قرارداد واگذاری مغازه ؛ قراردادی برای واگذاری مکان، وسایل و اجناس

-
بروزرسانی:1402/11/10
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد واگذاری مغازه

واگذاری مغازه، یک عمل رایج در عرصه مبادلات اقتصادی است. اشخاص باید قبل از هر اقدامی، قراردادی را در این زمینه تنظیم و سپس امضا کنند. این قرارداد، قرارداد واگذاری مغازه نامیده می‌شود. از آنجا که نقل و انتقال مستغلاتی همچون مغازه شرایط خاصی دارند، ضرورت انعقاد این موافقت نامه تشدید خواهد شد. در این مقاله تلاش داریم که امر نقل و انتقال مغازه را در چهارچوب دو ساختار حقوقی بررسی و سپس جزئیات مختص به هر یک را بیان کنیم. این قرارداد، در اغلب موارد، یکی از انواع قرارداد بیع خواهد بود.

اشتباهات رایج در واگذاری مغازه و سوپر مارکت با لوازم و اجناس

در همین ابتدای مقاله باید درباره یک اشتباه رایج در استفاده از قرارداد واگذاری توضیح دهیم. تصور کنید شخصی، مغازه‌ای را اجاره می‌کند و برای تجهیز آن مغازه، با سرمایه خود، اجناس، کالاها، ابزار و دستگاه‌هایی را تهیه می‌کند و در مغازه قرار می‌دهد. این شخص بعد از گذشت مدتی، از فعالیت در مغازه پشیمان می‌شود و می‌خواهد که به فعالیت خود در این مغازه پایان دهد. حال ممکن است این شخص پیشنهاد کند که مغازه و اجناس و تجهیزات آن را به شما واگذار کند. آیا در چنین شرایطی، قرارداد واگذاری به درستی استفاده می‌شود؟

پاسخ به این سوال منفی است. اگر در چنین شرایطی هستید یا چنین پیشنهادی به شما شده است، باید بدانید که ابتدا باید تکلیف قرارداد اجاره مغازه این شخص با مالک مغازه مشخص شود. در واقع این شخص باید با موجر توافق کند و با معرفی شما به موجر، از او بخواهد که قرارداد اجاره‌ای که میانشان امضا شده بود را فسخ کنند و مالک مغازه، مجدد با شما قرارداد اجاره امضا کند. در خصوص مساله لوازم و اجناس موجود در مغازه نیز، ایشان می‌تواند اجناس و کالاهای مغازه را با امضای یک مبایعه نامه ، به شما بفروشد.

چرا امضای فرم قرارداد واگذاری مغازه ، برای نقل و انتقال مغازه ضروری تلقی می‌شود؟

در یک نگاه کلی تنظیم و امضای موافقت نامه فوق، برای کسب تضمینات بیشتر ضرورت دارد زیرا این موافقت نامه سبب آن می‌شود که چهارچوب حاکم بر نقل و انتقال مغازه مشخص و از وقوع ابهامات گسترده جلوگیری شود. در این زمینه، کلیه تعهدات و حقوق طرفین مورد تاکید قرار خواهد گرفت. متعاقبا این موضوع منجر می‌شود که موافقت نامه حاضر از قدرت استنادی بالایی برخوردار شود.

بنابراین اگر اختلافی فی ما بین انتقال دهنده و انتقال گیرنده مغازه رخ دهد، آن‌ها قادر خواهند بود که موافقت نامه حاضر را در محاکم قانونی ارائه کنند زیرا این قرارداد، به عنوان یک سند قانونی قابل شناسایی است. از سوی دیگر، شرایطی در سند حاضر پیش بینی می‌شود که تا حد ممکن وقوع اختلافات و خسارات احتمالی را کاهش می‌دهد. بنابراین تنظیم نمونه قرارداد واگذاری فروشگاه ، از پیش نیازهای مهم در نقل و انتقال مغازه خواهد بود. به همین دلیل ما به شما توصیه اکید می‌کنیم که از هر گونه نقل و انتقال شفاهی خودداری و توافقات خود را در قالب سند فوق تنظیم کنید.

این موافقت نامه را به چند صورت می‌توان تنظیم کرد؟

توافقات انتقال دهنده و انتقال گیرنده مغازه،‌ به دو صورت قابل سازمان دهی است. به این صورت که طرفین قادر خواهند بود که فرم قرارداد واگذاری مغازه را به دو صورت تنظیم کنند. صلح نامه و قرارداد بیع ،‌ دو موافقت نامه کاربردی در زمینه واگذاری هستند. علی رغم وجود شباهت‌های زیاد، این دو موافقت نامه از نظام‌های حقوقی متفاوتی پیروی می‌کنند. در ادامه این نوشتار، جزئیات این دو سند حقوقی را بیان می‌کنیم.

نمونه متن قرارداد واگذاری مغازه در قالب صلح نامه

به طور کلی، صلح در مقام رفع اختلاف یا در مقام معامله رخ می‌دهد. در عالم حقوقی عقود، منظور ما از این عمل، در مقام معامله است. در این راستا نمونه قرارداد واگذاری فروشگاه در قالب صلح، موجب نقل و انتقال فروشگاه خواهد شد. به این صورت که مالکیت فروشگاه از انتقال دهنده به انتقال گیرنده منتقل می‌شود.

در این موافقت نامه، انتقال گیرنده متعهد است که مبلغ مورد توافقی را در ازای مغازه پرداخت کند. البته ضرورتی وجود ندارد که در این موافقت نامه، میان مغازه و مبلغ آن توازن وجود داشته باشد. به عبارت دیگر، اگر انتقال گیرنده مبلغی کمتر از عرف بازار را برای مغازه بپردازد، این مسئله موجب تزلزل اعتبار موافقت نامه نخواهد شد.

در نظام حقوقی حاکم بر عقود، قواعدی در خصوص نقل و انتقال فوق مطرح شده است. بنابراین می‌توان بیان کرد که موافقت نامه حاضر در این حالت، ماهیتی معین دارد. در خصوص عقود معین، طرفین باید چهارچوب حقوقی مقرر در قانون را در زمان تنظیم توافقات خود رعایت کنند. اگرچه با نگاهی به این قواعد می‌توان خاطر نشان کرد که شرایط مطرح شده در قانون، آنچنان برای تنظیم موافقت نامه کفایت نمی‌کنند.

به همین ترتیب این امکان برای طرفین یافت می‌شود که شرایط حاکم بر توافقات خود را بر اساس اراده تعیین کنند. این حکم، از ماده 10 قانون مدنی نتیجه گیری می‌شود. ماده اخیر، اعمال اراده طرفین را در قراردادهای خصوصی به رسمیت شناخته است اما نکته‌ای که باید در این زمینه به آن اشاره داشت، در خصوص محدودیت‌هایی است که برای اعمال اراده انتقال دهنده و انتقال گیرنده وجود دارد. به این بیان که شرط اصلی در اعتبار پیدا کردن توافقات اشخاص در زمینه نقل و انتقال مغازه، پیروی آن‌ها از موازین قانونی و شرعی خواهد بود.

ارکان اساسی نمونه قرارداد واگذاری مغازه با اجناس در قالب صلح

مُصالح، یکی از ارکان اساسی موافقت نامه فوق به شمار می‌رود. به طور کلی مُصالح شخصی است که مغازه خود را به شخص دیگر انتقال می‌دهد. در مقابل مُصالح، مُتصالح وجود دارد. در قالب قرارداد فوق، مُتصالح به عنوان شخصی است که در مقام انتقال گیرنده واقع می‌شود. دو رکن اصلی دیگر این موافقت نامه، مغازه و ما به ازای آن خواهد بود. به خاطر داشته باشید که تاکید بر این چهار رکن، در موافقت نامه فوق ضرورت دارد.

نمونه متن قرارداد واگذاری مغازه در قالب عقد بیع

همانطور که بیان شد، این امکان برای شما وجود دارد که متن قرارداد واگذاری اجناس مغازه را بر اساس بیع تنظیم کنید. این حالت از موافقت نامه،‌ از جمله عقود تملیکی به حساب می‌آید و سبب انتقال مالکیت مغازه از فروشنده به خریدار خواهد شد. البته چنین نقل و انتقالی، رایگان نیست. بلکه خریدار متعهد است مبلغ یا ثمن مغازه را به فروشنده بپردازد.

حال این قرارداد از چه نظامی پیروی می‌کند؟ به طور کلی موافقت نامه فوق، بر اساس چهارچوب مقرر تحت مواد ۳۳۸ الی ۴۶۵ قانون مدنی تنظیم می‌شود. بنابراین اگر خریدار و فروشنده از این قواعد پیروی نکنند، اعتبار توافقات آن‎ها خدشه دار خواهد شد.

البته تحت مواد ۳۳۸ الی ۴۶۵ قانون مدنی، دو نوع قواعد یافت می‌شود. دسته اول، قواعد آمره هستند. به موجب این قواعد، منافع و نظم عمومی تنظیم و قاعده‌مند خواهد شد. بنابراین این دست از قواعد از اهمیت زیادی برخوردار هستند. به همین دلیل نیز قانونگذار عدم رعایت آن‌ها را نمی‌پذیرد. دسته دیگر از قواعد، قواعد تکمیلی هستند. شما قادر خواهید بود که در نمونه قرارداد واگذاری اجناس مغازه ، شرایطی را بر خلاف قواعد تکمیلی مورد توافق قرار دهید زیرا چنین قواعدی، تنها برای تکمیل قواعد آمره سنجیده شده‌اند.

آیا می‌توان در موافقت نامه حاضر، مغازه را به همراه اجناس و وسایل داخل آن واگذار کرد؟

بله. واگذاری مغازه به همراه کلیه اجناس و وسایل داخل آن امکان پذیر است. در این مواقع، شما باید قراردادی را برای نقل و انتقال مغازه تنظیم کنید که شرایط حاکم بر واگذاری این اجناس و وسایل را نیز در بر بگیرد. نمونه قرارداد واگذاری مغازه با اجناس ،‌ موافقت نامه‌ای است که به همین منظور میان انتقال دهنده و انتقال گیرنده امضا می‌شود.

علاوه بر آن، شما قادرید که در خصوص شرایط حاکم بر سر قفلی مغازه، در این موافقت نامه تعیین و تکلیف کنید. البته در خصوص واگذاری حق سرقفلی، اشخاص معمولا قراردادی را تحت عنوان نمونه قرارداد واگذاری سرقفلی مغازه منعقد می‌کنند. نمونه قرارداد واگذاری سرقفلی مغازه ، یک موافقت نامه مستقل است که طرفین باید کلیه پیش نیازهای قانونی را در خصوص آن رعایت کنند.

نمونه قرارداد واگذاری مغازه با وسایل و حل و فصل دعاوی ناشی از آن

ممکن است این سوال مطرح شود که اختلافات ناشی از متن قرارداد واگذاری اجناس مغازه به چه نحو قابل رسیدگی است؟ در پاسخ باید بیان کرد که شما می‌توانید بر اساس توافق یکدیگر، از میان دو روش داوری و قضایی، یکی را برای موافقت نامه خود تعیین کنید. این امر باعث می‌شود که فرآیند حل و فصل دعاوی احتمالی طرفین آسان‌تر پیگیری شود. البته در صورتی که به روش‌های حل و فصل در موافقت نامه اشاره نشود، اختلافات طرفین از طریق روش قضایی رسیدگی خواهد شد.

به یاد داشته باشید که؛

برای تنظیم این قرارداد ، حتما کلیه ابعاد حقوقی مورد نیاز را مد نظر قرار دهید. در نظر گرفتن این ابعاد به شما کمک می‌کند که بهترین ساختار حقوقی را برای واگذاری مغازه انتخاب کنید. علاوه بر آن، این امر سبب می‌شود که تا حد ممکن از وقوع اختلافات و چالش‌های احتمالی جلوگیری شود. در این راستا، رکلا با ارائه خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، شما را در تعیین قرارداد مناسب یاری و ابهامات حقوقی شما را در این زمینه رفع خواهد کرد. همچنین شما می‌توانید با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد ، تنظیم تخصصی قرارداد خود را در زمینه واگذاری مغازه به ما بسپارید.

قولنامه مغازه

برای معامله یک مغازه میان خریدار و فروشنده، روی تصویر بزنید و این قولنامه را تهیه کنید.

نمونه قولنامه مغازه
دریافت نمونه قولنامه مغازه

صلح نامه سرقفلی مغازه

اگر مغازه را به عنوان سرقفلی واگذار می‌کنید، این نمونه قرارداد برای شما کاربردی خواهد بود. برای تهیه سریع آن، اینجا بزنید.

نمونه صلح نامه سرقفلی مغازه
دانلود نمونه صلح نامه سرقفلی مغازه
فائزه سادات سجادی
فائزه فارغ التحصیل حقوق بین الملل در مقطع کارشناسی ارشد است. علاوه بر آن، بر عملیات تنظیم نمونه قراردادهای رکلا، نظارت مستقیم دارد. علاقه ایشان به تالیف و نگارش محتواهای حقوقی باعث شده است که بخشی از محتواهای موجود در وب سایت رکلا، توسط فائزه نگارش شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
معصومه دردی خان خانی
thumb_up_alt
باسلام می‌خوام سوپرم رو واگذار کنم. بر چه اساسی باید قرارداد رو تنظیم کنم؟
16:53
31 تیر 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. معمولا برای نقل و انتقال ملک از مبایعه نامه یا صلح نامه استفاده می‌شود.
14:42
01 مرداد 1401