نمونه قرارداد خرید چوب و نکاتی که باید در مورد این قرارداد بدانیم!

-
بروزرسانی:1402/01/29
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید چوب

قرارداد خرید چوب یک نوع قرارداد خرید کالا و یکی از نیازمندی‌های کارخانه‌ها و کارگاه‌هایی که ماده اصلی تولیدات آن‌ها چوب ‌است. تولید محصولات چوبی در زمینه‌های گوناگون، بویژه در بحث معماری داخلی و سبک روستیک کاربرد بسیار دارد. گرایش بسیار بالا مردم برای استفاده از مواد طبیعی مثل چوب، لزوم تنظیم قرارداد فروش چوب را روشن‌تر می‌کند.

حال قصد داریم به شما کمک کنیم که چگونه نمونه قرارداد خرید و فروش چوب را به گونه دقیق‌تر تنظیم کنید.

نوع قرارداد خرید چوب

این قرارداد از جمله عقودی است که زیر مجموعه قرارداد بیع قرار می‌گیرد، بنابراین در هنگام انعقاد قرارداد خرید چوب و پس از آن، باید تمامی چهارچوب‌ها و اختیارات ذکر شده برای عقد بیع را در قرارداد خود مورد توجه قرار دهید.

اهمیت اهلیت طرفین در این قرارداد

از نظر قانون، هر شخصی که بخواهد طرف یک قرارداد، قرار بگیرد، باید برای این اقدام صلاحیت لازم و کافی داشته باشد. قانون گذار اینطور بیان می‌کند که معامله با افراد ممنوع المعامله باطل و بی اثر است. افراد ممنوع المعامله افرادی هستند که به دلایل گوناگون از انجام معاملات و مداخله در امور مالی خود منع شده‌اند. مثل تاجری ورشکسته که حکم ورشکستگی او از طرف دادگاه اعلام شده باشد. اهلیت داشتن طرفین معامله، یکی از شروط صحیح بودن آن قرارداد محسوب می‌شود که به صراحت در قانون بیان شده است.

اهلیت در قانون دارای ابعاد خاصی است. ما در یک مقاله به صورت اختصاصی به این مفهوم حقوقی پرداخته‌ایم و درباره آن توضیح می‌دهیم. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی عبارت اهلیت ، به مقاله اختصاصی آن وارد شوید و درباره این مفهوم حقوقی بیشتر بخوانید.

طرز تنظیم نمونه قرارداد خرید و فروش چوب

نمونه قرارداد خرید چوب به پیروی از عقد بیع شاکله مشخصی دارد که شامل موارد زیر است:

مشخصات طرفین

این بخش جهت معرفی طرفین قرارداد در نظر گرفته شده است. بنابراین مشخصاتی در این بخش نوشته می‌شود که سبب احراز هویت شخص طرف معامله است مانند نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس محل سکونت و کدپستی. طرفین قرارداد فروش چوب می‌توانند اشخاص حقیقی (انسان‌های عادی) و اشخاص حقوقی (شرکت‌ها و موسسات) باشند و منع قانونی برای هیچ یک در نظر گرفته نشده است.

اگر طرفین یا یکی از آن‌ها شخص حقوقی باشد باید نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی، تلفن، نام نماینده و سمت او در متن قرارداد نوشته شود.

از طرفی، اشخاص می‌توانند معامله را برای خود یا شخص دیگری انجام دهند یا به نفع شخص دیگری، تعهداتی را در قرارداد بنویسند که در این صورت، معامله بین طرفین قرارداد، قائم مقام قانونی آن‌ها و آن شخص ثالث لازم الاجراست. توجه کنید که حتما نام نماینده نیز در متن قرارداد نوشته شود.

موضوع مورد معامله

در این قسمت از نمونه قرارداد خرید چوب ، مشخصات دقیق چوبی که قرار است به خریدار تحویل دهید را ذکر کنید علاوه بر آن، تاریخ و محل تحویل را نیز در این قسمت مشخص کنید.

ثمن و نحوه پرداخت آن در نمونه قرارداد خرید چوب

به محض امضای این قرارداد، مشتری مالک چوب و فروشنده مالک وجه معامله خواهد بود. چوب حتما باید به شیوه‌ای که طرفین توافق کردند و در متن قرارداد ذکر شده است، به فروشنده تحویل داده شود. اگر به هر دلیلی خریدار نتواند به تعهدات خود عمل کند، بایع می‌تواند بر مبنای اختیاراتی که دارد قرارداد را فسخ کند یا از مرجع حل اختلاف بخواهد که خریدار را ملزم به پرداخت ثمن کند.

مرجع حل اختلاف و تعداد نسخه‌ها

در متن نمونه قرارداد خرید چوب حتما مرجع حل اختلاف را جهت حل اختلافات بعدی پیش‌بینی کنید؛ در صورت عدم تعیین مرجع حل اختلاف، در زمان بروز اختلاف باید به دادگاه مراجعه کنید. شما می‌توانید داوری را به عنوان مرجع حل اختلاف قرارداد خود تعیین کنید. در این صورت، اگر اختلافی بین طرفین پیش بیاید، باید به داور مراجعه کنید و حق مراجعه به دادگاه وجود ندارد. مگر اینکه با هم در این مورد توافق کنید.

در مورد تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد خرید چوب عدد معینی از جانب قانونگذار تعیین نشده است؛ اما نکته مهم این است که تمامی برگه‌های آن‌ها کاملا مشابه باشند و در پایین آن‌ها عبارت «تمامی نسخه‌ها متحدالشکل هستند» را بنویسید و تمامی نسخه‌ها به امضا و اثر انگشت طرفین برسد.

قرارداد فروش چوب

نکات حقوقی جهت انعقاد قرارداد نمونه قرارداد خرید چوب

  1. اگر فروشنده و خریدار در زمان امضای نمونه قرارداد خرید چوب وزن مشخصی را تعیین کرده باشند و پس از تحویل توسط فروشنده، خریدار متوجه شود که از وزن توافق شده کمتر یا بیشتر است، در حالت اول خریدار می‌تواند تفاوت وزن آن را از فروشنده مطالبه کند و در حالت دوم باید آن مقدار از چوب را که مازاد بر قرارداد دریافت کرده است به فروشنده بازگرداند.
  2. اگر بعد از امضای نمونه قرارداد خرید چوب و پیش از دریافت آن توسط مشتری، چوب‌ها به هر دلیلی و بدون تقصیر فروشنده آسیب ببینند و خراب شوند، در این صورت فروشنده باید ثمن معامله را که دریافت کرده به خریدار پس دهد و بیع باطل است. مگر آنکه آن چوب‌ها به صورت کلی خریداری شده باشد که در این صورت، فروشنده باید چوب‌های دیگری را برای خریدار بفرستد و متعهد به انجام تعهد است.
  3. اگر چوب‌ها متعلق به چند مالک باشند، به امضای تمامی مالکان جهت انتقال آن‌ها نیاز دارید در غیر این صورت معامله اثر حقوقی نخواهد داشت و اگر متعلق به یک نفر باشند امضای او کافی است.
  4. شروط و تعهداتی که هر یک از طرفین برای طرف مقابل در متن نمونه قرارداد خرید چوب می‌نویسد باید دارای این سه ویژگی باشد: اول اینکه مشروع باشد، دوم اینکه قابل انجام باشد، سوم اینکه نفع و سود عقلی داشته باشد.
  5. در مورد پرداخت مبلغ حمل و نقل، بیمه و سایر هزینه‌هایی که جهت انعقاد نمونه قرارداد خرید چوب انجام می‌شود، پرداخت آن با طرفی است که عرف تعیین می‌کند.

سایر نکات حقوقی این قرارداد

  1. خریدار و فروشنده می‌توانند بر مبنای اختیاراتی که مواد قانونی به آن‌ها می‌دهد، معامله را فسخ کند؛ مگر اینکه در متن قرارداد، عبارت «کافه اختیارات سلب شد» نوشته شده باشد.
  2. فروشنده موظف است که مبیع را در همان مکانی تحویل دهد که عقد بیع در آنجا منعقد شده است، مگر آنکه در قرارداد محل دیگری تعیین شده باشد.
  3. اگر طرفین در قرارداد فروش چوب مبلغی را جهت خسارت احتمالی تعیین کرده باشند و آن خسارت واقع شود، در صورت مراجعه به مرجع حل اختلاف، آن مرجع نمی‌تواند مبلغی کمتر یا بیشتر از آنچه که در قرارداد قید شده است، تعیین کند.
  4. اگر قبل از اینکه چوب به خریدار تحویل داده شود، نقصی در آن حاصل شود، مشتری‌ حق خواهد داشت معامله را فسخ کند
  5. ممکن است در متن قرارداد خرید چوب شرط شود که در طی مدت معین، خریدار یا فروشنده یا شخص دیگری می‌تواند معامله را فسخ کند. توجه کنید که حتما باید برای این شرط مدت تعیین شده باشد، در غیر این صورت هم شرط و هم بیع باطل است.
  6. حتما به سابقه مالکیت چوب‌ها توجه کنید، چوب باید سرقتی یا وقفی نباشد.

پیشنهاد ما

تنظیم یک قرارداد همه جانبه که به شروط و تعهدات میان طرفین توجه داشته باشد و دقیقا مطابق با شرایط آن‌ها نوشته شده باشد، اقدامی پیشگیرانه از بروز اختلافات و مشکلات احتمالی محسوب می‌شود. به همین منظور، تاکید می‌کنیم که برای انجام پروژه‌هایی که در نظر دارید، حتما یک قرارداد مکتوب داشته باشید. برای دسترسی سریع‌تر به قرارداد مناسب شرایط همکاری خود، پیشنهاد می‌کنیم از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی استفاده کنید.

شما می‌توانید سوالات احتمالی درباره نکات حقوقی قراردادها را از کارشناسان حقوقی و وکلای با تجربه تیم حقوقی رکلا بپرسید. برای این منظور خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم.

قرارداد فروش چوب (نقدی)

اگر به یک قرارداد برای خرید و فروش چوب با شرط پرداخت نقدی وجه آن نیاز دارید، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد فروش چوب (نقدی)
دانلود نمونه قرارداد فروش چوب (نقدی)

قرارداد فروش اقساطی چوب

برای انجام معامله چوب به صورت اقساطی ، این نمونه قرارداد را تهیه کنید. روی تصویر زیر بزنید!

نمونه قرارداد فروش اقساطی چوب
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی چوب
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات