قرارداد شراکت در دامداری چیست و شراکت نامه دامداری چه نکاتی دارد + نمونه قرارداد

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/08/09
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت در دامداری

قرارداد شراکت در دامداری یکی از انواع قرارداد مشارکت مدنی است. شراکت در کسب و کار می‌تواند موجب ارتقای درآمد شما باشد. همچنین می‌تواند سود بالای اقتصادی نصیب شما کند. از طرفی، بعضی معتقدند شراکت می‌تواند باعث ضررهای بزرگ مالی و شکست مالی هم بشود . بسیاری شکایت‌ها، شکایت از مشارکت‌های کاری و ایجاد اختلافات در این زمینه است. امروز می‌خواهیم به طور مستقل درباره‌‌ قرارداد شراکت در دامداری صحبت کنیم. درباره‌ عواملی که موجب کنترل و مدیریت بهتر شراکت کاری شما می‌شود. از نحوه نوشتن قرارداد مشارکت دامداری می‌گوییم و امور حقوقی مرتبط با یک شراکت نامه دامداری خوب را بررسی می‌کنیم.

در پایان مطلب نیز، یک نمونه قرارداد شراکت، معرفی می‌شود.

قرارداد شراکت در دامداری چیست

شراکت نامه دامداری نوعی از قرارداد شراکت کاری میان دو نفر یا بیشتر است. این شراکت کاری در قانون مدنی تعریف شده است. حالا که حرف از قانون مدنی شد، شاید فکر کنید با یک مسئله پیچیده در ارتباط هستید. اما این مشارکت کاملا در فضای کسب و کار بوده و برپایه‌ سود اقتصادی دوجانبه است. در این تعریف، مشارکت مدنی به معنی درهم آمیختن سرمایه‌ها، چه نقدی و چه غیر نقدی، که متعلق به اشخاص حقوقی یا حقیقی باشند، آمده است. با این هدف که، با هم جمع شود و ایجاد درآمد کند و در آخر، سود میان طرفین شراکت تقسیم شود. در هر شراکت، به وجود آمدن اختلافات و مشکلات، امری طبیعی و ناگریز است.

پس بهتر است در ابتدای کار، همه‌ مسائل و برنامه‌ها، به دقت و بدون ابهام بیان شود تا طرفین شراکت با آگاهی کامل در این شراکت کاری قرار بگیرند. در این صورت، مشکلات احتمالی را می‌توان به راحتی حل کرد.
از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مسائل شروع یک شراکت، نوشتن قرارداد است. قرارداد شراکت در دامداری جز قراردادهای مهم و کاربردی در مشارکت مدنی است. قرارداد‍‌ مشارکت مدنی طبق ماده 10 قانون مدنی تنظیم می‌شود که بیان می‌کند:

«قراردادهای خصوصی نسبت به کسانی که آن را منعقد نموده‌اند در صورتی که مخالف صریح قانون نباشد نافذ است.»

شما به عنوان فردی که می‌خواهید مشارکت در کاری را تجربه کنید، ممکن است توافقات شفاهی خود را با شریک یا شرکا انجام داده باشید. اما این توافقات شفاهی، به معنای وجود یک قرارداد کامل و سندی برای اثبات حقوق شرکا نیست. لزوم نوشتن قرارداد دقیق و حقوقی در اینجا مشخص می‌شود.

نحوه نوشتن قرارداد مشارکت دامداری

هنگام نوشتن یک قرارداد، اولین گام نوشتن عنوان قرارداد به صورت صریح، روشن و بدون ابهام است. برای مثال، کاملا ذکر شود «قرارداد شراکت پرورش دام یا قرارداد مشارکت دامداری»

مشخصات طرفین قرارداد شراکت در دامداری

مشخصلات طرفین قرارداد یا شرکای قرارداد، باید به صورت دقیق و کامل نوشته شود. همچنین طرف اول و دوم قرارداد باید مشخص شوند. مشخصات طرفین باید بدون ابهام و با جزئیات نوشته شود.

آورده های طرفین قرارداد شراکت در دامداری

میزان سرمایه گذاری هر فرد، میزان هزینه‌هایی که انجام داده یا تخصص و مجوزی که دارد، آورده‌های او به قرارداد محسوب می‌شود. این آورده‌ها باید کامل و با جزئیات در متن قرارداد توضیح داده شود. از مسائل مهم در هنگام نوشتن قرارداد، توجه به شریکی است که از جنبه غیرمالی، در شراکت حضور دارد. پیش می‌آید که فردی تخصص خود را در شراکت می‌گذارد. مثلا فردی که متخصص در دامپزشکی است یا فردی آشنا به فنون حرفه‌ای دامداری است یا مسئولیتی اساسی را به‌عهده دارد. مثلا متعهد به محیا کردن علوفه‌ دام‌ها است. آورده این افراد، مالی نیست اما باید در نظر گرفته شود و به طور صریح در متن قرارداد ذکر شود. مسئولیت‌های آن‌ها، تعهداتشان، تعیین خسارت‌های احتمالی از طرف ایشان و حق و حقوق و سهام آن‌ها، باید کاملا مشخص شود.

برای مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر، توجه کنید. این تصویر، مربوط به بخش آورده‌های شرکا، در نمونه قرارداد مشارکت رُکلا است:

نمونه قرارداد مشارکت دامداری

مدت قرارداد شراکت در دامداری

در این بخش، باید مدت شراکت نامه دامداری به طور دقیق بیان شود. این کار یکی از شرایط اساسی در تنظیم قراردادهای شراکت است. به طور معمول تاریخ شروع و اتمام شراکت را با اشاره به روز، ماه و سال در متن قرارداد می‌نویسند. مدت قرارداد یکی از بندهای مهم قرارداد است و باید حتما در متن قرارداد درباره آن توضیح داده شود. گاهی ممکن است شرکا به بهانه دائمی بودن شراکت خود، از عبارات یا اصطلاحاتی مانند دائم العمر یا مادام العمر استفاده کنند و استفاده از این اصطلاحات را به منزله مشخص کردن تاریخ قرارداد در نظر بگیرند. باید با صراحت بیان کنیم که نوشتن این اصطلاحات نه تنها صحیح و قانونی نیست، بلکه اعتبار نیز ندارد.

شرکا نمی‌توانند به این شیوه توافق کنند. ضروری است که تاریخ پایان قرارداد شراکت در دامداری مشخص باشد. با این حال، اگر تمایل دارید که شراکتی طولانی مدت داشته باشید، پیشنهاد می‌کنیم بازه زمانی قرارداد را طولانی در نظر بگیرید. برای مثال قرارداد شما می‌تواند 30 ساله باشد. همچنین این امکان نیز وجود دارد که با توافق یکدیگر، شروط مرتبط دیگری را برای شراکت خود تعیین و در متن قرارداد به آن‌ها اشاره کنید.

مکان قرارداد شراکت در دامداری

در این قسمت، مکان قرارداد شراکت باید به صورت دقیق مشخص شود و زیر ساخت ها و محیط لازم جهت اشتغال مشخص شود.

حقوق قرارداد قرارداد شراکت پرورش دام

سهام مشخص شده برای هر فرد، جز حقوق قانونی و قراردادی او در قرارداد است که باید به طور کامل درباره آن، توضیح داده شود. همچنین، در این بخش، مباحثی مثل چگونگی تقسیم درآمد، چگونگی پرداخت مالیات و هزینه‌های جاری، پرداخت حقوق پرسنل و کارگران و پرداخت خسارت‌های احتمالی، توضیح داده می‌شود.

وظایف طرفین شراکت نامه دامداری

وظایف و مسئولیت‌هایی که هر فرد به‌عهده دارد، انتظاراتی که طرفین از یکدیگر دارند و تعهدات آن‌ها، در این بخش توضیح داده می‌شود. نوشتن وظایف، به آن جنبه قانونی می‌دهد و تعهدات را الزامی می‌کند. در صورت عدم انجام تعهد نیز، می‌توان با فرد خاطی، برخورد کرد. وظایف باید به صورت کامل توضیح داده شوند و ابهامی در آن‌ها نباشد. همچنین در مورد مسائل مهمی مانند بیمه، مالیات، دستمزد کارکنان و… تعیین تکلیف خواهد شد.

مرجع حل اختلاف

برای حل اختلاف قرارداد شراکت پرورش دام ، دو راه وجود دارد. راه حل اول، دادگاه است. رسیدگی در دادگاه‌ها و شوراهای حل اختلاف زمان بر است. راه حل دوم، داوری است. شما می‌توانید از میان افراد قابل اعتماد، یک یا سه نفر را به عنوان داور قرارداد تعیین کنید. در این صورت، اختلافات شما با سرعت بیشتری حل و فصل می‌شود. در نمونه قراردادهای مشارکت رکلا، راه حل داوری انتخاب شده است و 5 تبصره مهم در زیر ماده داوری قرار گرفته است. این کار باعث می‌شود حداقل، یک سال در زمان شما صرفه جویی شود و حل اختلاف، نهایتا ظرف 3 تا 6 ماه انجام شود.

الزامات حقوقی قرارداد شراکت در دامداری

قبل از اقدام به نوشتن شراکت نامه دامداری ، لازم است یک سری اقدامات، در جهت گرفتن مجوزهای قانونی صورت بگیرد. پرورش دام و دامداری، به طور کلی، نیاز به اخذ مجوز اشتغال در زمینه‌ی پرورش دام، دامداری یا گاوداری دارد. در ابتدا، شما باید موافقت اصولی دریافت کنید. اجازه نامه‌ای که قبل از صدور پروانه تاسیس به شما داده می‌شود و اعتبار 6 ماهه دارد و در شرایط لزوم می‌توانید 6 ماه دیگر آن را تمدید کنید.

اگر می‌خواهید ساختمان، کارگاه، کارخانه‌ یا هر نوع زیرساخت دیگری، در زیر مجموعه دامداری خود تاسیس کنید، باید اقدام به دریافت پروانه‌ تاسیس کنید.

مدت اعتبار این پروانه 2 سال است و با صلاحدید کمیسیون صدور پروانه استان، تا یه سال دیگر هم قابل تمدید است. از دیگر مجوزهای لازم، مجوز بهداشت دامداری است. مجوزی که سازمان دامپزشکی کشور بعد از بررسی و تحقیقات صادر می‌کند. در انتها برای بهره‌ برداری، باید پروانه بهره برداری دامداری بگیرید. در این پروانه، درباره‌ واحد تاسیس شده‌ شما، توضیحاتی داده می‌شود. اطلاعاتی درباره مساحت و زیربنا و ظرفیت و چگونگی بهره برداری بیان می‌شود. علاوه بر این موارد، نوع و نژاد دام و تعداد آن‌ها نیز بیان می‌شود. زمان اخذ پروانه بهره برداری، پروانه‌ها و مجوز‌های قبلی از شما اخذ شده و در پرونده قرار می‌گیرد. این پروانه بهره برداری دامداری به مدت 5 سال اعتبار دارد که با صلاحدید تا 5 سال دیگر هم قابل تمدید می‌شود.

تمدید قرارداد شراکت در دامداری

شما می‌توانید یکی از بندهای قرارداد خود را به شرایط تمدید قرارداد اختصاص دهید. در واقع، طرفین این قرارداد می‌توانند مشخص کنند که تحت چه شرایطی، قرارداد آن‌ها پس از پایان مدت آن، تمدید خواهد شد. البته اگر قصد ندارید مشارکت خود را پس از پایان مدت قرارداد ادامه دهید می‌توانید این بخش را نادیده بگیرید.

بیمه

بیمه از گزینه‌های مهمی است که دارایی‌های شما را در برابر خطرات احتمالی مانند بروز حوادث طبیعی و یا شیوع بیماری‌های واگیردار در بین دام‌ها و مرگ و میر آن‌ها و خطرات احتمالی دیگر محافظت می‌کند.

بروز هر کدام از حوادثی که پیش‌تر عرض کردیم، ممکن و ناگریز است. بنابراین بهتر است جانب احتیاط رعایت شود و با شرکت‌های بیمه همکاری کنید.

از بیمه‌های لازم برای پرورش دام، بیمه‌ کارگران و پرسنل، بیمه آتش سوزی‌‌ و بیمه دام است. برای دریافت بیمه دامی، باید دام خود را در سامانه وزارت جهاد کشاورزی معرفی کنید.

سخن آخر

قرارداد شراکت پرورش دام را تا جای ممکن و مختصر بررسی کردیم. جزئیاتی در مورد نحوه نوشتن این قرارداد بیان شد. گفته شد که این قرارداد، یکی از انواع قرارداد مشارکت است و می‌توانید از نمونه قرارداد مشارکت مدنی استفاده کنید. اما اگر، شرایط میان شما و شرکای دیگر، شرایط خاص و لازم است، یک قرارداد شراکت در دامداری اختصاصی تنظیم شود، در این مورد می‌توانید با بخش تنظیم قرارداد ، در تماس باشید و تنظیم قرارداد خود را پس از دریافت مشاوره، به ما بسپارید.

همچنین این امکان را خواهید داشت که در خصوص سوالاتی که در این زمینه در ذهن دارید، با مشاوران حقوقی رکلا گفتگو کنید و از آن‌ها راهنمایی بگیرید. استفاده از این خدمات با ثبت درخواست در بخش مشاوره حقوقی تلفنی به سادگی میسر خواهد شد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رُکلا اقدام به تنظیم یک نمونه قرارداد مشارکت کرده است.

با کلیک روی تصویر زیر، وارد صفحه توضیحات این قرارداد شوید.

قرارداد کامل

برای اینکه این قرارداد را دریافت کنید روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد مشارکت دامداری
دانلود قرارداد کامل
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات