نمونه قرارداد صدابرداری یک قرارداد از دسته بندی پیمانکاری است!

-
بروزرسانی:1402/02/06
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد صدابرداری

قرارداد صدابرداری از قراردادهای بسیار آشنا برای فعالان عرصه سینما، تلویزیون و حوزه‌های مرتبط است. این قرارداد یک نوع قرارداد پیمانکاری به حساب می‌آید. به عنوان مقدمه به خاطر داشته باشید قرارداد صدابرداری مانند سایر قراردادهای پیمانکاری تابع شرایط و انتظارات عرف جامعه خواهد بود. در ادامه‌ متن به شما کمک می‌کنیم که شکل و فرم قرارداد خود را به قانونی‌ترین حالت ممکن تنظیم کنید.

جایگاه قانونی قرارداد صدابرداری

زمانی که دو طرف به عنوان کارفرما و پیمانکار تصمیم به تنظیم این قرارداد می‌گیرند، قانون گذار میدان عمل وسیعی را در اختیار آن‌ها قرار می‌دهد. به بیان حقوقی‌تر، قراردادهای پیمانکاری و البته، نمونه قرارداد صدابرداری تحت حمایت ماده ۱۰ قانون مدنی شکل می‌گیرد. تنظیم این نمونه قرارداد مطابق میل و توافق طرفین انجام می‌شود و در مقابل، قانون گذار در صورتی از آن حمایت می‌کند که کارفرما و پیمانکار به سایر مواد قانونی از جمله ماده ۱۹۱ قانون مدنی در خصوص شرایط عمومی قرارداد پایبند باشند. به همین دلیل است که طرفین در زمان تنظیم یک نمونه قرارداد تصویربرداری به قصد و رضایت یکسان، موضوع مشخص و مشروع بودن دلیل انجام قرارداد توجه می‌کنند.

یک نکته دیگر از ماده 191 قانون مدنی!

از جمله شرایط دیگر که صحت نمونه قرارداد صدابرداری را تامین می‌کند صلاحیت و شایستگی قانونی اشخاص برای امضای این قرارداد است. از این شرط در حقوق به عنوان شرط اهلیت یاد می‌شود. به این منظور تصور کنید قصد دارید به عنوان یکی از اشخاص صاحب حق امضای یک شرکت خصوصی تحت عنوان کارفرما با یک نفر به عنوان پیمانکار، نمونه قرارداد صدابرداری را امضا کنید. در این صورت قانون ایران شما را به عنوان یکی از افراد دارای حق امضای شخص حقوقی می‌شناسد. طرف مقابل قرارداد نیز می‌تواند آخرین نسخه رسمی روزنامه شرکت یا موسسه شما را مطالعه کند تا مطمئن شود شرکت ممنوعیتی برای انجام و تنظیم قراردادها ندارد.

پس از این مرحله، فردی که به عنوان نماینده شرکت، قرارداد را امضا می‌کند باید نام کاملی که شرکت با آن ثبت شده، کد ثبتی، کد اقتصادی، نشانی، کد پستی و شماره تماس را در قرارداد وارد کند.

منظور از اشخاص حقیقی افراد عادی است. به موجب این حکم و اجازه قانون گذار، هر دو گروه اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند به عنوان کارفرما و پیمانکار، نمونه قرارداد صدابرداری را امضا کنند. البته طرفین این حق را نیز دارند که نمایندگانی را اعم از وکیل یا قائم مقام برای امضای نمونه قرارداد صدابرداری تعیین ‌کنند. در این صورت برای بررسی صلاحیت این شخص شما می‌توانید حکم نمایندگی او را مطالعه و بررسی کنید و از او بخواهید نام و نام خانوادگی و سمت خود را در متن قرارداد ذکر کند.

چند نکته مقدماتی دیگر در مورد قرارداد تصویر برداری!

توجه کنید که نمونه قرارداد صدابرداری حتما با امضای دو طرف معتبر خواهد بود. بنابراین امضای طرفین باید در تمامی نسخه‌های قرارداد که به صورت متحدالشکل تنظیم شده‌اند درج شود. قانون گذار در خصوص تعیین تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد صدابرداری سکوت کرده است. با این حال اگر شما در طی فرایند نوشتن قرارداد بخواهید یک مسئله مرتبط با این قرارداد را از طریق مراجع قضایی پیگیری کنید، آن مرجع حتما نسخه اصلی قرارداد را از شما مطالبه می‌کند. بنابراین لازم است که حتما طرفین یک نسخه اصلی از قرارداد صدابرداری داشته باشند که از اعتبار یکسانی نیز برخوردار باشد.

گاهی ممکن است طرفین بعد از امضای قرارداد صدابرداری مدعی شوند که پس از ترک محل امضای قرارداد، بندی یا صفحه‌ای از سوی طرف مقابل به قرارداد اضافه شده است. در این صورت شما می‌توانید برای جلوگیری از این گونه امور، شماره صفحات را به صورت چاپی و جز از کل وارد کنید. برای مثال صفحه ۲ از ۵. نکته مهم دیگر این است که شما برای اعتبار بخشیدن به نمونه قرارداد صدابرداری خود نیازی به حضور شاهد ندارید، اما اگر به هر شکل تصمیم به حضور آن‌ها گرفته‌اید بهتر است یک نسخه از کپی کارت ملی آن‌ها را به نسخه‌های قرارداد پیوست کنید و از آن‌ها بخواهید که نام و نام خانوادگی و امضای خود را در متن قرارداد درج کنند.

نحوه شکل گیری قرارداد صدابرداری

قانون گذار به طرفین قرارداد این اجازه را داده است که نمونه قرارداد صدابرداری را به صورت کتبی یا شفاهی تنظیم کنند. همچنین اگر قرارداد به صورت کتبی است، می‌توانند آن را به صورت دست نوشته یا در یک سند رسمی ایجاد کنند. نکته مهمی که وجود دارد این است که اثبات ادعا در خصوص قراردادهای شفاهی بسیار سخت است. بنابراین بهتر است که قرارداد خود را به صورت کتبی تنظیم کنید. همچنین اگر از سند دست نوشته استفاده می‌کنید در تمامی صفحات آن امضا و اثر انگشت هر دو طرف باید دیده شود.

الزامات مورد توجه در نمونه قرارداد صدابرداری

اولین نکته بسیار حائز اهمیت بحث مدت قرارداد است. در واقع طرفین با تعیین نقطه آغاز و پایان قرارداد، بازه زمانی‌ای را برای یکدیگر تعیین می‌کنند و یکدیگر را متعهد می‌کنند که در آن زمان به تمام تعهدات خود عمل کنند. برای مثال کارفرما متعهد است که در آن بازه زمانی تمام وجه قرارداد را پرداخت کند و پیمانکار نیز متعهد می‌شود که صدا را در آن مدت به خوبی تنظیم کند و نظارت دقیق بر کیفیت صدا داشته باشد. طرفین با پایان یافتن مدت قرارداد دیگر تعهدی به انجام وظایف خود ندارند. قرارداد خاتمه یافته است و دیگر نمی‌تواند الزامی برای طرفین داشته باشد. بنابراین در صورت نیاز طرفین می‌توانند مدت قرارداد را تمدید کنند یا آنکه یک قرارداد جدید با شرایط متفاوت تنظیم کنند.

مرجع حل اختلاف و ضمانت حسن انجام وظایف

از جمله الزامات مهم طرفین، انجام دقیق و پیوسته تعهداتی است که بر اساس قرارداد صدابرداری به عهده گرفته‌اند. توجه کنید در صورتی که هر یک از طرفین در انجام وظایف خود کوتاهی کند طرف مقابل می‌تواند به مرجع حل اختلاف که در متن نمونه قرارداد صدابرداری تعیین کرده‌اند مراجعه کند. آن مرجع می‌تواند دادگاه یا داوری باشد که بنا به توافق دو طرف تعیین شده است.

البته شما می‌توانید در ابتدا با ارسال اظهارنامه‌، طرف مقابل را ملزم به انجام تعهدات خود کنید. البته راه دیگری نیز برای الزام انجام تعهدات وجود دارد و آن چک یا سفته‌ای است که کارفرما می‌تواند در ابتدای تنظیم نمونه قرارداد صدابرداری از پیمانکار مطالبه کند. معمولا پیمانکار در آن چک یا سفته نام کارفرما را می‌نویسد و به جای ذکر تاریخ، عبارت (به عنوان حسن انجام کار) را ذکر می‌کند. همچنین قید حواله کرد را خط می‌زند که کارفرما نتواند آن را به شخص دیگری انتقال دهد.

بهتر است پیمانکار قبل از تنظیم قرارداد صدابرداری از سابقه کارفرما مطلع شود و به خوبی درباره آن تحقیق کند. به هر صورت لازم است که پیمانکار یک نسخه از کپی وجه التزام را نزد خود نگه دارد. این مسئله به پیمانکار کمک می‌کند در صورتی که کارفرما از ارائه اصل چک یا سفته در پایان اعتبار قرارداد به او خودداری کند، پیمانکار بتواند با ارائه کپی آن به مرجع قضایی از کارفرما شکایت کند. بنابراین تعیین مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد صدابرداری اهمیت زیادی دارد.

گاهی ممکن است طرفین نتوانند به روش‌های مسالمت ‌آمیز (نظیر صلح، سازش و میانجی‌گری) اختلافات خود را برطرف کنند. برای مثال در خصوص جایگذاری مناسب تجهیزات صدابرداری در زمان ضبط فیلم میان کارفرما و پیمانکار اختلاف ایجاد شود و طرفین مرجعی را نیز در متن نمونه قرارداد صدابرداری تعیین نکرده‌ باشند تا میان آن‌ها داوری کند. در این زمان قانون گذار سه دادگاه صالح را برای حل این مشکل معرفی می‌کند. دادگاه محل امضای قرارداد، دادگاه محل انجام تعهدات و دادگاه محل اقامت شخصی که دعوا علیه او مطرح می‌شود، سه دادگاهی هستند که قانونگذار به آن‌ها اشاره کرده است.

پیشنهادی که ما برای شما داریم!

رکلا یک مرجع تخصصی تنظیم قرارداد است. ما روزانه افتخار تنظیم قراردادهای زیادی را برای کاربران ارزشمندمان داریم. این افتخار بزرگی خواهد بود که وظیفه تنظیم قرارداد شما را نیز به عهده بگیریم.

فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات