احترام در کار؛ یک عامل حیاتی برای وفاداری کارکنان به سازمان

-
بروزرسانی:1401/10/24
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
احترام در کار

تصور کنید در شرکتی مشغول به فعالیت هستید که مدیر آنجا فردی متواضع، مهربان و محترم است. به عنوان مثال، زمانی که به اتاق او می‌روید، از جای خود بلند می‌شود. همچنین، فارغ از اینکه برای طرح مسائل شخصی یا کاریتان به او مراجعه کرده باشید، با دقت به صحبت‌هایتان گوش می‌دهد و اگر مشکلی برایتان رخ داده باشد، از هیچ تلاشی فروگذار نمی‌کند تا شما را راضی و خشنود نگه دارد. در این شرایط، وقتی اتاق مدیر را ترک می‌کنید، احساس خوبی به شما دست می‌دهد. این حس که دیده و شنیده شده‌اید، تاثیر بسیار مثبتی روی شما و عملکردتان می‌گذارد. از این رو، احترام در کار یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در افزایش رضایت شغلی کارکنان است.

در چنین شرایطی، حتی اگر زمانی وضعیت سازمان به نحوی باشد که نتواند حق و حقوق کارمندان را به صورت کامل پرداخت کند، شما همچنان به آن مجموعه وفادار می‌مانید و برای تحقق اهداف آن خواهید جنگید. مطالعه این مقاله را به تمام کارفرمایان و کارپذیرانی که به واسطه امضای انواع قرارداد کار با یکدیگر همکاری دارند، پیشنهاد می‌کنیم.

احترام در کار چیست؟

احترام در کار ، رفتار مطلوب و متقابلی است که باعث می‌شود احساس اعتبار و ارزشمندی به افراد دست دهد. وقتی که بدون در نظر گرفتن نقاط ضعف کارمندان و یا تفاوت‌هایی همچون، نژاد، رنگ، مذهب، ملیت، سن، سابقه شغلی و غیره به آن‌ها توجه کنید و ملاک شما، ارزش‌ آفرینی و حسن اخلاق افراد باشد، یعنی آن‌ها را محترم شمرده‌اید. در هر سازمانی همه پرسنل باید احساس کنند که کرامت و حرمتشان حفظ می‌شود و به نوعی، عضو بسیار مهم و تاثیرگذار آن مجموعه به حساب می‌آیند. در این صورت، رضایت شغلی‌ آن‌ها افزایش می‌یابد و آن‌ها نیز به ارزش‌های سازمان احترام می‌گذارند. این همان مفهوم رفتار متقابل است که به بیانی ساده‌تر می‌توان گفت احترام، احترام می‌آورد.

انواع احترام در کار

طبق تحقیقات صورت گرفته از کارمندان دانشگاه، مبنی بر مهمترین عامل اثرگذار در محیط شغلی، بسیاری از آن‌ها به احترام مدیران مافوق به پرسنل خود اشاره کرده‌اند. یکی از دلایل مهم هتک حرمت افراد در محیط شغلی، مدیران هستند. در واقع، مدیران بالا رتبه به واسطه نقش و جایگاهی که در سازمان دارند، تحت هر شرایطی مورد حرمت قرار می‌گیرند اما به طور غالب، آن‌ها درک درستی از ایجاد یک جو کاری مبتنی بر احترام ندارند و آن را یک مسئله حاشیه‌ای و حتی عاملی برای اتلاف وقت تلقی می‌کنند.

دو مدل احترام در کار وجود دارد:

  1. احترام عمومی: همه کارکنان خواستار این نوع از احترام هستند و به یک اندازه از آن بهره می‌برند. در واقع، زمانی که پرسنل احساس کنند نقش آفرینی آن‌ها در سازمان دیده می‌شود، احساس ارزشمندی می‌کنند. ویژگی‌های محیط شغلی فاقد این نوع حرمت، بد گمانی افراد نسبت به یکدیگر و دخالت مدیر در امور جزئی است. در نتیجه، پرسنل عدم امنیت شغلی را حس می‌کنند.
  2. احترام اکتسابی: این نوع حرمت به افرادی اعطاء می‌شود که عملکرد عالی دارند. در واقع به واسطه انجام کارهای خوب، نیاز دارند ارزشمند جلوه داده شوند. به عنوان مثال، وقتی کارمندی با ارائه یک راهکار خلاقانه، یکی از مشکلات سازمان را برطرف می‌کند، مدیر یا کارفرما با تشویق کارمند خود، نوعی احترام اکتسابی به او اعطاء خواهد کرد.

لازمه ایجاد تعادل بین این دو نوع احترام

یک مدیر خردمند باید بتواند یک محیط کاری محترمانه را خلق کند. برای این منظور، باید تعادلی بین دو نوع احترام مذکور برقرار کند تا کارکنان امید خود را از دست ندهند. در محیط کاری سرشار از احترام عمومی و فاقد احترام اکتسابی، افراد تمایلی برای ارائه عملکرد بهتر با هدف کسب احترام بیشتر ندارند زیرا آن‌ها معتقد هستند خواه ضعیف عمل کنند خواه به بهترین نحو، جایگاه یکسانی با سایرین دارند. بنابراین، تلاشی نمی‌کنند. همچنین، در مجموعه‌ای که احترام اکتسابی بر احترام عمومی غلبه دارد، رقابت ناسالمی بین پرسنل به منظور برخورداری از احترام بیشتر رخ می‌دهد که اثرات نامطلوبی به دنبال خواهد داشت.

اهمیت احترام در محیط کار

کوچک شمردن مسئله احترام در کار از جانب مدیران یا کارفرمایان، عواقبی همچون ایجاد نارضایتی شدید از شرایط شغلی، مقاومت در برابر اوامر مدیران بالا رده، کند شدن روند حل مشکلات مجموعه و در نهایت، کاهش قابل ملاحظه کارایی سازمان را به همراه دارد. لازمه برخورداری از یک محیط کاری سالم، رعایت احترام در کار است که به واسطه آن، کارمندان با نقش‌ آفرینی خود احساس ارزشمندی می‌کنند. در چنین جوی، افراد تمایل به خروج از مجموعه ندارند و در نتیجه به افزایش اعتبار سازمان کمک می‌کنند. در ادامه به سایر دلایل اهمیت احترام در محیط کار خواهیم پرداخت:

  1. افزایش تعامل کارمندان؛
  2. تعهد بالای افراد به اصول سازمان؛
  3. ایجاد یک محیط کاری مبتنی بر عدالت؛
  4. به اشتراک گذاری اطلاعات و به دنبال آن رشد فردی و تیمی؛
  5. افزایش بهره‌وری و تولید سازمان؛
  6. رضایت شغلی بیشتر؛
  7. ارتقای کار تیمی؛
  8. وفاداری به مجموعه؛
  9. افزایش انگیزه افراد.

روشهای کسب احترام در محیط کار

برای کسب احترام از سوی دیگران، باید رفتار مناسبی از خود نشان دهید زیرا احترام در کار ، به خودی خود اتفاق نمی‌افتد. در این قسمت به روشهای کسب احترام در محیط کار اشاراتی خواهیم داشت:

  1. برخورداری از اعتماد به نفس؛
  2. انجام به موقع وظایف محوله؛
  3. برخورداری از تواضع؛
  4. رفتار صبورانه با سایرین؛
  5. حفظ حرمت همه پرسنل حتی افراد مشکل‌ ساز؛
  6. عدم شایعه پراکنی؛
  7. تشویق کارکنان و عدم سرزنش آن‌ها در حضور سایرین؛
  8. به اشتراک‌ گذاری دانسته‌های خود با همکارانتان؛
  9. حضور به موقع و انضباط در جلسات کاری؛
  10. تمجید و تحسین اطرافیانتان؛
  11. درخواست کمک از دیگران در مواقع نیاز به منظور جلب اعتماد آن‌ها؛
  12. تایید حرف دیگران در صورت موافقت با آن به منظور اعتباردهی به افراد.

واکنش مناسب در مقابل عدم احترام در کار

شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که به هر دلیلی توسط همکار یا مافوق خود در محیط شغلی‌تان مورد بی‌حرمتی قرار بگیرید. این مسئله، به دلیل عدم درک صحیح از نوع نگرش افراد به مسائل مختلف، رخ می‌دهد که در برخی مواقع ممکن است واکنش‌های تند و نامطلوبی را به همراه داشته باشد. این گونه سوءتفاهم‌ها باعث می‌شوند یک محیط شغلی ناسالم شکل بگیرد که صدمات عاطفی و روحی را برای طرفین به همراه دارد. از این رو، به منظور ممانعت از تداوم چنین رفتارهای نامطلوبی، بهتر است رفتار سنجیده‌ای از خود نشان دهید. در ادامه به بررسی برخی از این واکنش‌ها می‌پردازیم:

  1. تأمل قبل از بیان هر صحبتی به منظور جلوگیری از واکنش‌های احساسی ؛
  2. پرسش از طرف مقابل با هدف آگاهی از علت رفتار او؛
  3. انعطاف‌پذیری و عدم جبهه‌گیری؛
  4. برخورداری از فرهنگ عذرخواهی؛
  5. گذشت.

توصیه رکلا

موفقیت یک مجموعه در گرو نیروهای انسانی شاد و با انگیزه آن خواهد بود زیرا این افراد با عشق و علاقه کار می‌کنند و مسیر پیشرفت را هموار می‌سازند. از این رو، حفظ حرمت و احترام به افراد در محل کار یک امر بسیار واجب برای مدیران است که باید آن را مدنظر قرار دهند.

زمانی که می‌خواهید کارمندی جدید را به خدمت بگیرید، برای اینکه بتوانید دستورالعمل‌های اخلاقی همچون احترام را ضمیمه قرارداد کار کنید، بهتر است از یک قرارداد اختصاصی بهره ببرید. برای این منظور می‌توانید از تیم حقوقی رکلا کمک بگیرید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدماتی چون تنظیم قرارداد و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، به سوالات و ابهامات حقوقی شما در خصوص این قرارداد پاسخ خواهد داد و همچنین این امکان را ایجاد می‌کند که قرارداد مناسب خودتان را در سریع‌ترین زمان ممکن در اختیار بگیرید.

قرارداد کار موقت

برای تهیه فرم کامل این قرارداد، روی تصویر بزنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات