تصور کنید در شرکتی مشغول به فعالیت هستید که مدیر آنجا فردی متواضع، مهربان و محترم است. به عنوان مثال، زمانی که به اتاق او میروید، از جای خود بلند میشود. همچنین، فارغ از اینکه برای طرح مسائل شخصی یا کاریتان به او مراجعه کرده باشید، با دقت به صحبتهایتان گوش میدهد و اگر مشکلی برایتان رخ داده باشد، از هیچ تلاشی فروگذار نمیکند تا شما را راضی و خشنود نگه دارد. در این شرایط، وقتی اتاق مدیر را ترک میکنید، احساس خوبی به شما دست میدهد. این حس که دیده و شنیده شدهاید، تاثیر بسیار مثبتی روی شما و عملکردتان میگذارد. از این رو، احترام در کار یکی از مهمترین عوامل تاثیرگذار در افزایش رضایت شغلی کارکنان است.
در چنین شرایطی، حتی اگر زمانی وضعیت سازمان به نحوی باشد که نتواند حق و حقوق کارمندان را به صورت کامل پرداخت کند، شما همچنان به آن مجموعه وفادار میمانید و برای تحقق اهداف آن خواهید جنگید. مطالعه این مقاله را به تمام کارفرمایان و کارپذیرانی که به واسطه امضای انواع قرارداد کار با یکدیگر همکاری دارند، پیشنهاد میکنیم.
احترام در کار ، رفتار مطلوب و متقابلی است که باعث میشود احساس اعتبار و ارزشمندی به افراد دست دهد. وقتی که بدون در نظر گرفتن نقاط ضعف کارمندان و یا تفاوتهایی همچون، نژاد، رنگ، مذهب، ملیت، سن، سابقه شغلی و غیره به آنها توجه کنید و ملاک شما، ارزش آفرینی و حسن اخلاق افراد باشد، یعنی آنها را محترم شمردهاید. در هر سازمانی همه پرسنل باید احساس کنند که کرامت و حرمتشان حفظ میشود و به نوعی، عضو بسیار مهم و تاثیرگذار آن مجموعه به حساب میآیند. در این صورت، رضایت شغلی آنها افزایش مییابد و آنها نیز به ارزشهای سازمان احترام میگذارند. این همان مفهوم رفتار متقابل است که به بیانی سادهتر میتوان گفت احترام، احترام میآورد.
طبق تحقیقات صورت گرفته از کارمندان دانشگاه، مبنی بر مهمترین عامل اثرگذار در محیط شغلی، بسیاری از آنها به احترام مدیران مافوق به پرسنل خود اشاره کردهاند. یکی از دلایل مهم هتک حرمت افراد در محیط شغلی، مدیران هستند. در واقع، مدیران بالا رتبه به واسطه نقش و جایگاهی که در سازمان دارند، تحت هر شرایطی مورد حرمت قرار میگیرند اما به طور غالب، آنها درک درستی از ایجاد یک جو کاری مبتنی بر احترام ندارند و آن را یک مسئله حاشیهای و حتی عاملی برای اتلاف وقت تلقی میکنند.
دو مدل احترام در کار وجود دارد:
یک مدیر خردمند باید بتواند یک محیط کاری محترمانه را خلق کند. برای این منظور، باید تعادلی بین دو نوع احترام مذکور برقرار کند تا کارکنان امید خود را از دست ندهند. در محیط کاری سرشار از احترام عمومی و فاقد احترام اکتسابی، افراد تمایلی برای ارائه عملکرد بهتر با هدف کسب احترام بیشتر ندارند زیرا آنها معتقد هستند خواه ضعیف عمل کنند خواه به بهترین نحو، جایگاه یکسانی با سایرین دارند. بنابراین، تلاشی نمیکنند. همچنین، در مجموعهای که احترام اکتسابی بر احترام عمومی غلبه دارد، رقابت ناسالمی بین پرسنل به منظور برخورداری از احترام بیشتر رخ میدهد که اثرات نامطلوبی به دنبال خواهد داشت.
کوچک شمردن مسئله احترام در کار از جانب مدیران یا کارفرمایان، عواقبی همچون ایجاد نارضایتی شدید از شرایط شغلی، مقاومت در برابر اوامر مدیران بالا رده، کند شدن روند حل مشکلات مجموعه و در نهایت، کاهش قابل ملاحظه کارایی سازمان را به همراه دارد. لازمه برخورداری از یک محیط کاری سالم، رعایت احترام در کار است که به واسطه آن، کارمندان با نقش آفرینی خود احساس ارزشمندی میکنند. در چنین جوی، افراد تمایل به خروج از مجموعه ندارند و در نتیجه به افزایش اعتبار سازمان کمک میکنند. در ادامه به سایر دلایل اهمیت احترام در محیط کار خواهیم پرداخت:
برای کسب احترام از سوی دیگران، باید رفتار مناسبی از خود نشان دهید زیرا احترام در کار ، به خودی خود اتفاق نمیافتد. در این قسمت به روشهای کسب احترام در محیط کار اشاراتی خواهیم داشت:
شاید برایتان اتفاق افتاده باشد که به هر دلیلی توسط همکار یا مافوق خود در محیط شغلیتان مورد بیحرمتی قرار بگیرید. این مسئله، به دلیل عدم درک صحیح از نوع نگرش افراد به مسائل مختلف، رخ میدهد که در برخی مواقع ممکن است واکنشهای تند و نامطلوبی را به همراه داشته باشد. این گونه سوءتفاهمها باعث میشوند یک محیط شغلی ناسالم شکل بگیرد که صدمات عاطفی و روحی را برای طرفین به همراه دارد. از این رو، به منظور ممانعت از تداوم چنین رفتارهای نامطلوبی، بهتر است رفتار سنجیدهای از خود نشان دهید. در ادامه به بررسی برخی از این واکنشها میپردازیم:
موفقیت یک مجموعه در گرو نیروهای انسانی شاد و با انگیزه آن خواهد بود زیرا این افراد با عشق و علاقه کار میکنند و مسیر پیشرفت را هموار میسازند. از این رو، حفظ حرمت و احترام به افراد در محل کار یک امر بسیار واجب برای مدیران است که باید آن را مدنظر قرار دهند.
زمانی که میخواهید کارمندی جدید را به خدمت بگیرید، برای اینکه بتوانید دستورالعملهای اخلاقی همچون احترام را ضمیمه قرارداد کار کنید، بهتر است از یک قرارداد اختصاصی بهره ببرید. برای این منظور میتوانید از تیم حقوقی رکلا کمک بگیرید. تیم حقوقی رکلا با ارائه خدماتی چون تنظیم قرارداد و خدمات مشاوره حقوقی تلفنی ، به سوالات و ابهامات حقوقی شما در خصوص این قرارداد پاسخ خواهد داد و همچنین این امکان را ایجاد میکند که قرارداد مناسب خودتان را در سریعترین زمان ممکن در اختیار بگیرید.