قرارداد اجاره داربست فلزی ؛ یک قرارداد مهم جهت امور اجرایی و ساخت و ساز!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/01/19
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد اجاره داربست

قرارداد اجاره داربست یکی از انواع قرارداد اجاره و از قراردادهای مهمی است که پیمانکاران ساختمان یا اشخاصی که به ساخت و ساز مشغول هستند از آن استفاده می‌کنند. از داربست برای اجرای عملیات ساخت و ساز در ارتفاع استفاده می‌شود. برای مثال برای پروژه‌های ساخت نمای ساختمان، وجود داربست ضروری است. داربست از آن جهت اهمیت دارد که امنیت کارگران و عابران پیاده را تامین می‌کند. همچنین باعث امنیت در محوطه کاری ساختمان می‌شود.

داربست‌ها چوبی یا فلزی هستند و این ابزار بهترین ابزاری است که با آن می‌شود در نقاط دشوار و دور از دست، عملیات ساخت را انجام داد. داربست همچنین می‌تواند مانند یک تکیه‌گاه عمل ‌کند. به طور کلی داربست ابزاری است که برای کار ساخت و ساز، مخصوصا در نماکاری، نقاشی ساختمان، سیمان‌کاری و …. مورد استفاده قرار می‌گیرد. از آن‌جایی که تهیه ابزارهای اینچنینی هزینه‌هایی در بر دارد و اینکه فقط یک بار و فقط در مرحله انجام هر پروژه مورد استفاده قرار می‌گیرد، به نظر می‌رسد که خرید آن برای هر ساختمان کار به صرفه‌ای نیست. به همین دلیل است که بسیاری از پیمانکاران تمایل دارند با تنظیم نمونه قرارداد اجاره داربست ، از شرایط اجاره آن استفاده کنند و برای آن بازه زمانی که به داربست نیاز دارند، اجاره بپردازند. این کار به وضوح هزینه‌ها را کاهش خواهد داد و نیاز پروژه را برطرف می‌کند.

قرارداد اجاره داربست چیست؟

قرارداد اجاره داربست قراردادی است که موضوع اصلی آن اجاره دادن یا اجاره کردن داربست‌های چوبی یا فلزی است. در این قرارداد یک طرف شخصی است که مالکیت داربرست را در اختیار دارد و طرف دیگر شخصی است که داربست را برای مدت مشخصی اجاره می‌کند و می‌پذیرد که برای آن مدت مبلغی را برای اجاره بپردازد. در این شرایط شخص مستاجر برای مدت مشخص مالک منافع موجر ( شخص اجاره دهنده) می‌شود و می‌تواند از داربست برای انجام عملیات ساختمانی استفاده کند.

قرارداد اجاره داربست فلزی یا چوبی، چندان فرقی با هم ندارند. به طور کلی اجاره نامه داربست ، متن مکتوبی است که در آن درباره چگونگی ارتباط میان موجر و مستاجر و چگونگی اجاره دادن ملک توضیح داده می‌شود. اجاره نامه یا قرارداد اجاره داربست حکم یک سند معتبر قانونی را دارد که ارتباط میان طرفین را مشخص می‌کند و در صورت بروز مشکل می‌توانیم در دادگاه‌ها، شورای حل اختلاف یا مراجع قانونی به آن استناد کنیم.

نگاه قانون به قرارداد اجاره داربست

قرارداد اجاره داربست نوعی از قرارداد اجاره است و براساس قانون مدنی تنظیم می‌شود. عقد اجاره جز عقود معین است، زیرا قانون مدنی به طور صریح و مستقیم درباره عقد اجاره صحبت کرده است و در ماده‌هایی، چگونگی نوشتن قرارداد را توضیح داده است. قانون مدنی در تعریف عقد اجاره می‌گوید:

«اجاره عقدی است که به موجب آن، مستأجر، مالک منافع عین مستأجره می‌شود، اجاره دهنده را موجر و اجاره کننده را مستأجر و مورد اجاره را عین مستأجره می‌گویند.»

براساس این تعریف، برای تنظیم این قرارداد لازم است که 3 رکن اصلی آن، یعنی موجر، مستاجر و مورد اجاره حاضر باشند. براساس این تعریف از قانون مدنی، نمونه فرم خام قرارداد اجاره داربست صحیح است و ایرادی ندارد و می‌توانیم آن را تنظیم کنیم. از طرف دیگر، ماده 10 قانون مدنی نیز درباره عقد قراردادهای خصوصی می‌گوید که محدودیتی برای این قراردادها وجود ندارد و فقط لازم است که در تنظیم قراردادها قوانین به درستی رعایت شوند.

ماده 467 قانون مدنی و اجاره ابزار و وسایل

پیش‌تر نظر قانون مدنی را درباره عقد اجاره بررسی کردیم. در قانون مدنی درباره اجاره مال صحبت شده است و توضیح داده است که مال می‌توانیم ملک یا ابزار و وسایل را اجاره دهیم. اجاره نامه داربست ، درباره اجاره یک وسیله است. ماده 467 قانون مدنی توضیح می‌دهد که مورد اجاره می‌تواند اشیاء، حیوان یا انسان باشد. این ماده، درباره اجاره اشیا یا همان ابزار و وسایل توضیح داده است. مالک یا موجر می‌تواند شرایط خاصی برای اجاره اشیا یا ابزار خاص داشته باشد. مستاجر اگر بخواهد می‌تواند این شرایط را بپذیرد و قرارداد امضا شود.

قرارداد اجاره داربست فلزی

مدت اجاره در متن قرارداد اجاره داربست

همانطور که گفتیم یکی از شرایط اصلی یک قرارداد این است که مدت آن مشخص شده باشد. اگر بخواهیم که قرارداد اجاره داربست ما شامل قوانین مربوط به روابط میان موجر و مستاجر باشد، باید مدت قرارداد را مشخص کنیم. لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد در متن قرارداد اجاره داربست نوشته و ثبت شود.

ماده 468 قانون مدنی می‌گوید: «در اجاره‌ی اشیا، مدت اجاره باید معین شود در غیر این صورت، اجاره باطل است.»

از طرف دیگر در ماده ۴۶۹ قانون مدنی آمده است که مدت اجاره از روزی شروع می‌شود که موجر و مستاجر قرارداد را امضا کرده باشند. اگر در عقد اجاره، زمان دقیق آغاز قرارداد ذکر نشده باشد شرع قرارداد را از زمان عقد قرارداد محاسبه می‌کنیم. احتمال دارد که مستاجر بیشتر از مدت قرارداد به ابراز و وسایل نیاز پیدا کند، در این صورت شما می‌توانید در متن قرارداد اجاره داربست به این موضوع اشاره کنید که قرارداد قابل تمدید است یا نه!

اجاره بها و نحوه پرداخت مبلغ اجاره در قرارداد اجاره داربست

اجاره بها با توجه به مدتی که ابراز و وسایل (موضوع اجاره) در اختیار شخص مستاجر باشد، محاسبه می‌شود. مستاجر می‌پذیرد که مبلغ مشخصی را برای مدت استفاده از داربست بپردازد. نحوه پرداخت اجاره بها می‌تواند به روش‌های مختلفی صورت بگیرد. برای مثال ممکن است که مبلغ کامل اجاره در انتهای کار پرداخت شود یا اینکه مالک بخواهد اجاره بها را در ابتدای قرارداد دریافت کند. همچنین ممکن است که اجاره بها به صورت هفتگی یا ماهانه نیز پرداخت شود. حکم ثابتی برای پرداخت مبلغ اجاره وجود ندارد و همه چیز به توافق طرفین قرارداد بستگی دارد.

شرایط فسخ قرارداد اجاره داربست

عقد اجاره از عقود لازم است. یعنی طرفین قرارداد به هیچ وجه نمی‌توانند یک طرفه و با تصمیم شخصی از قرارداد خارج شوند. موجر و مستاجر وظیفه دارند که تا پایان مدت قرارداد در آن باقی بمانند و به تعهدات خود عمل کنند. اما به طور کلی چند مورد خاص برای فسخ قرارداد وجود دارد که در ادامه شرح خواهیم داد:

ماده 476 قانون مدنی می‌گوید: «موجر باید مورد اجاره را بدون هیچ محدودیت، نقص و کاستی، در اختیار مستاجر قرار دهد. اگر داربست همان چیزی نباشد که در قرارداد درباره آن توضیح داده شده است، مستاجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.»

ماده 478 قانون مدنی می‌گوید: «اگر داربست دچار نقص یا عیبی باشد که به کار مستاجر ایراد وارد کند، مستاجر می‌تواند قرارداد را فسخ کند. اما اگر این نقص در روند کار ایرادی ایجاد نکند و مانع استفاده مستاجر نشود، فسخ صورت نمی‌گیرد.»

ماده ۴۷۹ قانون مدنی: «عیبی که موجب فسخ اجاره می‌شود، عیبی است که موجب نقصان منفعت یا صعوبت در انتفاع باشد.»

از مهمترین دلایل فسخ قرارداد، بی توجهی طرفین به تعهداتی است که نسبت به یکدیگر به عهده گرفته‌اند. اگر هر کدام از طرفین قرارداد در انجام تعهدات موضوع قرارداد کوتاهی یا بدعهدی کنند، طرف دیگر می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد ، لازم است روی همین عبارت بزنید تا به صفحه اختصاصی آن وارد شوید. علاوه براین، این امکان را نیز خواهید داشت که با ورود به صفحه مشاوره حقوقی تلفنی ، برای دریافت و استفاده از سرویس خدمات مشاوره و راهنمایی حقوقی، درخواستتان را ثبت کنید.

قرارداد اجاره تجهیزات

با استفاده از این قرارداد، تجهیزات مورد نیاز خود را اجاره کنید یا این تجهیزات را به متقاضیان اجاره دهید.

نمونه قرارداد اجاره تجهیزات
دانلود نمونه قرارداد اجاره تجهیزات
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات