اپراتور تاور کرین چیست؟ (شرح وظایف اپراتور تاورکرین و شرایط فعالیت در این حرفه)

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/03/31
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
اپراتور تاور کرین

در پروژه‌های بزرگ عمرانی که فرآیند انجام کار در آن‌ها نسبتا سنگین و سخت است، کارفرمایان معمولا با توجه به میزان ارتفاعی که قرار است پروژه خود را در آن عملی کنند، برای حمل و جا به جایی تجهیزات و همچنین نیروهای انسانی، از دستگاه‌ها و ماشین‌ آلات مخصوص، در نوع و اندازه‌های مختلف استفاده می‌کنند. یکی از این دستگاه‌ها، تاور کرین نام دارد که دارای جثه‌ای بسیار بزرگ است و غالبا در پروژ‌ه‌‌های عمرانی که سازه‌هایی با طبقات زیاد می‌سازند و بخشی از کار را در ارتفاع انجام می‌دهند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. فردی که وظیفه هدایت و کنترل این ماشین عظیم را بر عهده دارد، معمولا با نام اپراتور تاور کرین شناخته می‌شود.

در ادامه این مقاله تصمیم داریم که ضمن یک تعریف کلی از تاور کرین، شرح وظایف اپراتور تاورکرین ، قابلیت‌های اپراتور، نحوه اخذ گواهینامه، نکات ایمنی، درآمد و شرایط بازار کار این نوع موقعیت شغلی را بررسی کنیم.

همکاری با یک اپراتور تاور کرین ، به طور معمول به واسطه امضای قرارداد اپراتور تاور کرین (روی لینک بزنید) آغاز می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم درباره این قرارداد در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.

تاور کرین چیست؟

همانطور که در مقدمه اشاره کردیم تاور کرین یک نوع ماشین سنگین و بزرگ است که در پروژه‌های عمرانی مثل ساخت انواع برج‌ها، مجتمع‌ها، آسمان خراش‌ها، سدها، پل‌‌ها و موارد مشابه دیگر که در ارتفاعات بلند انجام می‌شوند، مورد استفاده قرار می‌گیرد. این دستگاه عظیم در حقیقت، باعث می‌شود که مصالح و تجهیزات مورد نیاز یک پروژه عمرانی راحت‌تر به طبقات فوقانی انتقال داده شوند. تاور کرین، مزیت‌هایی همچون کاهش هزینه‌ها و اتلاف وقت و همچنین پیشبرد سریع پروژه‌ها را به همراه دارد که در واقع، همین مزایا، موجب می‌شود کارفرمایان برای پروژه‌های ساخت و ساز خود غالبا از این وسیله عظیم الجثه اما به صرفه و مناسب استفاده کنند.

اپراتور تاور کرین چیست؟

به فردی که وظیفه هدایت و کنترل تاور کرین را برعهده دارد اپراتور می‌گویند. البته لازم به ذکر است که فعالیت به عنوان راننده این نوع ماشین در مقایسه با وسایل حمل و نقل دیگر، اندکی دشوار است و در واقع به مهارت‌های مخصوصی نیاز دارد. اشخاصی که این حرفه را انتخاب می‌کنند، علاوه بر اینکه باید از ویژگی‌های شخصیتی مانند نترسیدن از ارتفاع برخوردار باشند، در صورتی می‌توانند در سِمَت راننده تاورکرین مشغول به کار شوند که دوره‌های آموزشی لازم را گذرانده، تایید صلاحیت شده و در نتیجه، گواهینامه راندن تاورکرین را دریافت کرده باشند. در ادامه شرایط گرفتن گواهینامه تاور کرین را شرح خواهیم داد.

مراحل اخذ گواهینامه اپراتور تاور کرین عبارتند از:

  1. برخوردار بودن از سلامت کامل بینایی، شنوایی و فیزیکی؛
  2. توانایی انجام فعالیت در شعاع‌های زیاد و همینطور نترسیدن از ارتفاعات بلند؛
  3. کسب آموزش‌های لازم جهت انجام صحیح وظایفی همچون حمل بار، تجهیزات و رعایت نکات ایمنی؛
  4. سپری کردن دوره‌های عملی و تجربی کار با دستگاه؛
  5. برخورداری از سلامت روان و توانایی مدیریت هیجانات.

امنیت و سلامت نیروی متخصص منوط به رعایت چه نکاتی است؟

از جمله مواردی که یک راننده تاور کرین برای حفظ سلامت خود در هنگام استفاده از این دستگاه باید حتما در نظر داشته باشد، عبارتند از:

  1. به همراه داشتن یک کپسول آتش نشانی در دستگاه و همچنین تسلط کامل راننده بر چگونگی استفاده از آن؛
  2. توجه به نکات و علائم خطر درج شده بر روی ماشین؛
  3. جلوگیری از ورود افراد متفرقه به داخل یا نزدیک دستگاه؛
  4. بررسی‌های لازم جهت اطمینان یافتن از حضور ریگر در محل کار و همچنین حرفه‌ای بودن او قبل از شروع عملیات؛
  5. استفاده از دستکش، کلاه، کفش و لباس ایمنی در هنگام کار با دستگاه؛
  6. آشنایی و شناخت محیط، شرایط و موقعیت کار قبل از شروع پروژه؛
  7. بهره بردن از بوق یا آژیر جهت آگاه کردن افراد حاضر در محل اجرای عملیات هنگام کار با دستگاه و در صورت لزوم؛
  8. مطالعه کردن نکات و دستورالعمل‌های مربوطه پیش از آغاز فعالیت؛
  9. کار کردن با تاور کرین در روز یا روشنایی کامل باشد؛
  10. توقف کار در صورت احساس خواب ‌آلودگی یا مصرف دارو‌های خواب‌آور؛
  11. خارج کردن موانع و افراد متفرقه از محیط کار قبل از شروع فعالیت؛
  12. پرهیز از استعمال سیگار و خوردن مواد غذایی هنگام استفاده از ماشین؛
  13. متوقف کردن عملیات، در صورت نامناسب بودن شرایط جوی؛
  14. بررسی و ارزیابی دقیق قطعات فنی دستگاه و کلیه اتصالات آن قبل از شروع پروژه؛
  15. حمل و جا به جایی بارها مطابق قوانین و مقررات تدوین شده؛
  16. توقف سریع دستگاه، در صورت پیش بینی مشکلات فنی یا محیطی؛
  17. و در نهایت توجه به گواهی بازرسی کیفیت تاورکرین .

توانایی‌ها و مهارت‌های مورد نیاز یک اپراتور تاور کرین

فعالیت و موفقیت در هر شغل، نیازمند برخورداری از دانش‌ و تخصص‌ مربوط به آن حوزه کاری است. افراد شاغل در هر حرفه برای پیشبرد مطلوب و موفق وظایف خود باید حتما به کاری که انجام می‌دهند، تسلط کافی داشته باشند. راننده تاور کرین نیز از جمله نیروهای متخصصی محسوب می‌شود که باید به مهارت‌های حرفه خود کاملا مسلط باشد. تعدادی از این توانمندی‌ها را برای آگاهی بیشتر شما در زیر شرح می‌دهیم:

  1. توانایی مدیریت و کنترل بهینه دستگاه؛
  2. تسلط به مهارت‌های ارتباطی و رفتاری؛
  3. آشنایی با اصول و دانش چگونگی حمل و نقل تجهیزات و منابع انسانی در ارتفاعات زیاد؛
  4. توانایی ارزیابی و تحلیل نیازهای مشتریان و انجام دادن کار متناسب با نیاز آن‌ها؛
  5. توانایی بررسی کاربردی قطعات دستگاه و در صورت لزوم تعمیر مشکلات فنی ایجاد شده؛
  6. شناخت اصول و مقررات ایمنی جهت حفاظت از افراد، تجهیزات و سایر منابع موجود در محل کار؛
  7. آشنایی با محل پروژه‌‌های عمرانی و نحوه کار در آن محیط‌ها؛
  8. درک کافی از کلیه سیستم‌ها و قطعات دستگاه؛
  9. شناختی مختصر و اجمالی از دانش محاسباتی و ریاضی.

شرح وظایف اپراتور تاورکرین

عمده فعالیت راننده تاورکرین در محیط‌های سخت و نسبتا خطرناکی نظیر دریا‌ها، معادن، پروژه‌های عمرانی سنگین، کارخانه‌ها و غیره انجام می‌شود. از این رو ضمن اینکه باید به مهارت‌ها و تخصص‌های این حرفه به خوبی مسلط باشد، لازم است که حتما مسئولیت‌های محول شده را نیز به درستی انجام دهد تا از وقوع مشکلات و آسیب‌های احتمالی جلوگیری کند. به طور کلی می‌توان وظایف اپراتور تاور کرین را مواردی نظیر هدایت و کنترل دقیق و متعادل دستگاه، تعویض یا تعمیر قطعات جزئی ماشین و بازرسی دوره‌ای دستگاه جهت کسب اطمینان لازم از سالم بودن ملزومات آن دانست.

دیگر تعهدات و مسئولیت‌ها برای این سمت شغلی

  1. کار کردن با اهرم‌های مختلف برای به حرکت در آوردن دستگاه؛
  2. ثبت و ارائه گزارشات محل، نوع و همچنین میزان مواد و تجهیزات حمل شده به مسئول مربوطه؛
  3. بازرسی دستگاه و در صورت لزوم، شناسایی قطعات فرسوده و از کار افتاده؛
  4. تطابق و کنترل میزان بار قابل حمل متناسب با ظرفیت دستگاه؛
  5. تجزیه و ارزیابی عملکرد دستگاه از لحاظ کمی و کیفی؛
  6. انجام وظایف طبق دستورالعمل‌های وضع شده؛
  7. بررسی کیفی و آزمایش بارهای مورد نظر؛
  8. و در نهایت، رعایت اصول ایمنی و استفاده از تجهیزات مخصوص برای حفاظت از خود، در محدوده وظایف اپراتور تاور کرین قرار می‌گیرند.

چگونه می‌توان به یک اپراتور تاور کرین موفق تبدیل شد؟

افرادی که در سمت راننده تاورکرین فعالیت دارند در صورتی که بخواهند به جایگاه شغلی مطلوب‌تری برسند بهتر است ابتدا در آموزش‌ها و دوره‌های مربوطه شرکت کنند تا به طور تخصصی و حرفه‌ای دانش‌های تجربی و تئوری این موقعیت شغلی را کسب کنند. در حقیقت، حضور در این کلاس‌ها باعث می‌شود که افراد به صورت کلی با دستگاه آشنا شوند و همچنین نحوه کار با آن را به خوبی فرا گیرند. ضمن اینکه در دوره‌های مربوطه چگونگی تعمیر و نگهداری دستگاه نیز به داوطلبان آموزش داده می‌شود.

اپراتور تاور کرین در ابتدای فعالیت حرفه‌ای خود، باید مدتی را به عنوان کارآموز کار کند تا به صورت تجربی و عملی به نحوه کار با دستگاه مسلط شود. بنابراین، علاوه بر تحصیلات مناسب و اخذ گواهینامه که جزء الزامات فعالیت در این شغل محسوب می‌شوند، یادگیری مداوم و بهره بردن از تجارب افراد حرفه‌ای این حوزه نیز می‌تواند عامل موثری در موفقیت رانندگان تاور کرین باشد.

میزان حقوق و مزایای یک اپراتور تاور کرین

افرادی که در سمت راننده تاورکرین استخدام می‌شوند باید علاوه بر گواهینامه پایه یک، گواهی نامه ویژه داشته باشند و همچنین از مهارت و تجربه کافی در این حرفه برخوردار باشند چرا که یکی از عوامل موثر در گزینش راننده‌های تاورکرین توسط کارفرما‌یان یا شرکت‌های مربوطه، ارزیابی و مشاهده مهارت‌های تجربی و حرفه‌ای آن‌‌ها است. درآمد یک راننده تاورکرین تا حدود زیادی به روزمه کاری و مهارت‌های او بستگی دارد.

نکات حقوقی ضروری!

رانندگان تاورکرین با توجه به محیط و شرایط کاری نسبتا سختی که دارند باید حتما از مسائل حقوقی حرفه خود آگاهی داشته باشند تا بتوانند در هنگام امضای قرارداد همکاری، خواسته‌های قانونی خود را مطرح کنند. در حقیقت، شناخت نکات و قوانین موجود در قراردادهای کاری برای هر دو گروه کارفرمایان و کارپذیران لازم و ضروری است. بنابراین، در وب سایت رکلا برای شما این امکان وجود دارد تا در صورت نیاز، درخواست تنظیم قرارداد مورد نظر خود را ثبت کنید.

همچنین اگر به مشاوره تلفنی حقوقی نیز نیاز باشد، این شرایط برای شما فراهم است که به راحتی با تیم حقوقی رکلا ارتباط برقرار کنید. اگر درباره مطالب فوق، پرسشی دارید، در بخش نظرات با ما در میان بگذارید. در کوتاه‌ترین زمان ممکن، پاسخگو هستیم.

قرارداد اپراتور تاور کرین

یک نمونه قرارداد کامل برای استخدام اپراتور تاور کرین را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد اپراتور تاور کرین
دانلود نمونه قرارداد اپراتور تاور کرین
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات