قبل از خواندن این مقاله، سرپرست کارگاه عمرانی نشوید!

-
بروزرسانی:1401/05/18
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
سرپرست کارگاه عمرانی

اکثریت مردم بر این باورند که سرپرست کارگاه، شخصی است که صرفا سرپرستی یک کارگاه را بر عهده دارد و برای فعالیت در این شغل به مدرک و تحصیلات دانشگاهی خاصی نیاز نیست. این مساله نمی‌تواند چندان صحیح باشد زیرا کارگاه‌ها به نسبت حوزه خاص فعالیت خود، به سرپرست متخصص نیاز دارند و گاهی لازم است که این سرپرست دارای تحصیلات تخصصی و مهارت‌های عملی ویژه‌ای نیز باشد. یک سرپرست کارگاه این امکان را دارد که در موقعیت‌هایی همچون سایت، ساختمان و پروژه‌های عمرانی فعالیت کند. عمده‌ترین موقعیت شغلی برای علاقه‌مندان به این شغل، سرپرست کارگاه عمرانی است.

امروزه با گسترش پروژه‌های ساخت و ساز، حضور شخصی حقیقی تحت عنوان سرپرست کارگاه الزامی است تا بین بخش‌های مختلف پروژه، هماهنگی‌های لازم را به عمل آورد. سرپرست کارگاه یکی از نیروهای اصلی در پروژه‌های عمرانی محسوب می‌شود که در پیشبرد اهداف تعیین شده در پروژه، نقشی اساسی دارد. اگرچه در این حرفه، تجربه و مهارت، نقش مهمی ایفا می‌کنند اما بهره‌مندی از مدرک مرتبط و تحصیلات دانشگاهی نیز امری مهم تلقی می‌شود.

سرپرست کارگاه عمرانی کیست؟

سرپرست کارگاه عمرانی به شخصی حقیقی می‌گویند که دارای تجربه کافی و تحصیلات مرتبط با رشته مهندسی عمران باشد و توسط پیمانکار به کارفرما معرفی شود. این شخص علاوه بر پیاده‌سازی پروژه‌های عمرانی، مسئولیت تمام برنامه‌ ریزی‌های لازم پروژه را نیز متقبل می‌شود. حضور سرپرست به عنوان ناظر در پروژه‌های عمرانی و در راستای پیشرفت درست و اصولی پروژه، امری ضروری خواهد بود.

پیش از شرح سایر ابعاد این موقعیت شغلی، لازم دانستیم به این مساله اشاره کنیم که قرارداد مناسب برای همکاری با یک نیروی متخصص در این حرفه، قرارداد سرپرست کارگاه است. این قرارداد رابطه همکاری میان سرپرست کارگاه عمرانی و کارفرما را به صورت نظام‌مند و قانونی ثبت می‌کند و در واقع مدرکی برای اثبات رابطه همکاری میان طرفین است. با زدن روی عنوان قرارداد، می‌توانید یک مقاله اختصاصی درباره آن مطالعه کنید.

خصوصیات رفتاری یک سرپرست کارگاه عمرانی چگونه باید باشد؟

یک سرپرست کارگاه عمرانی برای فعالیت در این حرفه، باید از آیتم‌های شخصیتی خاصی برخوردار باشد. البته ناگفته نماند در صورت عدم برخورداری از عادت‌های رفتاری زیر نیز، با تمرین و تکرار می‌توان آن‌ها را کسب کرد. در ادامه به شرح این ویژگی‌های شخصیتی می‌‌پردازیم:

  1. برخورداری از نظم به منظور زمان‌ بندی دقیق برای انجام وظایف و اولویت بندی آن‌ها؛
  2. برخورداری از روحیه منعطف در مواجهه با مسائل دور از انتظار؛
  3. علاقه و تمایل قلبی به انجام این کار؛
  4. تصمیم‌ گیری صحیح در هنگام مواجهه با مشکلات احتمالی؛
  5. توانایی برقراری روابط اجتماعی مناسب؛
  6. خلاق در طرح ایده‌های بکر؛
  7. دارای روحیه ریسک پذیری؛
  8. با انگیزه بودن و برخورداری از روحیه خستگی ناپذیری.

شرح وظایف سرپرست کارگاه عمرانی

موقعیت شغلی سرپرست کارگاه عمرانی، جزء مشاغل مهمی است که مسئولیت‌های زیادی برای سرپرست به همراه دارد. افراد مشغول در این حرفه، باید مدام در حال به ‌روز‌ رسانی معلومات خود در حوزه قوانین مربوط به پروژه‌های عمرانی باشند. از جمله مهمترین وظایف سرپرست کارگاه در پروژه های عمرانی شامل مدیریت زمان، بودجه و کیفیت کار است. در ادامه به شرح وظایف سرپرست کارگاه عمرانی می‌پردازیم:

  1. تسلط کامل به جزئیات کار و ضوابط مندرج در پیمان بین شرکت و کارفرما؛
  2. بررسی دقیق محل احداث پروژه از لحاظ موقعیت جغرافیایی و دسترسی به سایر مکان‌ها؛
  3. تسلط کامل به پروژه و نقشه کار؛
  4. نظارت بر اجرای بخش‌های مختلف پروژه و تطابق با برنامه و نقشه پروژه؛
  5. بررسی مسائل ایمنی؛
  6. پیش‌ بینی وسایل و مصالح مورد نیاز پروژه و اقدام به خرید آن‌ها؛
  7. حضور فعال در محل کار در هر شرایط آب و هوایی؛
  8. بررسی و کنترل کیفیت عملیات اجرایی؛
  9. برقراری ارتباط مؤثر با نیروهای تحت نظارت؛
  10. استفاده بهینه از کلیه امکانات ضمن رعایت قوانین و مقررات شرکت؛
  11. حل و فصل مسائل و مشکلات موجود در حیطه اختیارات این شخص در کوتاه‌ترین زمان ممکن؛
  12. تهیه گزارش کار روزانه از پیشرفت کار و ارائه آن به مافوق؛
  13. همچنین حفاظت از کارگاه و اموال به صورت فیزیکی از جمله وظایف سرپرست کارگاه عمرانی است.

یک نکته مهم

یکی از مشکلاتی که ممکن است در پروژه‌های عمرانی رخ دهد این است که در حین انجام پروژه، میان سرپرست کارگاه و سایر کارگران اختلافاتی پیش بیاید. با توجه به این مساله، از جمله مهمترین وظایف سرپرست کارگاه در پروژه های عمرانی کنترل روابط میان کارگران و همچنین مدیریت روابط میان خود و کارگران است. مدیریت و جلوگیری از بروز اختلاف میان عوامل یک کارگاه اهمیت بسیار زیادی دارد و یک سرپرست باید در عین حال که از تجربه و مهارت کافی برخوردار است، به این مسائل نیز توجه کند.

در این قسمت مهم‌ترین وظایف سرپرست کارگاه عمرانی را بررسی کردیم. فعالان در این حرفه به منظور موفقیت و پیشرفت در این سمت شغلی، باید بر اجرای کارهای تمامی عوامل پروژه، مدیریت و نظارت اصولی داشته باشند.

مهارت‌ها و توانمندی‌های مورد نیاز سرپرست کارگاه عمرانی

در پروژه‌های عمرانی، سرپرست کارگاه بیشترین مسئولیت را بر عهده دارد. هرگونه مشکل و عدم تشخیص به موقع آن، هزینه‌های مالی و زمانی زیادی در بر خواهد داشت. از این رو به منظور انتخاب افراد مناسب برای سمت مذکور، باید این مساله را در نظر گرفت که این افراد از توانایی‌ها و مهارت‌های مفیدی برخوردار باشند. در ادامه به مهارت‌های لازم برای این حرفه اشاره می‌کنیم:

  1. برخورداری از مدرک دانشگاهی مرتبط در صورت نیاز؛
  2. آشنایی با جدیدترین متد‌های مدیریتی برای کار در این حوزه؛
  3. اطلاع از مسائل فنی مانند جوشکاری، برقکاری و رانندگی با ماشین‌آلات مختلف در صورت نیاز کارگاه؛
  4. آشنایی و کار با تجهیزات عمرانی از قبیل آرماتور، دوربین نقشه برداری و غیره؛
  5. بهره‌مندی از توانایی‌های هر کدام از نیروها (پرسنل موجود در کارگاه) در بهترین زمان و مکان ممکن؛
  6. تسلط به نرم‌افزارهای تخصصی مهندسی عمران؛
  7. توانایی تفسیر طرح و نقشه‌های عمرانی؛
  8. توانایی پیگیری پروژه‌های متعدد؛
  9. برخورداری از مهارت حل مسئله؛
  10. توانمندی در برقراری ارتباط مؤثر با کارفرما و دستگاه نظارت؛
  11. مهارت نوشتاری عالی به منظور ارائه اطلاعات به افراد ذیربط؛
  12. تسلط نسبی به زبان انگلیسی.

شرایط تبدیل شدن به یک سرپرست کارگاه عمرانی

برای فعالیت در این حرفه، تجربه کافی و سابقه کار مفید، حرف اول را می‌زند. افرادی که علاقمند به فعالیت در این حوزه هستند، باید این نکته را در نظر بگیرند که علاوه بر گذراندن تحصیلات دانشگاهی مرتبط، کسب تجربه کاری و گذراندن دوره‌های کارآموزی در سطوح اجرایی پایین‌تر در کنار افراد خبره و کاربلد، می‌تواند به آن‌ها کمک زیادی کند. نکته دیگر که باید به آن توجه کرد این است که سرپرست کارگاه باید به تمام امور فنی اعم از برقکاری، جوشکاری، لوله‌ کشی و موارد دیگر که در کارگاه انجام می‌شوند، آشنایی داشته باشد.

در هر سمت شغلی علاوه بر تخصص و تجربه، سازگاری ویژگی‌های شخصیتی با شغل مورد نظر نیز اهمیت زیادی دارد و باعث موفقیت در آن شغل می‌شود. بنابراین فعالان در این حوزه به منظور کسب موفقیت در کار خود، باید از خصوصیاتی مانند اعتماد به نفس، مسئولیت پذیری، مشتری مداری، مدیریت زمان و موارد مهم دیگر برخوردار باشند.

میزان درآمد و آینده شغلی این حرفه

یکی از ارکان توسعه و پیشرفت هر کشور، تعداد پروژه‌های عمرانی در حال اجرای آن است. ساخت و ساز جزء صنایع درآمدزا در دنیا محسوب می‌شود. در شهرهای بزرگ کشور ما، پروژه‌های ساخت و ساز زیادی در دست اجرا هستند و به‌ تبع، افرادی که در شهرهای بزرگ مشغول به کار در این حرفه باشند، تجربه بیشتری نسبت به فعالان این حرفه در شهرهای کوچک دارند. بنابراین بازار کار این شغل در شهرهای بزرگ ایران، به دلیل تنوع و وسعت پروژه‌ها بیشتر است. به طور کلی می‌توانیم بگوییم که بازار کار این موقعیت شغلی به میزان توانمندی و مهارت اشخاص متقاضی ارتباطی مستقیم دارد.

مساله درآمد این شغل نیز به صورت مستقیم به نوع قرارداد میان سرپرست و کارفرما بستگی دارد. به طور متداول، رابطه همکاری میان سرپرست و کارفرما از انواع روابط استخدامی است. برای این نوع توافق نیز از انواع قرارداد کار استفاده می‌شود. از آن جهت که قرارداد کار تابع قانون کار و قانون تامین اجتماعی است، طرفین قرارداد در تعیین شروط و توافقات خود باید به این قوانین توجه داشته باشند. با توجه به این مقدمه باید تاکید کنیم که حقوق و مزایای سرپرست کارگاه باید با در نظر داشتن قانون کار و قانون تامین اجتماعی تعیین شود. البته تعیین حقوق و مزایایی مازاد بر تعرفه قانونی، با توافق میان طرفین امکانپذیر است.

آنچه که علاقمندان به این حرفه باید بدانند

سرپرست کارگاه در پروژه‌های عمرانی شخصی حقیقی است که مدیریت ساخت و ساز پروژه‌های عمرانی را متقبل می‌شود. همچنین یکی از نقش‌های کلیدی در کارگاه عمرانی، سرپرست کارگاه است زیرا هماهنگی بین تمام بخش‌های پروژه توسط او انجام خواهند شد. افرادی که قصد فعالیت در این حرفه را دارند، باید از تحصیلات دانشگاهی مرتبط، تجربه و سابقه کاری مفید برخوردار باشند. از طرف دیگر شناخت و آگاهی از مسائل حقوقی این حرفه، برای علاقه‌مندان امری مهم خواهد بود.

قبل از شروع به کار در این حرفه، اگر تمایل به همکاری با اشخاص حقیقی، حقوقی یا شرکت‌های خصوصی دارید، پیش از عقد قرارداد باید از جنبه‌های قانونی این شغل مطلع باشید. از این رو خدمات مشاوره حقوقی تلفنی برای شما موثر خواهد بود. همچنین این امکان وجود دارد که با ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ، نوشتن متن قرارداد را به وکلای مجرب و کاردان رکلا بسپارید تا در اسرع وقت، قرارداد خود را آماده کنید.

قرارداد کار سرپرست کارگاه

برای استخدام سرپرست کارگاه، این قرارداد مناسب است.

نمونه قرارداد کار سرپرست کارگاه
دانلود نمونه قرارداد کار سرپرست کارگاه
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات