قرارداد شراکت فست فود چیست و قرارداد مشارکت فست فود چه نکاتی دارد؟

-
بروزرسانی:1401/08/10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد شراکت فست فود

قرارداد شراکت فست فود از جمله قرارداد‌های مهم در دنیای کسب و کار است که در دسته‌بندی قرارداد مشارکت مدنی قرار می‌گیرد.

بسیاری از سرمایه گذاران دنیا، برای افزایش هر چه بیشتر سود ناشی از سرمایه گذاری، فست فود تاسیس می‌کنند و اگر قصد شراکت دارند، قرارداد مشارکت فست فود امضا می‌شود.

از طرف دیگر، هرسرمایه گذاری که مشارکت فست فود را انتخاب می‌کند، باید از ضرورت اخذ مجوز‌ها و کسب برخی اسناد لازم از مراجع مربوط آگاه باشد.

در صورتی که بدون هرگونه مجوز ضروری، اقدام به تهیه و فروش غذا کنید، به احتمال زیاد، با مشکل مواجه می‌شوید و حتی ممکن است شراکت ناشی از تاسیس فست فود، آن‌طور که انتظار داشتید نتیجه ندهد.

در کنار مجوزهای رسمی و قانونی که برای شروع کار لازم است و همچنین علاوه بر تنظیم قرارداد شراکت فست فود ، رعایت یک سری از نکاتی که به افزایش سود شما کمک می‌کند ضروری است. این نکات باعث محکم شدن شراکت شما در زمینه تجاری فست فود با شریک خود می‌شود.

در این مقاله، این نکات ضروری را بررسی می‌کنیم و مهم‌ترین مباحث مربوط به قرارداد شراکت فست فود را مرور خواهیم کرد.

قرارداد مشارکت فست فود چه اهمیتی دارد؟

همه ما می‌دانیم که سرمایه گذاری و تلاش در تاسیس فست فود و شراکت در زمینه آن، از سود بسیاری برخوردار است. شاید به‌دلیل همین سود زیاد است که بسیاری از سرمایه گذاران دنیا، از تاسیس فست فود و انجام این کسب و کار، دریغ نمی‌کنند.

اما وضعیت همیشگی، به گونه‌ای نیست که همه موسسان، در تاسیس فست فود، از سرمایه مادی برخوردار باشند. در بسیاری از موارد، افرادی وجود دارند که در آشپزی، مهارت بی‌نظیری دارند اما از سرمایه پولی و مادی کافی برای تحقق رویای خود در تاسیس فست فود، برخوردار نیستند.

همچنین بسیاری از افرادی که از سرمایه پولی کافی برخوردار می‌باشند، در تلاش هستند که بهترین کسب و کار را به منظور کسب درآمد و سود زیاد، راه اندازی کنند. بنابراین زمینه‌ای به وجود می‌آید تا قرارداد شراکت فست فود ، میان سرمایه گذاری که از پول کافی برخوردار است و آشپز حرفه‌ای که از سرمایه مهارت برخوردار است، ایجاد شود.

حتی ممکن است که شما، دوستان جوانی داشته باشید که از مهارت قابل توجه در تهیه فست فود برخوردار هستند یا اینکه پسر یا دختر شما در این زمینه بسیار حرفه ای باشد. این شرایط، زمینه مناسبی را فراهم می‌کند تا میان شما و دوست شما یا میان شما و فرزندان، قرارداد شراکت فست فود امضا شود.

به هر‌حال در تمامی این شرایط، شراکت در این کسب و کار، درصورتی که با مدیریت و تدبیر همراه باشد، می‌تواند برای شما سود خوبی را به همراه داشته باشد.

اقدامات حقوقی پیش از تاسیس فست فود را به یاد داشته باشید

هر کدام از طرفین قرارداد شراکت فست فود ، بدون شک، به دنبال سود قابل توجه ناشی از مشارکت تهیه غذا و فروش آن هستند.

همچنین می‌دانیم که این کسب کار، از جمله کسب و کار‌های پرسود در دنیای تجارت می‌باشد، البته درصورتی که به نکات مهم حقوقی پیش از تاسیس و آغاز به کار فست فود نیز توجه شود. به عنوان مثال، شما به عنوان یکی از طرفین قرارداد شراکت فست فود ، نباید فراموش کنید که پیش از اقدام به تاسیس، باید متن شراکت نامه فست فود تنظیم شود.

بدون شک تهیه این متن از جمله مهم ترین پایه‌های یک شراکت خوب و در نتیجه، مبنای به دست آوردن سود مناسب و چشم‌گیر در آینده نزدیک خواهد بود.

قرارداد شراکت فست فود چیست؟

قرارداد مشارکت فست فود از جمله قرارداد‌های مهم و کاربردی است که زیر مجموعه، قرارداد شراکت کاری، موضوع ماده 10 قانون مدنی می‌باشد.

قانون مدنی، قرارداد مشارکت مدنی را، کنار هم قراردادن هرگونه سرمایه نقدی یا غیر نقدی به قصد کسب سود تعریف کرده است. قرارداد مشارکت مدنی ، تعهدات میان شرکا در قبال یکدیگر را تعیین می‌کند و طرفین را موظف به انجام آن می‌داند.

همچنین، سهم هر کدام از طرفین قرارداد را به طور واضح مشخص می‌کند تا حق هیچ کدام از طرفین شراکت ، ضایع نشود.

نمونه قرارداد مشارکت تهیه غذا چه نکاتی دارد؟

خوب است بدانید که برای تنظیم یک قرارداد مشارکت فست فود ، رعایت نکات زیر، به شما کمک زیادی می‌کند:

مشخصات طرفین قرارداد

هر کدام از شرکا باید تمامی مشخصات مربوط به خود را در قرارداد مشارکت فست فود بیان کنند.

درصورتی که هر یک از شرکا، از وکیل استفاده می‌کنند باید وکالت نامه وکیل نیز، به قرارداد پیوست شود.

ضمن آنکه اگر یکی از طرفین یا هر دو طرف، شخص حقوقی (شرکت) است باید مشخصات دقیق شخص حقوقی در متن قرارداد شما نوشته شود.

موضوع قرارداد مشارکت فست فود

در ابتدای هر قرارداد تجاری، طرفین شراکت باید موضوع تجارت و کسب و کار خود را بیان کنند.

این قرارداد نیز به عنوان قراردادی مستقل، از موضوعی خاص برخوردار است که همان مشارکت در فست فود می‌باشد.

زمان دقیق آغاز و پایان قرارداد مشارکت فست فود

خصوصیت قرارداد‌های زیر مجموعه مشارکت مدنی این است که، در تاریخ مشخصی، میان طرفین آن، تنظیم می‌شود و پس از گذشت مدت زمان معین، قرارداد مورد نظر، به پایان می‌رسد.

بنابراین، در قرارداد شراکت فست فود نیز لازم است که زمان آغاز شراکت با شریک را، به دقت وارد شود و همچنین تاریخ یا زمان پایان این شراکت را نیز معین کنید.

اگر قصد دارید درباره شرایط تمدید قرارداد نیز صحبت شود بهترین جای قرارداد برای این کار، همین جا است. شما می‌توانید شرایط دقیق تمدید قرارداد را به صورت کامل در این بخش از قرارداد مشارکت فست فود مورد توجه قرار دهید. البته ممکن است طرفین قصد تمدید قرارداد را نداشته باشند. در این صورت نیز می‌توانید تاکید کنید که این قرارداد پس از پایان مدت آن، به پایان می‌رسد.

میزان آورده هر یک از شرکا و حساب سود و زیان

هر یک از شرکا، باید میزان آورده‌ای را که برای مشارکت در این کسب و کار، استفاده می‌کند تعیین کند و در قرارداد ذکر شود.

البته، همانطور که اشاره شد، سرمایه هر دو طرف، ممکن است مادی نباشد و یکی از شرکا، صرفا از استعداد آشپزی برخوردار باشد اما این توانایی نیز باید به عنوان آورده شریک، علاوه بر سرمایه مادی شریک دیگر، در قرارداد ذکر شود.

همچنین، باید در قرارداد، به سهم هر یک از شرکا از سود حاصله از شراکت فست فود، اشاره شود.

لازم است روش پرداخت زیان ناشی از شراکت توسط هریک از طرفین در قرارداد گفته شود، البته این به این معنی نیست که اقدام به تاسیس فست فود به شما زیان می‌رساند، بلکه هر حرفه و کسب و کاری، ممکن است در ابتدای راه، مشکلاتی داشته باشد و زیان‌های موقتی را تجربه کنید.

برای درک بهتر موضوع، لطفا به بخش قرمز رنگ تصویر زیر، که تصویر یکی از صفحات نمونه قرارداد مشارکت مدنی رکلا است، توجه کنید:

نمونه قرارداد مشارکت فست فود

مسئولیت پرداخت هزینه های جاری مشارکت

در متن قرارداد مشارکت فست فود ، مسئولیت هر یک از شرکا را در مورد پرداخت هزینه‌های جاری شراکت معین کنید. در مورد بیمه کارکنان و مالیاتی که باید در زمان‌های مشخص به ادارات مربوطه پرداخت شود نیز، میزان مسئولیت هر‌ شریک را در متن قرارداد بنویسید.

نکته مهم در این خصوص این است که هیچ قانون مشخص یا قاعده ثابتی برای تعیین میزان سهم هر کدام از شرکا در خصوص پرداخت هزینه‌های جاری شراکت وجود ندارد و این مساله تماما با توافق طرفین رسیدگی می‌شود. یعنی به توافق طرفین بستگی دارد. به طور معمول، هر شریک به همان میزانی که از شراکت منفعت کسب می‌کند و برای او سهم یا سهام در نظر گرفته شده است، در پرداخت هزینه‌های جاری و خسارت‌های احتمالی نیز مسئولیت خواهد داشت. سهم هر شریک نیز، در واقع با در نظر گرفتن میزان آورده شرکا و سرمایه نقدی یا غیر نقدی که برای مشارکت فست فود هزینه می‌کنند، محاسبه و تعیین می‌شود.

محرمانگی اطلاعات در قرارداد مشارکت فست فود

هر چند برخی از تنظیم کنندگان قرارداد‌ها، به این موضوع مهم بی‌توجه هستند اما محرمانگی از اهمیت فراوانی برخوردار است. هر یک از شرکا وظیفه دارند اطلاعات مربوط به مسائل تجاری و مالی شراکت را حفظ کنند و از افشای آن‌ها بدون کسب اجازه یا رضایت از شریک دیگر، خودداری کنند. البته اگر قبلاً این قرارداد را امضاء کرده‌اید و در آن، در مورد محرمانگی، تعیین تکلیف نشده است، نگران نباشید. شما می‌توانید یک قرارداد محرمانگی دو جانبه امضاء کنید و از این نظر نیز، خیال خود را آسوده کنید.

امضاء و اثر انگشت هر یک از طرفین و تعداد نسخه های قرارداد

برای تنظیم یک نمونه قرارداد مشارکت تهیه غذا یا فست فود ، شرکا باید تمام صفحات قرارداد را امضا کنند و اثرانگشت بزنند.

همچنین برای تضمین هرچه بیشتر شراکت، پیشنهاد می‌شود که از قرارداد سه نسخه تهیه کنید. در زمانی که میان شرکا، اختلافی به وجود می‌آید، باید یک نسخه برای بررسی به مرجع حل اختلاف تقدیم شود. البته اگر تعداد شرکا بیشتر از دو نفر است، نسخه‌های قرارداد، یک عدد بیشتر از تعداد شرکاء باشد.

حفظ تعادل و انصاف در قرارداد مشارکت فست فود

عدالت اقتضاء می‌کند تعهدات و مسئولیت‌های هر یک از شرکا با رعایت تعادل، در متن قرارداد ذکر شود. بدون شک، شما در حال پایه گذاری یک کسب و کار هستید و لازم است همه شرکا، در ابتدای راه، از حق خود راضی باشند. البته عدالت، شرط صحت قرارداد مشارکت فست فود نیست، اما پیشرفت شما، مشروط به رضایت قلبی سایر شرکا است و رضایت قلبی سایر شرکا؛ به یک قرارداد عادلانه نیاز دارد.

بنابراین قراردادی تنظیم شود که حقوق هر دو طرف مشارکت را در نظر گرفته باشد و هیچ شریکی احساس نکند از او سوء استفاده شده است.

سخن آخر

قراردادی که به دلایل مختلف تنظیم می‌شود، دربردارنده نکاتی است که افراد غیرمتخصص، آگاهی کافی درمورد تنظیم آن ندارند.

همچنین با وجود اینکه، ماده 10 قانون مدنی، دست شریکان را در تنظیم قرارداد باز گذاشته است اما، واقعیت این است که همچنان بسیاری از شرکا، از ماهیت قرارداد کسب و کار خود اطلاع ندارند و حتی ممکن است، در نتیجه عدم مشورت، حقی از آن‌ها پایمال شود.

متخصص حقوقی، با تجربه‌ای که در سال‌های طولانی به دست آورده است، می‌تواند در زمینه تنظیم قرارداد و رعایت قانون و بندهای قراداد، به شما کمک کند.

بنابراین با استفاده از متخصص حقوقی به هرگونه اشتباه یا کمبود ناشی از بی‌اطلاعی، نه بگویید و تنها روی منافع کسب و کار و شراکت در حوزه کاری خود، تمرکز کنید.

پیشنهاد ما

تنظیم قرارداد، تخصص ما است. برای دریافت نمونه قرارداد مشارکت فست فود برای تاسیس فست فود، روی تصویر زیر کلیک کنید. همچنین اگر نیاز به تنظیم قرارداد با شرایط خاص خود دارید، درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی دهید. ضمن آنکه تیم حقوقی رکلا یک قرارداد کامل تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد مشارکت فست فود
دانلود قرارداد
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات