نمونه قرارداد جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان را چطور تنظیم کنیم؟

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/03/16
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد جوشکاری اسکلت فلزی

قرارداد جوشکاری اسکلت فلزی از قراردادهای متداول در ساخت و ساز ساختمان است. این قرارداد میان کارفرما که صاحب پروژه ساختمانی است و جوشکاری که انجام پروژه را به عهده می‌گیرد، تنظیم می‌شود. جوشکاری مرحله‌ای از ساخت و ساز است که به طور معمول برای ایجاد اتصال‌های دائمی و بخش بیرونی ساختمان و تزئینات مورد استفاده قرار می‌گیرد. به دلیل اتصالات دائمی و قدرتمندی که به وسیله روش جوشکاری ایجاد می‌شود، این روش را راهکاری مطمئن و کاربردی در ساخت و ساز ساختمان و انواع بنا به حساب می‌آورند. نمونه قرارداد جوشکاری اسکلت فلزی به ویژه در بخش ساخت اسکلت و اسکلت فلزی ساختمان کاربرد زیادی دارد. البته از این قرارداد برای انجام پروژه‌های جوشکاری صنعتی نیز استفاده می‌شود.

ساخت و ساز ساختمان بسیار پر هزینه و زمانبر است. هزینه بالای ساخت و ساز، اهمیت امنیت ساختمان، محدودیت زمانی، اهمیت کیفیت انجام کار و… از جمله دلایلی هستند که موجب حساسیت بیشتری روی عملیات جوشکاری می‌شوند. به همین دلیل است که بر تنظیم قرارداد پیمانکاری جوشکاری اسکلت فلزی بسیار تاکید می‌شود. اگر این قرارداد مطابق با قانون و با دقت تنظیم شود، سندی معتبر و قانونی است که می‌تواند از حقوق شما در این پروژه محافظت کند.

نمونه قرارداد جوشکاری اسکلت فلزی چه نوع قراردادی است؟

نمونه قرارداد جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان ، متنی است که با توجه به قواعد قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شود. این نوشته یک سند مکتوب و قانونی است که به منظور انجام پروژه جوشکاری اسکلت ساختمان یا جوشکاری انواع اسکلت فلزی تنظیم شده و توسط طرفین قرارداد امضا می‌شود. محتوای نمونه قرارداد جوشکاری اسکلت ساختمان شامل اطلاعات جامعی درباره کارفرما و پیمانکار است و همچنین درباره موضوع قرارداد به صورت صریح و روشن توضیح می‌دهد.

علاوه بر این‌ها، متن قرارداد شامل اطلاعاتی درباره زمان اتمام پروژه، مبلغ تعیین شده برای حق الزحمه، شروط و تعهدات خاص طرفین، مشخصات فنی سازه جوشکاری شده و مشخصات فنی ساختمان مورد نظر، نحوه انجام کار و موارد مهم دیگری از این قبیل است. به طور کلی هر چیزی که قرار است در انجام پروژه جوشکاری اسکلت ساختمان انجام شود، در این بخش از قرارداد توضیح داده می‌شود تا ابهامی وجود نداشته باشد. قرارداد حاضر یک سند معتبر قانونی است و از این جهت موجب امنیت خاطر و آسودگی بیشتر کارفرما و پیمانکار می‌شود که در صورت بروز اختلاف می‌توانند به راحتی با استناد به قرارداد در دادگاه یا شورای حل اختلاف حاضر شوند و خواستار رسیدگی به شکایتشان باشند.

قانون قرارداد جوشکاری اسکلت فلزی

قرارداد پیمانکاری جوشکاری اسکلت فلزی ، از نگاه قانون مدنی در گروه قراردادهای پیمانکاری قرار می‌گیرد و با توجه به اصول قانون مدنی تنظیم می‌شود. این قرارداد جز عقود نامعین قانون مدنی است. به همین دلیل طرفین آزادی دارند که بنا به خواست و توافق خودشان شرایط قرارداد را تعیین کنند. علاوه بر این، قرارداد حاضر جز عقود لازم محسوب می‌شود. یعنی کارفرما و پیمانکار این قرارداد نمی‌توانند یک جانبه قرارداد را فسخ کنند یا از انجام آن کناره گیری کنند. همین مساله نوعی تضمین برای اجرای قرارداد خواهد بود. برای اثبات اعتبار و صحت بیشتر این قرارداد می‌توانیم به ماده 10 قانون مدنی نیز اشاره کنیم. این ماده از قانون مدنی می‌گوید تنظیم قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون ایرادی ندارد و صحیح است.

موضوع و محل انجام تعهدات

موضوع قرارداد حاضر، انجام عملیات جوشکاری اسکلت فلزی ساختمان است که شامل انجام عملیاتی مانند ساخت، نصب و جوشکاری اسکلت می‌شود. در این بخش از قرارداد، نوع اسکلت ( فلزی، فولادی، تیرآهن) مشخص می‌شود. اطلاعات مهم دیگری که باید در این بخش آورده شود، نشانی دقیق محل ساختمان و مجوز قانونی ساختمان است. موضوع دیگر، تامین مصالح است. کارفرما باید مشخص کند که آیا مصالح را خودش تامین می‌کند یا تهیه مصالح مورد نیاز به عهده پیمانکار است. در ادامه تاکید می‌شود که اجرای موضوع قرارداد باید مطابق با نقشه‌ها و مشخصات فنی باشد که مهندس ناظر و کارفرما در اختیار پیمانکار قرار می‌دهند.

محاسبات فنی قرارداد

برای اجرای صحیح جوشکاری اسکلت فلزی، باید مشخصات فنی و تکنیکی پروژه که براساس نقشه‌های ساختمان و دستوالعمل کارفرما یا مهندس ناظر تهیه شده‌اند، در اختیار پیمانکار قرار بگیرد. این محاسبات و مشخصات، زیر نظر مهندسان ناظر و کارفرما است و پیمانکار موظف خواهد بود که به طور دقیق مطابق آن عمل کند. مهندسان ناظر، مسئولیت کنترل و تایید کیفیت مصالح را به عهده دارد و به روند پیشرفت پروژه نظارت می‌کند.

مبلغ در متن قرارداد جوشکاری اسکلت فلزی

مبلغ تعیین شده به عنوان حق الزحمه پیمانکار و هزینه تامین مصالح از جمله هزینه‌هایی است که برای اجرای تعهدات قرارداد جوشکاری اسکلت فلزی پرداخت می‌شود. پرداخت این هزینه‌ها به عهده کارفرما یا صاحب پروژه است. در متن قرارداد تنظیم شده، هزینه‌ها به دو صورت کلی و تفکیک شده محاسبه می‌شوند. ابتدا مبلغ کلی قرارداد نوشته می‌شود و سپس انجام عملیات اسکلت فلزی به مراحلی تقسیم می‌شود. در متن قرارداد، هزینه هر مرحله به تفکیک مشخص می‌شود.

در قرارداد جوشکاری اسکلت فلزی با مصالح ، مسئولیت تامین مصالح با پیمانکار است. پیمانکار باید فاکتور خرید مصالح تهیه شده را به کارفرما تحویل بدهد. زیرا پرداخت هزینه مصالح به عهده کارفرما خواهد بود. مگر آنکه قرارداد به صورت کنتراتی باشد.

شرایط پرداخت دستمزد در قرارداد جوشکاری اسکلت فلزی

مبلغی که برای اجرای اسکلت ساختمان در نظر گرفته می‌شود، به طور معمول به صورت اقساطی یا مرحله‌ای به پیمانکار پرداخت می‌شود. در ادامه، نحوه پرداخت مرحله‌ای را برایتان شرح می‌دهیم:

  1. در مرحله اول و در زمان تنظیم قرارداد، پیش از شروع به کار، درصد مشخصی از مبلغ توافق شده به پیمانکار پرداخت می‌شود.
  2. مرحله دوم پرداخت مربوط می‌شود به زمانی که حدود 50 درصد از فرآیند اجرای پروژه جوشکاری اسکلت فلزی تمام شده باشد. تایید این مرحله به عهده سرپرست پروژه یا کارفرما است.
  3. باقی مانده مبلغ نیز در مرحله آخر و بعد از اتمام کامل پروژه پرداخت می‌شود.

نکته قابل ذکر این است که درصد مشخصی از مبلغ قرارداد به عنوان ضمانت یا گارانتی اتمام دوره، نزد کارفرما باقی می‌ماند. بعد از اتمام دوره گارانتی و تضمین صحت اجرای قرارداد، مبلغ مورد نظر به پیمانکار پرداخت می‌شود. در این زمان اگر پروژه دارای نواقص احتمالی باشد، پیمانکار موظف است آن نواقص را اصلاح کند. در غیر این صورت مبلغ ضمانت به او برگردانده نخواهد شد.

وجه التزام یا جریمه دیرکرد در اجرای نمونه قرارداد جوشکاری اسکلت فلزی

اگر پیمانکار بدون دلیل موجه، نتواند در بازه زمانی معین، اجرای موضوع قرارداد را به اتمام برساند، باید به ازای هر روز تاخیر، مبلغی را به‌ عنوان جریمه یا خسارت به کارفرما بپردازد. میزان این مبلغ در زمان تنظیم قرارداد مشخص و در متن قرارداد نوشته می‌شود. اگر پیمانکار ملزم به پرداخت خسارت یا جریمه شود، باید مبلغ خسارت یا جریمه را به کارفرما بپردازد یا بپذیرد که این مبلغ از میزان حق الزحمه او کاسته شود. در مقابل، اگر کارفرما شرایطی را ایجاد کند که جوشکار نتواند جوشکاری اسکلت فلزی را در بازه زمانی مشخص به اتمام برساند، به ازای هر روز اخلال در کار، موظف است به میزان حق الزحمه پیمانکار اضافه کند.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر درباره ماهیت وجه التزام قرارداد، روی همین عبارت بزنید و مقاله اختصاصی آن را در مجله حقوقی رکلا مطالعه کنید.

پیشنهاد می‌کنیم

خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی ، از جمله خدمات حقوقی است که توسط دپارتمان حقوقی رکلا ارائه می‌شود. با استفاده از این سرویس، می‌توانید دقیقا مطابق با شرایط خود، یک قرارداد اختصاصی داشته باشید.

از طرف دیگر، اگر لازم می‌دانید که در خصوص قراردادی که امضا می‌کنید با یک مشاور حقوقی یا وکیل گفتگو کنید، به شما خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد می‌کنیم.

قرارداد ساخت اسکلت فلزی (با مصالح)

اگر مسئولیت ساخت اسکلت فلزی را با شرط تامین مصالح از جانب خودتان، به یک پیمانکار می‌سپارید، این نمونه قرارداد برای شما مناسب خواهد بود.

قرارداد ساخت اسکلت فلزی با مصالح
دانلود قرارداد ساخت اسکلت فلزی با مصالح
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات