نمونه قرارداد داربست بندی و بایسته هایی که در مورد این قرارداد وجود دارد!

-
بروزرسانی:1401/12/27
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پیمانکاری داربست

قرارداد پیمانکاری داربست یک نوع قرارداد پیمانکاری است. ساختمان سازی در سال‌های اخیر به یکی از مهمترین فعالیت‌های تجاری، برای بسیاری از سرمایه گذاران تبدیل شده است. امروزه ساختمان‌های زیادی با کاربری مسکونی یا تجاری توسط پیمانکاران متخصص ساخته می‌شوند و در نتیجه می‌توانیم چنین بیان کنیم که استفاده از قراردادهایی مانند قرارداد داربست ساختمان توسط کارفرمایان امروزی، اقدامی رایج است. نصب داربست، لوله کشی آب، لوله کشی گاز، برق کشی ساختمان و… از جمله مراحلی هستند که برای ساخت آپارتمان‌های تجاری یا مسکونی انجام می‌شوند. در این میان، نصب داربست با توجه به اهمیتی که دارد، به هر کسی سپرده نمی‌شود. کارفرمایان برای ساخت یک ساختمان ایمن، نیاز به پیمانکاران متخصصی دارند که نصب داربست را به خوبی انجام دهند.

علاوه بر این، با توجه به اینکه برای ساخت ساختمان مسکونی یا تجاری، سرمایه زیادی توسط پیمانکار یا سرمایه گذار پرداخت می‌شود، معمولا کارفرمایان بدون نوشتن قرارداد ، کار را به پیمانکار واگذار نمی‌کنند.

از سوی دیگر، پیمانکاران نیز حقوقی دارند و لازم است که حقوق آن‌ها در کنار تعهدات، به صورت مکتوب در متن قرارداد داربست ساختمان درج شود. بنابراین تنظیم قرارداد میان طرفین، یکی از مهمترین مراحل برای شروع یک همکاری قانونی و در عین حال مطمئن است.

در ادامه، نمونه قرارداد پیمانکاری داربست را بررسی می‌کنیم و به مهمترین نکات مربوط به آن اشاره می‌کنیم.

قرارداد پیمانکاری داربست چیست؟

چنانچه اشاره کردیم، این قرارداد در دسته قراردادهای پیمانکاری قرار می‌گیرد. قراردادهای پیمانکاری با توجه به توافق میان طرفین تنظیم می‌شود و در نتیجه بعد از نوشتن آن، رعایت مفاد آن و همچنین تعهدات، الزامی است. در حقیقت نمونه قرارداد پیمانکاری داربست عقدی نامعین است. در عقود نامعین، تعهدات، وظایف و مسئولیت‌های هر یک از طرفین با توجه به توافق میان آن‌ها تعیین می‌شود. البته تعهدات و مسئولیت‌هایی که در متن نمونه قرارداد داربست وجود دارند، اگرچه با توافق طرفین معین شده‌اند اما هر توافقی نیز از نظر قانون گذار صحیح نیست.

با توجه به ماده 975 قانون مدنی، در صورتی که قراردادهای خصوصی مانند نمونه قرارداد داربست بندی بر خلاف اخلاق حسنه یا نظم عمومی باشد، طرفین حق استناد به قرارداد را نخواهند داشت. این حکم در خصوص محکمه نیز صادق است. به عبارت دیگر مراجع حل اختلاف قضایی حق اجرای این قرارداد را ندارند. ماده 6 قانون آیین دادرسی مدنی نیز به این نکته اشاره کرده است.

طرفین قرارداد داربست ساختمان چه کسانی هستند؟

ساخت ساختمان نیاز به متخصصان ماهری دارد که تجربه کافی و مفید در زمینه کاری خود داشته باشند. نصب داربست یکی از اقدامات لازم برای ساخت ساختمان‌های چند طبقه است و با توجه به اهمیت مسئله و ایمنی ساختمان‌ها، ضروری است که تعهدات و وظایف این افراد ماهر در متن قرارداد نوشته شود.

بنابراین کارفرمایان با تنظیم نمونه قرارداد داربست بندی ، طرف مقابل پیمانکار یا پیمانکاران محسوب می‌شوند. در حقیقت پیمانکار وظیفه دارد دستورات و خواسته‌های شخص کارفرما و مهندس ناظر را بررسی کند و با توجه به موارد اشاره شده، مسئولیت‌ها و تعهدات خود را به انجام برساند.

برای اجرای هر چه بهتر تعهدات، معمولا در متن قرارداد پیمانکاری داربست ، بخشی تحت عنوان ضمانت اجرا در نظر گرفته می‌شود. به عبارت دیگر در صورتی که پیمانکار یا کارفرما به تعهدات خود عمل نکند، مسئولیت پرداخت خسارت روزانه به عهده شخص خاطی خواهد بود.

قرارداد داربست بندی ساختمان یک عقدی لازم است!

ماده 185 قانون مدنی، قرارداد لازم را اینگونه تعریف می‌کند: عقد لازم، قراردادی است که هیچ یک از طرفین معامله، حق فسخ آن را نداشته باشد مگر در مواردی که در قانون معین شده است.

اصولا قراردادهای پیمانکاری، در هر زمینه‌ای که تنظیم شوند، در دسته عقود لازم قرار می‌گیرند. همانطور که در ماده 185 قانون مدنی نیز مشاهده می‌کنید، طرفین قراردادهای لازم نمی‌توانند به صورت یک طرفه قرارداد خود را فسخ کنند یا اینکه آن را به اتمام برسانند. برای فسخ قراردادهای لازم مانند نمونه قرارداد پیمانکاری داربست ، وجود رضایت و موافقت طرف دیگر نیز الزامی است. علاوه بر این، هر یک از طرفین وظیفه دارند تعهدات خود را تا پایان مدت قرارداد اجرا کنند.

قرارداد داربست بندی

اصل آزادی قراردادی

اصل آزادی قراردادی، یکی از مهمترین اصول در خصوص تنظیم قراردادهای مدنی و تجاری امروزی است. در ابتدای همین نوشتار بیان کردیم که هر یک از طرفین می‌توانند با توجه به توافقات میان خود، متن قرارداد داربست ساختمان را تنظیم کنند. آن‌ها می‌توانند با آسودگی خاطر، تعهدات و وظایف خود را تعیین کنند و همچنین اختیار دارند که حقوق قانونی خود را در متن قرارداد ذکر کنند.

با این وجود در ماده 975 مشاهده کردیم که قانون گذار شرط رعایت اخلاق حسنه و همچنین توجه به نظم عمومی را مد نظر قرار داده است. علاوه بر این در ماده 10 قانون مدنی نیز به رعایت قانون و شرع توسط طرفین اشاره شده است به طوری که از نظر قانونگذار، معیار صحت قراردادها، رعایت این دسته از اصول است.

شرایط قرارداد پیمانکاری داربست

از جمله مهمترین شرایط حاکم بر این قرارداد را بیان می‌کنیم:

  1. پیمانکار حق واگذاری مسئولیت‌ها و وظایف خود (به صورت کلی یا جزئی) را به سایر پیمانکاران خواهد داشت. مگر آنکه کارفرما این حق را از او سلب کند.
  2. پیمانکار موظف است پیش از تنظیم نمونه قرارداد پیمانکاری داربست ، از محل ساختمان و نقشه‌های مربوط به آن بازدید کند. به عبارت دیگر تنظیم و امضای این قرارداد، به اطلاع پیمانکار از جزئیات مربوط به ساختمان و نقشه‌های تنظیم شده توسط مهندسان وابسته است.
  3. پیمانکار موظف است در زمان تعیین شده، عملیات نصب داربست را به پایان برساند و پروژه را به صورت کامل به شخص کارفرما تحویل دهد. در غیر این صورت پیمانکار موظف است مبلغی را به عنوان خسارت روزانه به کارفرما پرداخت کند.

مسئولیت حفظ ایمنی کارگران با شخص پیمانکار است. بنابراین همه آن‌ها باید لوازم و تجهیزات ایمنی مورد نیاز برای نصب داربست را داشته باشند.

تعیین مرجع حل اختلاف در نمونه قرارداد پیمانکاری داربست

در تمامی قراردادهای حقوقی، طرفین مرجعی را برای رسیدگی به اختلافات احتمالی میان خود تعیین می‌کنند. تعیین داور با توجه به توافقات میان طرفین انجام می‌شود، به عنوان مثال این امکان برای پیمانکار و کارفرما وجود دارد که بتوانند وظیفه داوری میان خود را به یک داور مرضی الطرفین واگذار کنند. با توجه به اینکه داور مربوطه به انتخاب پیمانکار و کارفرما مسئولیت رسیدگی به اختلاف را به عهده دارد، تصمیم او معتبر خواهد بود و پس از رفع اختلاف، امکان اعتراض به نظر او وجود نخواهد داشت.

همچنین طرفین می‌توانند برای حل اختلاف میان خود به مراجع ذی صلاح حل اختلاف مراجعه کنند. رسیدگی به این دسته از دعاوی، به عهده دادگاه‌های حقوقی است و رای دادگاه بدوی حقوقی قابل اعتراض توسط هر یک از طرفین خواهد بود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما محول کنید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی ، روی همین عبارت بزنید و در صفحه‌ای که به آن منتقل می‌شوید، اطلاعات درخواست شده را وارد کنید. به این ترتیب، می‌توانید با دپارتمان حقوقی رکلا ارتباط بگیرید و مسئولیت نگارش محتوای قراردادی که در نظر دارید را به آن‌ها بسپارید.

ممکن است پیش از انجام این قرارداد یا در حین و بعد از آن، با سوالات و ابهامات حقوقی مواجه شوید. پیشنهاد می‌کنیم در این مواقع، با استفاده از سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، با مشاوران حقوقی با تجربه یا وکلای مجرب تیم رکلا گفتگو کنید و در خصوص مسائلی که در نظر دارید، از آن‌ها اطلاعات بگیرید.

نمونه قرارداد پیمانکاری

شما می‌توانید یک نسخه خام و عمومی از قرارداد پیمانکاری را مطابق با شرایط کاری خود شخصی سازی و استفاده کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری
دریافت نمونه قرارداد پیمانکاری
سید علی رضا زارع مویدی
«سید علی رضا زارع مویدی» کارشناس حقوقی دانشگاه تهران و فعال در حوزه تالیف قراردادهای داخلی و بین المللی است. بخش قابل توجهی از مقالات موجود در مجله حقوقی رکلا، توسط ایشان نگاشته شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات