نمونه قرارداد خرید و فروش بذر و نکات اصلی نحوه نوشتن این قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/05/31
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش بذر

قرارداد فروش بذر یکی از انواع قرارداد خرید کالا و از جمله قراردادهایی است که در کشاورزی و باغداری بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد. تولید کنندگان بذر، معمولا باغداران و کشاورزانی هستند که سعی می‌کنند بذرهایی مرغوب از گیاهان، سبزیجات، میوه‌ها، درخت‌ها و انواع گیاهان تزئینی تهیه کنند و به مشتریان و علاقه مندان بفروشند. تهیه بذر مرغوب از دغدغه‌های اولیه باغداران، کشاورزان و فعالان در تجارت گل است. زیرا بذر مرغوب، نتیجه خوبی به بار خواهد داشت و نتیجه زحمات و وقت و سرمایه، به داشتن بذری خوب وابسته است. نمونه قرارداد فروش بذر از قراردادهای متداولی است که میان بذر فروشان و باغداران و کشاورزان منعقد می‌شود. علاوه بر این، شرکت‌ها و کارخانه‌های تولید بذر نیز می‌توانند با نمونه قرارداد فروش بذر ، بذرهای تولیدی خود را حتی به مناطق بسیار دورتر و کشورهای دیگر بفرستند.

برقراری قرارداد خرید و فروش بذر در میان کشاورزان از کشورهای مختلف موجب شده است که شاهد پرورش انواع مختلفی از گیاه در مناطق غیر بومی باشیم. این روش موجب شده است که بعضی از گیاهان و میوه‌هایی که در گذشته به سختی و با قیمت زیاد در دسترس مردم قرار می‌گرفت، راحت در دسترس باشد. البته لازم به یادآوری است که در خرید بذر باید به منطقه جغرافیایی و شرایط اقلیمی برای رشد و پرورش آن توجه کرد.

نمونه قرارداد فروش بذر چیست؟

نمونه قرارداد خرید و فروش بذر ، سندی مکتوب و قانونی است که به منظور خرید یا فروش بذر میان طرفین تنظیم می‌شود. متن قرارداد حاوی اطلاعاتی از نوع بذر، میزان بذر فروخته شده، چگونگی انجام معامله، قیمت بذر، چگونگی تحویل سفارش، شروط قرارداد، مدت زمان تحویل بذرها و موارد مهم دیگری از این قبیل است. در حقیقت متن قرارداد شامل تمامی موارد مهمی است که در خرید و فروش بذر و انجام این معامله تاثیر گذار است. قرارداد حاضر به عنوان مدرکی قانونی از معامله انجام شده در دو نسخه در اختیار خریدار و فروشنده قرار می‌گیرد که در صورت بروز خطا یا مشکل، طرفین می‌توانند با در دست داشتن قرارداد در مراجع قانونی درخواست رسیدگی به شکایتشان را داشته باشند. قرارداد باید به گونه‌ای تنظیم شود که از حقوق هر دو طرف قرارداد محافظت کند.

قرارداد خرید بذر

نمونه قرارداد فروش بذر از نگاه قانون

نمونه قرارداد خرید و فروش بذر نوعی از قرارداد بیع یا قرارداد خرید و فروش است. این قرارداد براساس عقد بیع و ماده‌های قانون مدنی تنظیم می‌شود. عقد بیع یکی از انواع قرارداد معین قانون مدنی است، زیرا در متن قانون مدنی به صراحت به آن اشاره شده است و درباره چگونگی تنظیم آن، ماده‌های قانونی آورده شده است. بنابراین این قرارداد زمانی صحیح است که براساس قواعد بیع تنظیم شود. در این صورت است که یک قرارداد بدون ایراد خواهد بود. با توجه به توضیحاتی که داده شد، نمونه قرارداد فروش بذر را یکی از انواع قراردادهای خصوصی به حساب می‌آوریم.

شرایط صحت نمونه قرارداد فروش بذر

نمونه قرارداد خرید بذر مانند هر قرارداد بیع دیگر، باید دارای شرایطی باشد که قانون برای این قبیل قراردادها در نظر گرفته است. این شروط با عنوان شرایط عمومی صحت قرارداد معرفی می‌شوند. شرایط صحت قرارداد عبارتند از:

  1. قصد و رضای طرفین؛
  2. اهلیت طرفین؛ یعنی طرفین عاقل و بالغ بوده و قدرت تصرف در اموال خود را داشته باشند؛
  3. معین بودن مورد معامله یا همان نوع بذری که قصد معامله آن را دارید (برای مثال بذر‌های گیاهی یا بذر میوه یا بذر درخت‌ها و گیاهان تزئینی و گلخانه‌ای)؛
  4. مشروعیت یا مالیت مورد معامله؛ یعنی بذر مورد نظر ارزش مادی داشته و ارزشمند باشد.

نحوه نوشتن و تنظیم نمونه قرارداد فروش بذر

بعد از تعیین نوع بذر مورد نظر و توافق اولیه درباره میزان و قیمت آن‌ها، برای انجام معامله خرید یا فروش نیازمند تنظیم نوشته‌ای مکتوب به‌ عنوان قرارداد هستیم. آگاهی درباره محتوای قرارداد بیع یا قرارداد خرید و فروش به ما کمک می‌کند که با دقت بیشتری این قرارداد را تنظیم کنیم یا با احتیاط بیشتری اقدام به امضای آن کنیم. آگاهی به محتوای قرارداد، دانش شما را نسبت به حقوقتان بالا می‌برد و باعث می‌شود که خطا و مشکل کمتری در انجام معامله پیش بیاید. در تنظیم متن نمونه قرارداد خرید بذر باید به تمامی جوانب معامله توجه کرد و درباره آن توضیح داد.

موضوع معامله

موضوع قرارداد بیع، خرید و فروش است. به همین ترتیب موضوع نمونه قرارداد فروش بذر نیز فروش و خرید بذر است. در این بخش از قرارداد باید به طور کامل و واضح درباره معامله‌ای که انجام می‌شود، توضیح دهید. در این بخش از قرارداد، نوع بذر مورد نظر مشخص می‌شود. همچنین میزان بذر درخواستی نیز در متن قرارداد نوشته می‌شود. فروشنده در این بخش از قرارداد توضیح می‌دهد که بذرها به چه شیوه‌ای به خریدار تحویل داده می‌شود. به طور کلی هر چیزی که قرار است تحویل داده شود و موضوع و دغدغه اصلی قرارداد است، در این بخش نوشته می‌شود.

ثمن معامله در نمونه قرارداد فروش بذر

ثمن معامله، همان مبلغ قرارداد یا قیمت بذرهای فروخته شده است. در اصطلاح قانون مدنی به آن، ثمن قرارداد می‌گویند. فروشنده با توجه به زحمت و تلاشی که برای تهیه بذر و نگهداری از آن لازم است، قیمتی را برای محصول تولیدی خود در نظر می‌گیرد. به طور کلی قیمت یا ثمن قرارداد باید به توافق خریدار و فروشنده برسد. اگر طرفین درباره مبلغ بذرها توافق کنند، می‌توانیم قرارداد را تنظیم کرده و معامله را انجام دهیم. بدون ثمن قرارداد، معامله‌ای صورت نمی‌گیرد. به همین دلیل است که این بخش از قرارداد فروش بذر دارای اهمیت بسیاری است.

شرایط خاص در نمونه قرارداد فروش بذر

خریدار و فروشنده می‌توانند شروط خاص خود برای انجام معامله را در این بخش از قرارداد بنویسند. در ادامه به مواردی از این شروط اشاره می‌کنیم:

  1. متن قرارداد فروش بذر باید واضح و صریح نوشته شود و نباید ابهامی در آن باشد که طرفین متوجه آن نشوند.
  2. طرفین قرارداد باید با قصد و رضایت خود اقدام به فروش یا خرید بذرها کنند و نباید اجبار و تهدیدی باشد.
  3. اگر بذرها در مالکیت مشاع باشد، فروشنده صرفا سهمی که مالک آن است را می‌تواند بفروشد و برای بخش دیگر سهم باید رضایت مالک دیگر آن نیز باشد. حتی اگر بذرها به صورت کامل هم تحویل داده شده باشد، مالک مشاع می‌تواند شکایت کند و آن را پس بگیرد. معامله بخشی از مال که در مالکیت شخص نباشد، بی اثر است.
  4. خریدار در لحظه تحویل بذرها باید سلامت و صحت آن را بررسی کند و اگر عیبی یا ایرادی در محصول است به فروشنده خبر داده و بار را مرجوع کند. بعد از تحویل دادن بذرها تمامی مسئولیت‌های آن به عهده خریدار است.
  5. خریدار می‌تواند بازه زمانی مشخصی را برای بررسی صحت محصول درخواست کند و به نوعی زمانی را برای بررسی کیفیت بذرها در اختیار داشته باشد تا بتواند در صورت معیوب بودن، محصول را مرجوع کند.

فروشنده تا قبل از تحویل بذرها، مسئولیت نگهداری، محافظت و رسیدگی به بذرها را به عهده دارد و بعد از تحویل بذرها به خریدار، تمامی مسئولیت‌ها به خریدار واگذار می‌شود.

پیشنهاد ما

حتما توافقات و معاملات خرید و فروش خود را به صورت مکتوب انجام دهید. برای این منظور، لازم است که با توجه به شرایط معامله یک نمونه قرارداد مناسب تهیه کنید و آن قرارداد میان طرفین امضا شود. برای سپردن مسئولیت نگارش محتوای قرارداد به تیم حقوقی رکلا، می‌توانید از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی بهره ببرید. امضای یک سند مکتوب برای معامله‌ای که انجام می‌دهید، به شما کمک می‌کند که از بروز بسیاری از اختلافات و مشکلات معامله جلوگیری کنید.

دیگر سرویس حقوقی که می‌تواند راهنمای شما در توافقات و معاملاتتان باشد و به سوالات حقوقی و قانونی شما پاسخ دهد، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی است. برای استفاده از این سرویس نیز، کافی است که درخواستتان را در سایت ثبت کنید.

قرارداد فروش اقساطی بذر

یکی از روش‌های معامله انواع بذر، معامله بذر با شرط پرداخت اقساطی وجه آن است. اگر به این شیوه توافق می‌کنید، این نمونه قرارداد برای شما مناسب خواهد بود.

نمونه قرارداد فروش اقساطی بذر
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی بذر

قرارداد فروش بذر (نقدی)

اگر مقدار مشخصی بذر را به صورت نقدی خریداری می‌کنید، این نمونه قرارداد برای شما مناسب خواهد بود.

نمونه قرارداد فروش بذر (نقدی)
دانلود نمونه قرارداد فروش بذر (نقدی)
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات