نمونه قرارداد فروش برنج ؛ یک قرارداد مهم و مطابق با قانون مدنی!

-
بروزرسانی:1401/06/13
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش برنج

قرارداد فروش برنج یکی از انواع قرارداد خرید کالا است. در زمان تنظیم نمونه قرارداد فروش برنج هر کدام از طرفین ملزم به رعایت نکاتی است که در قانون پیش بینی شده است یا در متن قرارداد به نفع شخص دیگر تعهد می‌کند. در متن حاضر سعی داریم جهت تنظیم بهتر نمونه قرارداد فروش برنج شما را یاری دهیم.

نوع نمونه قرارداد فروش برنج

این قرارداد یکی از انواع زیر مجموعه قرارداد بیع است، یعنی عقدی که به موجب آن، فروشنده مالک وجه معامله و خریدار مالک برنج خواهد شد. در قانون، شکل و شیوه خاصی برای تنظیم نمونه قرارداد فروش برنج تعیین شده است.

بعد از امضای متن قرارداد خرید برنج ، باید تعهدات موجود در آن به طور کامل توسط طرفین انجام شود. همچنین فرم قرارداد فروش برنج باید کاملا مطابق شرایط صحت معاملات باشد و تبعیت نکردن از آن شرایط، باعث می‌شود که معامله باطل شود.

متن قرارداد فروش برنج و نحوه تنظیم آن

نمونه قرارداد فروش برنج ، بخش‌ها و عناوین گوناگونی دارد که حتما باید به درستی و مطابق توافق طرف تکمیل شود.

مشخصات طرفین

در این قسمت از متن قرارداد خرید برنج حتما مشخصات قابل احراز طرفین قرارداد را بنویسید. مشخصاتی مثل نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس محل سکونت و کد پستی در این قسمت نوشته می‌شوند. طرف معامله می‌تواند شخص حقیقی (افراد) یا شخص حقوقی (شرکت‌ها و موسسات) باشد. دقت کنید که اگر به نمایندگی از شخصی قرارداد را امضا می‌کنید، حتما نام خود را نیز در این قسمت بنویسید. نام و نام خانوادگی ولی یا قیم افراد ممنوع المعامله نیز در این قسمت نوشته می‌شود. همانطور که گفته شد، قرارداد تنها بین دو طرف و نماینده قانونی آنها لازم الاجرا است، اما اگر در متن قرارداد تعهدی به نفع شخص ثالث نوشته شود، باید به آن عمل شود.

موضوع معامله

خصوصیات، وزن، زمان تحویل برنج و سایر ویژگی‌هایی که سبب تمایز آن از انواع دیگر برنج می‌شود را در این قسمت از متن قرارداد بنویسید. به خاطر داشته باشید که موضوع مورد معامله نمی‌تواند غیر قانونی و غیر شرعی باشد؛ پس از سابقه مبیع اطلاعات کافی داشته باشید؛ برای مثال برنج نباید سرقت شده باشد.

ثمن معامله و نحوه پرداخت

از نظر تحویل ثمن و برنج، چند حالت را می‌توانیم بررسی کنیم:

  1. بیع نقد زمانی است که بلافاصله پس از امضای قرارداد، خریدار و فروشنده، ثمن و برنجی را که تعهد کرده‌اند به هم تحویل دهند.
  2. بیع نسیه حالتی است که دو طرف، قرارداد خرید و فروش برنج را امضا کند و فروشنده مبیع را تحویل خریدار ‌دهد اما خریدار ثمن معامله را در آینده به او پرداخت ‌کند.
  3. بیع سلف: تصور کنید که شما به عنوان خریدار، قرارداد فروش برنج را امضا می‌کنید و مبلغ را می‌پردازید اما فروشنده، زمان تحویل برنج را در فرم قرارداد فروش برنج چند ماه آینده کند.

با توجه به موارد گفته شده، اشخاص می‌توانند وجه معامله را به صورت نقد یا اقساط به فروشنده تحویل دهند. توجه کنید که حتما روش پرداخت، تاریخ و مبلغ را در قرارداد ذکر کنید؛ همچنین ممکن است به دلایل مختلف از انواع چک استفاده کنید. در این صورت شماره چک را نیز در فرم قرارداد فروش برنج بنویسید.

نمونه قرارداد خرید برنج

تعهدات طرفین در قرارداد فروش برنج

طرفین قرارداد می‌توانند طرف مقابل خود را متعهد به انجام دادن یا انجام ندادن کار کنند. طرف مقابل باید مطابق با آنچه که تعهد کرده است عمل کند، در غیر این صورت باعث می‌شود که شخص مقابل، قرارداد خرید و فروش برنج را فسخ کند یا از او خسارت مطالبه کند. برای مثال خریدار متعهد است که ثمن معامله را به شکلی که در متن قرارداد فروش برنج نوشته شده است به فروشنده بپردازد؛ حال اگر خریدار به هر دلیلی مُفلِس شود (یعنی ثروت خود را از دست بدهد)، فروشنده می‌تواند برنج را از او پس بگیرد یا از تحویل مبیع خودداری کند.

اختیارات فسخ قرارداد خرید و فروش برنج

هر یک از طرفین قرارداد حق و اختیاری که از جانب قانون دارد می‌تواند در شرایط مقتضی، اقدام به فسخ این قرارداد کند. برای مثال، اگر قرارداد به امضای طرفین رسیده است و هنوز هیچ یک از طرفین، جلسه را ترک نکرده است، هریک از طرفین می‌تواند قرارداد را فسخ کند.

اگر پس از امضای نمونه قرارداد خرید برنج ، برای تحویل برنج و مبلغ آن مدت تعیین شده باشد و پس از طی مدت سه روز، نه خریدار ثمن معامله را تحویل دهد و نه فروشنده برنج را به خریدار تحویل دهد، فروشنده می‌تواند قرارداد فروش برنج را فسخ کند.

تصور کنید که شخصی، برنج را بدون رویت و تنها با اوصافی که فروشنده گفته است معامله می‌کند و پس از دریافت آن متوجه می‌شود که برنج، آن طوری نیست که فروشنده توصیه کرده است. در این حال خریدار می‌تواند معامله را فسخ کند یا برنج را به همان شکل بپذیرد.

مرجع حل اختلاف و تعداد نسخه‌های قرارداد فروش برنج

بهتر است که طرفین در زمان امضای قرارداد، مرجعی را جهت حل و فصل اختلافات احتمالی پیرامون قرارداد تعیین کنند که در زمان بروز اختلافات احتمالی ابتدا از طریق صلح و سازش و سپس با مراجعه به آن مرجع، مسائل پیش آمده را حل کنند؛ اما اگر مرجعی را جهت حل اختلافات تعیین نکرده باشند، صلاحیت رسیدگی به اختلافات آن‌ها با دادگاه محل امضای قرارداد است.

اگر طرفین مبلغی را جهت خسارات احتمالی در متن قرارداد پیش بینی کنند، مرجع حل اختلاف نمی‌توانند مبلغ بیشتری را تعیین کند. در خصوص تعداد نسخه‌های قرارداد فروش برنج ، عددی از سوی قانون گذار تعیین نشده است. نکته مهم این است که تمامی نسخه‌ها کاملا مطابق یکدیگر تکمیل شوند و عبارت متحدالشکل بودن آنها در پایین نسخه‌ها نوشته شود. نسخه‌ها جهت معتبر بودن به امضا طرفین نیاز دارند البته بهتر است که اثر انگشت آن‌ها نیز در پایین تمام نسخه‌ها درج شود.

نکاتی جهت تنظیم نمونه قرارداد خرید برنج

  1. فروشنده موظف است برنج را در همان محلی که قرارداد امضا شده است به خریدار تحویل دهد.
  2. پرداخت هزینه‌های قرارداد مثل بیمه، انبارداری، حمل و نقل و غیره به عهده طرفی است که عرف تعیین می‌کند.
  3. طرفین قرارداد می‌توانند پس از مدتی، قرارداد را با توافق و تراضی یکدیگر فسخ کنند، در این صورت تمامی تعهدات طرفین نیز برطرف خواهد شد. به این کار در علم حقوق، اقاله گفته می‌شود.
  4. اگر در متن قرارداد عبارت (کافه اختیارات سلب می‌شود) نوشته شود، طرفین دیگر حق استفاده از اختیارات پیش بینی شده را نخواهند داشت.
  5. اگر طرفی که تعهدی به نفع او نوشته شده است از آن تعهد صرف نظر کند، مانند این است که آن تعهد از ابتدا در متن قرارداد خرید برنج نوشته نشده است.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای این منظور، روی لینک تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و درخواستتان را ثبت کنید. در اسرع وقت با شما ارتباط می‌گیریم.

همچنین می‌توانید در خصوص این قرارداد و مسائل حقوقی مربوط به انجام معامله، با مشاوران و وکلای مجرب تیم حقوقی رکلا گفتگو داشته باشید. برای این منظور نیز می‌توانید درخواستتان را در بخش مشاوره حقوقی تلفنی ثبت کنید.

قرارداد فروش اقساطی برنج

فروش اقساطی برنج را با استفاده از این نمونه قرارداد انجام دهید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی برنج
دریافت نمونه قرارداد فروش اقساطی برنج

قرارداد فروش برنج (نقدی)

این نمونه قرارداد برای زمانی است که مقدار مشخصی برنج را به صورت نقدی می‌فروشید.

نمونه قرارداد فروش برنج (نقدی)
دریافت نمونه قرارداد فروش برنج (نقدی)
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات