مدیر پروژه نرم افزار کیست ؟ + توانایی‌ها و مهارت‌های لازم برای مدیریت پروژه های نرم افزاری

نویسنده:مینا زارع
-
بروزرسانی:1401/03/02
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
مدیر پروژه نرم افزار

در برنامه ریزی برای یک پروژه نرم افزار، شخصی که مسئولیت تعیین اهداف و سرپرستی تمام ابعاد آن را به عهده دارد، مدیر پروژه نرم افزار نامیده می‌شود. در فرآیند برنامه ریزی، تعیین بازه زمانی، بودجه و ایجاد هماهنگی و تعادل در نحوه فعالیت سایر اعضای تیم در جهت رسیدن به اهداف گروه اهمیت بسیار زیادی دارد. این اقدامات از کلیات وظایف مدیر پروژه نرم افزار محسوب می‌شود. مدیریت پروژه نرم افزار ترکیبی از مهارت برنامه‌‌ریزی و دانش نرم افزاری است و شخصی که به عنوان مدیر پروژه نرم افزار مشغول به کار است، تلاش می‌کند که دانش خود در زمینه نرم افزار و همچنین دانش مدیریت پروژه و توانایی برنامه ریزی را برای کسب یک نتیجه سودمند و مناسب با هم تلفیق می‌کند.

به طور کلی، هدف از برنامه ریزی پروژه نرم افزاری، مشخص کردن گنجایش کاری طرح، تعریف روش‌های رسیدن به هدف و در نتیجه تخصیص یک برنامه‌ ریزی مشخص جهت رسیدن به هدف نهایی گروه است. همچنین این رشته یکی از زیر شاخه‌های کاربردی مدیریت پروژه و مدیریت نرم افزار به شمار می‌آید.

در این مقاله به تعریف موقعیت شغلی مدیر پروژه نرم افزار ، ویژگی‌های این شغل، بررسی نقش تاثیرگذار مدیر در کسب و کارها و توضیحاتی درباره وظایف اساسی و مهم مدیر می‌پردازیم. همچنین درباره میزان دستمزد و حقوق مدیریت پروژه‌‌های نرم افزاری و چشم انداز بازار کاری این شغل توضیحاتی ارائه می‌دهیم.

مدیر پروژه نرم افزار چیست و چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد؟

مدیر پروژه نرم افزار فردی است که در ابتدا ضمن تعریف و تفهیم کلیات پروژه نرم افزاری و تعیین خواسته‌ها و اهداف کوتاه مدت و بلند مدت، برای انجام آن‌ طرح برنامه ریزی می‌کند و با مهارت رهبری خود جهت دستیابی به هدف نهایی طرح، جهت دستیابی به اهداف گروه در بازه زمانی مشخص از منابع انسانی و امکانات موجود در تیم خود استفاده می‌کند. همچنین مدیر باید با توجه به بودجه و نیروهای انسانی خود، برنامه‌ انجام طرح مورد نظر را در یک بازه زمانی مشخص و معقول انجام می‌دهد.

در تمامی این موارد ذکر شده، کیفیت انجام کار اهمیت زیادی دارد. از ویژگی‌های مهم یک مدیر پروژه نرم افزار موفق، عشق و علاقه زیاد او به این کار است. البته ناگفته نماند که چالش‌ها و نگرانی‌های این گروه شغلی زیاد است. آن‌ها باید از چالش‌های به وجود آمده در این مسیر، در جهت رشد فردی و گروهی استفاده ‌کنند. مدیران با ایجاد درک مشترک در گروه، همه اعضا را متقاعد می‌کنند که برای هدف نهایی تلاش کنند و از چالش‌های پیش رو به عنوان موقعیتی برای یادگیری بیشتر بهره ببرند.

نقش مدیر پروژه نرم افزار در کسب و کارها

امروزه با پیشرفت سریع تکنولوژی و افزایش فعالیت در حوزه دیجیتال ، کاربردی بودن این شغل بیشتر از هر زمان دیگری ملموس می‌شود. برنامه‌ ریزی، اجرا و نظارت از جمله دغدغه‌های مهم یک مدیر پروژه به حساب می‌آید. مدیریت پروژه های نرم افزاری در تعیین اهداف، تقسیم کردن وظایف بین اعضای گروه، مشخص کردن زمان برای انجام آن وظایف، نحوه نظارت بر فعالیت اعضا و ارزیابی عملکردشان نقش پررنگی دارد. ارزیابی عملکرد کل پروژه به نوعی ارزیابی عملکرد شخص اداره کننده آن طرح است. او با انجام این کار از میزان تاثیرگذاری خود بر روند پیشرفت طرح، آگاهی بیشتری پیدا می‌کند و همچنین در صورت لزوم با ایجاد اصلاحات لازم در کار برنامه نویسان تحت نظر خود، جهت ارتقاء بخشیدن به کیفیت اجرا، پیشنهادات کاربردی ارائه می‌دهد.

شرح وظایف مدیر پروژه نرم افزاری

مدیر پروژه باید ضمن مشخص کردن اهداف، برای پیشرفت طرحِ در حال برنامه نویسی و به نتیجه رسیدن آن در بازه زمانی مورد نظر، در تلاش باشد. این متخصص، همچنین مشخص کردن وظایف کارکنان و نظارت دقیق بر روند عملکرد و پیشرفت آن‌ها را به عنوان بخش دیگری از وظایف خود، در دستور کار قرار می‌دهد. گزینش و انتخاب برنامه نویسان مناسب، مجرب و متعهد برای تیم کاری، از دیگر وظایف حساس او محسوب می‌شود زیرا میان کیفیت کار اعضای تیم با کیفیت محصول نهایی ارتباط مستقیم وجود دارد. او همچنین باید بعد از برنامه ریزی دقیق برای اهداف اولیه و نهایی پروژه، به مشخص کردن هزینه و تعیین بودجه لازم و ابلاغ آن به کارفرمای خود اقدام کند.

اطمینان از روند پیشروی به موقع پروژه مطابق با بودجه، از دیگر فعالیت‌هایی است که مدیریت باید بر آن نظارت داشته باشد. ایجاد هماهنگی و تعادل در عملکرد بین تمام اعضای توسعه برنامه نویسی و نظارت مستمر بر فعالیت آن‌ها از سایر وظایف این نیروی متخصص محسوب می‌شود.

ارتباط با مشتریان و مدیران، به حداقل رساندن ریسک‌ مدیریت طرح، تشکیل اسناد پروژه و نگهداری از آن‌ها، تست عملکرد طرح با استفاده از تکنیک‌ها و ابزار موجود، ارائه گزارش عملکرد و بازدهی به بخش ریاست، ایجاد انگیزه در بین اعضای تیم، اجرای بدون نقص طرح‌ها، هماهنگی بین اعضای تیم داخلی و کادر بیرونی، مدیریت قوی در توسعه و تحویل نرم افزارها و رسیدگی به مشکلات کاری اعضای گروه از دیگر وظایف مدیر پروژه نرم افزار است.

یک مثال کاربردی در این رابطه

برای مثال مدیر پروژه نرم افزاری یک داروخانه را در نظر بگیرید. این برنامه، اساسا برای مراجعه کنندگان و مشتریان داروخانه طراحی شده است. پروژه‌ برنامه نویسی برای داروخانه از آن دسته برنامه‌هایی است که اطلاعات آن باید به صورت جامع و کامل طراحی شود. در این طرح، سیستم مدنظر، سیستم داروخانه است. مبحث این طرح، پذیرش نسخه و تحویل دارو خواهد بود. هدف از انجام این طرح نیز ساماندهی مراجعه بیماران، سرپرستی منظم بخش‌های مختلف دارویی و مالی و همچنین بهبود ارائه کیفیت خدمات به آن‌ها خواهد بود.

مدیر پروژه وظیفه دارد کلیه فعالیت‌های داروخانه را در قالب نرم افزار شبیه سازی کند. از جمله این امکانات می‌توان به ثبت و ویرایش اقلام دارویی، آدرس داروخانه، موجودی‌های انبار، هزینه داروها و اطلاعات پزشکان اشاره کرد. همچنین تعریف کار، مدیریت کاربران، تعیین سطوح دسترسی کاربران به برنامه، جستجو بر اساس مقیاس‌های تعریف شده در برنامه و گزارش گیری و پشتیبان گیری از آن، از دیگر امکانات این برنامه خواهد بود. همچنین این سیستم باید به نحوی طراحی شود که با سازمان‌های بیمه‌ای همخوانی و انطباق داشته باشد.

دستمزد و حقوق مدیر پروژه

دستمزد و حقوق این مدیر به شهر و کشور محل سکونت، سابقه و تجربه کاری، رزومه و اعتبار کاری و همچنین نوع قرارداد او بستگی دارد. منظور از نوع قرارداد، استخدامی بودن یا پیمانکاری بودن آن است. چنانچه قرارداد مدیر پروژه، به صورت قرارداد استخدام باشد، حقوق و مزایای ایشان مطابق با مصوبه شورای عالی اداره کار پرداخت خواهد شد. البته در اغلب مواقع، به دلیل تخصصی بودن این شغل، طرفین قرارداد در خصوص مبلغی مازاد بر حقوق و مزایای قانون کار، توافق می‌کنند.

از طرف دیگر، اگر طرفین قرارداد پیمانکاری را انتخاب کرده باشند، حقوق مدیر با توجه به توافق طرفین پرداخت می‌شود.

چشم انداز آینده کاری این شغل

شالوده این شغل همزمان با پیدایش مفهوم نرم افزار شکل گرفت و به مرور زمان و با رفع تدریجی مشکلاتی که این شغل در ابتدا داشت، فرصت‌های شغلی بیشتری با این محوریت تخصص ایجاد شد. از آن‌جایی که پیدایش مشاغل مرتبط با کسب و کارهای نرم افزاری روند صعودی دارد و از طرفی بازار تقاضای آن‌ها هم بسیار پرطرفدار شده است، بازار کار خیلی خوبی برای مدیریت پروژه نرم افزار در آینده‌‌ی خیلی نزدیک پیش‌بینی می‌شود.

باید از شرایط قانونی قرارداد همکاری خود آگاه باشید

تمام نکاتی که در بالا ذکر شد، می‌تواند برای شما به عنوان یک کارفرما یا مدیر پروژه نرم افزار کاربردی باشد. شاه کلید موفقیت در این حوزه کاری، داشتن آگاهی و اطلاعات لازم و دقیق راجع به شرایط قانونی این کار است. به همین دلیل پیشنهاد می‌کنیم قبل از اینکه وارد هر حیطه کاری شوید، راجع به آن حوزه مطالعه دقیقی انجام دهید. این موضوع بسیار مهم است که از تمام شرایط قانونی و حقوقی شغل مورد نظرتان آگاهی پیدا کنید. پس پیشنهاد ما به شما استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی تیم رکلا است.

تیم حقوقی رکلا در اسرع وقت پاسخگوی شما خواهند بود و اطلاعات مربوط به قراردادهای مورد نظرتان را در اختیارتان قرار می‌دهند. علاوه بر این می‌توانید به صورت اختصاصی از خدمات تنظیم قرارداد رکلا نیز استفاده کنید.

مینا زارع
مینا زارع در رشته حقوق تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده است. علاقه ایشان به مباحث جانبی مرتبط با مسائل حقوقی است و در همین راستا، بخشی از مطالب موجود در وب سایت رکلا، در چهارچوب مورد علاقه ایشان تهیه و تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات