قرارداد خريد سنگ ساختماني و نکات مهم این نوع از قرارداد مطابق با قانون مدنی!

نویسنده:منا سبزه وند
-
بروزرسانی:1402/01/28
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید سنگ

قرارداد خرید سنگ به عنوان یکی از انواع قرارداد خرید کالا شناخته می‌شود.

سنگ‌ها از ابتدای زندگی انسان همواره نقش مهمی در ساختن بنا و ساختمان‌ها داشته‌اند و تقریبا می‌توان گفت در هر ساختمانی به شکل‌های گوناگون از سنگ استفاده می‌شود. از سنگ‌ها برای نمای بیرونی و نمای داخلی ساختمان و همچنین برای استحکام آن استفاده می‌شود. سنگ‌ها انواع مختلفی دارند و با توجه به هدفی که به کار برده می‌شوند کارآیی متنفاوتی نیز دارند. سنگ‌ها رکن جدا نشدنی ساخت و ساز راه‌ها، پل‌ها و شهرسازی هستند. علاوه براین، سنگ‌ها در ساختمان هم باعث زیبایی و هم باعث دوام هرچه بیشتر بنا می‌شوند.

معرفی چند نوع سنگ ساختمانی و قرارداد مرتبط با آن

سنگ‎‌های ساختمانی انواع گوناگونی دارند که برخی از آن‌ها مناسب فضای داخلی ساختمان و برخی مناسب تزیین نمای بیرونی هستند. در این قسمت با هم چند نوع از این سنگ‌های پر طرفدار و قرارداد آن را بررسی می‌کنیم:

نمونه قرارداد خرید سنگ لاشه

گونه‌ای سنگ است که به دلیل پر هزینه بودن عمل آوری آن، معمولا به همان شکلی که استخراج می‌شود بدون تغییر مورد استفاده قرار می‌گیرد و یا تبدیل به پودر سنگ می‌شود. سنگ لاشه در ساخت پل و راه‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد. از پودر سنگ و خرده سنگ در صابون سازی، مجسمه سازی و تهیه خمیر کاغذ استفاده می‌شود. برای خرید سنگ لاشه، خریدار و فروشنده نمونه قرارداد خرید سنگ لاشه را تنظیم می‌کنند و در آن شرایط و تعهدات دو طرف نوشته و امضاء می‌شود.

نمونه قرارداد خرید سنگ نما

سنگ نما انواع مختلفی دارد که برای زیبا سازی نمای بیرونی و داخلی خانه از آن استفاده می‌شود. سنگ نمایی که برای بیرون ساختمان به کار می‌رود معمولا گرانیت تراورتن و سند استون است. این سنگ‌ها استحکام زیادی در برابر سرما، گرما، نور آفتاب، بارش باران و برف دارند و کمتر از بقیه سنگ‌ها آسیب می‌بینند.

در نمای داخلی هم می‌توان از سنگ‌هایی استفاده کرد که فضای داخل ساختمان را جذاب و دلپذیر می‌کند. در نمای داخل خانه معمولا از سنگ‌های مرمر و مرمریت استفاده می‌شود. اگر شخص حقیقی یا شرکت بخواهند سنگ نما خریداری کنند با توافق یک‌دیگر یک نمونه قرارداد خرید سنگ نما تنظیم می کنند.

نمونه قرارداد خرید سنگ آهن

سنگ آهن نوعی سنگ دارای رگه‌هایی از آهن است که برای استفاده در کوره‌ها ذوب و احیاء می‌شود. این سنگ‌ها نسبت به سایر سنگ‌ها قیمت مناسب تری دارد و برای راه‌سازی، راه آهن، ماشین آلات، تجهیزات صنعتی و برای تولید آهن مصرف می‌شود. مهمترین متقاضی خرید سنگ آهن شرکت‌های راه سازی هستند. این شرکت‌ها برای خرید سنگ آهن با کارخانه توافق می‌کنند و میزان سنگ آهن مورد نیاز خود را سفارش می‌دهند. نمونه قرارداد خرید سنگ آهن بین این شرکت‌ها و طرف مقابل آن‌ها نوشته می‌شود.

نمونه قرارداد خرید سنگ لاشه چه نوع قراردادی است؟

قرارداد خرید سنگ لاشه یک قرارداد بیع است، این قرارداد یک قرارداد لازم محسوب می‌شود. یعنی طرفین نمی‌توانند آن را بر هم بزنند، مگر اینکه امکان فسخ قرارداد در قانون یا در متن نمونه قرارداد خرید سنگ لاشه پیش بینی شده باشد.

این قرارداد، یک قرارداد معین است زیرا در قانون به صراحت درباره آن صحبت می‌شود. نمونه قرارداد خرید سنگ لاشه را می‌توانیم یک قرارداد معوض در نظر بگیریم زیرا فروشنده در مقابل دریافت مبلغ مشخصی، سنگ‌های موضوع قرارداد را به خریدار تحویل می‌دهد.

نحوه نوشتن قرارداد خرید سنگ

برای تنظیم هر قراردادی باید مشخصات طرفین و مشخصات موضوع قرارداد و مبلغ مورد توافق طرفین نوشته شود. در قرارداد خرید سنگ نیز مانند همه قراردادهای خرید، دو طرف علاوه بر این‌ها تعهدات و شرایط خود را می‌نویسند و امضاء می‌کنند.

در اولین بخش از قرارداد خرید سنگ ، مشخصات دو طرف قرارداد را می‌نویسیم. اگر دو طرف قرارداد یا یکی از آن‌ها، شخص حقیقی (انسان) باشد باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس محل سکونت و شماره تلفن ثبت شود.

در صورتی­که یکی از طرفین یا هر دو طرف، شخص حقوقی (شرکت) باشد، لازم است که نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی، تلفن، نام نماینده امضاءکننده قرارداد و سمت او در قرارداد نوشته شود.

موضوع قرارداد

در این قسمت از قرارداد خريد سنگ تمام مشخصات مقدار و میزان سنگ موضوع قرارداد را می‌نویسیم. مشخصات سنگ شامل جنس، عیار سنگ، شکل دانه بندی، نام کارخانه سنگ بری و… نوشته می‌شود.

مشخصات سنگ‌های تحویل داده شده باید دقیقا همان مشخصاتی را داشته باشند که خریدار سفارش داده است.

قرارداد خريد سنگ ساختماني

مبلغ قرارداد خرید سنگ

در این قسمت از قرارداد خرید سنگ ، مبلغ مورد توافق به عدد و حروف نوشته می‌شود. میزان مبلغی که طبق توافق قرار است توسط خریدار به عنوان پیش پرداخت، پرداخت شود نیز نوشته می‌شود. برای مثال، دو طرف توافق می‌کنند که 60 درصد مبلغ قرارداد در زمان نوشتن قرارداد و 40 درصد مبلغ بعد از تحویل سنگ پرداخت شود. البته این مورد، توافقی است و طرفین قرارداد می‌توانند به گونه‌ای دیگر نیز توافق کنند. اگر مبلغ قرارداد با چک پرداخت می‌شود باید شماره و مشخصات چک نوشته شود.

تعهدات طرفین در قرارداد خرید سنگ

در این بخش از قرارداد خرید سنگ دو طرف می‌توانند همه تعهدات و شرایط مورد توافق خود را بنویسند، که درصورت بروز اختلاف بتوانند با استناد به این قرارداد، خسارت خود را از طرف مقابل دریافت کنند. طرفین باید در قسمت شرایط قرارداد، همه شروط خود را ذکر کنند تا در صورت عدم رعایت شرط توسط طرف مقابل، بتوانند قرارداد را فسخ کنند. همچنین دو طرف قرارداد می­­توانند، زمان تحویل سنگ‌ها و مکان تحویل آن را در این قسمت بنویسند تا اگر فروشنده مبلغ مورد توافق را دریافت کرد، ولی در زمان مقرر که در قرارداد ذکر شده سنگ‌ها را به خریدار تحویل نداد، خریدار بتواند‌ الزام او را به رعایت تعهدات قرارداد از دادگاه بخواهد.

دو طرف می‌توانند توافق کنند که در صورتی که به سنگ‌های موضوع قرارداد، در حین حمل و بارگیری آسیبی برسد، خسارت آن توسط فروشنده پرداخت شود.

هزینه بیمه کارگرانی که سنگ‌های سفارش خریدار را با دستگاه برش می‌زنند و بر روی تریلر بارگیری می‌کنند به عهده فروشنده است و اگر در حین بارگیری، سنگی بر روی پای کارگری افتاد، اینجا مسئولیت با فروشنده است و خریدار مسئولیتی در مقابل کارگر ندارد.

مکان و تاریخ تحویل سنگ‌ها در قرارداد خرید سنگ ذکر می‌شود. در صورتی که طرفین توافق کنند برای تاخیر در تحویل، جریمه دیرکرد در نظر می‌گیرند.

مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد خرید سنگ نما

طرفین در نمونه قرارداد خرید سنگ نما می­­توانند با هم توافق کنند که اگر در ارتباط با این قرارداد مشکلی به وجود آمد، به داور مراجعه شود. علاوه بر آن می­توانند نام داور مورد توافق خودشان را در قرارداد بنویسند تا در صورتی که اختلافی بین دو طرف به وجود آمد به این داور که در قرارداد ذکر شده است مراجعه کنند و اختلافات ناشی از این قرارداد را حل و فصل کنند. در صورتی که مرجعی برای حل اختلاف انتخاب نکنند و مشکلی به وجود آید، مرجع رسیدگی به اختلافات آن‌ها دادگاه خواهد بود. در مواردی هم که درباره مرجع حل اختلاف توافقی صورت نگیرد دادگاه، مرجع رسیدگی است.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خرید سنگ را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی اینجا بزنید.

قرارداد فروش سنگ ساختمانی (نقدی)

قرارداد را با زدن روی تصویر پایین دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش سنگ ساختمانی
دانلود نمونه قرارداد فروش سنگ ساختمانی

قرارداد فروش اقساطی سنگ ساختمانی

برای خرید و فروش سنگ ساختمانی به صورت اقساطی، از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی سنگ ساختمانی
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی سنگ ساختمانی
منا سبزه وند
با توجه به اینکه «منا سبزه وند» کارشناس حقوقی و پژوهشگر امور حقوقی - قراردادی است، رکلا افتخار داشته است که در تیم تحریریه خود، تالیف بخشی از مقالات مهم را به ایشان محول کند.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات