نمونه قرارداد فروش ضایعات ؛ راهکار قانونی و امن معاملات ضایعات!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/01/30
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش ضایعات

قرارداد فروش ضایعات یکی از انواع قرارداد خرید کالا است که در اصطلاح قانون مدنی به آن بیع می‌گویند.

به طور معمول، از مصالحی که برای ساخت و ساز تهیه می‌شود، در حین ساخت و ساز و انتقال و باربری یا به دلایل دیگر، مقداری از آن آسیب می‌بیند و غیر استفاده می‌شود. تخریب ساختمان‌ها و بناهای مختلف، مصالح قدیمی و فرسوده‌ شده‌ای را به جا می‌گذارد که دیگر برای ساخت و ساز مجدد قابل استفاده نیستند. حجم وسیعی از مصالح آسیب دیده نیز مربوط به آهن آلات می‌شود. علاوه بر این موارد، اقداماتی مانند پرسی خودرو، پرسی بدنه خودرو، کار با آلومینیوم، حلب، مس، برنج و چدن و… می‌تواند دور ریزی داشته باشد. در حین کار با این مصالح نیز ممکن است مقداری از آن‌ها آسیب ‌ببینند. به طور کلی به این بخش دور ریز، ضایعات گفته می‌شود (مثل ضایعات ساختمانی یا ضایعات آهن و مس و موارد مشابه دیگر).

از مشاغل کاربردی در این زمینه، خرید ضایعات و فروش آن به کارخانجات یا شرکت‌های متقاضی ضایعات است. فعالان در این حوزه اقدام به خرید و فروش ضایعات می‌کنند و می‌توانیم بگوییم که برخلاف تصور عموم، درآمد خوبی از این شغل کسب می‌کنند. نمونه قرارداد خرید و فروش ضایعات قراردادی است که مورد استفاده این اشخاص قرار می‌گیرد.

نمونه قرارداد فروش ضایعات چیست؟

قرارداد خرید ضایعات قراردادی است که میان فروشنده ضایعات و خریدار آن تنظیم می‌شود. براساس این قرارداد، فروشنده موظف می‌شود در ازای دریافت مبلغ مورد نظر برای بهای ضایعات، آن را در اختیار خریدار بگذارد. نمونه قرارداد خرید ضایعات آهن با توجه به قانون مدنی ، قراردادی معین است. به این معنا که در قانون مدنی درباره آن به صورت صریح صحبت شده است و در ماده‌هایی قانونی، نحوه اجرای آن آمده است. با توجه به این مسئله می‌توانیم بگوییم که نمونه قرارداد فروش ضایعات آهن ، قرارداد معتبر و صحیحی است. البته لازم به یادآوری است که برای صحیح بودن، باید در تنظیم آن به ماده‌های قانونی توجه شود.

از دیگر ویژگی‌های مثبت نمونه قرارداد فروش ضایعات ، لازم بودن آن است. به این معنا که طرفین قرارداد ملزم هستند که در قرارداد باقی بمانند و در جهت انجام موضوع قرارداد تلاش کنند. الزام به حضور در قرارداد و جلوگیری از فسخ یک جانبه نمونه قرارداد فروش ضایعات ، از ویژگی‌هایی است که نظر بسیاری از فعالان در عرصه ضایعات را جلب کرده است.

شرایط صحت نمونه قرارداد فروش ضایعات از نگاه قانون مدنی

از نگاه قانون مدنی، نمونه قرارداد خرید و فروش ضایعات زمانی صحیح است که شروط خاص آن رعایت شود. در ادامه به این شروط اشاره می‌کنیم:

  1. طرفین قرارداد باید قصد خرید یا فروش داشته و برای انجام معامله رضایت کامل داشته باشند. یعنی نباید به این کار مجبور شده باشند یا اکراه داشته باشند.
  2. خریدار و فروشنده باید اهلیت داشته باشند. به این معنی که به سن قانونی رسیده باشند و بتوانند درباره اموال خود تصمیم بگیرند و روی اموال خود تسلط داشته باشند.
  3. موضوع قرارداد باید معین شده باشد. یعنی به طور واضح باید مشخص باشد که قرارداد درباره معامله چه نوع ضایعاتی است.

قرارداد خرید و فروش ضایعات

نحوه تنظیم نمونه قرارداد فروش ضایعات

برای آن که بتوانید قراردادی کارآمدتر و دقیق‌تر تنظیم کنید، لازم است که درباره محتوای قرارداد اطلاعات کافی داشته باشید. آگاهی در مورد نحوه نوشتن متن قرارداد ، این امکان را می‌دهد که از حق خود در معامله آگاه شوید و با احتیاط بیشتری این قرارداد را امضا کنید. در ادامه به شرح یک نمونه قرارداد فروش ضایعات آهن می‌پردازیم و درباره ابعاد مختلف توضیح می‌دهیم. در ابتدا قرارداد را با اشاره به این موضوع شروع می‌کنیم که قرارداد حاضر براساس عقد بیع و قانون مدنی تنظیم شده است. سپس به معرفی خریدار و فروشنده می‌پردازیم.

موضوع قرارداد

موضوع نمونه قرارداد فروش ضایعات ، عبارت است از فروش اقلام ضایعاتی با اشاره به این موضوع که ضایعات از چه راهی به دست آمده است و مربوط به کجاست (مانند ضایعات ساختمانی یا آهن آلات و ضایعات ماشین). در این بخش از قرارداد اشاره می‌کنید که در پیوست، لیستی قرار خواهید داد و در آن میزان اقلام فروخته شده را می‌نویسید. این لیست بسیار کاربردی است. زیرا خریدار از اقلام خریداری شده آگاه می‌شود و در ادامه، ایراد و اختلافی در مورد این موضوع پیش نخواهد آمد.

یک نکته مهم که می‌توانید در این بخش از نمونه قرارداد خرید ضایعات آهن به آن اشاره کنید، این است که موضوع قرارداد، یعنی میزان ضایعات، تقریبی هستند. در این بخش از قرارداد می‌توانید اعلام کنید که امکان اضافه کردن یا کم کردن 25 درصدی وجود خواهد داشت.

ثمن معامله یا مبلغ نمونه قرارداد فروش ضایعات

ثمن معامله مبلغی است که در ازای فروش ضایعات از خریدار دریافت می‌شود. به عبارت بهتر، خریدار در ازای ضایعاتی که تحویل می‌گیرد، مبلغی را به فروشنده می‌پردازد. برای تعیین میزان ثمن می‌توانیم از مصوبه‌های صنف مورد نظر کمک بگیریم. یعنی ثمن براساس آن چیزی که صنف برای هر کیلو ضایعات آهن یا ضایعات دیگر مشخص کرده است، تعیین می‌شود. علاوه بر صنف، رای و نظر طرفین ملاک اصلی تعیین ثمن است. بعد از تصمیم نهایی، در این بخش از قرارداد میزان مبلغ تعیین شده را می‌نویسیم و ثبت می‌کنیم. ثمن قرارداد بعد از تحویل نهایی ضایعات به فروشنده پرداخت می‌شود. مساله مهم این است که برای این قراراداد، مالیات برارزش افزوده اضافه محاسبه می‌شود که پرداخت آن به عهده خریدار است.

مدت نمونه قرارداد خرید و فروش ضایعات

یکی از موارد مهم برای تنظیم نمونه قرارداد خرید و فروش ضایعات ، تعیین مدت آن است. به طور معمول ممکن است قرارداد را برای یک ماه تنظیم کنند، یا کمتر یا بیشتر! البته اگر به هر دلیلی انجام موضوع قرارداد طول بکشد، امکان تمدید مدت نمونه قرارداد فروش ضایعات وجود خواهد داشت.

محل تحویل ضایعات (دپو) در نمونه قرارداد فروش ضایعات

در این بخش از قرارداد باید مشخص کنید که اقلام ضایعاتی مورد نظر، در چه مکانی تحویل داده می‌شود. اگر خریدار جای خاصی را در نظر داشته باشد، می‌تواند درخواست کند ضایعات مورد نظر را در آن مکان تحویل بگیرد.

مبنای توزین در نمونه قرارداد فروش ضایعات

در نمونه قرارداد خرید ضایعات آهن ، یا به طور کلی هر نوع ضایعات دیگری، یکی از مسائل مهم، چگونگی محاسبه وزن یا وزن کشی دقیق برای محاسبه قیمت آن است. لازم است در متن قرارداد به این موضوع اشاره شود که مبنای وزن کردن و محاسبه میزان ضایعات چه چیزی است. برای مثال تعیین می‌کنند که مبنای توزین قرارداد باسکول مشخصی در شرکت یا کارخانه باشد.

نکات مهم درباره محتوای نمونه قرارداد فروش ضایعات

  1. شروطی که در قرارداد فروش ضایعات بیان می‌شوند باید شروطی باشند که طرفین درباره آن توافق دارند؛
  2. اگر هر کدام از طرفین به دلیل ترس از آبرو یا ترس از جان یا به دلیل تهدید شدن، در قرارداد حضور اجباری داشته باشند، قرارداد غیر نافذ خواهد بود و تاثیری نخواهد داشت؛
  3. به طور کلی اصل بر صحت قرارداد است؛
  4. هر زمانی که کالا یا اقلام مورد نظر به خریدار تحویل داده شود و خریدار آن‌ها را دریافت کند، می‌توانیم بگوییم که اقلام مورد نظر به خریدار تسلیم شده است؛
  5. اگر مالکیت ضایعات در اختیار یک شخص باشد، به آن مال مفروز می‌گویند. یعنی برای عقد قرارداد امضای او کافی است اما اگر مورد معامله مال مشاع باشد، لازم است که تمام مالکان، قرارداد را امضا و رضایت خود را اعلام کنند.

فسخ قرارداد

به طور کلی نمونه قرارداد فروش ضایعات از جمله قراردادهای لازم است که طرفین موظف به ماندن در آن هستند و نمی‌توان آن را یک طرفه فسخ کرد. اما می‌توانید در متن قرارداد شرایطی را برای فسخ در نظر بگیرید. برای مثال ممکن است خریدار شرط بگذارد که اگر محموله دریافتی دچار مشکل بود یا تاخیر زیادی در تحویل محموله صورت گرفت، حق فسخ خواهد داشت.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد فروش ضایعات

در صورت بروز اختلاف، مشکل یا هر ایراد دیگری، طرفین می‌توانند با حضور در مراجع قضایی و با استناد به نمونه قرارداد فروش ضایعات خواهان رسیدگی به شکایت خود باشند.

علاوه بر این، می‌توانند «داوری» را برای حل اختلاف تعیین کنند تا در صورت بروز مشکل، میان آن‌ها داوری کند. این کار، هم هزینه کمتری خواهد داشت و هم سرعت رسیدگی به شکایت را سریع می‌کند.

پیشنهاد ما

با توجه به اهمیت این نوع از قرارداد، شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی لینک قبل بزنید. از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا، یک نمونه کامل از این قرارداد را تنظیم کرده است. شما می‌توانید روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

از دیگر خدماتی که می‌توانیم به شما پیشنهاد کنیم، قرارداد مشاوره حقوقی تلفنی است. با استفاده از این سرویس، می‌توانید پاسخ بسیاری از سوالات حقوقی خود را از مشاوران و وکلای با تجربه دریافت کنید و در خصوص اقداماتی که انجام می‌دهید از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

قرارداد فروش ضایعات

برای معامله مقدار مشخصی ضایعات، می‌توانید از این نمونه قرارداد استفاده کنید. این قرارداد میان خریدار و فروشنده امضا می‌شود.

نمونه قرارداد فروش ضایعات
دانلود نمونه قرارداد فروش ضایعات
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات