نمونه قرارداد نمایندگی نرم افزار یا سند حقوقی معتبر جهت توسعه کسب و کار در دنیای ناشناخته‌ها!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/19
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد نمایندگی نرم افزار

قرارداد نمایندگی نرم افزار از قراردادهای کاربردی در حیطه فعالیت‌های کامپیوتری و اینترنت و یکی از انواع قرارداد نمایندگی یا قرارداد اعطای نمایندگی است. امروزه نرم افزارها دسترسی به موارد متعدد را بسیار آسان کرده‌اند. همچنین با محتواهای متنوعی تولید می‌شوند تا نیاز عموم مردم را برآورده کنند. بسیاری از شرکت‌ها، موسسات و سایت‌ها وجود دارند که علاقه مند هستند که نرم افزارهای خود را در سطح شهر، منطقه و شهرهای دیگر به مردم معرفی کنند و از این طریق به افزایش مشتری خود بپردازند. بدون شک ایجاد دفتر مرکزی در هر شهر و منطقه‌ای بسیار پرهزینه است و به نسبت هزینه و دردسرهایش سود ثمربخشی نخواهد داشت.

در این زمان است که بسیاری از کارفرمایان و صاحبان سایت به گزینه اعطای نمایندگی یا نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش نرم افزار فکر می‌کنند. در مقابل بسیاری از جوانان و افراد جویای کار نیز به دنبال فرصتی می‌گردند که بتوانند زیر نظر یک مرجع معتبر و موفق فعالیت کنند.

نمونه قرارداد نمایندگی نرم افزار چیست؟

این قرارداد یک سند معتبر و مکتوب است که از یک رابطه و پیمان کاری خبر می‌دهد. در این قرارداد به چگونگی انجام قرارداد، نحوه کار، مدت انجام آن، شرایط و تعهدات و ویژگی‌های فروش نرم افزار اشاره می‌شود. نمونه قرارداد نمایندگی نرم افزار میان شرکت و سایت طراح نرم افزارها و شخص متقاضی نمایندگی ایجاد می‌شود. به محض امضای قرارداد، طرفین نسبت به هم و نسبت به این قرارداد مسئول و موظف خواهند بود. این قرارداد به منظور سپردن بخشی از فعالیت‌ها به ‌عهده نماینده است. شرکت و سایت اصلی با متقاضیان در شهرهای مختلف همکاری می‌کند. به این طریق، هم برای نماینده کسب شغل و درآمد شده است و هم موجب افزایش فروش و بهبود و توسعه فروش نرم افزار می‌شود.

همچنین در متن قرارداد نمایندگی نرم افزار مشخص می‌شود که حدود این قرارداد به چه میزانی است و تولید کننده نرم افزار تا چه میزانی به نماینده اجازه فعالیت داده است. به طور مثال تولید کننده در این بخش از قرارداد می‌تواند مشخص کند که نماینده فقط چه کارهایی را در دوران نمایندگی‌ انجام دهد. ممکن است تولید کننده فقط اجازه تبلیغ، بازاریابی و فروش را به نماینده داده باشد. در این صورت نماینده موظف است که صرفاً در همین راستا عمل کند.

بحث انحصار در نمونه قرارداد نمایندگی نرم افزار

به طور کلی این قرارداد به دو بخش انحصاری یک جانبه و انحصاری دو جانبه تقسیم می‌شود. در نمونه قرارداد نمایندگی نرم افزار به صورت یک جانبه، شخص تولید کننده نرم افزار، متعهد می‌شود که در محل و منطقه‌ای که پیش‌تر در آن به شخصی نمایندگی اعطا کرده است، به شخص دیگری نمایندگی ندهد و در قرارداد انحصاری دو جانبه، علاوه بر شرایط پیشین، نماینده نیز متعهد می‌شود که در محل نمایندگی به جز محصولات و نرم افزارهای شرکت مرجع، محصول دیگری را تبلیغ نکند و نفروشند.

موضوع نمونه قرارداد نمایندگی نرم افزار

موضوع اصلی این قرارداد، اعطای نمايندگی رسمی فروش محصولات نرم‌افزاری تولید‌ شده توسط شركت اصلی است. در این بخش از قرارداد نمایندگی فروش نرم افزار باید به خوبی چگونگی انجام کار و فعالیت در این نمایندگی شرح داده شود. حدود اختیارات نماینده نیز تا حدودی در این بخش از قرارداد مشخص می‌شود. برای مثال توضیح داده می‌شود که نماینده می‌تواند به فعالیت‌هایی مانند تبلیغات، بازاریابی، فروش و ارائه خدمات پس از فروش بپردازد.

مدت در نمونه قرارداد نمایندگی نرم افزار

مدت قرارداد مشخص می‌کند که موضوع این قرارداد در چه بازه زمانی انجام می‌شود. طرفین این توافق نامه، با توجه به تاریخ مشخص شده در این بخش، موظف هستند که در طول مدت همکاری با یکدیگر، وظایف و تعهدات خود را به درستی انجام دهند. در این قسمت نوشته می‌شود که از تاریخ شروع نمایندگی (اشاره به تاریخ روز و ماه و سال شمسی) تا تاریخ پایان نمایندگی، قرارداد معتبر است. پیشنهاد می‌کنیم که تاریخ قرارداد را با توجه به روز و ماه و سال در متن قرارداد ثبت کنید تا ابهامی در خصوص آن وجود نداشته باشد.

قیمت و میزان درصد تخفیف

نمایندگی‌ها باید در مورد ارائه خدمات و چگونگی فروش محصولات با هم، هماهنگ باشند. مشتریان توقع دارند که قیمت نرم افزار در نمایندگی‌های مختلف و سایت اصلی تفاوت نداشته باشد. بدون شک اگر یک نمایندگی به صورت غیر منطقی قیمت پایینی را عنوان کند، شک و شبهه‌ای در مورد اعتبار و کیفیت نرم افزار ایجاد می‌شود. همچنین کار و فعالیت پایگاه اصلی و سایر نمایندگان را نیز مختل می‌کند.

در این بخش از قرارداد باید مشخص شود که قیمت قطعی نرم افزار در هماهنگی با سایت اصلی، چه میزانی است؟ تا چه درصدی اجازه تخفیف وجود دارد؟ به طور کلی قیمت اصلی و درصد مجاز تخفیف از سوی سایت اصلی مشخص می‌شود. این میزان در قرارداد اعطای نمایندگی فروش نرم افزار ثبت می‌شود. نماینده موظف است که بر این اساس عمل کند.

نمونه قرارداد اعطای نمایندگی فروش نرم افزار

تعهدات نماینده در نمونه قرارداد نمایندگی نرم افزار

با شروع ارتباط و همکاری میان نماینده و کارفرما که همان شرکت اصلی تولید کننده است، وظایف و تعهداتی به عهده نماینده قرار می‌گیرد. این تعهدات در این بخش از نمونه قرارداد نمایندگی نرم افزار نوشته می‌شود و به محض امضای قرارداد، لازم الاجرا است. در ادامه به مواردی از این تعهدات اشاره می‌کنیم:

  1. نماینده نباید نسخه کپی شده محصول را در اختیار مشتریان بگذارد. به اصطلاح حق coyright برای شرکت و سایت اصلی محفوظ است.
  2. نماینده نباید نام محصول را حذف کند و یا محصول را با نام دیگری به فروش برساند.
  3. نماینده موظف است صرفاً نرم افزارهای مشخص شده توسط کارفرما را به فروش برساند.
  4. نماینده متعهد می‌شود که محصول و نرم افزار را به همان قیمت مشخص شده توسط کارفرما بفروشد.
  5. کارفرما باید در منطقه تعیین شده به فروش محصول و نرم افزار بپردازد.

تعهدات کارفرما در نمونه قرارداد نمایندگی نرم افزار

همانطور که برای نماینده تعهداتی وجود دارد، این قرارداد برای کارفرما نیز تعهداتی ایجاد می‌کند و او را موظف به انجام آن می‌داند. در ادامه به مواردی از این تعهدات مربوط به کارفرما اشاره می‌کنیم:

  1. کارفرما متعهد است که اگر مشکلاتی در زمینه برنامه نویسی نرم افزار وجود داشته باشد، آن مشکلات را برطرف نماید.
  2. سایت اصلی وظیفه پشتیبانی و خدمات پس از فروش نرم افزارها را به‌ عهده دارد.
  3. سایت اصلی باید نام نمایندگان فعال خود را در تبلیغات خود اعلام کند تا مردم بتوانند با خیال آسوده‌تری به نمایندگی‌ها مراجعه کنند.
  4. کارفرما در ابتدای کار باید یک نسخه مستندات آموزشی درباره نرم افزارهایش را در اختیار نماینده بگذارد. این کار به نماینده کمک می‌کند که سوالات فنی مشتریان را بهتر جواب بدهد.

ضمانت در نمونه قرارداد نمایندگی نرم افزار

کارفرما می‌تواند از نماینده تضمین بخواهد. این تضمین برای حسن انجام کار و تعهد است. تضمین می‌تواند به صورت چک یا سفته باشد. این چک برای ضمانت اخذ می‌شود و در پشت نویسی ‌هم به این موضوع اشاره می‌شود. چک تضمینی تا پایان قرارداد در دست پیمانکار باقی می‌ماند و در انتهای قرارداد در صورت نبود مشکل، به صاحب اصلی برگردانده می‌شوید.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا یک نمونه قرارداد کامل برای نمایندگی تنظیم کرده است. شما می‌توانید این نمونه قرارداد را در بانک قراردادهای رکلا جستجو و تهیه کنید.

ضمن آنکه، اگر تمایل دارید که قرارداد به صورت اختصاصی برای شما تنظیم شود، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد بهره ببرید و درخواستتان را در این بخش ثبت کنید.

از دیگر خدمات حقوقی تیم رکلا که در راستای بررسی ابعاد حقوقی فعالیتتان به شما پیشنهاد می‌کنیم، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی است. برای دسترسی به این سرویس، روی لینک مشخص شده بزنید و درخواستتان را ثبت کنید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد نمایندگی بازرگانی
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات