرما در قرارداد کارگر دامداری

از تعهدات مهم کارفرما بحث پرداخت حقوق و حق الزحمه‌ تعیین شده در متن قرارداد کارگر گاوداری است. کارفرما می‌تواند مبلغ را به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه پرداخت کند. پرداخت حقوق کارگر حتما باید با رعایت حداقل مبلغی باشد که در شورای مربوطه وزارت کار تعیین می‌شود. شماره کارت یا شماره حساب کارگر را در قرارداد استخدام وارد کنید. کارفرما موظف است کارگر را برای حفاظت در مقابل خطرات محیط دامداری بیمه کند. البته توجه کنید کارفرما تنها مسئول حوادثی است که برای کارگر در آن محیط ایجاد می‌شود. بحث مهم دیگر در این قرارداد، حفظ ایمنی در محیط کار است. کارفرما باید سایر وسایل ایمنی مانند کپسول آتش نشانی را در محیط قرار داده باشد. کارفرما باید طبق قانون کار در دو حالت سه روز مرخصی با حقوق به کارگر بدهد:

  1. ازدواج دائم
  2. فوت یکی از اعضای خانواده (پدر، مادر، همسر، فرزندان)

همچنین نمی‌تواند ساعت کاری را در قرارداد با کارگر بیشتر از ۸ ساعت در روز تعیین کند. البته طرفین می‌توانند توافق کنند که یک روز ساعت کاری ۶ ساعت و روز بعد ۱۰ ساعت باشد. به هر حال ساعت کاری کارگران نباید از ۴۴ ساعت در هفته تجاوز کند.

کارفرما می‌تواند از کارگر بخواهد که کار مازاد انجام دهد مشروط بر اینکه رضایت کامل شخص کارگر کسب شود و در صورتی که درصدی اضافه بر حقوق ثابت برای هر ساعت اضافه کار به او پرداخت کند.

کارفرما حق ندارد بر اساس تفاوت‌های فرهنگی، نژادی و غیره به دو کارگر با شرایط یکسان حقوق متفاوت پرداخت کند.

ضمانت حسن انجام کار

به این چند نکته مهم در خصوص ارائه چک یا سفته برای ضمانت حسن انجام کار، دقت کنید:

  1. حتما نام کارفرما را در چک یا سفته ضمانت ذکر کنید. در غیر این صورت چک یا سفته در وجه حامل تلقی می‌شود.
  2. به جای درج تاریخ، عبارت (به عنوان ضمانت انجام کار) یا (حسن انجام کار) را بنویسید.
  3. قید حواله کرد را خط بزنید. در این صورت چک یا سفته که بابت نمونه قرارداد کارگر دامداری تحویل می‌دهید غیرقابل انتقال می‌شود.
  4. از آن یک نسخه کپی گرفته و نزد خود نگه دارید. ممکن است که کارفرما در پایان مدت قرارداد کارگر دامداری از تحویل آن به شما خودداری کند. در این صورت می‌توانید با ارائه کپی آن به مراجع قضاوتی اصل آن را از کارفرما مطالبه کنید.

پیشنهادی که ما داریم!

رکلا یک مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است. ما نمونه قرارداد کارگر گاوداری را تنظیم کرده‌ایم و در بانک نمونه قرارداد ، قرار گرفته است. برای دسترسی آسان به این نمونه قرارداد، روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات آن شوید.

اگر تصور می‌کنید که بهتر است برای استخدام کارگر در گاوداری خود از یک قرارداد اختصاصی استفاده کنید، به شما خدمات تنظیم قرارداد را پیشنهاد می‌کنیم. با استفاده از این سرویس، می‌توانید به سهولت با تیم حقوقی رکلا ارتباط بگیرید و مسئولیت نگارش محتوای قرارداد مورد نظر خود را به این متخصصان بسپارید.

علاوه براین، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز، می‌توانید راهنمای شما در انجام امور قانونی و قراردادی باشد. به این صورت که می‌توانید به سهولت و در سریع‌ترین زمان، با مشاوران حقوقی مجرب ارتباط بگیرید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

قرارداد کارگر گاوداری

این نمونه قرارداد برای استخدام کارگر گاوداری و دامداری مناسب است.

نمونه قرارداد کارگر گاوداری
دانلود نمونه قرارداد کارگر گاوداری
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(2 نظر)
account_circle
امیر خصوصی
thumb_up_alt
سلام. خسته نباشید. یه راهنمایی می‌خواستم در مورد اینکه من به عنوان یه کارگر دامداری می‌خوام استخدام بشم و اسمم رو بیمه رد کنم ولی اونجا شاغل نباشم و حق بیمه خودم رو واریز کنم. چه راهی پیشنهاد میدید شما؟
12:35
26 شهریور 1400
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. موضوع پرداخت بیمه از مسئولیت‌های مستقیم کارفرما در مقابل اداره تامین اجتماعی است. لذا ارائه هر راه حلی در این مورد، نافی مسئولیت ایشان در خصوص بیمه کردن شما نخواهد بود.
18:33
27 شهریور 1400
account_circle
علی کیان
thumb_up_alt
سلام. الان من در قسمت شیر دوش هستم. به عنوان مسول شیر دوش، حق مسولیت چقدره و شیفت عصر و شب کار می‌‎کنیم روی حقوق تاثیر دارد؟ متشکرم.
16:19
01 فروردین 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. شما به عنوان یک کارگر همچون سایر کارگران، مشمول حقوق و مزایای قانون کار خواهید بود. ضمن آنکه اضافه کاری‌ها مطابق با قانون کار به حقوق و مزایای شما اضافه خواهد کرد.
14:43
02 فروردین 1401