قبل از نوشتن نمونه قرارداد خیاطی باید این نکات را بدانید!

-
بروزرسانی:1402/03/06
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خیاطی

نمونه قرارداد خیاطی از جمله قراردادهایی است که به کمک خیاط‌ها و موسسات یا افرادی می‌آید که می‌خواهند رابطه قانونمند‌تری داشته باشند. قرارداد خیاط میان کارفرما و خیاط شکل می‌گیرد و قواعد و اصول آن رابطه مثل قیمت و زمان را تعیین می‌کند. هر چه که طرفین در متن قرارداد خیاطی درج کنند از جانب آن‌ها لازم الاجرا است. به بیان دقیق‌تر به محض امضای قرارداد پیمانکاری خیاطی هر دو طرف ملزم به انجام امور و تعهدات خود هستند.

در نظر داشته باشید که نمونه قرارداد پیمانکاری خیاطی به دلیل ماهیت خود تابع ماده ده قانون مدنی است. به این معنا که طرفین می‌توانند مطابق با توافقات و تفاهم یکدیگر نمونه قرارداد خیاطی را امضا کنند. این قرارداد با وجود آزاد بودن طرفین در زمان تکمیل آن، ملزم به رعایت شروطی است که قانون مدنی از آن به عنوان شروط صحت قرارداد یاد می‌کند. به بیان دقیق‌تر در قرارداد تولیدی خیاطی باید چهار شرط مهم قصد و رضایت طرفین، موضوع معین، مشروع بودن و اهلیت طرفین رعایت شود. اهلیت به معنای صلاحیت قانونی افراد و اشخاص برای امضای نمونه فرم قرارداد خیاطی است.

به محض امضای قرارداد، یکی از طرفین به عنوان کارفرما و طرف دیگر به عنوان پیمانکار شناخته می‌شود. هر دو طرف ملزم هستند به وظایف و تعهدات خود عمل کنند. بنابراین برای مثال خیاط نمی‌تواند قرارداد را امضا کنند اما تعهدات خود را به فرد دیگری واگذار کند. کارفرما شخصا مسئول پرداخت مبلغ قرارداد است و نمی‌تواند آن را به عهده فرد دیگری بگذارد.

نمونه قرارداد خیاطی در قانون مدنی شکل و فرم تعیین شده‌ای ندارد، اما با توجه به تکرار پیوسته آن در نزد عموم مردم، شکل مخصوصی به خود گرفته است که از طرفین انتظار می‌رود در زمان تکمیل نمونه قرارداد با خیاط به تمام موارد آن توجه کنند.

موضوع در قرارداد خیاطی

زمانی که کارفرما و پیمانکار نمونه قرارداد خیاطی را امضا می‌کنند باید به طور دقیق مشخص شود که کارفرما چه انتظاراتی از خیاط دارد؛ برای مثال اگر نمونه قرارداد مدرسه با خیاط امضا می‌شود باید به طور دقیق نوع پارچه، رنگ و سایز آن مشخص شود. مدل لباسی که خیاط باید الگو را مطابق با آن برش بزند نیز اهمیت بسیاری دارد. گاهی خیاط به موجب امضای قرارداد تولیدی خیاطی موظف می‌شود که پارچه‌ها را نیز خریداری کند و گاهی کارفرما شرایطی را تعیین می‌کند که به موجب امضای قرارداد پیمانکاری خیاطی ، خیاط موظف می‌شود تنها دوخت پارچه را انجام دهد و کارفرما پارچه را در اختیار او قرار دهد.

مدت در قرارداد خیاطی

بازه زمانی که طرفین در قرارداد پیمانکاری خیاطی تعیین می‌کنند، نشان دهنده شروع و پایان قرارداد است. به بیان ساده‌تر طرفین متعهدند از تاریخ شروع قرارداد، تعهد خود را انجام دهند و باید در زمان خاتمه، تمام تعهدات انجام شده باشند. گاهی شرایطی پیش می‌آید که خیاط نمی‌تواند به تمامی تعهدات خود در بازه زمانی عمل کند، در این صورت می‌تواند از کارفرما بخواهد که مدت نوشته شده در متن قرارداد خیاطی تمدید شود. البته کارفرما می‌تواند این درخواست او را نپذیرد.

حسن انجام تعهد

گاهی در زمان امضای قرارداد با خیاط کارفرما از طرف مقابل درخواست می‌کند که وجهی را به عنوان وجه ضمانت حسن انجام تعهد در نزد او امانت بگذرد. در این شرایط با توجه به توافق طرفین خیاط می‌تواند وجه، چک یا سفته را به عنوان ضمانت انجام تعهدات خود به کارفرما بدهد. بنابراین اگر خیاط نتواند به هر دلیلی به تعهدات خود عمل کند کارفرما می‌تواند آن چک، سفته یا وجه نقد را به نفع خود استفاده کند. برای مثال به موجب قرارداد خیاط موظف است پارچه را تهیه کند و جنس پارچه کرپ کش تعیین شده است.

خیاط بنا بر سلیقه خود از پارچه حریر استفاده می‌کند. در این صورت با توجه به این که به تعهد خود که در نمونه قرارداد خیاطی برای او در نظر گرفته شده است عمل نکرده، کارفرما می‌تواند از ضمانت حسن انجام تعهد استفاده کند. اما نکته مهمی که در ارتباط با وجه ضمانت وجود دارد این است که خیاط باید قید حواله کرد را خط بزند و به جای تاریخ عبارت «به عنوان ضمانت حسن انجام تعهد» را بنویسد.

همچنین برای اینکه سفته در وجه حامل تلقی نشود، باید نام کارفرما را در آن ذکر کند. گاهی کارفرما بعد از خاتمه مدت قرارداد خیاطی از تحویل وجه حسن انجام تعهد به خیاط خودداری می‌کند. برای جلوگیری از این امر و برای این که خیاط بتواند به حق خود برسد، بهتر است در زمان تحویل چک یا سفته به کارفرما یک کپی از آن برای خود تهیه کنند تا بتوانند در زمان بروز مشکلات آن را به مرجع قضایی ارائه دهند.

مرجع حل اختلاف قرارداد خیاطی

در زمان بروز اختلاف پیرامون نمونه قرارداد خیاطی طرفین در ابتدا باید سعی شود که مسائل پیش آمده را از طریق روش های مسالمت آمیز مانند سازش و میانجیگری حل و فصل کنیم. قانون گذار به طرفین در زمان تنظیم قرارداد خیاطی اجازه داده است که مرجعی را برای حل اختلافات احتمالی خود پیرامون قرارداد خیاط در متن قرارداد تعیین کنند. در این صورت طرفین می‌توانند دادگاه یا داوری را در قرارداد خود بنویسند. البته توجه داشته باشید که مراجعه به دادگاه بسیار زمان‌بر است، اما با مراجعه به داوری می‌توانید حتی طی ۶ ماه به اختلافات خود پایان دهید و آن را حل کنید. گاهی طرفین به هر دلیلی از تعیین دادگاه یا داوری در قرارداد پیمانکاری خیاط خودداری می‌کنند. در این صورت با مراجعه به نظر قانون گذار می‌توانند به یکی از سه دادگاه زیر مراجعه کنند:

  1. دادگاه محل امضا قرارداد .
  2. دادگاه محل انجام تعهدات.
  3. دادگاهی که محل اقامت شخصی است که دعوا علیه او مطرح می‌شود.

تعداد نسخه‌های این قرارداد

تعداد نسخه‌هایی که طرفین از نمونه قرارداد خیاط تهیه می‌کنند، به طور کامل به شرایط توافق آن‌ها بستگی دارد اما در هر صورت، هر کدام از دو طرف قرارداد تولیدی خیاطی باید یک نسخه از این قرارداد را در اختیار داشته باشند. به طور کلی در زمان تنظیم تمامی نسخه‌های نمونه قرارداد خیاطی نکاتی هست که باید به آن‌ها توجه شود. این نکات عبارتند از:

  1. طرفین باید تمامی نسخه‌ها را امضا کنند و اثر انگشت بزنند؛
  2. در همه نسخه‌ها قید کنند که آن‌ها متحدالشکل هستند و اعتبار یکسانی دارند؛
  3. با توجه به اجازه قانونگذار، طرفین می‌توانند نمونه قرارداد با خیاط را به‌ صورت کتبی یا شفاهی و به صورت دست نویس یا سند رسمی تنظیم کنند.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا قرارداد خیاطی را مطابق با قانون کارگری تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. ضمن آنکه می‌توانید درخواست تنظیم قرارداد خود را ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

از دیگر خدمات حقوقی که با حضور در رکلا می‌توانید از آن استفاده کنید، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. برای دسترسی به این خدمات نیز، لازم است که در صفحه اختصاصی آن، درخواستتان را ثبت کنید تا توسط دپارتمان حقوقی بررسی و پیگیری شود.

قرارداد کار خیاطی

اگر خیاط را استخدام می‌کنید و با او رابطه کارگری و کارفرمایی دارید، این نمونه قرارداد برای شما مناسب خواهد بود.

نمونه قرارداد کار خیاطی
دانلود نمونه قرارداد کار خیاطی
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
امین
thumb_up_alt
با سلام. آیا کارگر دوزنده بیرون بر که از کارگاه کار را به منزل برده و انجام میدهد، اما دایمی نیست و هر وقت خودش بخواهد از کارفرما، کار میگیرد، مشمول قانون بیمه کارگر و کارفرما میشود؟
16:09
08 بهمن 1402
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
سلام. نمی‌توان به صورت قطعی در این مورد اظهار نظر کرد و بیان داشت که حتما چنین نیروی کاری با توجه به شرایطی که گفته‌اید مشمول قانون کار نخواهد بود. این موضوع توسط اداره کار راسا بررسی خواهد شد و ممکن است تصمیمی مخالف با درخواست و انتظار شما صادر شود.
11:19
10 بهمن 1402