نمونه قرارداد مشارکت در طرح و تمام جزئیات یک شراکت نامه اجرای طرح کامل

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/09/15
زمان مطالعه: 11 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد مشارکت در طرح

قرارداد مشارکت در طرح (Project Partnership Agreement) از انواع قراردادهای مشارکت است. قراردادهای مشارکت با توجه به قانون مدنی نوشته می‌شوند. این قبیل قراردادها، قراردادهایی بسیار کاربردی و مورد نیاز در حوزه شراکت و فعالیت‌های کاری، فرهنگی و اجتماعی مردم هستند. برای به ثمر رساندن بسیاری از ایده‌ها و طرح‌ها، به قراردادهای مشارکت نیازمندیم.

جوانان خلاق، مبتکر و مخترع، ایده‌ها و طرح‌های بسیار خوبی دارند که در صورت اجرایی شدن می‌تواند کارآمد باشد. ممکن است شما طرح یک کسب و کار خلاقانه‌ را داشته باشید ولی منابع مالی و سرمایه کافی برای تمرکز روی آن، در دستتان نباشد یا ممکن است شما آن سرمایه گذاری باشید که می‌خواهد در یک زمینه جدید وارد کار و سرمایه گذاری شود و به این طریق، به درآمد خود اضافه کند ولی طرح و ایده‌ای ندارد. در هرکدام از این دو دسته که باشید، نمونه قرارداد مشارکت در طرح می‌تواند راه حل مناسب و گزینه مورد نیاز شما باشد. نمونه قرارداد مشارکت در طرح حتی میان بسیاری از موسسات و آموزشگاه‌هایی که با هدف‌های یکسانی در حال فعالیت هستند، موجب بهبود کاری دو یا چند مجموعه‌ای که با هم شراکت می‌کنند شده است.

شراکت نامه اجرای طرح، آن دست نیرومندی است که به طرح و ایده جان می‌دهد و آن را عملی می‌کند و سرمایه خوابیده و راکد را به جنبش و بهره وری بیشتر می‌اندازد. حتی ممکن است شما نیازمند یک نیروی علمی مانند خودتان باشید که بتواند ایده و طرح شما را از نظر علمی و پا به پای شما گسترش دهد. بشر با تجربه امروز، به خوبی می‌داند که این شراکت‌ها است که راه‌ را هموارتر می‌کند.

نگاه قانون به نمونه قرارداد مشارکت در طرح

ماده ده قانون مدنی حکم به آزادی قرارداد‌ها می‌دهد. بر اساس این ماده، با شرط رعایت جوانب قانونی، تنظیم قرارداد جایز و موجه است. یعنی با رعایت قانون، عرف و شرع، قرارداد مشارکت شما ایرادی نخواهد داشت و در هر زمینه‌ای که خلاف قوانین نباشد می‌توانید اقدام به مشارکت کنید.

از آنجایی که در این مطلب درباره شراکت نامه و قرارداد شراکت طرح صحبت می‌کنیم، مناسب است که به یک ماده دیگر از قانون نیز اشاره کنیم. ماده ۵۷۱ قانون مدنی و ماده‌های بعد از آن شراکت را اینگونه تعریف می‌کنند:

«شرکت یا شراکت به معنی درآمیختن سهم الشرکه نقدی و یا غیرنقدی متعلق به اشخاص حقیقی یا حقوقی متعدد، بنحو مشاع، بمنظور انتفاع، طبق قرارداد است.»

این ماده به درستی درباره نمونه قرارداد مشارکت در طرح صدق می‌کند. براساس این ماده دو یا چند شخص به قصد شراکت می‌توانند سرمایه نقدی یا غیر نقدی خود را روی هم بریزند. این افراد می‌توانند اشخاص حقیقی و شناخته شده باشند یا می‌توانند سازمان‌ها و شرکت‌ها یا به اصطلاح، اشخاص حقوقی (Legal entities) باشند که نماینده یا وکیل آن‌ها در قرارداد حضور دارد. شرط این قرارداد این است که طرفین در سود و زیان و تمام مسایل قرارداد شریک باشند.

تعداد شرکا در قرارداد مشارکت در اجرای طرح

شراکت نامه اجرای طرح با توافق طرفین تنظیم می‌شود. تعداد شرکا نیز به توافق اشخاص حاضر در قرارداد بستگی دارد. دو شخص یا بیشتر می‌توانند در نمونه قرارداد مشارکت در اجرای طرح همکاری کنند و مانعی در این زمینه وجود ندارد. شرکا با توجه به میزان سرمایه و میزان کارکردی که در پروژه اجرای طرح داشته‌اند، دارای سهم می‌شوند. هر کس به میزان سهم خود، در سود و زیاد شریک خواهد بود.

مزایای نمونه قرارداد مشارکت در اجرای طرح

نمونه قرارداد مشارکت در اجرای طرح ، یک سند قانونی معتبر است که به فعالیت شما جنبه قانونی می‌دهد. شراکت نامه اجرای طرح نشان می‌دهد که میان شرکا پیمانی بسته شده است و اشخاص حاضر در قرارداد نسبت به آن مسئول و موظف هستند. در صورت بروز اختلاف و در زمان شکایت و مراجعه به دادگاه، مدرک معتبری که حقوق شما را در جریان قرارداد اثبات کند، همین نمونه قرارداد مشارکت در اجرای طرح است. با تنظیم و عقد قرارداد، دو طرف به شراکتی که ایجاد می‌شود متعهد می‌شوند و در صورت بروز هرگونه تخطی و کم کاری، می‌توان از راه قانونی با شخص متخطی برخورد کرد.

نحوه نوشتن شراکت نامه اجرای طرح

حالا که درباره قوانین و الزام نوشتن و تنظیم شراکت نامه اجرای طرح صحبت کردیم، وقتش رسیده که کمی درباره نحوه نوشتن نمونه قرارداد مشارکت در اجرای طرح بگوییم.

شاید نمونه قرارداد مشارکت در طرح در ظاهر یک مشارکت ساده باشد ولی دارای پیچیدگی‌ها و موارد خاص حقوقی است که در نوشتن آن باید دقت و توجه بسیاری به کار برد. به همین دلیل به شما پیشنهاد می‌کنم این کار را به یک مشاور حقوقی که تسلط و آگاهی زیادی به قانون مربوطه داشته باشد، بسپارید.

مشخصات و اطلاعات طرفین

نوشتن مشخصات و اطلاعات شرکا در نمونه قرارداد مشارکت در اجرای طرح از مهمترین بخش‌های یک قرارداد است. این بخش از قرارداد شامل اطلاعات کامل و جزئی درباره تمام شرکای قرارداد است. در این بخش طرفین قرارداد مشخص می‌شوند و اطلاعات هر کدام به دقت در قرارداد ثبت می‌شود.

اگر شریک حاضر در نمونه قرارداد مشارکت در اجرای طرح ، شخص حقیقی باشد، اطلاعاتی مانند نام، نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، آدرس دقیق محل اقامت، کد پستی و شماره تماس او در قرارداد نوشته می‌شود و اگر شخص حقوقی (شرکت‌ها و موسسات) باشد، اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی دقیق محل شرکت، تلفن، نام نماینده و سمت نماینده در قرارداد ثبت می‌شود.

اگر شراکت نامه اجرای طرح به صورت شراکت میان سرمایه گذار و طراح برقرار باشد، لازم است که در این بخش به این مورد نیز اشاره شود که چه کسی سرمایه گذار و کدامیک از طرفین دارای طرح و تخصص است.

برای مثال، به تصویر زیر که بخشی از قرارداد مشارکت مدنی رکلا است توجه کنید:

نمونه قرارداد مشارکت در طرح

موضوع نمونه قرارداد مشارکت در اجرای طرح

موضوع نمونه قرارداد مشارکت در اجرای طرح ، «مشارکت شرکا به صورت شراکتی در اجرای یک طرح و ایده» است. بنا به توان هر شریک ، برای اون در قرارداد مسئولیتی مقرر می‌شود. برای مثال، تامین منابع مالی به عهده سرمایه گذار و اجرای طرح و انجام آن به عهده ایده پرداز و طراح است.

در این بخش از قرارداد به طور کامل درباره شراکتی که در جریان است صحیت می‌شود. این که این طرح و ایده چه چیزی است و چند مرحله عملیاتی دارد و هدف نهایی، رسیدن به چه چیزی است. اگر اجرای طرح در مکان خاصی انجام می‌شود، لازم است که به آدرس دقیق آن اشاره کنیم.

مدت زمان نمونه قرارداد مشارکت در اجرای طرح

مدت شراکت نامه اجرای طرح از بخش‌های مهمی است که باید در قراداد به آن اشاره شود. لازم است که تاریخ دقیق شروع و پایان شراکت نامه اجرای طرح به طور مشخص در قراداد نوشته شود. همچنین این نکته ذکر می‌شود که اگر مجدد نیاز به تمدید قرارداد باشد، لازم است که این تمدید قرارداد با توافق طرفین باشد و در قرارداد مجزایی درباره آن صحبت شود. طرفین شراکت نامه اجرای طرح تا پایان زمان قرارداد نسبت به آن مسئول هستند و تعهد دارند.

سرمایه و آورده شرکا در نمونه قرارداد مشارکت در طرح

لازم است که آورده‌های هر کدام از شرکا را در نمونه قرارداد مشارکت در طرح مشخص کنید. میزان دقیق مبلغی که هرکدام از شرکا به قرارداد آورده‌اند در متن آن نوشته می‌شود. همچنین علاوه بر سرمایه نقدی، درباره سرمایه غیر نقدی شرکا نیز صحبت می‌شود. شما باید سرمایه غیر نقدی که همان ایده و طرح و دانش لازم برای شروع به کار است را به عنوان آورده و سرمایه در این بخش بنویسید. در انتها، مجموع کل دارایی نوشته می‌شود. طرفین اگر تمایل داشته باشند می‌توانند حساب جاری مشترک داشته باشند و در این بخش از آن صحبت کنند. همچنین می‌توانند حق امضای مشترک برای چک‌ها و سایر اسناد قانونی شراکت داشته باشند.

سهم هریک از شرکا در نمونه قرارداد مشارکت در طرح

هر کدام از شرکا با توجه به میزان دارایی و سرمایه‌ای که به قرارداد می‌آورد و با توجه به مسئولیتی که در قرارداد و اجرای طرح به عهده دارد، میزان و درصدی از سهم شرکت را مالک می‌شوند. هر کدام از شرکا با توجه به میزان سهمشان در سود و زیان قرارداد شریک هستند.

تعهدات و وظایف هر کدام از شرکا

شما باید تعهدات و وظایفی را که به عهده خودتان یا شریکتان است در این بخش و در ماده‌های متعددی ذکر کنید. رعایت و عمل به آن‌ها از واجبات است و عدم وفای به عهد در این زمینه موجب فسخ قرارداد می‌شود. تمامی تعهداتی که هر یک از شرکا در جریان قرارداد، نسبت به هم و نسبت به قرارداد دارند، در این بخش توضیح داده می‌شود. برای مثال در ادامه، تعدادی از تعهدات لازم برای یک قرارداد مشارکت را برایتان می‌آورم:

  1. شرکا باید متعهد شوند که در راستای هدفی که دارند و در اینجا، اجرای طرح مورد نظر است، با یکدیگر همکاری پیوسته و مداوم داشته باشند.
  2. شرکا باید متعهد شوند که از درآمد مشترک، هزینه‌های جاری را پرداخت کنند. هزینه‌هایی مانند مالیات، عوارض، حقوق پرسنل و… .
  3. همچنین اگر خرید یا فروشی صورت می‌گیرد، یا هزینه‌ای می‌شود، لازم است که صورت حساب به صورت کتبی تهیه شود.
  4. شرکا متعهد می‌شوند که بدون توافق و اطلاع یکدیگر، اقدام به هیچ عملی نکنند و تصمیمی نگیرند و… .

تعداد تعهدات و شروط بنا به خواست شما تعیین می‌شود. در این بخش اگر طرفین نسبت به یکدیگر درخواستی نیز داشته باشند، می‌توانند در این بخش بیان کنند.

ضمانت اجرای نمونه قرارداد مشارکت در طرح

شما می‌توانید از شریک خود ضمانتی بابت اجرای قرارداد بگیرید. البته با درج این بخش در قرارداد این قانون برای شما هم اثر می‌کند. با مشخص کردن میزان معینی جریمه برای کسی که از تعهد تخطی می‌کند، می‌توان ضمانتی برای انجام تعهدات قرارداد از او داشت ولی اگر میزان تخلف و تعداد انجام آن زیاد باشد، از گزینه فسخ قرارداد استفاده می‌کنیم.

برای مثال به تصویر زیر که بخش دیگری از قرارداد مشارکت مدنی رکلا است توجه کنید. البته ما در این قرارداد دو ضمانت اجرا تعیین کرده‌ایم که یکی از آن‌ها برای محرمانگی اطلاعات و یکی دیگر، برای سایر تعهدات قراردادی است.

نمونه قرارداد مشارکت در اجرای طرح

انتخاب داور برای حل اختلافات احتمالی

گزینه انتخاب داور از بخش‌های مهم و کاربردی نمونه قرارداد مشارکت در طرح است. در این بخش شما می‌توانید مرجعی را انتخاب کنید که در صورت بروز اختلاف و مشکل بتوانید شکایت خود را نزد او ببرید. داور در سریع‌ترین زمان و با صرف کم‌ترین هزینه، میان شما داوری می‌کند. انتخاب دارو به شما کمک می‌کند که در صورت بروز مشکل، درگیر جلسات متعدد دادگاه و پروسه طولانی آن نشوید و در زمان کم میان شما داوری می‌کند.

در نظر داشته باشید که داور باید صلاحیت کافی برای این مسئولیت را داشته باشد و حتما با توافق تمام شرکا انتخاب و تعیین شود.

البته باید به این مساله نیز اشاره کنیم که در مواردی شرکا ترجیح می‌دهند که فرآیند رسیدگی به اختلاف آن‌ها در محاکم قضایی و شورای حل اختلاف بررسی شود. در این موارد، شورای حل اختلاف را می‌توانید به عنوان مرجع رسیدگی کننده به اختلافات قرارداد در نظر بگیرید زیرا در هر صورت برای انتخاب داور، باید توافق تمام شرکا جلب شده باشد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، قرارداد مشارکت مدنی را تنظیم کرده است. برای استفاده از این نمونه قرارداد، لازم است که به بانک قرارداد رکلا وارد شوید و شراکت نامه‌ای که در نظر دارید را جستجو کنید. همچنین اگر می‌خواهید وظیفه تنظیم قرارداد اختصاصی خود را به ما بسپارید، می‌توانید به صفحه تنظیم قرارداد بروید و درخواستتان را ثبت کنید.

خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز، از دیگر خدماتی است که می‌توانید با ثبت درخواست، به سهولت از آن بهره‌مند شوید.

قرارداد مشارکت مدنی (شراکت نامه)

روی تصویر بزنید و قرارداد را دریافت کنید.

نمونه قرارداد مشارکت مدنی
دریافت نمونه قرارداد مشارکت مدنی
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات