نمونه قرارداد تحقیق و توسعه ؛ راهی برای در امان ماندن از پیشرفت تکنولوژی!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/03/06
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تحقیق و توسعه

قرارداد تحقیق و توسعه را می‌توانیم از قراردادهای بسیار تاثیرگذار در بهبود و توسعه سازمان‌ها در نظر بگیریم. امروزه دغدغه دولت‌ها و سازمان‌ها این است که بتوانند خط فکری بهتری به جامعه بدهند و موجب ارتقای رفاه و سطح زندگی مردم باشند. از جهتی فعالان در حوزه صنعت و تولید نیز به دنبال افزایش کیفیت محصولاتشان هستند. محقق شدن این موارد نیازمند توجه به فناوری و تکنولوژی روز است. در واقع تحقیق و توسعه به دنبال رسیدن به فناوری، تکنولوژی‌های جدیدتر و کاربردی‌تر است. علاوه بر این تلاش می‌کند که از این تحقیق و یافته‌های به دست آمده در بخش‌های مختلف بهره ببرد و موجب رونق و توسعه باشد.

نمونه قرارداد تحقیق و توسعه می‌تواند کارآفرین باشد و موقعیت‌های شغلی مناسبی ایجاد کند. آگاهی به اهمیت تکنولوژی و استفاده از آن، به اندازه‌ای است که بسیاری از سازمان‌ها در زمینه رسیدن به دست آوردی سودمند با یکدیگر در رقابت هستند. نفوذ دانش و فناوری و تکنولوژی به اندازه‌ای قوی است که امروزه به هیچ وجه نمی‌شود منکر آن شد یا آن را نادیده گرفت. کسب و کارها برای توسعه و رسیدن به جایگاهی بالاتر ناگریز باید از تکنولوژی‌های روز بهره ببرند. زیرا ابزارهای سنتی، آن سرعت و دقت لازم را فراهم نمی‌کنند. حال که از اهمیت تحقیق و فناوری و تکنولوژی گفتیم، خوب است اشاره کنیم که رسیدن به این دستاوردها بدون کمک از نیروی متخصص و مشاور آگاه و فعال در حوزه مربوطه امکان پذیر نخواهد بود. برای این منظور بسیاری از سازمان‌ها اقدام به تنظیم نمونه قرارداد مشاوره تحقیق و توسعه می‌کنند.

نمونه قرارداد تحقیق و توسعه چگونه قراردادی است؟

در تعریف از نمونه قرارداد تحقیق و توسعه ، بهتر است ابتدای منظورمان از این عنوان را روشن کنیم. تحقیق و توسعه در حقیقت فرآیندی است که به ایجاد یک فناوری جدید برسد یا بتواند موجب بهبود و توسعه سطح کسب و کار باشد یا اینکه کیفیت محصولات را بالا ببرد. این توسعه‌ای که از آن صحبت می‌کنیم در حقیقت با دانش و تحقیق و استفاده از منابع به روز و معتبر میسر می‌شود. بنابراین انجام پروژه مورد نظر در نتیجه بهره برداری از دانش و تحقیق و استفاده کاربردی از آن در جهت توسعه خواهد بود. بنابراین نمونه قرارداد تحقیق و توسعه قراردادی است که به وسیله آن، پیمانی میان کارفرما و فناور، دانشمند یا محقق تنظیم می‌شود.

ماهیت نمونه قرارداد تحقیق و توسعه ، یک قرارداد پیمانکاری است و ارتباط میان طرفین نیز بر همین اساس تنظیم می‌شود. متن قرارداد حاوی اطلاعاتی درباره پروژه مورد نظر است و در شرح قرارداد به بخش‌های مهمی مانند مدت، شروط خاص، اهداف، مبلغ قرارداد، نحوه پرداخت و… اشاره می‌شود. علاوه بر این بخش‌های معمول در قراردادهای پیمانکاری، نمونه قرارداد تحقیق و توسعه به دلیل ماهیتی که دارد باید شامل بخش‌هایی مانند مالکیت معنوی، محرمانگی، مجوز و امکان بهره برداری، شرط عدم رقابت و شرایط ثبت قانونی باشد.

اهمیت قرارداد

شرکت‌ها و سازمان‌ها برای اهداف مختلفی وارد این قرارداد می‌شوند. بسیاری از کارخانه‌ها و شرکت‌ها اهمیت این قرارداد را تا جایی می‌دانند که ثمربخش باشد و بتوانند نتایج مثبت آن را در بهبود کیفیت محصولات و رونق و پیشرفت اهداف خاص شرکت مشاهده کنند. در حقیقت ثمربخشی این قرارداد زمانی از طرف آن‌ها تایید می‌شود که فناوری و دستاورد ایجاد شده در موارد کاربردی به کار گرفته شود. این شرکت‌ها می‌توانند مستقیم با یک شخص متخصص به عنوان مشاوره وارد همکاری شوند و از نمونه قرارداد مشاوره تحقیق و توسعه استفاده کنند. فناور یا مشاور با نمونه قرارداد مشاوره تحقیق و توسعه در یک قرارداد پیمانکاری قرار می‌گیرد و موظف است که براساس موضوع مورد نظر، اهداف پروژه را محقق کند.

از طرفی دیگر در بعضی از سازمان‌ها و شرکت‌ها صرفا اختراع انجام شده یا نوآوری صورت گرفته را با هدفی که از نمونه قرارداد تحقیق و توسعه دارند برابر می‌دانند. رسیدن به ایده‌های جدید و اطلاعات علمی و جدیدترین دانش‌های روز از جمله مهمترین اهداف این گروه است. شرکت‌هایی که این اهداف را دنبال می‌کنند به دنبال دستیابی به راه‌های هستند که بتوانند سطح آگاهی عمومی و علم و فرهنگ جامعه را بالا ببرند و تامین نیازهای مردم و سطح رفاه اجتماعی از دغدغه‌های اصلی آن‌ها است.

قرارداد مشاوره تحقیق و توسعه

انواع نمونه قرارداد تحقیق و توسعه

از مهمترین دلایل علاقه صنعتگران و تولید کنندگان به این قرارداد، تاثیرات مثبت آن در زمینه افزایش کیفیت، تسهیل روند تولید و عرضه محصولات است. صنعتگران و تولید کنندگان با تنظیم نمونه قرارداد مشاوره تحقیق و توسعه ، از مشاوری آگاه و متخصص کمک می‌گیرند. این فناور یا مشاور موظف است که با توجه به ماهیت هر شرکت به مطالعه بپردازد و تلاش کند که اطلاعات کسب کرده را در جهت اهداف شرکت بومی سازی کند. این فرآیند در نهایت باید موجب بهبود کیفیت و کاهش هزینه‌های مواد شود و محصولات را اصلاح کند. برای این منظور لازم است که شخص مورد نظر توانایی اداره پروژه را داشته باشد. همچنین لازم است که به‌عنوان یک مدیر تحقیق و توسعه، دوره‌های مربوط به این سمت را در وزارت صمت گذرانده باشد.

اخذ گواهی و پروانه برای نمونه قرارداد تحقیق و توسعه

برای اخذ گواهی و پروانه برای نمونه قرارداد تحقیق و توسعه لازم است مراحلی طی شود. شرکت یا سازمانی که قصد داشته باشد فعالیتی در این زمینه انجام دهد لازم است که در ابتدا برای اخذ پروانه اقدام کند. مراحل اخذ پروانه از این قبیل است:

  1. متقاضی باید درخواست خود را به صورت کتبی به سازمان صنایع و معادن استان ارسال کند.
  2. کارشناسان سازمان صنایع و معادن استان بعد از بازدید و بررسی از بخش تحقیق و توسعه واحد تولیدی، اقدام به تکمیل فرم مربوطه می‌کنند.
  3. مسئول مرکر تحقیق و توسعه باید یک دوره «مدیریت تحقیق و توسعه واحدهای تولیدی» را بگذراند.
  4. بعد از تکمیل کلیه مدارک مورد نیاز، لازم است که آن‌ها را به سازمان صنایع و معادن استان ارسال کنند.
  5. در نهایت این فرآیند منجر به صدور گواهی تحقیق و توسعه می‌شود. این گواهی توسط سازمان صنایع و معادن استان مربوطه صادر می‌شود.

حق مالکیت دانش و فناوری در نمونه قرارداد تحقیق و توسعه

حق مالکیت دانش و فناوری از مباحث مهمی است که لازم است به طور خاص در قراردادهای تحقیق و توسعه به آن پرداخته شود. در این قبیل پروژه‌ها اگر فناور بابت فعالیت‌هایی که انجام می‌دهد حق الزحمه‌ای از کارفرما بگیرد، اصل برآن است که حق مالکیت دانش و فناوری ایجاد شده با کارفرما باشد. حتی اگر در متن قرارداد هم به این حق اشاره نشده باشد و درباره آن صحبتی نشده باشد نیز مالکیت به کارفرما تعلق می‌گیرد. بنابراین اگر شما به عنوان یک فناور قصد دارید که در یک پروژه فعالیت کنید و برایتان مهم است که در فناوری ایجاد شده حق مالکیت داشته باشید، لازم است که در متن قرارداد به این مساله اشاره کنید و درباره آن توضیح دهید. از جمله مواردی که در این زمینه باید در متن قرارداد نوشته شود عبارتند از:

  1. حق مالکیت برای نتایج و دستاوردهایی که پیش از امضای قراردادهای تحقیق و توسعه وجود داشته است.
  2. حق مالکیت برای نتایج و دستاوردهایی که در ضمن فعالیت‌های تحقیقی و در فرآیند انجام قرارداد ایجاد شده است.

با ذکر این حق مالکیت و توضیح درباره آن می‌توانید این حقوق را برای خود داشته باشید. حق مالکیت دانش و فناوری از حقوق مهمی است که باید به صورت صریح و روشن در متن قرارداد درباره آن نوشته شود.

محرمانگی اطلاعات و شرط عدم رقابت در نمونه قرارداد تحقیق و توسعه

از ویژگی‌های مثبت یک نمونه قرارداد تحقیق و توسعه دقیق و حساب شده این است که در متن آن، درباره شرط محرمانگی اطلاعات و شرط عدم رقابت توضیح داده شده باشد. با اینکه شرط محرمانگی اطلاعات و شرط عدم رقابت می‌توانند به صورت یک قرارداد مستقل تنظیم شوند اما این امکان نیز وجود دارد که در متن قرارداد اصلی نیز به این شروط اشاره شود. در هر صورت ماهیت فعالیت‌های تحقیق و توسعه به شکلی است که حفاظت از اطلاعات آن از مهم‌ترین مواردی خواهد بود که در حین قرارداد باید به آن توجه کرد. قرارداد محرمانگی اطلاعات و شرط عدم رقابت مانند یک ضمانت نامه قوی عمل می‌کنند. این ضمانت موجب آسودگی خاطر طرفین و اطمینان بیشتر آن‌ها نسبت به قرارداد خواهد شد. با توضیح درباره این مساله در متن قرارداد، دیگر لازم نیست که نگران خطر سرقت اطلاعات محرمانه خود باشید.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم کردن متن قرارداد سفارشی تحقیق و توسعه را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد روی همین عبارت بزنید. علاوه براین، برای استفاده از سرویس مشاوره حقوقی تلفنی نیز، کافی است که به صفحه اختصاصی آن بروید و درخواستتان را ثبت کنید.

سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات