نکات صادرات و واردات به زبان ساده و بررسی چند نکته طلایی!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/04/22
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نکات صادرات

از جمله فعالیت‌های اقتصادی که در کلیه کشورها اهمیت به سزایی دارد، واردات و صادرات محصولات است. این نوع فعالیت اقتصادی متناسب با قوانین و شرایط هر کشوری دارای مقررات و اصولی است که کلیه بازرگانان و تاجران ملزم به رعایت آن هستند. در واقع، یک فرد تاجر برای اینکه بتواند کالای خود را به خوبی صادر یا وارد کند، باید ابتدا آشنایی جامع از نکات صادرات یا واردات داشته باشد.

به عبارت دیگر، آگاهی از مقررات بین‌المللی، فرهنگ، زبان و شرایط کشور مورد نظر باعث می‌شود که فرد کالاهای خود را به شیوه بهتری صادر کند. بر این اساس، در مقاله حاضر قصد داریم قوانین و نکات صادرات و واردات و همینطور مراحل ورود به حوزه صادرات را توضیح دهیم. از این رو اگر در این زمینه فعال هستید یا تصمیم فعالیت در این حرفه را دارید، پیشنهاد می‌کنیم این مقاله را حتما مورد مطالعه قرار دهید.

در ابتدا لازم است پیشنهاد کنیم که اگر قصد فعالیت حرفه‌ای در عرصه واردات و صادرات را دارید، حتما از خدمات مشاوره‌ای در این حوزه بهره ببرید. امضای یک قرارداد مشاوره صادرات با یک مشاور متخصص می‌تواند بسیار کمک کننده باشد و اطلاعات کاربردی را در اختیار شما قرار دهد.

مهمترین نکات صادرات که باید بدانید!

یکی از مهمترین شیوه‌های تجارت بین‌المللی، صادرات و واردات نام دارد که از طریق آن، کالا یا خدمات مورد نیاز یک شرکت یا فرد از کشوری به کشوری دیگر منتقل می‌شود. از این رو آگاهی از نکات صادرات و واردات برای تمام تاجران، اهمیت بسیار زیادی دارد که باید قبل از هرگونه اقدام، شناختی کامل از آن‌ها داشته باشند. ضمن اینکه صادرات و واردات هر نوع کالایی تحت نظارت و قوانین دولت‌ها انجام می‌گیرد.

نقل و انتقال یک کالا و محصول به کشور‌ها در صورتی قانونی خواهد بود که مطابق قوانین و مقررات آن کشور انجام شود. حال، برای اینکه شما در زمینه صادرات محصولات خود، عملکردی موفق داشته باشید، نکات طلایی صادرات را به صورت کامل شرح خواهیم داد:

تحقیق و بررسی از ضروری‌ترین نکات صادرات

اگر می‌خواهید یک صادرات موفق داشته باشید بهتر است ابتدا بازار مورد نظر خود را از کلیه جوانب نظیر آمار و قیمت‌های خرید محصولات وارداتی مشابه محصول خود، میزان رشد اقتصادی بازار و همینطور میزان تقاضاها برای محصولات، مورد بررسی و ارزیابی قرار دهید تا در نهایت، بتوانید تولیدات خود را با بهترین قیمت صادر کنید.

ایجاد ارتباط و تعامل با افراد و شرکت‌ها

از دیگر نکات صادراتی این است که شما باید با سازمان‌ها و شرکت‌های همکار خود تعاملی حرفه‌ای و سازنده داشته باشید تا بتوانید از طریق تبادل ایده‌ها و نظرات یکدیگر، راهکارهای مناسبی را برای صادرات کالا‌هایتان اجرایی کنید. بنابراین حضور در نمایشگاه‌های فعال و پلتفرم‌های آنلاین حوزه صادرات، می‌تواند نقش موثری در ایجاد ارتباط شما با خریداران و همچنین شرکت‌های همکار خود داشته باشد.

داشتن شناخت کافی از اسناد و مدارک مورد نیاز برای صادرات و واردات

از دیگر نکات مهم صادرات این است که شما قبل از اقدامات دیگر خود، حتما از مدارک و اسناد مورد نیاز صادرات آگاهی کافی داشته باشید تا در صورت نیاز، به راحتی‌ آن‌ها را فراهم کنید چرا که کوچک‌ترین غفلت در زمینه انجام مراحل اداری صدور محصول خود، می‌تواند هزینه‌های سنگینی را برای شما موجب شود. به عنوان مثال، داشتن کارت بازرگانی که به عنوان یکی از مجوزهای بسیار مهم در حوزه صادرات و واردات شناخته می‌شود برای کلیه بازرگانان ضروری است. کارت بازرگانی در واقع، مجوزی حقوقی است که باعث می‌شود صادرات شما به صورت قانونی انجام شود.

آشنایی با قوانین و مقررات حوزه صادرات؛ از مهمترین نکات صادرات

آگاهی از قوانین مربوط به صادرات کالا‌ها، یکی دیگر از نکات مهم صادرات است. در حقیقت، کلیه بازرگانان جهت ترخیص قانونی کالاهای خود، هنگام ورود یا خروج، باید از مقررات گمرکی، قوانین مربوط به چگونگی حمل و نقل محصولات و همچنین مقررات مالیاتی شناخت کافی داشته باشند.

شناخت روش‌های بهینه حمل و نقل

یکی دیگر از نکات طلایی صادرات قبل از وارد شدن در این حوزه، آشنایی کامل با روش‌های نقل و انتقال محصول است. روش‌های مختلفی اعم از هوایی، دریایی و زمینی برای انتقال کالاها وجود دارد که معمولا با توجه به جنس، حجم، وزن، نوع و همچنین مدت دریافت یا ارسال محصول، یکی از آن‌ها انتخاب می‌شوند. بنابراین شناخت روش‌های حمل و نقل محصول از جمله موارد مهمی هستند که افراد بازرگان باید در نظر داشته باشند.

از دیگر نکات صادرات

از جمله نکات دیگری که در حوزه صادرات باید همواره مورد توجه قرار گیرند عبارتند از:

  1. بازاریابی و تبلیغات؛
  2. اقدامات لازم در زمینه بسته‌ بندی محصول؛
  3. ارائه محصول به گمرک؛
  4. منعقد کردن قرارداد با شرکت‌های مورد نظر؛
  5. گرفتن گواهی بازرسی محصول.

و در نهایت، صادر کردن فاکتور فروش و گرفتن گواهی‌های کشور مبدا از جمله دیگر نکات صادراتی است که باید هر فرد تاجری حتما آن را مورد توجه قرار دهد.

مهمترین قوانین در زمینه صادرات

فعالیت در هر حوزه‌ای در وهله اول، نیازمند شناخت و به کارگیری قوانین و شرایط آن حوزه است. از این رو افرادی که در زمینه صادرات و واردات نیز فعالیت می‌کنند باید از قوانین و مقررات اختصاص یافته به آن، شناختی کامل داشته باشند. بر این اساس، قوانین مشمول فعالیت‌های صادراتی شامل چهار مورد زیر می‌شوند:

  1. قانون مقررات صادرات و واردات تصویب شده در سال 1366 (در برگیرنده 48 ماده، 45 تبصره و 14 بند)؛
  2. آیین‌نامه‌های اجرایی صادرات و واردات؛
  3. قانون امور گمرکی؛
  4. مقررات مبارزه با قاچاق کالا و ارز.

برای فعالیت در حوزه صادرات چه مراحلی را باید طی کرد؟

اشخاصی که تصمیم دارند به صورت جدی در حوزه صادرات فعالیت کنند باید با توجه به تولیدات خود و قوانین تصویب شده در این زمینه، مراحل زیر را انجام دهند:

  1. تاسیس سازمان یا شرکت مورد نظر؛
  2. افتتاح حساب بانکی مخصوص معاملات ارزی؛
  3. گرفتن کد شناسایی جهت انجام پرداخت‌های مالیاتی؛
  4. اخذ کد صادرکننده؛
  5. عضویت در یکی از اتاق‌‌های بازرگانی، صنایع و معادن؛
  6. مجاز بودن کالای انتخابی؛
  7. بررسی بازار محصول مورد نظر و انجام اقدامات لازم در زمینه بازاریابی و فروش آن؛
  8. فرستادن یک نمونه از محصول، جهت تضمین کیفیت و جلب اعتماد مشتریان؛
  9. مشخص کردن یک قیمت استاندارد و در عین حال قابل رقابت؛
  10. درج مشخصات فروشنده و همچنین توضیحات محصول نظیر جنس، وزن، حجم و قیمت در قرارداد اولیه و صادر کردن آن؛
  11. بسته‌بندی و ارسال مطابق توافقات انجام شده؛
  12. مشخص کردن و محاسبه کلیه هزینه‌های گمرکی محصول همچون هزینه‌های حمل و نقل، بیمه، افتتاح اعتبار، خرید محصول در مبدا و سایر هزینه‌ها طبق نرخ ارز؛
  13. صادر کردن فاکتور فروش کالا و ارسال آن با تصویر پروانه گمرکی و بارنامه حمل به اتاق بازرگانی جهت تایید و ارائه گواهی مبدا محصول.

توصیه‌های حقوقی

صادرات یکی از فعالیت‌های اقتصادی سودمند برای هر کشور محسوب می‌شود اما عدم شناخت کافی از قوانین و مقررات مربوط به آن، خسارت‌های سنگینی را به همراه خواهد داشت. از این رو، آگاهی از قوانین و اصول صادرات می‌تواند باعث شود که شما محصولات خود را به بهترین شکل ممکن صادر کنید.

بر این اساس، در صورت تمایل به فعالیت در زمینه صادرات توصیه می‌کنیم ابتدا اطلاعات خود را درباره اصول و نکات آن افزایش دهید. ضمن اینکه در زمینه نکات حقوقی، می‌توانید در وب سایت رکلا که مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است، از طریق مشاوره تلفنی با کارشناسان حقوقی ، اطلاعات مورد نیاز خود را دریافت کنید.

البته در نظر داشته باشید که در پلتفرم رکلا، خدمات دیگری همچون تنظیم قرارداد اختصاصی نیز ارائه می‌شود. بنابراین در این مورد نیز به محض نیاز، این امکان برای شما فراهم است که به راحتی از آن بهره‌مند شوید. ضمنا اگر درباره مطالب فوق سوالی دارید آن را در قسمت نظرات همین مقاله مطرح کنید تا در اسرع وقت، پاسخگوی شما باشیم.

هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات