نمونه قرارداد مدیریت پسماند و نکات مهمی که باید بدانیم!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/12/22
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پسماند

قرارداد پسماند یکی از انواع قرارداد پیمانکاری و تعهدی است که برای مدیریت پسماند‌ها مورد استفاده شهرداری قرار می‌گیرد. شورای عالی حفاظت از محیط زیست یکی از آسیب زا ترین مسائل مربوط به محیط زیست را پسماندها می‌داند. چنانکه دستگاه‌های مختلف را اجبار می‌کند تا لیستی از پسماندهای خود را به کارگروه ملی اعلام کنند. می‌توانیم ادعا کنیم که از مهمترین مسائلی که سازمان شهرداری‌ها و دهداری‌های کشور درگیر آن است، مسئله پسماندها است.

پسماندها اشیا و موادی بی ارزش و دور ریختنی هستند که به دلیل فعالیت‌های انسانی به وجود می‌آیند. پسماندها می‌توانند خطرناک یا قابل بازیافت باشند. به طور کلی پسماندها به سه دسته شهری، صنعتی و خطرناک تقسیم می‌شوند که دارای زیرگروه‌های پرشکی، ویژه، کشاورزی و شیمیایی هستند. بدون شک، پسماندهایی مانند پسماندهای پزشکی و شیمیایی و رادیو اکتیو از جمله پسماندهایی هستند که سلامت انسان و محیط زیست را به خطر می‌اندازد. به همین دلیل است که سازمان بهداشت جهانی، محیط زیست و وزارت کشورها، یکی از بزرگترین مسئولیت‌هایی را که به شهرداری‌ها و دهداری‌ها محول می‌کنند، رسیدگی به پسماندها است. شهرداری به منظور رسیدگی به این مساله از انواع قرارداد پسماند استفاده می‌کند.

قرارداد پسماند چیست؟

قرارداد حمل پسماند یا قرارداد دفع پسماند یک قرارداد پیمانکاری است که میان شهرداری و پیمانکار تنظیم می‌شود. براساس این قرارداد، شهرداری مسئولیت مدیریت پسماند‌ها را به پیمانکار می‌دهد. در نمونه قرارداد مدیریت پسماند ، درباره چگونگی انجام کار، نوع پسماند مورد نظر شهرداری، منطقه مشخص شده، مدت انجام کار، نحوه انجام کار و به طور کلی هر آن چیزی که از پیمانکار انتظار می‌رود صحبت می‌شود.

متن قرارداد پسماند شهرداری حاوی اطلاعات دقیقی درباره پیمانکار، موضوع قرارداد، مدت و مبلغ حق الزحمه پیمانکار، تعهدات، وظایف، مسئولیت‌ها و شروط خاصی است که برای طرفین قرارداد وجود دارد. قرارداد حمل پسماند متن مکتوبی است که از پیمان ایجاد شده میان شهرداری به عنوان کارفرما و شخص پیمانکار صحبت می‌کند. این قرارداد سند معتبری است که در اختیار هر دو طرف قرارداد قرار می‌گیرد و حدود اختیارات و حقوق آن‌ها را مشخص می‌کند. همچنین در صورت بروز خطا یا مشکل، قابل استناد به مراجع قانونی است.

قرارداد پسماند از نگاه قانون

براساس آیین‌نامه اجرایی قانون مدیریت پسماند، ارگان‌ها و سازمان‌های متعددی با یک دیگر همکاری می‌کند و دغدغه مدیریت پسماندها به بخش‌های مختلف مربوط است. براساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، مسئولیت مدیریت، بررسی و رسیدگی به پسماندها به شهرداری‌ها و دهداری‌ها واگذار شده است و به این منظور، حدودی از اختیارات و بودجه در اختیار این واحدها قرار داده شده است. علاوه برآن، به کار این واحد نیز رسیدگی می‌شود.

علاوه بر قوانینی که درباره مدیریت پسماندها وجود دارد، در رابطه با نمونه قرارداد مدیریت پسماند باید بگوییم که این قرارداد نوعی از قرارداد پیمانکاری است که زیر مجموعه‌ای از قانون مدنی محسوب می‌شود و براساس آن تنظیم می‌شود. قرارداد دفع پسماند از عقود نامعین قانون مدنی است. به همین دلیل لازم است که با توجه به آیین نامه اجرایی قانون پسماندها که در سال 1383 پیشنهاد شد و در سال 1384 تصویب شده است، نوشته و تنظیم شود.

از آنجایی که پیمانکاری جز عقود نامعین است، قانون مدنی توضیحی درباره نحوه تنظیم آن ندارد و همه چیز مطابق با توافق طرفین و براساس متن قرارداد پسماند اجرا خواهد شد. قرارداد پسماند شهرداری جز عقود لازم است و طرفین قرارداد باید تا انتهای مدت قرارداد و انجام شدن موضوع قرارداد در آن باقی بمانند. شرط فسخ در صورتی وجود خواهد داشت که طرفین شروط خاصی را در متن قرارداد برای فسخ تعیین کنند.

قرارداد مدیریت پسماند

انواع قرارداد پسماند

با توجه به نوع فعالیت انسانی و مواد مصرفی، پسماندهای متعددی به وجود می‌آیند. در متن قراردادی که شهرداری با پیمانکار تنظیم می‌کند باید به نوع پسماند اشاره کند. به بیان دیگر، از آنجایی که جمع آوری، حمل و نقل و دفع و رسیدگی به انواع پسماندها با هم متفاوت است، لازم است که پیمانکار قبل از عقد قرارداد به نوع پسماند آگاه باشد تا بتواند به خوبی تصمیم بگیرد که پروژه مورد نظر را بپذیرد یا نه. قرارداد پسماند با توجه به نوع پسماند به انواع مختلفی تقسیم می‌شود که در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

نمونه قرارداد پسماند ساختمانی

قرارداد پسماند ساختمانی مربوط به پسماندهایی است که ساکنان ساختمان‌های مسکونی یا تجاری و اداری تولید می‌کنند.

نمونه قرارداد جمع آوری پسماند خشک

نمونه قرارداد جمع آوری پسماند خشک گروه گسترده‌ای از پسماندها را در بر می‌گیرد که اشیا جامد و خشک هستند. پیمانکار موظف است که هر نوع پسماند خشک را جمع آوری کند.

نمونه قرارداد پسماند پزشکی و نمونه قرارداد پسماند عفونی

نمونه قرارداد پسماند پزشکی از پسماندهایی خطرناک و مضر است که باید در رسیدگی به آن‌ها تمهیدات خاصی انجام شود. برای این قبیل پسماندهای پزشکی و شیمیایی و صنعتی، نمونه قرارداد پسماند عفونی استفاده می‌شود. زیرا نفوذ این پسماندها به آب و خاک می‌تواند برای جانداران زنده خطرناک باشد. در نمونه قرارداد پسماند عفونی ، باید به نوع دقیق آن اشاره کرد تا پیمانکار بتواند شرایط و امکانات لازم برای انجام پروژه را آماده کند.

تکالیف و تعهدات پیمانکار

در این بخش از متن قرارداد تعهدات و تکالیفی که به عهده پیمانکار است نوشته می‌شود. در ادامه به مواردی از این تعهدات و تکالیف اشاره می‌کنیم. البته کارفرما می‌تواند با توجه به شرایط خاص هر قرارداد، درخواست‌های خود از پیمانکار را در این بخش بیاورد:

  1. تامین کلیه نیروهای انسانی مورد نیاز برای اجرای موضوع قرارداد.
  2. پرداخت حقوق و مزایای پرسنل استخدامی توسط پیمانکار، به عهده پیمانکار خواهد بود.
  3. پیمانکار ترجیحا باید از افراد مجاز و فعال در زمینه جمع آوری پسماندها باشد و صلاحیت لازم را برای اجرا کردن موضوع قرارداد داشته باشد.
  4. پیمانکار و کارکنان او باید دارای لباس مناسب و ایمنی لازم باشند.
  5. تهیه وسایل حمل و نقل و ماشین آلات و ابزار مورد نظر به عهده پیمانکار است.
  6. پیمانکار موظف است که نوع فعالیت و برنامه کاری خود را به شکلی تنظیم کند که موجب اذیت و آزار مردم نباشد و معابر را اشغال نکند.

سایر تعهدات پیمانکار

  1. پیمانکار می‌تواند در روزهای تعطیل که تردد کمتری وجود دارد اقدام به فعالیت کند.
  2. اگر در اثر انجام عملیات پیمانکار، خسارتی به تاسیسات و تجهیزات شهری مانند محدوده برق کشی، پست، آب، تلفن، گاز، علائم راهنمایی و رانندگی و به طور کلی سایر تاسیسات و اموال متعلق به شهرداری و ادارات و سازمان‌ها برسد، پیمانکار موظف به پرداخت جریمه خواهد بود.
  3. پیمانکار حق واگذاری موضوع قرارداد را چه به صورت جزئی یا به صورت کلی، بدون اطلاع کارفرما به شخص دیگر ندارد.
  4. اگر در حین انجام پروژه جمع آوری پسماند، پیمانکار اشیا قیمتی و ارزشمند شهروندان را پیدا کند یا به مورد مشکوکی مانند مواد مخدر، تسلیحات نظامی و مواد منفجره برخورد کند، باید موارد مشاهده شده را صورتجلسه کند و با هماهنگی شهرداری به مراجع مرتبط تحویل دهد.
  5. مسئولیت نیروهای تحت امر پیمانکار به ‌عهده او خواهد بود و اگر هرگونه خطا یا مشکلی توسط آن‌ها ایجاد شود، پیمانکار موظف به پاسخ به مراجع است.
  6. پیمانکار باید سلامت روحی و جسمی و عدم اعتیاد و سوء سابقه کارکنان خود را قبل از استخدام آن‌ها بررسی کند.

تعهدات شهرداری‌ها

  1. همکاری با پیمانکار منتخب پروژه.
  2. هماهنگی با سایر سازمان‌ها و ارگانهای مرتبط و معرفی پیمانکار به آن‌ها.
  3. همکاری با پیمانکار و جلوگیری از فعالیت افراد متفرقه و افرادی غیر از کارکنان پیمانکار.

حل اختلاف در قرارداد پسماند

اگر مشکل و اختلافی میان شهرداری و پیمانکار پیش بیاید که با مذاکره و گفتگو قابل حل نباشد، طرفین می‌توانند با استناد به قرارداد و همچنین با استناد به اسناد و مدارکی که در دست دارند، به واحد حقوقی شهرداری مراجعه کنند. واحد حقوقی شهرداری میان طرفین داوری می‌کند.

پیشنهاد ما

با زدن روی عبارت تنظیم قرارداد ، می‌توانید به صفحه ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی وارد شوید. کافی است در این صفحه اطلاعات درخواست شده را وارد کنید تا تیم حقوقی رکلا در اسرع وقت با شما ارتباط بگیرند. در ارتباطی که برقرار خواهد شد، می‌توانید با مشاوران با تجربه رکلا در خصوص قراردادی که در نظر دارید، گفتگو کنید و به این طریق، مسئولیت نگارش محتوای قرارداد خود را به ما بسپارید

ضمن آنکه تیم حقوقی رکلا، یک نمونه از این قرارداد را تنظیم کرده است که با زدن روی تصویر زیر، می‌توانید به صفحه توضیحات این قرارداد کاربردی، وارد شوید.

علاوه براین، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی از دیگر خدمات تیم رکلا است که می‌تواند برای شما بسیار کاربردی باشد. برای استفاده از این سرویس نیز، باید درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد پسماند

برای تهیه سریع قرارداد پسماند، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد پسماند
دانلود نمونه قرارداد پسماند
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات