شرح وظایف سرپرست کارگاه ساختمانی چیست و سرپرست کارگاه چه می‌کند؟

سرپرست کارگاه

تمام پروژه‌‎های ساختمانی از برنامه‌ها و دستورالعمل‌های متعدد و متنوعی تشکیل شده‌اند که اجرای صحیح و قانونی آن‌ها مستلزم بهره بردن از تجربه و مهارت شخصی تحت عنوان سرپرست کارگاه است. در حقیقت، وجود رئیس کارگاه در فرآیند انجام یک پروژه ساخت و ساز باعث می‌شود که کلیه فعالیت‌های اجرایی آن پروژه به صورت بهینه و همچنین در راستای شاخص‌های تعیین شده توسط کارفرما انجام شود. وظایف سرپرستان کارگاه، به صورت خلاصه، مدیریت، نظارت و انجام هماهنگی‌های لازم با کارکنان و بخش‌های مختلف یک پروژه ساختمانی است که همین امر، نظم، کیفیت و پیشرفت لازم در عملکرد آن پروژه را موجب می‌شود. بر این اساس، در مقاله حاضر قصد داریم ماهیت، مهارت‌ها، خصوصیات و همینطور حقوق و وظایف سرپرست کارگاه ساختمانی را شرح دهیم. بنابراین اگر به فعالیت در سمت مذکور مشغول یا علاقمند هستید، مطمئنا مطالعه این مطالب برای شما مفید و موثر خواهد بود.

سرپرست کارگاه کیست؟

به طور کلی، رئیس کارگاه به کسی گفته می‌شود که وظیفه دارد فعالیت‌های اجرایی یک پروژه ساختمانی نظیر چگونگی کارکرد دستگاه‌ها و ماشین‌ آلات، پیمانکاران و سایر نیروها، تهیه و کاربرد مواد و مصالح و غیره را تحت نظارت و مدیریت خود قرار دهد. بنابراین شاغلین شغل سرپرستی کارگاه، فارغ از دانش و تحصیلات مرتبط با پروژه‌های ساخت و ساز، باید از تجربیات و مهارت‌های لازم این سمت نیز کاملا برخوردار باشند. سرپرستان پروژه‌های ساختمانی، معمولا توسط کارفرما انتخاب می‌شوند و متناسب با دستورالعمل‌های معین از سوی او، مسئولیت‌ها خود را انجام می‌دهند.

برای همکاری با یک سرپرست کارگاه، لازم است که با او قرارداد سرپرست کارگاه (روی لینک بزنید) امضا کنید که در اغلب مواقع به صورت یک قرارداد کار (روی لینک بزنید) تهیه و تنظیم می‌شود. پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک‌هایی که معرفی کرده‌ایم، درباره این نوع قراردادها اطلاعات کسب کنید.

ویژگی‌های مورد نیاز سرپرست کارگاه

یک رئیس کارگاه برای اینکه بتواند مسئولیت‌های خود را طبق مقررات مربوطه اجرا کند، لازم است که حتما به مهارت‌های مورد نیاز برای شغل رئیس کارگاه تسلط کامل داشته باشد. موارد زیر از جمله تعدادی از این قابلیت‌ها است:

  1. توانایی کافی جهت به کارگیری بهینه و مطلوب نیروها؛
  2. قدرت مدیریت صحیح منابع مالی و انسانی پروژه؛
  3. مهارت در تدوین و بهره بردن از استراتژی‌های موثر و سازنده؛
  4. برخورداری از استقلال فکری و تصمیم گیری، مخصوصا در شرایط حساس و بحرانی؛
  5. توانایی برقراری ارتباط و تعامل دوستانه و مفید با کارفرما و سایر نیروها؛
  6. توانایی به تشویق و توبیخ متعادل نیروها؛
  7. آشنایی با مهارت‌های فنی و مهندسی مورد نیاز پروژه ساختمانی.

شرح وظایف سرپرست کارگاه ساختمانی

سرپرست کارگاه با توجه به نوع و محل پروژه‌ ساخت و ساز، دارای مسئولیت‌های متعددی است که شامل بخش‌های مختلفی می‌شود. در ادامه شرح وظایف سرپرست کارگاه ساختمانی را در قالب 4 مسئولیت اصلی ارائه خواهیم کرد:

مدیریت منابع مالی پروژه، یکی از وظایف سرپرست کارگاه ساختمانی

یکی از مسئولیت‌های مهم رئیس کارگاه در پیشبرد صحیح یک پروژه ساختمانی، رسیدگی به امور مالی و انجام اقداماتی نظیر بررسی و برآورد هزینه‌ها و تطابق آن‌ها با میزان بودجه پروژه، بررسی و تنظیم هزینه‌های صورت گرفته توسط پیمانکاران، ارزیابی و ارائه هزینه‌های مورد نیاز نیروهای تحت امر متناسب با بودجه در نظر گرفته شده، تهیه مواد و مصالح لازم پروژه، برنامه ریزی بهینه و به صرفه برای بهره بردن کارآمد از بودجه اختصاص یافته و جلوگیری از هزینه‌های اضافی و غیر ضروری است.

مسئولیت تهیه مصالح ساختمانی از دیگر وظایف سرپرست کارگاه

از جمله مسئولیت‌های دیگر سرپرست پروژه ساخت و ساز، انجام اقدامات و فعالیت‌های مربوط به تهیه مواد و مصالح مورد نیاز پروژه است که موارد زیر را شامل می‌شود:

  1. نظارت بر چگونگی خرید مواد و مصالح ساختمانی مورد نیاز؛
  2. بررسی و ثبت میزان مواد و تجهیزات مورد نیاز پیمانکاران؛
  3. کنترل و مدیریت نحوه کاربرد مصالح اختصاص یافته؛
  4. بازرسی و تطابق مواد و مصالح انبار شده با میزان مصالح مورد نیاز پروژه و در صورت لزوم، انجام اقدامات مربوطه جهت تهیه مجدد مصالح؛
  5. ثبت میزان مصالح وارد شده به کارگاه در دفتر اختصاص یافته به این موضوع؛
  6. نظارت دقیق و کامل بر کلیه هزینه‌‎های پروژه تحت نظر؛
  7. تدوین برنامه‌های مناسب جهت ارتقاء پروژه ساختمانی و در عین حال کاهش هزینه‌ها؛
  8. تایید و ارائه گزارش کلیه اسناد و مدارک و همچنین هزینه‌های صرفه شده به کارفرما؛
  9. مدیریت دقیق روند استفاده از مواد و مصالح پروژه و در صورت لزوم، اقدام به تهیه مصالح مورد نیاز؛
  10. گزارش جزئی و به موقع خسارات یا مشکلات ایجاد شده در فرآیند اجرای پروژه به کارفرما.

رسیدگی به نحوه کارکرد تجهیزات و ماشین‌ آلات

رئیس کارگاه همچنین بر اساس توافقی که با کارفرما منعقد کرده است، وظیفه دارد در راستای چگونگی عملکرد تجهیزات مورد استفاده در پروژه، اقداماتی مانند خرید تمام دستگاه‌ها و تجهیزات مورد نیاز، بررسی و نظارت بر کارکرد کیفی و ایمنی دستگاه‌ها، شناسایی لوازم و ماشین‌ آلات دارای عیب و مشکلات فنی و پیگیری‌های لازم برای تعمیرات آن‌ها را انجام دهد.

تلاش برای پیشبرد بهینه و سودمند پروژه‌

از دیگر مسئولیت‌های رئیس کارگاه انجام اقداماتی در راستای پیشرفت و توسعه پروژه ساختمانی است که شامل موارد زیر می‌شود:

  1. نظارت و کنترل بر انجام صحیح تمام عملیات اجرایی پروژه ساختمانی؛
  2. تدوین برنامه‌ای اجرایی و سازنده متناسب با دستورالعمل‌های معین؛
  3. نظارت بر به کارگیری قوانین و نکات ایمنی توسط تمام نیروها؛
  4. تهیه و ارائه طرح‌های تاسیسات مکانیکی و الکتریکی؛
  5. مدیریت و نظارت بر نحوه عملکرد نیروها و پیمانکاران؛
  6. بررسی و ارزیابی میزان پیشرفت پروژه و در صورت نیاز ارائه راهکارهای مناسب جهت بهبود کارکرد آن؛
  7. ثبت و ارائه گزارشات روزانه از میزان عملکرد و رشد پروژه؛
  8. مراقبت و نگهداری از تجهیزات و اموال پروژه ساختمانی؛
  9. تهیه و تعیین تعهدات اجرایی برای پیمانکاران و سایر نیروها؛
  10. مستند سازی و ارائه کلیه فعالیت‌های در حال انجام پروژه به کارفرمای مورد نظر.

تعهدات اختصاصی یک سرپرست کارگاه

رئیس کارگاه در قبال وظایف و مسئولیت‌های خود تعهداتی دارد که باید کلیه آن‌ تعهدات را با توجه به قوانین و ضوابط مورد نظر کارفرمای پروژه رعایت کند. از جمله این تعهدات می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. برخورداری از شرایط سازمان نظام مهندسی و تجربه و مهارت کافی؛
  2. ارزیابی و بررسی کلیه نقشه‌ها و برنامه‌های تدوین شده توسط سازمان نظام مهندسی؛
  3. انجام هماهنگی‌های لازم با مهندس اجرایی و ناظر؛
  4. ثبت و کنترل کلیه فعالیت‌ها اعم از گزارشات آزمایش‌ها، شروع پروژه، بتن‌ ریزی‌های متعدد و غیره؛
  5. ارائه لیست مواد و تجهیزات کارگاهی مور نیاز پروژه به کارفرما؛
  6. در دست داشتن تنها یک پروژه ساختمانی و همچنین حضور مداوم در محل اجرای پروژه در تمام ساعات کاری.

میزان حقوق سرپرست کارگاه چقدر است؟

حقوق و مزایایی که به سرپرستان کارگاه تعلق می‌گیرد معمولا متناسب با نوع پروژه و همچنین قوانین و شرایط داخلی شرکت‌ها متفاوت است و در حقیقت، می‌توان گفت تا حدود زیادی با توجه به پروژه‌ای بودن، تجارب و مهارت‌ها و همچنین میزان ساعات حضور شخص، در نظر گرفته می‌شود. البته اگر فرد مطابق با قوانین اداره کار مشغول به فعالیت باشد، مسلما از حقوق و مزایایی بر اساس این قوانین برخوردار خواهد شد که در این صورت، کارفرما نیز موظف است که سرپرست کارگاه را تحت پوشش بیمه قرار دهد.

اشاره‌ای کوتاه به نکات حقوقی مرتبط

افرادی که در سمت سرپرست پروژه ساختمانی مشغول به کار هستند، با توجه به شرایط و قوانین آن پروژه، دارای مسئولیت‌های متعددی خواهند بود که انجام صحیح هر یک از آن‌ها، به دانش و تجارب زیادی نیاز دارد. از این رو تسلط کافی به مهارت‌های مورد نیاز موقعیت شغلی رئیس کارگاه برای فعالین آن، از اهمیت به سزایی برخوردار است. ضمن اینکه آگاهی از مسائل حقوقی سمت سرپرست کارگاه فارغ از کارکنان، برای کارفرمایان نیز ضروری و مهم است.

در واقع، این شناخت و آگاهی باعث می‌شود که هر دو گروه، راندمان کاری مطلوبی را ارائه دهند.

بنابراین در وب سایت رکلا که یکی از مراجع تخصصی آنلاین در زمینه ارائه خدمات حقوقی محسوب می‌شود این شرایط برای شما فراهم است که از خدماتی نظیر مشاوره تلفنی حقوقی یا در صورت نیاز، خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی برخوردار شوید.

اگر درباره مطالب این مقاله پرسشی داشتید با مطرح کردن آن در بخش نظرات، در کوتاه‌‎ترین زمان پاسخگوی شما خواهیم بود.

ثبت نظر یا سوال