نکات کلیدی معامله گری در بورس ؛ آشنایی با ضروری‌ترین نکات معامله در بورس

-
بروزرسانی:1402/02/27
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نکات معامله در بورس

اگر به دنبال پیدا کردن روشی برای حفظ سرمایه خود هستید، سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار ، روش مناسبی برای شما خواهد بود. به بیانی دیگر، وجود بی ثباتی‌ و تورم‌ اقتصادی غیر قابل کنترل، سرمایه گذاری در بورس را توجیه می‌کند. روش معامله گری در بورس، همانند هر بازار دیگری، نیازمند دانش و مهارت خاص در استراتژی‌های معاملاتی است. توجه داشته باشید که در این بازار، حتی افراد متخصص نیز دچار ضررهای کلان می‌شوند. به همین ترتیب این مسئله بسیار حائز اهمیت است که با آگاهی کامل از نکات معامله در بورس برای ورود به این بازار اقدام کنید.

ما در این مقاله، نکات مهم در معاملات بورس و پیش نیازهای مربوط به آن را برای شما توضیح خواهیم داد زیرا با آگاهی هر چه بیشتر از ماهیت بازار بورس و روش معاملاتی در آن، مسیر کسب سود شما در این بازار هموارتر خواهد شد. شما برای ورود به این بازار می‌توانید از قرارداد کارگزاری بورس بهره بگیرید و با استفاده از آن، با اشخاص متخصص و حرفه‌ای همکاری کنید.

علاوه براین، این امکان نیز وجود دارد که با استفاده از قرارداد آموزش بورس ، بخواهید که در خصوص شرایط فعالیت در این بازار به شما آموزش دهند تا با اطلاعات دقیق‌تر و کاربردی‌تری وارد این بازار مالی شوید.

بازار بورس اوراق بهادار، چه نوع بازاری است؟

در خصوص نکات معامله در بورس ، باید اشاره داشت که بازار بورس اوراق بهادار، یک بازار قانون‌مند و دارای چهارچوب است. در این بازار، سهام متعلق به شرکت‌ها و کارخانه‌ها و اوراق اسناد مشارکت، مورد ارائه قرار می‌گیرد. شرکت‌ها و کارخانه‌ها می‌توانند بر اساس چهارچوب و قوانین حاکم بر این بازار، سهام خود را در بازار اول اصلی یا فرعی یا بازار دوم عرضه کنند. پس از عرضه سهام شرکت‌ها در بازار بورس با یک قیمت مقرر شده ابتدایی، ارزش مالی این سهام به مرور زمان در چرخه معاملات رشد خواهد کرد و موجب رشد شرکت مربوطه و سود سهام داران آن خواهد شد.

با توجه به آنچه که بیان شد، باید اشاره داشت که سرمایه گذاری در بازار بورس، سبب رونق و ارتقای اقتصاد داخلی می‌شود زیرا به واسطه این نوع روش سرمایه گذاری، نقدینگی در چرخه معاملات داخلی گردش پیدا می‌کند و از خروج پول به خارج از کشور و انجام سرمایه گذاری‌های خارجی جلوگیری خواهد شد.

پیش نیازهای ورود به بازار بورس از نکات معامله در بورس

یکی از نکات مهم در معاملات بورس ، ملاحظات قبل از ورود به این بازار است. به همین منظور در این قسمت، چند مورد از اساسی‌ترین ملاحظات قبل از ورود به بازار بورس را برای شما مورد بررسی قرار می‌دهیم:

آشنایی با مهمترین نکات معامله در بورس و قوانین حاکم بر بازار بورس اوراق بهادار

یکی از نکات معامله در بورس این است که شما قبل از ورود رسمی به بازار بورس، در مورد این بازار و ماهیت آن تحقیقاتی را انجام دهید. در مواقعی که اشخاص بدون هیچ اطلاعی از ذات این بازار، وارد آن می‌شوند، امکان ورود ضررهای سنگین محتمل است. در این راستا، کسب آگاهی از قوانین حاکم بر بازار بورس اوراق بهادار و معاملات آن، برای دانستن چهارچوب‌های اجرایی این بازار و حقوق سهام داران آن اهمیت به سزایی دارد. بنابراین به شما توصیه می‌کنیم که برای داشتن فعالیتی مستمر در این بازار، ابتدا «قانون بازار بورس اوراق بهادار» را مطالعه کنید.

کسب تجربه از نکات معامله در بورس در حوزه معامله گری و یادگیری روش‌های معامله گری در این بازار

در راستای توضیح نکات کلیدی معامله گری در بورس ، باید به یادگیری مباحث معاملاتی آن اشاره داشت. صرف زمان و هزینه مقتضی در این قسمت، معاملات شما را ایمن و کسب سود شما را تضمین می‌کند. با قطعیت بالایی می‌توان بیان کرد که عدم یادگیری استراتژی‌های معاملاتی، رابطه مستقیمی با از دست دادن سرمایه در این بازار دارد. شما می‌توانید با گذراندن دوره‌های آموزشی که در این حوزه برگزار می‌شود، تا حد زیادی در روند معاملاتی خود در بازار بورس موفق شوید اما به این مسئله توجه داشته باشید که یادگیری تئوری روش‌های معامله گری در بورس، تنها یک روی سکه است.

به این معنا که شما باید پس از گذراندن دوره‌های تخصصی، روش‌های معاملاتی را به وسیله ابزارهای مخصوص به صورت تجربی و آزمایشی تمرین کنید. در واقع اینطور می‌توان گفت که بحث تجربه و آزمایش در این بازار، پس از کسب آگاهی و دانش تخصصی، از قابل توجه‌ترین نکات معامله در بورس محسوب می‌شود. به شما توصیه می‌کنیم که برای شروع معاملات خود در بازار بورس اصلا عجله نکنید و با صبر و حوصله این مبانی را فرا بگیرید.

ثبت نام در کارگزاری و چند مورد از نکات معامله در بورس

پس از انجام دو مرحله قبل، شما باید برای عضویت خود در یک کارگزاری اقدام و کد بورسی دریافت کنید. این قسمت، یکی از اساسی‌ترین نکات معامله در بورس است. کارگزار‌ها یا بروکرها، به عنوان یک واسطه برای انجام معاملات شما در بازار بورس عمل می‌کنند. به این معنا که شما با پرداخت کارمزد، از طریق پلتفرم آنلاین آن‌ها برای مبادله سهام خود اقداماتی را انجام می‌‌دهید.

مراحل ثبت نام در کارگزاری‌ها به این صورت است که شما باید ابتدا یک کارگزاری مناسب را با توجه به اهداف معاملاتی خود انتخاب کنید. در این راستا توجه داشته باشید که قبل از ثبت نام، در مورد مزایایی که کارگزار مورد نظر شما در اختیار مشتریان خود قرار می‌دهد، تحقیق کنید. برای مثال در خصوص مزایای کارگزاری‌ها می توان به واگذاری موقتی اعتبار از سوی آن‌ها اشاره داشت. واگذاری موقتی اعتبار، به فرآیند شارژ کردن حساب مالی مشتریان مطابق با چهارچوبی خاص و ویژه است. این فرآیند، در بسیاری از موارد به روند کسب سود سهام داران کمک بسیاری می‌کند و به عنوان یکی از نکات ریز معاملات بورس محسوب می‌شود.

فاکتور دیگری که در انتخاب یک کارگزاری خوب اهمیت دارد، در خصوص قدرت بستر و پلتفرم آنلاین آن‌ها است. به این صورت که شما برای انجام معاملات خود، نیاز به مراجعه به یک مکان فیزیکی خاص ندارید. بلکه همه فرآیند مبادله اوراق، از طریق بسترهای اینترنتی صورت می‌گیرد. پس توجه داشته باشید که پلتفرم‌های ضعیف می‌توانند روند معاملاتی شما را با مشکل روبرو کنند و حتی شما را متضرر سازند. این مسئله به عنوان یکی از نکات معامله در بورس ، حائز اهمیت است.

عضویت در سامانه سجام

در ادامه بیان نکات معامله در بورس ، توجه داشته باشید که پس از ارائه مدارک لازم به کارگزاری مورد نظر خود، باید برای ثبت نام در سامانه سجام اقدام کنید. سامانه سجام، یک سامانه برای احراز هویت اشخاص سرمایه گذار در حوزه‌های مختلف است. این سامانه، در راستای مبارزه با پول شویی فعالیت دارد. بنابراین اشخاص حقیقی یا حقوقی موظف هستند برای دریافت کد بورسی از کارگزاری‌ها، در این سامانه ثبت نام کنند. پس از انجام مراحل طرح شده فوق، شما قادر خواهید بود که با استفاده از کد بورسی خود، فعالیت خود را در بازار بورس به طور رسمی آغاز کنید.

نکات ریز معاملات بورس ؛ روز و ساعات معاملاتی

در خصوص نکات معامله در بورس این نکته مهم را بدانید که بازار بورس اوراق بهادار، از شنبه الی چهارشنبه فعالیت دارد. این بازار در روز پنج شنبه و جمعه و نیز در روزهای تعطیلات رسمی، تعطیل است. در خصوص ساعات معاملاتی نیز باید توضیح دهیم که با توجه به تغییرات صورت گرفته اخیر، ساعات معاملاتی به شرح زیر خواهد بود:

  1. ساعت 8:45 الی 9 : این بازه زمانی، به عنوان پیش گشایش بازار نام دارد. در این بازه شما قادر خواهید بود که سفارشات معاملات خود را ثبت کنید. همچنین در این بازه زمانی، امکان ویرایش یا حذف سفارشات نیز وجود دارد؛
  2. ساعت 9 الی 12:30 : در این بازه زمانی، معاملات رسمی بازار صورت می‌گیرد. با پایان این مدت، بازار بسته می‌شود و امکان ثبت سفارش و معامله وجود نخواهد داشت.

به خاطر داشته باشید

به خاطر داشته باشید که اگر به هر طریقی تمایل دارید که با شخص دیگری در این حوزه همکاری کنید، حتما به یک قرارداد جامع نیاز خواهید داشت. علاوه براین، برای شما مناسب است که از قرارداد‌های اختصاصی بهره ببرید. به این منظور، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی استفاده کنید.

علاوه براین، اگر درباره این قرارداد اطلاعات حقوقی کاملی ندارید، بهترین اقدام برای شما، استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی خواهد بود.

فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات