نمونه قرارداد رابیتس کاری ساختمان و نکات مهم متن این نوع از قرارداد!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/24
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد رابیتس کاری ساختمان

قرارداد رابیتس کاری ساختمان یکی از انواع قرارداد پیمانکاری است و از مجموعه‌ قراردادهایی است که برای ساخت و ساز ساختمان استفاده می‌شود. رابیتس از مصالح کاربردی است که علاوه بر ساخت و ساز ساختمان، مصارف متعدد دیگری نیز دارد. رابیتس دارای انواع متعددی است که کاربردهای زیادی در ساختمان دارد. یکی از بیشترین موارد استفاده از رابیتس، مربوط به استفاده برای ساخت سقف‌های کاذب است. به همین منظور، شاهد انواع نمونه قرارداد رابیتس کاری سقف یا به عبارت دیگر قرارداد رابیتس بندی سقف هستیم. رابیتس‌ها، برگ‌های فلزی هستند که در نوع دیگر به شکل تور نیز در دسترس هستند و روی آن‌ها عملیات پرسکاری و جوش‌کاری انجام می‌شود.

ساختار این مصالح به گونه‌ای است که می‌شود از آن‌ها برای مدت طولانی در مکان‌ها و ساختمان‌ها استفاده کرد. این ورق در مقابل زنگ زدگی مقاوم است و یکی از مصالحی است که کاربرد بسیار زیادی در محیط‌های مرطوب دارد. به همین دلیل است که تقاضای نمونه قرارداد رابیتس کاری ساختمان ، برای ساخت و ساز ساختمان در شهرهای شمالی و مناطق پربارش و معتدل بیشتر است.

نمونه قرارداد رابیتس کاری ساختمان چیست؟

نمونه قرارداد رابیتس کاری ساختمان ، قراردادی است که میان کارفرما و پیمانکار رابیتس‌کار تنظیم و منعقد می‌شود. این قرارداد درباره یک پیمان کاری صحبت می‌کند که در آن، رابیتس‌کار در ازای دریافت مبلغ مشخصی، عملیات رابیتس‌کاری برای نما، سقف، دیوار کاذب و موارد متعدد دیگری را انجام می‌شود. نمونه قرارداد پیمانکاری رابیتس کاری از نوع قرارداد پیمانکاری و زیر مجموعه قراردادهای خصوصی است. نمونه فرم قرارداد رابیتس کاری ، از دسته قراردادهای نامعین در قانون مدنی است. به این معنی که قانون مدنی به طور صریح و مستقیم درباره قرارداد پیمانکاری، صحبت نکرده است. بنابراین ماده‌های قانونی برای چگونگی اجرای قرارداد پیمانکاری وجود ندارد.

چیزی که ملاک چگونگی انجام این قرارداد است، توافق طرفین است. بنابراین توافق و پیمان طرفین، باید در متن قرارداد رابیتس کاری نوشته شود تا مشخص شود که کارفرما چه می‌خواهد و پیمانکار باید چه کاری انجام دهد، تعاملات بینشان به چه صورت است و عملیات رابیتس‌کاری به چه صورتی باید انجام شود. از نکات مهم دیگر درباره نمونه فرم قرارداد رابیتس کاری ، این است که این قرارداد یک قرارداد لازم است. به این معنی که طرفین نمی‌توانند آن را ترک کنند یا بدون دلیل، تصمیم به فسخ یا اتمام قرارداد بگیرند. پیمانکار و کارفرما باید تا پایان مدت قرارداد، برای انجام تعهدات خود تلاش کنند و حق فسخ یک طرفه قرارداد را فقط در موارد مشخصی دارند.

کاربرد رابیتس و انواع نمونه قرارداد پیمانکاری رابیتس کاری

رابیتس در صنعت ساختمان و ساخت و ساز کاربردهای فراوانی دارد و این مساله نیز به دلیل طراحی فوق العاده‌ آن است که موجب کاربرد بیشتر می‌شود. می‌توانیم کاربرد رابیتس را در موارد متعددی از ساخت و ساز ساختمان مشاهده کنیم. قراردادهای پیمانکاری متعددی با موضوع رابیتس و رابیتس کاری منعقد می‌شود. در مجموع، این قرارداد یک نوع قرارداد پیمانکاری نازک کاری است. انواع نمونه فرم قرارداد رابیتس کاری را مرور می‌کنیم:

قرارداد رابیتس سقف

قرارداد رابیتس سقف برای اجرای رابیتس در سقف مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد آن برای گچبری و اجرای عملیات متنوع هنری و تزئینی است. این عملیات عبارتند از: ساخت گچ بری، اجرای دکوراسیون داخلی و بیرونی، اجرای انواع آرک، ساخت گل‌های سقفی، اپن آشپزخانه، اجرای طرح‌های قوس‌دار و مارپیچ و طراحی نورهای مخفی.

قرارداد رابیتس نما

قرارداد رابیتس نما برای اجرای نما یا برای ایجاد سطوحی که دارای حجم هستند، استفاده می‌شود. شکل دادن و اجرای انواع طرح‌های نما، جلو و عقب رفتگی نما، ساخت سر درب ورودی ساختمان با نمونه قرارداد رابیتس بندی نما انجام می‌شود.

انواع دیگر کاربرد رابیتس

  1. استفاده از رابیتس روی دیوارها و ستون‌های فلزی و بتنی که باعث منسجم و یک‌دست شدن سطح می‌شود و از ترک خوردن جلوگیری می‌کند. همچنین برای ترمیم و اصلاح ترک‌ها نیز استفاده می‌شود.
  2. استفاده از رابیتس برای ایجاد یک سطح پوششی مناسب برای تاسیسات ساختمان مانند لوله‌های آب، فاضلاب، راه کانال کولر و راه آب باران
  3. استفاده از رابیتس در ساخت دیوارهای کاذب در کنار آسانسور و غیره
  4. کاربرد رابیتس در بتن‌ریزی که کاربرد زیادی در بتن ریزی‌های حجیم دارد.

قرارداد رابیتس کاری نما ساختمان

نمونه قرارداد رابیتس کاری ساختمان از نگاه قانون

قرارداد رابیتس کاری ساختمان براساس قانون مدنی تنظیم می‌شود و از آن پیروی می‌کند. نمونه قرارداد رابیتس کاری ساختمان یک قرارداد خصوصی محسوب می‌شود و ماده 10 قانون مدنی درباره قراردادهای خصوصی توضیح داده است. ماده 10 قانون مدنی حکم به آزادی قراردادها می‌دهد و بیان می‌کند که قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون صحیح هستند و ایرادی در تنظیم و عقد آن‌ها وجود ندارد. نمونه قرارداد رابیتس کاری نما ساختمان یا نمونه قرارداد رابیتس کاری سقف از جمله قراردادهای خصوصی هستند که با رعایت شرایط قانونی بودن قرارداد و با اشاره به ماده 10 قانون مدنی، تنظیم آن‌ها ایرادی قانونی ندارد و صحیح هستند. متن قرارداد رابیتس کاری ساختمان بعد از انعقاد و امضای طرفین تبدیل به یک سند قانونی می‌شود که قابل استناد در مراجع قضایی یا دادگاه‌ها نیز است.

مدت قرارداد در نمونه قرارداد رابیتس کاری ساختمان

کارفرما و پیمانکار با توجه به پیشینه کاری و تجربه گذشته خود و همچنین با توجه به موقعیت و توافقات میان یکدیگر، زمانی را برای شروع و زمانی را برای اتمام قرارداد مشخص می‌کنند. پیمانکار موظف است که در این بازه زمانی پروژه را به اتمام برساند و کار را انجام دهد. تاریخ دقیق شروع و پایان قرارداد، باید به روشنی در متن قرارداد نوشته شود.

دیرکرد دراجرای نمونه قرارداد رابیتس کاری ساختمان

اگر پیمانکار نتواند در بازه زمانی مشخص شده، پروژه را به اتمام برساند، کارفرما می‌تواند به موجب این خطا، از او خسارت بگیرد. میزان خسارت را در قرارداد مشخص می‌کنند. کارفرما این اجازه را دارد که به ازای هر روز تاخیر، مبلغ مشخص شده‌ای خسارت بگیرد. این مبلغ را می‌تواند از شخص پیمانکار بگیرد یا از میزان حق الزحمه او بکاهد.

مبلغ نمونه قرارداد رابیتس کاری ساختمان

مبلغ قرارداد همان میزان حق الزحمه‌ای است که پیمانکار در ازای انجام رابیتس‌کاری دریافت می‌کند. این مبلغ می‌تواند یک مبلغ کلی برای کل پروژه در نظر گرفته شود یا ممکن است که قیمت واحد در ازای انجام هر مرحله از کار باشد. که با توجه به توافقات ایجاد شده میان کارفرما و پیمانکار، به پیمانکار پرداخت می‌شود.

اگر مسئولیت خرید و تهیه مصالح و رابیتس‌ها با پیمانکار باشد، لازم است که پیمانکار فاکتور یا کاغذهای خرید مصالح را در دست داشته باشد تا بتواند با ارائه آن کاغذهای خرید، مبلغ هزینه شده را از کارفرما بگیرد.

تعهدات پیمانکار در نمونه قرارداد رابیتس کاری ساختمان

  1. پیمانکار باید متعهد شود که پروژه را در زمان مشخص به اتمام برساند.
  2. پیمانکار باید موظف شود که بلافاصله پس از نوشتن قرارداد، عملیات اجرایی پروژه را شروع کند و تاخیر نداشته باشد.
  3. پیمانکار نباید بدون اجازه کارفرما پروژه را تعطیل کند یا در آن وقفه ایجاد کند.
  4. پیمانکار باید متعهد شود براساس مشخصات فنی و نقشه و دستورالعمل کارفرما عمل کند.
  5. و غیره

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از نمونه قرارداد تنظیم شده توسط تیم حقوقی رکلا است.

نمونه قرارداد رابیتس کاری

موارد فسخ نمونه قرارداد رابیتس کاری ساختمان

برای فسخ نمونه قرارداد رابیتس کاری ساختمان ، باید در متن قرارداد به مواردی برای فسخ اشاره کرد. زیرا در غیر این صورت، فسخ به سادگی امکان پذیر نیست و طرفین موظف هستند که در قرارداد باقی بمانند. برای مثال، می‌توانیم موارد زیر را به عنوان شرایط فسخ قرارداد تعیین کنیم:

  1. اگر پیمانکار شروع قرارداد را به تعویق بیاندازد امکان فسخ وجود دارد.
  2. اگر پیمانکار بدون اطلاع کارفرما، اجرای تعهدات قرارداد رابیتس کاری ساختمان را به شخص دیگری واگذار کند امکان فسخ وجود دارد.
  3. اگر کارفرما در تامین مواد و مصالح کوتاهی کند و پروژه به تعویق بیفتد، امکان فسخ و اخذ خسارت از کارفرما وجود دارد.

مرجع حل اختلاف قرارداد

اگر در جریان قرارداد، اختلاف و مشکلی ایجاد شود، طرفین می‌توانند با استناد به قرارداد به مراجع قضایی مراجعه کنند. البته طرفین می‌توانند با توافق یکدیگر داوری انتخاب کنند تا در صورت بروز مشکل، میانشان داوری کند. این کار باعث کاهش هزینه و افزایش سرعت رسیدگی به شکایات می‌شود.

پیشنهاد ما

شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد یا درخواست مشاوره حقوقی تلفنی با وکیل، روی متون نارنجی رنگ قبل بزنید و درخواست خود را ثبت کنید.

علاوه براین، تیم حقوقی رکلا قرارداد رابیتس کاری ساختمان را تنظیم کرده است. برای تهیه آن، به صفحه نمونه قرارداد بروید و این قرارداد را جستجو کنید.

دانلود نمونه قرارداد رابیتس کاری (متری با مصالح)

تیم حقوقی رکلا، این قرارداد کامل را تنظیم کرده و از همین جا، در اختیار شما قرار داده است. شما می‌توانید این قرارداد را تهیه کنید.

نمونه قرارداد رابیتس کاری
دانلود نمونه قرارداد رابیتس کاری
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات