مدیر کنترل کیفیت از دیگر پستهای سازمانی محسوب میشود که همچون سایر مقامهای هر سازمان، نقش مهمی در عملکرد مفید آن دارد. در واقع، واحد کنترل کیفیت بخشی است که اگر نیروی متخصص در آن وظایف خود را به صورت دقیق و صحیح و در جهت رشد و پیشرفت سازمان انجام دهد، قطعا باعث بهبود ارزش کیفی خدمات و محصولات آن سازمان خواهد شد. بنابراین فرد شاغل در این سمت، باید به دانش تخصصی این حوزه تسلط کافی داشته باشد. این مساله در حال حاضر، به دلیل پیشرفت فناوری و تکنولوژی اهمیت بیشتری پیدا کرده و در تمامی حوزههای کاری شرایطی رقابتی به وجود آورده است.
در واقع واحد کنترل کیفیت یکی از بخشهای مهم هر سازمان است که میتواند با ارائه عملکردی دقیق و مفید، امتیازی عالی و منحصر به فرد برای موفقیت آن سازمان محسوب شود. در ادامه این مطالب، قصد داریم به بررسی دقیق مفهوم و ماهیت مدیر کنترل کیفیت، وظایف و اهمیت وجود آن در یک سازمان، بپردازیم.
برای همکاری با یک نیروی متخصص در این زمینه کاری، نیاز دارید از قرارداد مدیر کنترل کیفیت استفاده کنید. درباره این قرارداد در یک مقاله مجزا توضیحات دقیقی را ارائه دادهایم که مطالعه آن را به شما پیشنهاد میکنیم.
به شخصی که به بررسی و تحلیل کیفیت و ارزش محصولات و خدمات یک سازمان یا کارخانه مشغول است، مدیر کنترل کیفیت میگویند. در واقع، این شخص متناسب با دانش و مهارت خود، برای کار در این حوزه، انتخاب میشود و وظیفه دارد که علاوه بر نظارت بر تولید صحیح و مطلوب محصولات یک سازمان، در صورت مشاهده ارائه خدمات نامرغوب یا کالای بی کیفیت، از علت و منشاء آن آگاه شود و در نهایت، مطابق با قوانین و آیین نامههای معین، به برطرف کردن یا جلوگیری از اینگونه مشکلات بپردازد.
لازم به ذکر است که مدیر کنترل کیفیت در سازمانها، اغلب به واسطه قرارداد کار ، استخدام میشود و از حقوق و مزایایی قانونی بهره مند خواهد بود.
این حوزه شغلی نیز مانند هر مقام سازمانی دیگر، وظایف به خصوصی دارد که نیروی متخصص، موظف است تمامی این تعهدات را طبق مقررات و قوانین مربوط به آن انجام دهد. وظایف کلی یک مدیر کنترل کیفیت شامل فرآیند ارزیابی خط تولید؛ تحلیل مشکلات و نقایص پیش آمده در آن؛ تدوین برنامهای کارآمد و ارائه دستوالعملهای لازم به بازرس کنترل کیفیت است. اگر مدیریت کنترل کیفیت وظایف خود را به درستی انجام دهد؛ سازمان یا کارخانه مربوطه، علاوه بر کاهش هزینههای اضافی، کاهش ضایعات، تولید محصولات مرغوب و ارائه خدمات استاندارد؛ به اعتبار و محبوبیت قابل توجهی نیز دست خواهد یافت. این تعهدات در واقع نمونه شرح وظایف مدیر کنترل کیفیت محسوب میشوند.
یک مساله مهم برای اشخاصی که در این حوزه فعالیت میکنند، موانعی است که گاهی ممکن است از اقدامات کاربردی آنها جلوگیری کند. شناخت این موانع و برخورد مناسب با آنها، در افزایش عملکرد مدیر کنترل کیفیت تاثیر بسیار زیادی خواهد داشت.
شرح دقیق وظایف و تعهدات یک مدیر کنترل کیفیت در راستای ارائه بهتر محصولات و تولیدات یک شرکت یا واحد تولیدی را در ادامه به صورت تیتروار بیان میکنیم:
در پاسخ به این سوال که چرا باید یک مدیر کنترل کیفیت استخدام کنید، اهمیت حضور مدیر کنترل کیفیت در سازمانها و کارخانهها را در چند مورد خلاصه کردیم:
افرادی که به عنوان مدیر کنترل کیفیت صنایع غذایی مشغول به فعالیت هستند، باید دارای مهارتها و تخصصهایی باشند که در ادامه بیان میکنیم:
از آنجا که مدیر کنترل کیفیت در صنایع غذایی به نوعی نماینده تمامی مشتریان محسوب میشود، باید وظایف و تعهدات محول شده را با دقت زیادی انجام دهد. به عبارت دیگر، میتوان گفت وظایف مدیر کنترل کیفیت در صنایع غذایی به طور کلی شامل مواردی مانند تدوین برنامه و طرحهای کاربردی و موثر؛ سازماندهی و هدایت فعالیتهای تولیدی؛ ارائه برنامه مدون و صحیح به کارشناسان واحد کنترل کیفیت؛ نظارت درست و بهینه بر فرآیند ورود و خروج مسیر تولید مواد و محصولات؛ بررسی و ارزیابی ایمنی دستگاهها و ابزارهای مورد استفاده در بخش تولید و همچنین بررسی میزان رضایت مشتریان از خدمات و محصولات سازمان مربوطه میشود.
همانطور که در بالا به کلیاتی از تعهدات مدیر کیفی صنایع غذایی اشاره کردیم، افراد شاغل در این حوزه کاری باید متناسب با چهارچوب و قوانین سازمان مربوطه وظایف محول شده به خود را انجام دهند. شرح وظایف مدیر کنترل کیفیت صنایع غذایی به صورت جزئیتر عبارت است از؛
همچون سایر مدیران کنترل کیفیت فعال در حوزه کاری مرتبط با تحصیل خود، مدیر کنترل کیفیت محصولات کشاورزی نیز هنگام آغاز فعالیت حرفهای خود در این حیطه، باید علاوه بر داشتن مدرک تحصیلی لیسانس و سابقه کاری قابل قبول، دورههای آموزشی اضطراری این حوزه کاری را گذرانده و همچنین به تمامی مهارتهای لازم در جهت تحلیل و ارزیابی محصولات کشاورزی نیز به صورت کاملا تخصصی مسلط باشد.
در این مقاله تمامی نکات مهم و کلیدی در حوزه مدیریت کنترل کیفیت، اهمیت این سمت شغلی و همچنین وظایف مدیر را به طور اختصاصی شرح دادیم. اگر قصد دارید در این حوزه کاری وارد شوید، لازم است علاوه بر آگاهی از شرح وظایف آن، درباره حقوق و مزایایی که برای آن در نظر گرفتهاند نیز اطلاعات دقیقی داشته باشید. برای دستیابی به اطلاعاتی جامع در این خصوص، به شما استفاده از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را پیشنهاد میکنیم. همچنین برای تهیه قراردادی مطابق با شرایط مورد نظرتان، میتوانید از خدمات تنظیم قرارداد بهره ببرید.
قرارداد مدیر کنترل کیفیت
با زدن روی تصویر زیر میتوانید به سادگی به نمونه قرارداد مورد نیاز خود دسترسی پیدا کنید.