نمونه قرارداد فروش نرم افزار و نکات مهم تنظیم این دسته از قرارداد!

-
بروزرسانی:1402/01/29
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش نرم افزار

قرارداد فروش نرم افزار یکی از انواع قرارداد خرید کالا است. با توجه به رشد تکنولوژی ، از جمله قراردادهایی است که بسیار مورد توجه اقشار مختلف قرار گرفته همین قرارداد است. برای مثال: نمونه قرارداد فروش نرم افزار حسابداری که بسیار مورد استقبال صنایع و کسب و کارهای گوناگون است.

ممکن است برای شما این سوال پیش آمده باشد که نمونه قرارداد خرید نرم‌ افزار را چگونه منعقد کنیم که از نظر مراجع حقوقی پذیرفته شده باشد؟ در ادامه متن، در این خصوص به شما راهنمایی خواهیم داد. البته توجه داشته باشید که این قرارداد با قرارداد نمایندگی نرم افزار متفاوت است.

نوع نمونه قرارداد فروش نرم افزار

قراردادهای خرید و فروش را در علم حقوق به نام عقد بیع می‌شناسند. این قرارداد نیز از جمله انواع قرارداد بیع است، پس حتما از اصول و قاعده‌های آن پیروی می‌کند. حتی نمونه قرارداد فروش نرم افزار نظام صنفی که به طور کامل، روش و فرم تعریف شده خود را دارد از اصول عقد بیع پیروی می‌کند. انواع قراردادهای نرم افزار به طور کامل نیازمند توافق طرفین است. در واقع طرفین توافق می‌کنند که چه نرم افزاری را چگونه و با چه شرایطی معامله کنند.

در قرارداد فروش نرم افزار نظام صنفی نیز مانند هر نوع دیگری از این قرارداد، طرفین نمی‌توانند به صورت یک جانبه قرارداد را فسخ کنند، اما می‌توانند با رضایت و توافق یکدیگر قرارداد را از اعتبار خارج کنند. به این شیوه توافق، اقاله قرارداد می‌گویند. با زدن روی همین عبارت می‌توانید به صفحه مقاله اختصاصی آن وارد شوید و درباره شرایط اقاله کردن قرارداد، توضیحات بیشتری را مطالعه کنید.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد فروش نرم افزار

انعقاد این قرارداد نیز مانند سایر معاملات مربوط به خرید و فروش، شکل و چارچوب تعریف شده‌ای دارد که باید مواد قرارداد مطابق با آن تکمیل شود.

مشخصات طرفین در قرارداد خرید نرم‌ افزار

طرفین این قرارداد می‌توانند اشخاص حقیقی (افراد عادی) و اشخاص حقوقی (موسسات، شرکت‌ها و ادارات) باشند و منعی برای هیچ یک در نظر گرفته نشده است. تصور کنید که قصد تنظیم قرارداد فروش لایسنس نرم افزار را دارید، در قسمت مشخصات طرفین باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، کد ملی، آدرس محل سکونت، کد پستی و شماره تماس طرفین نوشته شود. البته اگر طرف قرارداد فروش لایسنس نرم افزار ، یک شخص حقوقی است حتما باید نام و نام خانوادگی و سمت نماینده آن نیز در کنار نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی و تلفن نوشته شود.

موضوع مورد معامله

در نظر بگیرید که قصد نوشتن نمونه قرارداد خرید نرم افزار دارید، در این صورت حتما باید به طور دقیق نوع آن نرم افزار را مشخص کنید. همچنین در این قسمت می‌توانید زمان و نحوه تحویل نرم‌افزار به مشتری را بنویسید. فروشنده موظف است که به تمامی مطالب نوشته شده در این قسمت پایبند باشد. برای مثال اگر فروشنده برخلاف توافق، نرم افزار کرک شده (یعنی نرم افزاری که سطح ایمنی پایین تر و در مقابل، قیمت کمتری دارد) را به جای نسخه اصلی نرم افزار به خریدار تحویل دهد، در این صورت، خریدار می‌تواند مطابق اختیارات قانونی خود عمل کند.

وجه معامله و نحوه پرداخت آن

طرفین در این بخش، مبلغ، زمان پرداخت و نحوه آن را طی توافق با یکدیگر مشخص می‌کنند؛ برای مثال قرارداد فروش نرم افزار doc (یا همان نرم افزار معروف word از شرکت مایکروسافت) را در نظر بگیرید. خریدار می‌تواند به سه شکل وجه معامله را پرداخت کند:

  1. نقد: در همان زمان امضای قرارداد فروش نرم افزار doc خریدار وجه معامله را به فروشنده تحویل می‌دهد.
  2. نسیه: طرفین قرارداد توافق می‌کنند که خریدار نرم افزار را تحویل بگیرد و وجه آن را در آینده طبق مواد نوشته شده در متن قرارداد پرداخت کند.
  3. سَلَم یا سَلَف: فرض کنید که پس از امضای قرارداد فروش نرم‌افزار doc خریدار بلافاصله وجه را پرداخت می‌کند اما نرم افزار را در زمان آینده که در قرارداد نوشته شده است، تحویل می‌گیرد.

قرارداد فروش لایسنس نرم افزار

مرجع حل اختلاف در متن نمونه قرارداد فروش نرم‌افزار

یک نمونه قرارداد فروش نرم افزار حسابداری را در نظر داشته باشید، طرفین می‌توانند در زمان امضای آن، مرجعی را جهت حل اختلافات احتمالی خود تعیین کنند. به این صورت که اگر اختلافی در خصوص قرارداد به وجود آمد، طرفین ابتدا از طریق صلح و سازش و سپس با مراجعه به آن مرجع، اختلاف پیش آمده را حل می‌کنند. اگر طرفین مرجعی را تعیین نکنند در این صورت می‌توانند به یکی از سه دادگاه زیر برای طرح دعوای خود مراجعه کنند:

  1. دادگاه محل اقامت شخصی که دعوا علیه او مطرح شده است.
  2. دادگاه محل امضای قرارداد.
  3. دادگاه محل انجام تعهدات

تعداد نسخه‌های قرارداد خرید نرم‌ افزار

تعداد نسخه‌های قرارداد بستگی به نظر طرفین دارد. اما نکته مهم این است که حتما در قرارداد به یکسان بودن تمام نسخه‌ها تاکید کنید؛ برای مثال اگر قصد انعقاد نمونه قرارداد فروش نرم افزار سفارشی را دارید، حتما در پایین تمام نسخه‌ها عبارت تمامی (نسخه‌ها متحدالشکل هستند) را بنویسید؛ همچنین در بالای تمامی صفحات، شماره صفحه را به صورت چاپی و به صورت جزء از کل (مثلا صفحه 3 از 5) وارد کنید.

تعیین شروط و تعهدات برای طرفین این قرارداد

هر یک از طرفین این قرارداد می‌تواند در حین تنظیم نمونه قرارداد فروش نرم افزار، رعایت شروط و عمل به تعهداتی را از طرف مقابل درخواست کند. این درخواست باید به صورت مکتوب در متن قرارداد نوشته شود و طرفین در ابتدای همکاری، باید در خصوص جزئیات عمل به این تعهدات به توافق برسند و نتیجه توافقات خود را به صورت مکتوب در قرارداد بیان کنند. پس از نوشتن آن شروط در متن قرارداد، طرف مقابل حتما باید به آن‌ها عمل کند. البته شروط تعیین شده باید سه ویژگی مهم داشته باشند. در ادامه به این سه ویژگی اشاره می‌کنیم:

  1. قابل انجام باشند؛
  2. مشروع باشند؛
  3. سود و منفعت داشته باشند.

نکات حقوقی جهت تنظیم قرارداد

  1. اگر خریدار متوجه شود که فروشنده به قصد فریب او عملی را در معامله انجام داده است، می‌تواند فورا قرارداد را فسخ کند.
  2. خریدار موظف است که وجه معامله را مطابق آنچه در متن قرارداد نوشته شده است پرداخت کند، اگر خریدار نتواند باقی مانده اقساط را پرداخت کند، فروشنده می‌تواند نرم افزار را از او پس بگیرد یا به او تحویل ندهد.
  3. اگر خریدار توانایی مالی پرداخت اقساط را داشته باشد اما آن را پرداخت نکند، فروشنده می‌تواند قرارداد را فسخ کند یا از مرجع حل اختلاف بخواهد که خریدار را ملزم به پرداخت باقی مانده اقساط کند.
  4. اگر بعد از اینکه خریدار، نرم افزار را تحویل گرفت متوجه شد که نرم افزار معیوب است، می‌تواند آن را به همان شکل بپذیرد یا از فروشنده بخواهد که به او خسارت بدهد یا می‌تواند معامله را فسخ کند.

اگر خریدار، با توجه به توصیفاتی که فروشنده از نرم افزار ارائه کرده است قرارداد خرید نرم‌ افزار را امضا کند و پس از دریافت آن متوجه شود که دارای اوصافی نیست که توسط فروشنده بیان شده است، می‌تواند قرارداد را فسخ کند یا نرم افزار را به همان شکل که هست قبول کنند.

پیشنهاد ما در مورد قرارداد خرید نرم‌ افزار

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت سفارش خود برای دریافت این نوع خدمات حقوقی، پیشنهاد می‌کنیم روی عبارت تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

علاوه براین، از دیگر سرویس‌هایی که با حضور در رکلا می‌توانید از آن بهره مند شوید، سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. با ثبت درخواست برای این بخش، می‌توانید با مشاوران حقوقی و وکلای مجرب تیم رکلا گفتگو کنید و از آن‌ها راهنمایی بخواهید.

قرارداد فروش لایسنس نرم افزار

اگر قصد فروش لایسنس نرم افزار را دارید، از این نمونه قرارداد استفاده کنید.

نمونه قرارداد فروش لایسنس نرم افزار
دانلود نمونه قرارداد فروش لایسنس نرم افزار
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات