نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران ؛ یک قرارداد کاربردی میان رستوران و کارفرما!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/28
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پیمانکاری رستوران

قرارداد پیمانکاری رستوران قراردادی کاربری برای رستوران‌ها و اشخاصی است که تمایل دارند از خدمات رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها به صورت اختصاصی استفاده کنند. قراردادهای پیمانکاری مانند این قرارداد، گستره‌ای از نیازهای جامعه را برطرف می‌کنند و برای انجام بسیاری از پروژه‌ها بسیار کارآمد است. به همین دلیل است که هر روزه شاهد تنظیم انواع قرارداد پیمانکاری هستیم. یکی از همین قراردادهای مهم نیز نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران است.

ممکن است تا به حال کلمه پیمانکاری را فقط درباره ساخت و ساز و کارهای ساختمانی شنیده باشید. ولی در حقیقت، محدود این نوع قرارداد بسیار وسیع است و موارد متعددی را در بر می‌گیرد. برای مثال نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران از قراردادهایی است که بسیار مورد استقبال سازمان‌ها، موسسات و شرکت‌ها قرار گرفته است. در این مطلب درباره نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران صحبت می‌کنیم.

نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران چیست؟

نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران ، متن قانونی و مکتوبی است که رستوران‌ها، سالن‌های غذاخوری یا آشپزخانه‌ها می‌توانند با مشتریان خود امضا کنند. در این قرارداد یک طرف رستوران است و طرف دیگر شخصی است که تمایل دارد از خدمات رستوران استفاده کند. برای مثال، یک سالن آرایشی با رستوران مشخصی قرارداد می‌بندد که برای بازه زمانی مشخصی (مثلاً 6 ماه یا یک سال) غذای کارکنان آرایشگاه را آماده کند. همین نوع همکاری ممکن است میان رستوران با بسیاری از مراکز و موسسات پیش بیاید.

بسیاری از باشگاه‌ها، مدارس، شرکت‌ها، کارخانه‌ها، بیمارستان‌ها و هر جایی که پرسنلی دارد و لازم است که برایشان وعده غذایی آماده شود، می‌توانند نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران تنظیم کنند. این پیمانکاری از نوع پیمانکاری خدماتی است. در پیمانکاری‌های خدماتی نیز کیفیت خدمات ارائه شده بسیار دارای اهمیت است. این قرارداد را می‌توانیم قرارداد پیمانکاری تامین غذا نیز بنامیم.

این قرارداد از نگاه قانون

از آنجایی که نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران یک قرارداد پیمانکاری است، باید بگوییم که این قرارداد یک قرارداد لازم و نامعین است. نامعین از آن جهت که در متن قانون مدنی به طور صریح و روشن درباره آن صحبت نشده است، ولی قرارداد براساس قانون مدنی تنظیم می‌شود. از آنجایی که در قانون مدنی ماده‌های مشخصی برای چگونگی عقد پیمانکاری وجود ندارد، تنظیم قرارداد بیش از پیش اهمیت پیدا می‌کند زیرا چگونگی انجام پیمانکاری رستوران در متن قرارداد مشخص می‌شود و طرفین موظف به انجام آن خواهند شد.

لازم بودن قرارداد پیمانکاری رستوران نیز به این معنی است که طرفین نمی‌توانند به تنهایی و یک طرفه قرارداد را فسخ کنند و موظف هستند که تا انتهای زمان قرارداد نسبت به آن متعهد باشند و به قرارداد عمل کنند.

ماده 10 قانون مدنی و نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران

ماده 10 قانون مدنی حکم به آزادی قراردادها می‌دهد. براساس این‌ ماده، قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون صحیح هستند. با استناد به این ماده از قانون مدنی، اگر در تنظیم فرم قرارداد پیمانکاری ساختمان نیز قانون به درستی رعایت شود، این قرارداد مشکلی نخواهد داشت و تنظیم آن صحیح و جایز است.

نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران و مجوزهای بهداشتی

اخذ و تمدید مجوزهای بهداشت برای رستوران‌ها و آشپزخانه‌ها و به طور کلی مراکزی که در زمینه خدمات خوراکی فعالیت می‌کنند، واجب و ضروری است. این مراکز باید با مجوز بهداشت شروع به کار کنند و هرچند مدت یکبار، بازرس کیفی و بازرس بهداشتی داشته باشند تا از سلامت و کیفیت مواد اولیه و فرآیند طبخ غذا مطمئن باشند. کارفرما می‌تواند پیش از عقد قرارداد، مجوزهای لازم را چک کند.

نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران با برنامه غذایی خاص

اگر موسسه‌ای خاص اقدام به عقد نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران کند، این قرارداد را به این شرط انجام می‌دهد که رستوران با توجه به مشتریانش غذاهای خاص تهیه کند. برای مثال ممکن است که طرف قرارداد، مرکز نگه‌داری بیماران خاصی باشد که نیاز به تغذیه ویژه‌ و پرهیز غذایی زیادی دارند. در این شرایط، آن رستوران باید بپذیرد که مطابق میل کارفرما عمل کند.

نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران

مبلغ نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران

مبلغ قرارداد شامل دو بخش می‌شود که دو نوع هزینه را توضیح می‌دهد.

هزینه اول: هزینه تامین مواد اولیه برای تهیه و طبخ غذا است. پیمانکار با ارائه کاغذ خرید یا فاکتور، مشخص می‌کند که چه مبلغی برای تهیه مواد اولیه هزینه شده است. کارفرما موظف است هزینه مواد اولیه را بپردازد.

هزینه دوم: حق الزحمه و دستمزد پیمانکار است. در این بخش، مبلغی که برای پرداخت به پیمانکار در نظر گرفته می‌شود را می‌نویسید و ثبت می‌کنید. این مبلغ باید با توافق هر دو طرف قرارداد مشخص شده باشد و طرفین به آن راضی باشند.

نکته: در روش دیگر که بسیار محتمل است، رستوران هزینه تهیه مواد و هزینه پیمانکاری را با هم حساب کرده و در مجموع مبلغ مشخصی را از کارفرما طلب می‌کند. در این صورت، در متن قرارداد فقط یک مبلغ مشخص می‌شود و طرف حساب، یک شخص است.

نحوه پرداخت مبلغ

بعد از مشخص شدن مبلغ قرارداد، لازم است که درباره نحوه پرداخت آن نیز صحبت شود. شما می‌توانید به روش‌های مختلفی حق الزحمه پیمانکار را بپردازید. برای مثال:

  1. می‌توانید به صورت هفتگی یا ماهانه، هزینه و حق الزحمه رستوران را پرداخت کنید.
  2. می‌توانید در بازه زمانی طولانی‌تر مانند 3 ماه یا 6 ماه این مبلغ را پرداخت کنید.

مبلغ کلی به پیمانکار پرداخت می‌شود و پیمانکار مسئول پرداخت حق الزحمه سایر پرسنل است.

ضمانت کیفیت مواد در نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران

بسیاری از کارفرمایان و شرکت‌ها در عقد نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران ، به ضمانت کیفیت مواد اولیه‌ای که برای طبخ غذا استفاده می‌شود بسیار اهمیت می‌دهند. به همین دلیل، در متن قرارداد نیز به آن اشاره می‌کنند. باید مذکر شویم که مسئولیت سلامت مواد و غذای طبخ شده به‌ عهده رستوران و آشپزخانه است. بنابراین باید در خرید و تهیه مواد مرغوب بسیار دقت داشته باشند. رستوران باید ضمانت دهد که حافظ سلامت مشتریانش خواهد بود و از مواد غذایی با کیفیت استفاده می‌کند.

فسخ نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران

همانطور که پیش‌تر گفتیم، این قرارداد، یک قرارداد لازم است. یعنی ماندن در آن و عمل به تعهدات و وظایف آن ضروری است. قرارداد به صورت یک طرفه یا بدون دلیل فسخ نمی‌شود. اما می‌توانید بخشی به عنوان فسخ قرارداد در متن قرارداد بنویسید و در آن، شرایطی را شرح دهید که در آن صورت، امکان فسخ وجود داشته باشد. برای مثال:

  1. در صورت تخلف پیمانکار یا کارفرما از تعهدات قراردادی، طرفین می‌توانند قرارداد را فسخ کنند.
  2. پیمانکار نباید بدون اطلاع کارفرما، انجام پروژه را به شخص دیگری واگذار کند.
  3. پیمانکار باید در بازه زمانی مشخص شده کار را به اتمام برساند.

داور نمونه قرارداد پیمانکاری رستوران

شما می‌توانید با توافق یکدیگر داوری را انتخاب کنید تا بتوانید در صورت بروز مشکل به آن مراجعه کنید. مرجع حل اختلاف مشخص شده، در میان شما داوری می‌کند و حکم می‌دهد. حکم داور لازم الاجرا و از نظر مراجع قانونی معتبر است. انتخاب داور باعث می‌شود با صرف هزینه و زمان کمتر، به شکایت و مشکل شما رسیدگی شود. در آخر نیز قرارداد را در دو نسخه تهیه کنید و 2 شاهد را در نظر بگیرید که زیر قرارداد را امضا کنند.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد پیمانکاری خود را به گروه حقوقی رکلا بسپارید. برای ثبت درخواست در این خصوص، روی لینک تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید. با ثبت درخواست، همکاران ما با شما ارتباط می‌گیرند و فرآیند نوشتن قرارداد مورد نظر شما را پیگیری خواهند کرد.

از طرف دیگر، شما می‌توانید برای آشنایی بیشتر با ابعاد قانونی این قرارداد و حقوق قانونی که از آن برخوردار هستید، از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید. برای این منظور پیشنهاد می‌کنیم با زدن روی لینک درخواست مشاوره حقوقی تلفنی، درخواستتان را ثبت کنید. بعد از ثبت درخواست، مشاوران حقوقی رکلا با شما ارتباط می‌گیرند.

قرارداد پیمانکاری طبخ غذا

نمونه قرارداد پیمانکاری طبخ غذا را با زدن روی عکس دریافت کنید.

نمونه قرارداد پیمانکاری طبخ غذا
دانلود نمونه قرارداد پیمانکاری طبخ غذا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات