نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه و جزئیات یک اجاره نامه اموزشگاه کامل!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/14
زمان مطالعه: 12 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه

قرارداد اجاره آموزشگاه از انواع قرارداد اجاره است. آموزشگاه‌ها از مکان‌های مورد توجه بسیاری از افراد در هر سن و سالی هستند. آموزشگاه در معنی کلی می‌تواند هر واحد آموزشی را دربر بگیرد که در آن به آموزش‌های آکادمیک، آموزش فن و حرفه‌ای خاص، آموزش‌های علمی و آموزشی، آموزش زبان و… می‌پردازند.

بسیاری از افراد یا از روی علاقه یا به قصد درآمدزایی به فکر تاسیس یک آموزشگاه می‌افتند. آموزشگاه قبل از آنکه نیاز به نیروی علمی و متخصص داشته باشد، نیازمند مکانی برای ارائه فعالیت‌های آموزشی خود است. اینجا است که اگر ملک مشخصی برای آموزشگاه وجود نداشته باشد، یا صاحب امتیاز آموزشگاه، مالک ملکی برای تاسیس آموزشگاه نباشد، اجاره ملک برای شروع به کار و راه اندازی آموزشگاه لازم می‌شود. در این زمان باید به سراغ قرارداد اجاره اموزشگاه رفت.

اجاره نامه اموزشگاه به چه معنا است؟

اجاره نامه اموزشگاه به معنی اجاره دادن یا اجاره گرفتن یک واحد تجاری به منظور تاسیس آموزشگاه برای بهره وری آموزشی است. ملک مورد نظر باید یک ملک تجاری باشد یا تا قبل از امضای عقد اجاره به یک ملک تجاری تغییر کاربری داده شده باشد.

ممکن است شما صاحب ملکی باشید که شرایط لازم برای تبدیل شدن به یک واحد آموزشی را داشته باشد و علاوه بر این شما تمایل داشته باشید که آن را اجاره دهید و از این طریق کسب در آمد کنید یا ممکن است شما آن موسس و شخصی باشید که به دنبال یک مکان مناسب برای تاسیس آموزشگاهش می‌گردد و قصد اجاره کردن آن ملک را دارد. در هر صورت، شما برای شروع این کار به یک نمونه اجاره نامه آموزشگاه که با رعایت اصول حقوقی نوشته شده باشد، نیاز دارید.

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه از نظر قانون

متن قرارداد اجاره آموزشگاه با توجه به قانون مدنی نوشته می‌شود. قانونی مدنی در ماده 466 ، اجاره را اینگونه تعریف می‌کند:

«اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر ، مالک منافع عین مستأجره (آموزشگاه) می‌شود. اجاره‌ دهنده را موجر و اجاره‌کننده را مستأجر و مورد اجاره (آموزشگاه) را عین مستأجره گویند.»

براساس این ماده شما می‌توانید با پرداخت بهای مشخص و معینی، ملکی را برای تاسیس آموزشگاه اجاره کنید. به این معنی که در بازه زمانی که ملک را اجاره کردید، مالک موقت ملک باشید و بتوانید از آن برای اهداف خود استفاده کنید. هرچند که وظیفه حفظ امانت به عهده شما خواهد بود.

ماده 466 به وضوح اجازه نوشتن اجاره نامه اموزشگاه را می‌دهد. لازم به یادآوری است که با توجه به استفاده تجاری که از ملک دارید، لازم است ملک مورد اجاره تجاری باشد. یا اگر ملک شخصی است، از شهرداری مجوز‌های لازم و تغییر کاربری گرفته شود.

قوانینی برای تنظیم قرارداد اجاره اموزشگاه (قانون روابط موجر و مستاجر)

از آنجایی که نمونه اجاره نامه آموزشگاه به نوعی اجاره ملک است و در هر اجاره‌ نامه‌ای موجر و مستاجر وجود دارد، لازم است که اینجا برای شما، به قانون روابط موجر و مستاجر نیز اشاره کنیم که لازم است در زمان تنظیم متن اجاره نامه آموزشگاه به آن توجه شود.

قانون روابط موجر و مستاجر در طول سال‌های گذشته دچار تغییر و تحولاتی شده است. به طور کلی این قانون که در سال 1356 تصویب شده بود، با توجه به تغییرات اوضاع و شرایط اجتماعی و با توجه به نیاز و دغدغه مردم در سال‌های 1362 و 1376 مجدد بازنگری و اصلاح شد. تمامی قراردادهایی که تا قبل از سال 1376 نوشته شدهب باشند، با همان قوانین پیش از اصلاحیه سال 1376 قانون روابط موجر و مستاجر، اعمال می‌شوند. حتی اگر تمدید آن‌ها در سال‌های بعد از 1376 باشد. قراردادهای دیگری نیز که در سال‌های بعد از 1376 تصویب می‌شوند، شامل این قوانین و ماده‌های جدید می‌شوند.

بخشی دیگر از قانون روابط موجر و مستاجر

چه اجاره نامه مورد نظر شما، نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه باشد و یا هر نوع اجاره نامه دیگری؛ قانون موجر و مستاجر تنها با سه شرط می‌تواند مشمول آن قراردادها شود این سه شرط عبارتند از:

  1. مدت قرارداد اجاره آموزشگاه تعیین شده باشد؛
  2. نمونه اجاره نامه آموزشگاه در دو نسخه تهیه شده باشد؛
  3. دو شاهد عاقل و بالغ قرارداد اجاره آموزشگاه را امضا کنند.

در مجموع، تنها قراردادهایی که به صورت رسمی تنظیم شده باشند و شامل این سه بخش باشند، شامل قانون روابط موجر و مستاجر می‌شوند.

چند نکته در مورد نمونه اجاره نامه آموزشگاه

قانون موجر و مستاجری که در سال 1376 تصویب شده است، به اصولی اشاره کرده است که در تنظیم متن قرارداد اجاره آموزشگاه باید به آن توجه کرد. تعدادی از این موارد را در ادامه برایتان می‌آورم:

  1. حق سر قفلی آموزشگاه؛
  2. حق کسب و پیشه و تجارت؛
  3. تعیین مبلغ ودیعه و اجاره بها؛
  4. پرداخت هزینه‌های جاری و تعمیرات جزئی ساختمان یا ملک مورد اجاره و غیره.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه

دقت در متن اجاره نامه آموزشگاه ، از واجبات قبل از امضای قرارداد است. برای اینکه قرارداد اجاره آموزشگاه مطمئن‌تری را تجربه کنید لازم است که درباره نحوه تنظیم و نوشتن متن اجاره نامه آموزشگاه اطلاعاتی داشته باشید.

تا اینجا درباره تعریف و قوانین و الزامات نمونه اجاره نامه آموزشگاه صحبت کردیم. احتمالا دوست داشته باشید، اطلاعاتی درباره محتوای قرارداد اجاره آموزشگاه به دست آورید. در ادامه نحوه نوشتن نمونه متن اجاره نامه آموزشگاه را شرح می‌دهیم و درباره بخش‌های مختلف آن صحبت می‌کنیم. با ما همراه باشید.

عنوان متن قرارداد اجاره آموزشگاه

در عنوان با عبارت کوتاهی، سعی می‌کنیم که اطلاعاتی کلی درباره قرارداد اجاره آموزشگاه بدهیم. بنا به این که آموزشگاه شما در چه دسته‌ای قرار می‌گیرد و چه نوع آموزشگاهی است، نام آن باید در عنوان ذکر شود. برای مثال عنوانِ قرارداد اجاره اموزشگاه موسیقی یا اجاره نامه اموزشگاه آرایشگری از عناوینی هستند که می‌توانیم برای اجاره نامه اموزشگاه از آن‌ها استفاده کنیم.

اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد

بعد از عنوان، اطلاعات و مشخصات طرفین قرارداد اجاره آموزشگاه نوشته می‌شود. این بخش از قرارداد بخش جدا نشدنی هر قراردادی است. در این بخش، موجر و مستاجر شناخته می‌شوند. قرارداد یک سند قانونی است. در قانون برای شناسایی افراد مسئول در یک قرارداد، به این بخش توجه می‌شود. به همین دلیل لازم است این بخش با دقت کامل نوشته شود.

اگر اشخاص حاضر در قرارداد اجاره آموزشگاه ، اشخاص حقیقی باشند، لازم است اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس آن‌ها را ثبت کنیم. ولی اگر اشخاص حاضر در قرارداد اشخاص حقوقی باشند، لازم است اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در قرارداد ذکر شود.

قرارداد اجاره آموزشگاه

در صورتی که هر کدام از طرفین قرارداد اجاره آموزشگاه حضور نداشته باشند، وکیل آ‌ن‌ها به جای آن‌ها می‌تواند قرارداد را امضا کند. در این شرایط نیز، مشخصات وکیل به طور کامل در قرارداد نوشته می‌شود.

مورد اجاره در متن قرارداد اجاره آموزشگاه

بدون شک لازم است که در متن قرارداد اجاره آموزشگاه ، مشخصات ملک یا به اصطلاح، مورد اجاره به صورت کامل و با جزئیات بیان شود. ملکی که به عنوان محل مورد اجاره انتخاب می‌کنید، دارای مشخصات ظاهری و فنی است که باید در این بخش به آن اشاره شود.

در مرحله اول ذکر می‌شود که 6 دانگ ملک با آدرس دقیق و با اشاره به میزان مساحت و متراژ ملک اجاره داده می‌شود. لازم است که آدرس دقیق ملک با اشاره به شماره کوچه و پلاک اصلی و فرعی، مشخصات ظاهری چون رنگ درب و غیره… نوشته شود. همچنین شماره سند مالکیت ملک و در مجموع، مدارکی که مالکیت ملک را نشان بدهد، به مستاجر ارائه ‌شود.

لازم به یادآوری است که در این بخش از قرارداد اجاره آموزشگاه باید مشخص شود که ملک با چه هدفی و برای تاسیس چه آموزشگاهی به مستاجر سپرده می‌شود. برای مثال در ادامه مشخصات ملک می‌توانید بنویسید که این مکان به منظور تاسیس آموزشگاه خیاطی اجاره داده می‌شود.

در ادامه این بخش، سایر مشخصات و امکانات دیگر ملک را بیان می‌کنیم. برای مثال، دارا بودن آب، برق، گاز، تلفن، تعداد پارکینگ (اگر مجمتع تجاری باشد) و انباری‌ها نوشته می‌شود. از موارد مهم دیگری نیز که لازم است جز مشخصات مورد اجاره به آن اشاره کنیم، تاسیسات و امکانات جانبی ملک است. اشاره به تاسیسات گرمایشی، دستگاه برق اضطراری، دستگاه تصفیه آب، لوستر سقفی، تعداد کولر‌ها، تجهیزات اداری، تاسیسات سرمایشی و غیره از این جهت اهمیت دارد که در انتهای قرارداد، مالک و موجر می‌تواند آن را از مستاجر مطالبه کند.

نمونه اجاره نامه آموزشگاه

مدت اجاره در نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه

مدت اجاره به تاریخ دقیق روز و ماه و سال شمسی نوشته می‌شود. این قرارداد اجاره آموزشگاه تا پایان این زمان مشخص شده اعتبار دارد و بعد از اتمام زمان قرارداد، خود به خود فسخ می‌شود. اگر مدت‌ زمان قرارداد بیش از یک سال باشد، می‌توانید در این بخش اضافه کنید که تمایل دارید هر ساله درصد مشخصی به بهای ملک افزوده شود.

در انتها، تمدید قرارداد اجاره نیازمند قراردادی مجزا است یا می‌توانید قرارداد اجاره خود را پشت نویسی کنید.

میزان اجاره و نحوه پرداخت در نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه

مبلغ ودیعه و اجاره، با توافق طرفین قرارداد اجاره آموزشگاه مشخص می‌شود. ولی این مبلغ به میزان و تعرفه مشخص شده در صنف نیز بستگی دارد و تابع یک قانون حداقلی است. در این بخش، میزان مبلغی که برای ودیعه پرداخت می‌شود و مبلغی که به عنوان اجاره به صورت ماهانه باید پرداخت شود، را معین می‌کنید.

البته ممکن است قرارداد اجاره آموزشگاه بدون مبلغ ودیعه باشد و فقط در ابتدای هر ماه، مبلغی به عنوان اجاره پرداخت شود.

سرقفلی قرارداد

سرقفلی شرایطی است که در بعضی از قراردادهای اجاره ملک تجاری می‌توان از آن استفاده کرد. طبق قانون موجر و مستاجر که در سال 1376 به تصویب رسید، مالک می‌تواند در ازای دریافت مبلغ مشخصی، سرقفلی ملک را به مستاجر بدهد. این به معنای فروش ملک به مستاجر نیست. سرقفلی به این معناست که مستاجر تا زمانی که ملک در اختیار او باشد، مالک تمام منافع ملک است. اما مالک می‌تواند مجدد درخواست باز پس‌گیری ملک را داشته باشد. در این زمان، مالک آن مبلغی که از مستاجر گرفته‌ است با احتساب ارزش افزوده بانکی، به مستاجر تقدیم می‌کند.

شرایط ضمن نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه

در این بخش، هر شرطی که در جریان قرارداد اجاره آموزشگاه مورد نیاز باشد، بیان می‌شود. شرایط و مسئولیت‌ها و تعهداتی که موجر و مستاجر در قبال یکدیگر دارند در این بخش ذکر خواهد شد. همچنین شرایط کلی که برای اکثر قراردادهای اجاره اجباری است. البته در این قواعد و شرایط نیز، باز خواست و توافق طرفین مهم است. در مجموع قانون موجر و مستاجر سال 1376 نیز به این مورد اشاره می‌کند که اولویت با توافق طرفین است.

چند نمونه از شرایط ضمن قرارداد اجاره اموزشگاه

  1. مستاجر نمی‌تواند مورد اجاره را به شخص دیگری انتقال دهد و مجدد اجاره دهد (البته در بعضی قراردادها به این موضوع اشاره نشده است و مستاجر می‌تواند مورد اجاره (آموزشگاه) را اجاره دهد.)؛
  2. مستاجر بدون هماهنگی با مالک، حق تغییر شغل را ندارد؛
  3. پرداخت هزینه‌های جاری به عهده مستاجر آموزشگاه است و غیره.

درخواست تخلیه در نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه

بند ب ماده 9 قانون شورای حل اختلاف که در سال 1394 تصویب شده است، بیان می‌کند که در جریان دعاوی مربوط به تخلیه مورد اجاره (آموزشگاه)، به جز مواردی که مربوط به سرقفلی و حق کسب و پیشه باشد، شورای حل اختلاف رسیدگی خواهد کرد.

برای گرفتن حکم تخلیه نیز می‌توان از طریق شورای حل اختلاف یا دادگاه اقدام کرد. در نهایت این مراجع، باید حکم تخلیه را صادر کنند. برای صادر کردن این حکم نیز، به تمام شواهد و دلایلی که طرفین مطرح می‌کنند توجه می‌شود.

عواملی مثل نپرداختن اجاره بها در موعد مقرر، استفاده نامشروع از ملک آموزشگاه، استفاده از آموزشگاه برای موارد و مصارف دیگری غیر از موضوع قرارداد و به پایان رسیدن مدت اجاره، از جمله مواردی هستند که به استناد آن‌ها می‌توان در محاکم قضایی حضور یافت و حکم تخلیه را درخواست کرد.

پیشنهاد ما در خصوص این قرارداد

تیم حقوقی رکلا انواع قرارداد اجاره را تنظیم کرده است و در بانک قرارداد قرار گرفته است. روی تصویر زیر بزنید و وارد فهرست این قراردادها شوید. ضمن آنکه می‌توانید درخواست مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید تا در اسرع وقت با شما تماس بگیریم.

از طرف دیگر، تیم حقوقی رکلا دو نمونه قرارداد تنظیم کرده است و شما می‌توانید با زدن بر روی هریک از تصاویر زیر، وارد توضیحات این قراردادها شوید.

قرارداد اجاره آموزشگاه (با پولِ پیش)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه اجاره نامه آموزشگاه
دانلود قرارداد

قرارداد اجاره آموزشگاه (بدونِ پولِ پیش)

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید.

نمونه قرارداد اجاره آموزشگاه
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات