رعایت نکات ایمنی کار با برق با هدف پیشگیری از وقوع حوادث احتمالی

-
بروزرسانی:1401/07/18
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
ایمنی کار با برق

امروزه، وجود برق، الکتریسیته یا جریان الکتریکی، انجام امور مربوط به تمام ابعاد زندگی را برایمان بسیار راحت کرده است و در مواردی از قبیل تولید گرما، نور، اجرای کارآمد وسایل خانگی، تجهیزات کارخانه‌ها و غیره، کاربرد دارد. اگرچه، وجود برق در زندگی افراد، یک ضرورت محسوب می‌شود اما در عین حال می‌تواند یک عامل بسیار خطرناک تلقی شود و حوادثی از قبیل، برق گرفتگی، سوختگی، انفجار و غیره را به بار بیاورد. بنابراین، ایمنی کار با برق ، از جمله اقدامات مهم به منظور پیشگیری از وقوع حوادث ناشی از کار با جریانات الکتریکی است که افراد، ملزم به رعایت آن‌ها هستند.

در این مقاله، قصد داریم دستورالعمل‌های ایمنی کار با برق را در مشاغل صنعتی، منزل و کار با تابلو برق، به طور کامل بیان کنیم. تمام کارفرمایان یا کارگرانی که به واسطه انواع قرارداد کار یا قرارداد پیمانکاری متعهد به انجام کارهایی مرتبط با برق هستند، باید از این نکات ایمنی مطلع باشند و آن‌ها را رعایت کنند.

منظور از رعایت نکات ایمنی هنگام کار با برق چیست؟

منظور از ایمنی کار با برق و رعایت نکات مرتبط با آن، به کارگیری دستورالعمل‌ها و تجهیزات ایمنی فنی در هنگام کار با برق و وسایل الکتریکی است تا از بروز حوادث جبران ناپذیر جلوگیری کنند. توجه کنید که بدون رعایت نکات ایمنی، این امکان وجود دارد که ساده‌ترین فعالیت‌ها نیز برایتان مشکل ساز شوند. به عنوان مثال، بدون قطع جریان الکتریکی، تعویض یک لامپ ساده نیز می‌تواند خطراتی را برایتان ایجاد کند. به طور کلی، استفاده از هر نوع وسیله الکتریکی بدون رعایت نکات ایمنی، به افراد صدمه وارد می‌کند.

از آنجایی که بدن انسان به دلیل وجود یون در آن، مانند یک رسانا عمل می‌کند، جریان الکتریسیته را به راحتی از خود عبور می‌دهد و به زمین می‌رساند. به این منظور، قبل از تماس مستقیم با سیم یا وسایل الکتریکی با هدف تعمیر و بررسی آن‌ها، بهتر است در ابتدا جریان برق را قطع کنید. همچنین، در راستای بررسی وجود یا عدم وجود جریان الکتریکی در آن‌ها از فازمتر کمک بگیرید. ذکر این نکته ضروری است که خطرات ناشی از برق، صرفا مختص به افرادی نیست که ماهیت شغل آن‌ها، کار با برق است بلکه این احتمال وجود دارد که سلامتی اشخاصی که در ارتباط غیر مستقیم با برق هستند نیز، به دلیل بی احتیاطی و بی توجهی به نکات ایمنی مرتبط با برق، به خطر بیفتد.

در این مقاله، سعی ما بر این است که نکات ایمنی کار با برق را برای همه افرادی که در معرض ارتباط مستقیم یا غیر مستقیم با جریانات الکتریکی هستند را بیان کنیم.

رعایت اصول ایمنی کار با برق در صنعت شامل چه مواردی است؟

ایمنی کار با برق در محیط‌های شغلی صنعتی از جمله کارخانه‌ها، کارگاه‌ها، ساختمان سازی و غیره، به این معنا است که بستری فراهم شود تا از بروز حوادث، بیماری‌ها و مرگ و میر در مشاغلی از این قبیل جلوگیری کند. در واقع، هرچه ایمنی بیشتری در محیط کار حاکم باشد، به تبع آن، حوادث کمتری به وقوع می‌پیوندد. به منظور تامین ایمنی کار با برق در محیط کار، علاوه بر اینکه مدیران در ایمن سازی سازمان‌ها نقش بسزایی دارند، کارمندان نیز باید برای ایجاد محیطی امن، همکاری کنند. در ادامه به ذکر اصول ایمنی کار با برق در محل کار می‌پردازیم:

  1. برخورداری برق کاران از مجوز تعمیر وسایل الکتریکی؛
  2. انجام اقدامات حفاظتی و ایمنی قبل از شروع به کار (تعمیر)، از جمله قطع کلید اصلی برق شبکه، قفل نمودن درب جعبه تقسیم و نصب علائم هشدار دهنده بر روی درب با هدف آگاه نمودن افراد نسبت به خرابی تابلو دستگاه؛
  3. مجهز کردن همه دستگاه‌های الکتریکی به سیم ارت حتی در زمان تعمیر آن‌ها؛
  4. تعویض همه کابل‌های معیوب؛
  5. قطع الکتریسیته وسیله‌های الکتریکی معیوب در زمان تعمیر آن‌ها؛
  6. عدم لمس سیم برق لخت قبل از اطمینان از بی برق بودن آن؛
  7. اطلاع دادن به مسئولین در صورت مشاهده کابل برق به هنگام عملیات حفاری؛
  8. عدم انجام کار با وسیله‌های الکتریکی در زمین‌های مرطوب؛
  9. ایجاد یک انشعاب از هر کابل؛
  10. لزوم توجه به رسانایی بتن مسلح شده با میلگرد (آرماتور)؛
  11. عدم استفاده از آب در هنگام آتش سوزی ناشی از الکتریسیته و در عوض به کارگیری پودر یا گاز؛
  12. بهره‌مندی از داکت یا لوله برای قرار دادن سیم‌های برق موجود در مسیر عبور و مرور وسایل نقلیه؛
  13. استفاده از فیوز مناسب برای هر دستگاه و عدم سیم پیچی مجدد فیوزهای سوخته؛
  14. عدم کشیدن کابل دستگاه در صورت گیر کردن به موانع.

دستورالعمل ایمنی کار با برق در منزل

برای اینکه پیشامدهای ناشی از الکتریسیته را در محل زندگیتان کاهش دهید، باید به دستورالعمل ایمنی کار با برق که در ادامه بیان می‌کنیم، توجه داشته باشید:

  1. انجام ندادن کارهای مرتبط با الکتریسیته در صورت عدم برخورداری از تخصص در زمینه امور برقی؛
  2. عدم استفاده از تجهیزات الکتریکی از جمله، سشوار، لباسشویی و غیره در محیط‌های مرطوب، مثل حمام؛
  3. آموزش دادن به فرزندانتان با هدف نزدیک‌ نشدن به سیم‌های برق شبکه عمومی؛
  4. حفظ صبوری در لحظه‌های ابتدایی قطع جریان الکتریکی منزل و عدم تماس با اشیا؛
  5. عدم شستشوی لوازم الکتریکی با آب؛
  6. تمیز کردن وسایل الکتریکی با دستمال نم‌دار و قطع مدار برق در حین انجام این کار؛
  7. بررسی مسیر مدار الکتریکی در زمان کوبیدن میخ یا سوراخ کردن دیوار؛
  8. عدم لمس کلیدها با دست مرطوب؛
  9. قرار دادن وسایل صوتی در قسمتی از خانه با فضای کافی در پیرامون آن به منظور گرم نشدن دستگاه؛
  10. کشیدن دو شاخه از پریز در هنگام عدم استفاده از وسایل الکتریکی؛
  11. خشک کردن کامل دو شاخه در صورت خیس یا مرطوب بودن آن در زمان وصل کردن به پریز؛
  12. کشیدن بدنه دو شاخه و نه سیم آن به منظور خارج کردن آن از پریز.

دستورالعمل ایمنی کار با تابلو برق

تابلو برق، یک محفظه یا جعبه فلزی است که شامل تمام فیوزها، کلیدهای حفاظتی قطع کننده، قطعات نمایشگر و غیره است. این تابلوها، یکی از تجهیزات حساس موجود در ساختمان‌ها و کارخانه‌ها به حساب می‌آیند و فقط افرادی می‌توانند با آن‌ها کار کنند که از اصول ایمنی مربوط به آن‌ها آگاه باشند زیرا کار با این تابلوها بسیار خطرناک است. در ادامه، قصد داریم به دستورالعمل ایمنی کار با تابلو برق اشاراتی داشته باشیم.

لیست مواردی که باید رعایت شوند

  1. قفل بودن درب تابلو به صورت مدام و باز نکردن درب توسط افراد غیر مسئول و نابلد؛
  2. عدم قرار دادن وسایل گرمازا و سایر تجهیزات اطراف تابلو؛
  3. پارک نکردن خودرو و لیفتراک در حوالی تابلو؛
  4. عدم تجمع افراد در مجاورت آن؛
  5. برخورداری تابلو از کف پوش عایق؛
  6. قرار دادن کپسول آتش نشانی CO2 کنار جعبه برق؛
  7. برخورداری از اتصال ارت؛
  8. به کارگیری سیم برق مطابق با استاندارد رنگ سیم‌ها، به عنوان مثال، رنگ سیم فاز؛ قرمز، مشکی یا قهوه‌ای، رنگ سیم نول؛ آبی و رنگ سیم ارت؛ زرد، سبز یا ترکیبی از این دو رنگ؛
  9. استفاده از تجهیزات ایمنی فردی توسط برقکار در هنگام کار با آن.

خوب است بدانید

امروزه، برق جزء لاینفک زندگی بشر محسوب می‌شود و بدون وجود آن، ادامه زندگی خیلی سخت یا شاید غیر ممکن خواهد بود. همچنین موارد کاربرد بسیار گسترده‌ای را پوشش می‌دهد. از جمله، وسایل الکتریکی موجود در منزل، تجهیزات پزشکی، چراغ‌های راهنمایی رانندگی و غیره. علی رغم فواید و کاربردهایی که الکتریسیته برای زندگی بشر دارد، عدم رعایت نکات ایمنی کار با برق در هنگام کار با آن، خطرات جبران ناپذیری به همراه خواهد داشت. بنابراین، باید موارد ایمنی لازم که در این مقاله ذکر شده است را رعایت کنید.

تیم حقوقی رکلا، ارائه دهنده خدمات حقوقی از جمله تنظیم قرارداد اختصاصی و مشاوره حقوقی تلفنی است. برای استفاده از هر یک از خدمات مذکور، باید درخواست خود را در سایت ثبت کنید تا مشاوران حقوقی این مجموعه در اسرع وقت با شما ارتباط بگیرند.

زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات