درباره شغل مزون لباس عروس چه می‌دانید؟ (بررسی شغل مزون لباس عروس در این مقاله)

نویسنده:مینا زارع
-
بروزرسانی:1401/05/29
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
شغل مزون لباس عروس

در این مطلب ضمن تعریف شغل مزون و بررسی دلایل تفاوت آن با بوتیک، به معرفی شغل مزون لباس عروس ، آینده شغلی، مزایا و معایب این شغل، تاثیر شبکه‌های اجتماعی بر این حرفه و میزان درآمد آن می‌پردازیم.

امروزه فشن و مد از جمله مسائل به روز و پرطرفداری هستند. بدون شک مشاغل زیر شاخه این‌ حوزه در بالای جدول مشاغل پردرآمد دنیا قرار می‌گیرند. دوخت و فروش انواع لباس‌ها با جدیدترین متد روز دنیا نیز از این قاعده بهره می‌برد. در قرن اخیر علاوه بر پیدایش انواع فروشگاه‌های لباس و بوتیک، «مزون» نیز طرفداران پر و پا قرص خود را پیدا کرده است. مزون ریشه‌ای فرانسوی دارد و در زبان فارسی به معنای خانه یا خانگی است و به طور کلی به خیاط یا شخصی غیر از خیاط گفته می‌شود که در خانه اقدام به دوختن، ارائه و فروش انواع لباس‌ها شامل مانتو، شومیز، شلوار، لباس مجلسی و لباس عروس می‌کند. مزون دسته‌های مختلفی دارد و شامل انواع مدل‌های لباس عروس، لباس شب، لباس مجلسی و همچنین مانتو، شومیز و شلوار است.

شغل مزون چیست و چه تفاوتی با بوتیک دارد؟

به طور کلی کلمه مزون یا Maison ریشه‌ای فرانسوی دارد و معادل آن در فارسی به معنای خانه است. خانه‌ای که خیاط یا مزون‌دار در آن، اقدام به تولید و فروش انواع لباس‌های دوخته شده مطابق با آخرین مد روز دنیا می‌کند. به فرآیند انجام طراحی تا فروش توسط خیاط یا شخص دیگر، مزون‌ داری گفته می‌شود. همچنین مزون یا خانه مد، مکانی است که مراجعین و مشتریان می‌توانند لباس‌های دلخواه خود را در مدل، ابعاد و سایز دلخواه خود سفارش دهند در حالی که بوتیک، لباس‌های از پیش تولید شده را به فروش می‌‌گذارد. بوتیک‌ها بیشتر در مراکز تجاری واقع شده‌اند در حالی که مزون‌‌ها در خانه‌‎ها، آپارتمان‌ها، دفاتر مراکز اداری و حتی در مواقعی در بیرون از شهر قرار دارند. به طور کلی مشتری علی‌رغم محدودیت انتخاب در بوتیک، می‌تواند مدل و طرح دلخواه را در خانه مد سفارش دهد.

نکاتی خاص درباره شغل مزون لباس عروس

در چند سال اخیر به دلیل درآمد نسبتا بالا و عالی این شغل، تعداد مشاغل مرتبط با برگزاری مراسم عروسی به شکل قابل توجهی افزایش یافته‌اند. یکی از این مشاغل که درآمد خیلی خوبی هم دارد، شغل مزون لباس عروس است. عروس به یک لباس زیبا برای شب عروسی‌ خود نیاز دارد. از این رو به یک مزون لباس عروس خوش‌نام و معروف مراجعه می‌کند. مزون لباس عروس از طریق شیوه‌های مختلف همانند نشان دادن نمونه کارها با کمک رگال، عکس‌های گالری تبلت، برگزاری شوی عروس فرمالیته و ارائه عکس مدل‌های مختلف در اینستاگرام، لباس‌ها را به عروس و داماد نشان می‌دهد. با این حال امکان دارد مدلی که مدنظر عروس است، در آن نمونه کارها موجود نباشد و او بخواهد مدل لباس متفاوت و خاص‌تری سفارش دهد که در این صورت، باید هزینه خیلی بیشتری را پرداخت کند.

معمولا اکثر لباس‌ عروس‌های موجود، جهت اجاره دادن تهیه شده‌اند ولی امکان دارد زوجی، خواستار خرید لباس عروسی باشند که این موضوع به ندرت پیش می‌آید به دلیل اینکه در اکثر مواقع، هزینه خرید لباس عروس، بسیار بالا است.

با این وجود اگر صاحب مزون هستید، لازم است که حتما یک قرارداد فروش یا در اصلاح قانونی آن یک قرارداد بیع و یک اجاره نامه آماده داشته باشید تا بتوانید با مشتریان خود، توافق و معامله کنید. شما می‌توانید برای مزون خود به صورت اختصاصی قراردادهایی را تهیه کنید.

برای راه اندازی شغل مزون لباس عروس چه مواردی را باید در نظر گرفت؟

فردی که قصد شروع این کار را دارد، قبل از شروع شغل مزون لباس عروس باید تحقیقات گسترده‌ای را درباره شغل مزون لباس عروس انجام دهد و از تمامی ابعاد این شغل آگاهی کسب کند. ایشان باید فردی با تدبیر و آینده نگر باشد. بدین شکل که قبل از اقدام به شروع فعالیت کاری خود، ضمن مراجعه به سایر رقبای شهر محل زندگی و شناسایی نقاط قوت و ضعف آن‌ها، در تاسیس کسب و کاری متفاوت و پیاده نمودن روش جدید و متفاوتی برای فروش لباس‌های عروس خود سعی ‌کند. سپس با توجه به سرمایه موجود، مکانی مناسب با متراژ بالا انتخاب شود. قطعا خرید یک سری لوازم و تجهیزات همچون رگال تخصصی لباس عروس، مبل، میز، صندلی و غیره ضرورت دارد و دکوراسیون حرفه‌ای و فضای آرام بر جلب نظر مشتریان تاثیر زیادی خواهد داشت.

صاحب مزون باید از بهترین تکنیک‌های جذب مشتری و شیوه‌های مختلف بازاریابی و تبلیغات آگاهی داشته باشد تا بتواند محصولات خود را به بهترین شکل ممکن بفروشد. ضمن آنکه بر روی مهارت‌های دیجیتال مارکتینگ خود به صورت جدی و قوی کار کند تا با افزایش فروش آنلاین محصولات خود، کسب و کار خود را رشد دهد.

مزایا و معایب این شغل چیست؟

مسلما این حرفه همانند هر کسب و کاری، مزایا و معایب خودش را دارد. شغل مزون لباس عروس همانگونه که سود خیلی خوبی دارد، ممکن است در صورت اهمال از سمت مزون دار، زیان‌هایی نیز داشته باشد. از جمله مزیت‌های این شغل می‌توان به سود نسبتا خوب و بالای آن و ساعات کاری تقریبا کمتر در مقایسه با بوتیک اشاره کرد. با این حال از معایبی که می‌توان برای این کسب و کار برشمرد، مواردی همچون بازار رقابتی بالا و در شرایطی، اقبال کمتر به آن در مقایسه با بوتیک‌ است.

تاثیر شبکه‌های اجتماعی همچون اینستاگرام بر شغل مزون داری

تاثیر فوق‌ العاده زیاد اینستاگرام را در فضای مجازی بر فروش بالای کسب و کارهای مختلف به هیچ وجه نمی‌توان نادیده گرفت. اینستاگرام به رشد، پیشرفت و دیده شدن کلیه مشاغل کمک زیادی کرده و تاثیرات خود را بر این شغل نیز داشته است. یک مزون با انتشار عکس، پست و استوری انواع لباس‌ها به همراه توضیح جزئیات و قیمت در کپشن، اقدام به تبلیغ و فروش محصول خود می‌کند. در چندین سال اخیر بسیاری از خانه‌های مد با نمایش آنلاین و پخش زنده تصویری از انواع لباس‌ها، آن‌ها را به فروش می‌رسانند. همچنین بسیاری از مزون‌ها از طریق اینستاگرام فروش عمده خود را نیز انجام می‌دهند و محصولات خود را به سراسر ایران ارسال می‌کنند.

شاغلین شغل مزون لباس عروس نیز با نمایش آنلاین و انتشار جدیدترین و به روزترین لباس عروس‌های خود سعی در تبلیغ و جذب مشتری دارند. به طور کلی تاثیرات مثبت و مزایای اینستاگرام بیشتر از معایب آن است. شاید از منظر تعدادی از مشتریان، رایج‌ترین عیب فروش آنلاین این باشد که در خرید حضوری می‌توانند جنس و ابعاد لباس را از نزدیک لمس کنند و خرید بهتری انجام دهند.

درآمد شغل مزون لباس عروس چقدر است؟

برای این گروه شغلی نمی‌توان درآمد ثابت و مشخصی در نظر گرفت و میزان درآمد شغل مزون به عوامل مختلفی از جمله شلوغی کار، تعداد مشتریان، فصل برگزاری مراسم عروسی‌ها، نوسانات قیمت بازار و سایر عوامل دخیل بستگی دارد. همچنین این موضوع که خودتان، تولید کننده لباس عروس هستید یا اینکه از تولیدی آن را تهیه می‌کنید، بر میزان سود نهایی تاثیر بسزایی دارد. بنابراین شما باید برای کسب بالاترین سود در فصول پر رونق عروسی نهایت تلاش خود را مبذول دارید تا در فصول رکود برای شما مشکلی پیش نیاید.

توصیه حقوقی ما

بدون شک قرارداد کرایه لباس عروس از جمله قراردادهای مهم برای شغل مزون لباس عروس به حساب می‌آید. علاوه براین، ممکن است صاحب یک مزون تمایل داشته باشد که برای اجاره لباس‌های خاص مجموعه خود یا برای فروش آن‌ها نیز یک قرارداد تهیه کند. در این قبیل معاملات، طرفین قرارداد باید برای امضای این قرارداد دقت ویژه‌ای داشته باشند تا مشکلات ثانویه و خسارات احتمالی برای آن‌ها پیش نیاید. وب سایت رکلا قرارداد اجاره لباس عروس را به صورت اختصاصی نیز برای شما تنظیم می‌کند. برای این منظور کافی است درخواستتان را در بخش تنظیم قرارداد اختصاصی ثبت کنید.

همچنین شما می‌توانید در صورت داشتن هر گونه سوال حقوقی در این زمینه، از مشاوره حقوقی تلفنی رکلا بهره بگیرید تا ضمن راهنمایی کامل شما، ابهامات حقوقی‌تان را نیز رفع کنند.

قرارداد اجاره لباس عروس

لباس عروس را با امضای این قرارداد اجاره دهید.

نمونه قرارداد اجاره لباس عروس
دریافت نمونه قرارداد اجاره لباس عروس
مینا زارع
مینا زارع در رشته حقوق تحصیل کرده و فارغ التحصیل شده است. علاقه ایشان به مباحث جانبی مرتبط با مسائل حقوقی است و در همین راستا، بخشی از مطالب موجود در وب سایت رکلا، در چهارچوب مورد علاقه ایشان تهیه و تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات