قرارداد استخدام منشی

قرارداد استخدام منشی نوعی قرارداد کار است. همانطور که از عنوان مشخص است، از این قرارداد برای به خدمت گرفتن نیروی انسانی به منظور استخدام استفاده می‌شود. در سازمان‌ها، اداره‌ها و کسب کارهایی که نیاز به دفترکار است، از منشی استفاده می‌کنند. منشی شخصی است که معمولا کارهای دفتری را به عهده دارد و با ارباب رجوع صحبت می‌کند و مقدمات ملاقات‌ها و قرارهای کاری را آماده می‌کند. منشی نقش کلیدی در یک سازمان دارد. انتخاب فردی فعال و دارای مهارت و فن بیان، آداب معاشرت قوی و مهارت‌های کاری اختصاصی، دغدغه بسیاری از سازمان‌ها و شرکت‌ها است. مدیران موفق می‌کوشند با مصاحبه‌ کاری شخص خوبی را برای سمت منشی انتخاب کنند. برای تنظیم قرارداد با نیروی کار منشی، می‌توانید از نمونه فرم قرارداد استخدام منشی استفاده کنید.

نمونه قرارداد استخدام منشی چیست؟

نمونه قرارداد استخدام منشی ، متن مکتوبی است که میان کارفرما و منشی به منظور استخدام تنظیم می‌شود. این قرارداد درباره چگونگی انجام کار، تمامی مسئولیت‌ها و وظایف منشی توضیح می‌دهد. همچنین مشخص می‌کند که شرکت، سازمان یا دفتر کار طرف قرارداد، دقیقا چه کاری انجام می‌دهد و به عنوان کارفرما چه وظایف و چه توقعاتی در مقابل منشی دارد. در متن قرارداد استخدام منشی ، درباره ساعت و میزان حقوق، مزایا، شرایط خاص و بسیاری موارد دیگر صحبت می‌شود تا این پیمان کاری، بدون ابهام برقرار شود. این قرارداد، یک سند معتبر است که برای ارائه به مراجع قضایی اعتبار قانونی دارد. اگر ایراد یا اختلافی در جریان قرارداد پیش بیاید، طرفین می‌توانند با مراجعه به اداره کار، شکایتشان را اعلام کنند و برای صحت گفته‌هایشان می‌توانند به فرم قرارداد استخدام منشی استناد کنند.

نمونه قرارداد استخدام منشی از نگاه قانون

نمونه فرم قرارداد استخدام منشی ، یک قرارداد کار موقت است. به موجب این قرارداد، یک نیروی انسانی توسط یک مجموعه، شرکت یا سازمان برای کار اداری به خدمت گرفته می‌شود. متن قرارداد استخدام منشی براساس قانون کار تنظیم می‌شود و اداره کار به تمامی قراردادهای کار نظارت خواهد داشت. برای تعریف قرارداد کار، می‌توانیم به ماده 7 قانون کار اشاره کنیم:

قرارداد کار عبارت است از قرارداد کتبی یا شفاهی که به موجب آن، کارگر در قبال دریافت حق السعی کاری را برای مدت موقت یا مدت غیر موقت برای کارفرما انجام می‌دهد.

همچنین ماده 2 و 3 قانون کار به ترتیب توضیحاتی درباره کارگر و کارفرما داده است. ماده 3 قانون کار، کارفرما را یک شخص حقیقی یا حقوقی می‌داند که منشی را به استخدام خود می‌گیرد. به موجب این ارتباط کاری، منشی موظف به انجام وظایف در حیطه کاری مورد نظر است و کارفرما نیز موظف است که حقوق و مزایای او را پرداخت کند. همانطور که گفتیم اداره کار به چگونگی اجرای قراردادهای کار نظارت دارد. وزارت‌خانه مرتبط، وزارت کار و رفاه اجتماعی است

انواع نمونه قرارداد استخدام منشی

قراردادهای منشی را می‌توانیم از نظر زمان انجام کار به انواعی تقسیم کنیم. برای مثال:

  1. نمونه قرارداد استخدام منشی پاره وقت : در نمونه قرارداد استخدام منشی پاره وقت ، ساعت کاری منشی از میزان ساعت یک روز کاری کمتر است.
  2. نمونه قرارداد استخدام منشی موقت: در این قرارداد، منشی برای یک بازه زمانی مشخص، مثلا یک سال، استخدام شده است.
  3. نمونه قرارداد استخدام منشی دائم: در این دسته، منشی با یک تعهد کاری بلند مدت استخدام می‌شود و از تمامی مزایا و حقوق استخدامی بهره می‌برد.

علاوه بر موارد بالا، کارفرما در شروع کار می‌تواند از قرارداد کار آزمایشی یا آموزشی نیز استفاده کند. قرارداد کار منشی به صورت آزمایشی، به این صورت است که شخص مورد نظر برای یک مدت مشخص، مثلا یک هفته یا بیشتر به صورت آزمایشی مشغول به کار می‌شود. کارفرما در این مدت، مهارت‌های کاری او را زیر نظر می‌گیرد. اگر شخص مورد نظر تمامی توانایی‌ها و ویژگی‌های لازم را برای سمت کاری مورد نظر داشت، کارفرما با تنظیم یک قرارداد دیگر، او را استخدام می‌کند.

نمونه قرارداد استخدام منشی پاره وقت

ساعت انجام کار در نمونه قرارداد استخدام منشی

میزان ساعت کاری یک شخص در طول روز توسط قانون کار تعیین شده و به تصویب رسیده است. اداره کار نیز براساس قانون کار به این ماده قانونی عمل کرده و نظارت می‌کند که در قراردادهای کار این مساله رعایت شده باشد. قانون کار در ماده 51 به میزان ساعت کاری اشاره کرده است. براساس این ماده، ساعت کاری کامل در یک روز، 7 ساعت و 20 دقیقه است. هر میزانی که منشی بیشتر از 7 ساعت و 20 دقیقه مشغول به کار باشد، اضافه کار محسوب می‌شود.

حقوق اضافه کار، به تناسب با حقوق یک روز کامل محاسبه شده و به میزان حقوق اصلی افزوده می‌شود. اگر کارفرما به منشی اضافه کار بدهد، موظف است که حقوق و مزایای اضافه کار آن را نیز پرداخت کند. به همین ترتیب، اگر نمونه قرارداد استخدام منشی پاره وقت نیز تنظیم شود، میزان حقوق به تناسب آن محاسبه می‌شود. البته در میزان حقوق، توافق طرفین نیز بسیار ملاک است.

حق السعی یا حق الزحمه

حق الزحمه یا حق السعی ، همان دستمزدی است که منشی در ازای انجام کار دریافت می‌کند. حق الزحمه یکی از ارکان اصلی قراردادهای کار است. زیرا دغدغه اصلی اشخاصی که تمایل به استخدام شدن دارند، کسب درآمد و دریافت حقوق و مزایایشان است. ماده 35 قانون کار درباره حق الزحمه یا حق السعی تعریف کرده است: مزد یا حق الزحمه، وجه نقد یا غیر نقد یا هم نقدی و هم غیرنقدی است که در ازای انجام کار، به کارگر پرداخت می‌شود.

اداره کار، هر ساله با توجه به نرخ تورم، نرخ پایه‌ای برای حقوق در نظر می‌گیرد که اصطلاحاً به آن حقوق اداره کار می‌گویند. این میزان حقوق تعیین شده، برای شخصی است که سواد و مدرک خاصی ندارد و به عنوان کارگر ساده، مشغول به کار می‌شود. به ازای مواردی مانند مدرک تحصیلی و تجربه کاری، تعداد فرزندان و وضعیت تاهل، میزان حقوق نیز مشخص می‌شود. البته توافق میان طرفین نیز بسیار دارای اهمیت است. کارفرما و منشی با توافق یکدیگر می‌توانند حقوق و مزایای قرارداد را تعیین کنند.

مزایای نمونه قرارداد استخدام منشی

قانون کار علاوه بر حقوق یا حق الزحمه، مزایایی نیز برای منشی در نظر می‌گیرد. این مزایا عبارتند از مرخصی با حقوق، حق مسکن و بن کارگری، حق اولاد، حق ماموریت، بیمه و…. این مزایا با توجه به نوع قرارداد و توافق کارفرما به منشی ارائه می‌شود.

برای مثال، به کادر قرمز رنگ تصویر زیر که بخشی از قرارداد کار رکلا است توجه کنید:

قرارداد استخدام منشی

تعهدات منشی

یکی از بخش‌های مهم قرارداد، مربوط به تعهدات و وظایف منشی است. در این بخش، توضیحات کاملی درباره تعهدات منشی نوشته می‌شود. در ادامه به مواردی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

  1. منشی باید به سازمان، شرکت، مطب و… متعهد باشد و براساس قوانین، وظایف و تعهداتش را انجام دهد.
  2. کوشش و حسن نیت منشی در عملکرد او مشخص خواهد شد.
  3. اسناد و مدارک و اطلاعاتی که از نظر منشی می‌گذرد یا برای نگه داری به او سپرده می‌شود، در نزد او امانت است و منشی تعهد دارد که در حفظ اطلاعات بکوشد و از افشای آن‌ها جلوگیری کند. معمولا با منشی، قرارداد عدم افشای اطلاعات محرمانه یا قرارداد محرمانگی اطلاعات نیز امضا می‌شود.
  4. حضور به موقع در محل کار و رعایت موازین اخلاقی

حل اختلاف در این نوع از قرارداد

مرجع حل اختلاف در قراردادهای کار، اداره کار است. اگر در اجرای قرارداد ایراد و اشکالی ایجاد شد، طرفین می‌توانند به اداره کار مراجعه کنند. بنابراین طرفین نمی‌توانند مرجع حل اختلاف خودشان را، شخص یا محل دیگری تعیین کنند.

نمونه قرارداد، تنظیم قرارداد و مشاوره حقوقی تلفنی

تیم حقوقی رکلا، قرارداد کار موقت را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

شما همچنین می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد اینجا بزنید.

ضمن آنکه می‌توانید از مشاوران ارشد حقوقی رکلا، مشاوره حقوقی تلفنی دریافت کنید. برای ثبت درخواست مشاوره، روی لینک قبل بزنید.

قرارداد استخدام منشی

یک دیدگاه بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلدهای ضروری با * مشخص شده اند

سوالی دارید ؟ با من صحبت کنید!

پشتیبان آنلاین است. image

با تیم رکلا صحبت کنید

rokla-chat