نمونه قرارداد تدریس خصوصی را به طور کامل بشناسید!

-
بروزرسانی:1402/02/09
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد تدریس خصوصی

در این مقاله قصد داریم یکی از قراردادهای بسیار مهم و اثربخش در حوزه آموزش را با شما مرور کنیم. منظور من، قرارداد تدریس خصوصی است که یک نوع قرارداد پیمانکاری محسوب می‌شود. با تنظیم این قرارداد میان کارفرما و پیمانکار رابطه‌ای شکل می‌گیرد که تابع ماده ۱۰ قانون مدنی خواهد بود. بنابراین، نمونه فرم قرارداد تدریس خصوصی به دلیل این که دو طرف آن اشخاص خصوصی است و هیچ شخص یا ارگان دولتی نیست از قواعد عمومی پیمان پیروی نخواهد کرد. برای مثال تصور کنید که قصد دارید یک نمونه قرارداد تدریس خصوصی زبان انگلیسی را تنظیم کنید. طبق ماده ۱۰ قانون مدنی طرفین می‌توانند متن قرارداد تدریس خصوصی را به طور کامل مطابق توافق خودشان تنظیم کنند. این قرارداد باید پس از امضا، از سوی طرفین به طور کامل اجرا شود و از حمایت قانون گذار نیز بهره مند خواهد بود.

حمایت قانون از قرارداد تدریس خصوصی تا کجا است؟

نکته مهمی که در این خصوص باید مطرح شود این است که حمایت قانون گذار از این قرارداد بی‌ حد و حصر نخواهد بود. طرفین تا زمانی که سایر مواد قانونی را رعایت کنند و این قرارداد را در چارچوب مواد قانونی تنظیم کنند از حمایت برخوردار خواهند شد. بنابراین شرط اصلی قانون گذار، تبعیت دو طرف قرارداد از شرایط قانونی است. برای مثال یکی از انواع شرایطی که قانون گذار تعیین کرده است شرایط صحت قرارداد است. این شرایط را به عنوان شرایط عمومی قراردادها نیز می‌شناسند.

اهمیت این امور به حدی است که اگر در زمان تنظیم نمونه فرم قرارداد تدریس خصوصی به آن بی توجهی شود، قرارداد بر اساس شرایط یا از حمایت قانونی کامل برخوردار نخواهد بود (نافذ نیست) یا باطل است. برای مثال تصور کنید که قصد دارید یک قرارداد تدریس خصوصی ریاضی را به عنوان کارفرما یا پیمانکار امضا کنید. با توجه به نوع قرارداد، شما ملزم به رعایت سه شرط از شروط عمومی صحت قرارداد هستید که قصد و رضایت طرفین، شایستگی قانونی آن‌ها برای امضای قرارداد و معین بودن عنوان قرارداد را شامل می‌شود.

چند مفهوم مهم!

در ادامه شما را با تعریف کارفرما، پیمانکار و کارگاه که در متن قرارداد تدریس خصوصی با آن مواجه خواهید شد آشنا می‌کنیم.

کارفرما شخصی است که انجام امور مشخصی را در مدت معین و در ازای پرداخت وجه مشخص از از طرف مقابل درخواست می‌کند. پیمانکار نیز طرف مقابل قرارداد است که با پذیرش تمامی شرایط به انجام امور تعهد شده مشغول می‌شود. گاهی کارفرما برای انجام تعهدات پیمانکار، محل مشخصی را در نظر می‌گیرد. برای مثال اگر یک قرارداد تدریس خصوصی در منزل تنظیم شود، آن منزل همان کارگاه انجام تعهدات خواهد بود. با وجود تمام نکات بالا، این قرارداد یک قرارداد معین و مشخص در قانون کشور ما نیست. بنابراین مراجع قضایی و قانون گذار شکل و شاکله تعریف شده‌ای برای انجام این قرارداد پیش‌بینی نکرده‌اند. با این وجود با توجه به نیازهای جامعه، عرف این خلا قانونی را پر کرده و ظرف خاصی برای امضای این قرارداد در اختیار متقاضیان قرار داده است که در ادامه به آن می‌پردازیم.

طرفین قرارداد تدریس خصوصی

منظور از طرفین، کارفرما و پیمانکاری است که یک قرارداد را امضا می‌کنند. برای مثال قرارداد تدریس خصوصی زبان را تصور کنید. در این قرارداد با توجه به نظر قانون گذار حق هر دو گروه اشخاص را برای امضای این قرارداد محترم شمرده است. اشخاص حقیقی و حقوقی می‌توانند طرف این قرارداد واقع شوند.

اشخاص حقیقی

منظور از اشخاص حقیقی همان افراد عادی است که اگر بخواهند این نمونه قرارداد تدریس خصوصی زبان انگلیسی را امضا کنند باید نام و نام خانوادگی، نام پدر، کد ملی، سال تولد، آخرین مدرک تحصیلی، نشانی، کد پستی و شماره تماس خود را بنویسند.

اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی نیز خود به دو گروه تقسیم می‌شوند؛ ادارات و نهادهای دولتی، شرکت‌ها و موسسات خصوصی. همان طور که گفته شد ادارات و نهادهای دولتی تابع قواعد عمومی پیمان هستند. بنابراین بحث پیرامون شرکت‌ها و موسسات خصوصی است. شرکت‌ها در زمان تکمیل قرارداد تدریس خصوصی زبان باید نام کاملی که با آن ثبت شده‌اند، کد اقتصادی، کد ثبتی، نشانی، کد پستی و شماره تماس خود را وارد کنند. از آنجایی که امور مربوط به شرکت‌ها از طریق افراد صاحب حق امضای آن‌ها انجام می‌شود، بنابراین در زمان تنظیم قرارداد با این گروه باید هم صلاحیت آن شرکت و هم آن فرد را بررسی کنید. به منظور انجام این عمل می‌توانید آخرین نسخه از روزنامه رسمی آن شرکت را مطالعه کنید.

نمایندگان اشخاص حقیقی و حقوقی

علاوه بر دو گروه قبلی، گروه سومی نیز هست که می‌تواند قرارداد امضا کند. این گروه قرارداد را به نیابت و نمایندگی از اشخاص حقیقی و حقوقی امضا می‌کنند. بنابراین در زمان تنظیم قرارداد تدریس خصوصی زبان کافی است که نام و نام خانوادگی و سمت خود (اعم از وکیل، قائم مقام و…) را در متن آن بنویسند. شما می‌توانید از گروه نمایندگان بخواهید که حکم نمایندگی خود را قبل از امضای قرارداد به شما ارائه کنند. در آن حکم، به سمت آن‌ها و حدود وظایف و اختیارات آن‌ها اشاره شده است. همچنین می‌توانید بررسی کنید که نمایندگی آن‌ها مرتبط با امضای همین نمونه قرارداد تدریس خصوصی زبان انگلیسی باشد.

مدت قرارداد تدریس خصوصی

بازه زمانی آغاز و پایان اعتبار نمونه فرم قرارداد تدریس خصوصی به منزله شروع و خاتمه تعهد و پایبندی طرفین به موارد مذکور در متن قرارداد است. هیچ کدام از طرفین نمی‌توانند قبل از شروع و بعد از پایان اعتبار قرارداد، انجام عملی را از طرف مقابل درخواست کنند. برای مثال قرارداد تدریس خصوصی ریاضی را در نظر بگیرید. در این حالت اگر مدت اعتبار قرارداد خاتمه پیدا کند کارفرما نمی‌تواند از پیمانکار بخواهد که همچنان به تعهدات خود عمل کند، بلکه می‌تواند قرارداد دیگری با او تنظیم کند. این قرارداد می‌تواند شرایط و مواد کاملا متفاوتی داشته باشد. نکته دوم در خصوص مدت قرارداد این است که اگر پیمانکار به تمام تعهدات خود در خصوص قرارداد تدریس ریاضی در آن بازه زمانی عمل نکند، می‌تواند از کارفرما بخواهد که مدت قرارداد تمدید شود. کارفرما در تمدید قرارداد کاملا مختار است.

مبلغ قرارداد تدریس خصوصی

زمانی که طرفین تصمیم به تنظیم متن قرارداد تدریس خصوصی می‌گیرند مبلغ آن را می‌توانند به صورت نقد و اقساط تعیین کنند. در هر صورت طرفین موظفند مبلغ کل آن و تاریخ پرداخت را در متن قرارداد وارد کنند. اگر از پرداخت اقساطی استفاده می‌کنید بهتر است تعداد اقساط، مبلغ و تاریخ پرداخت هر قسط را بنویسید. فراموش نکنید شماره حساب یا شماره کارت پیمانکار را نیز در متن قرارداد بنویسید. ممکن است در طول مدت قرارداد قیمت و مبلغ قرارداد دچار نوسانات شود. اگر می‌خواهید قرارداد خود را با یک قیمت ثابت تنظیم کنید این نکته را در متن آن بنویسید که این قرارداد تغییرات و نوسانات قیمت را شامل نمی‌شود.

وجه التزام در قرارداد تدریس خصوصی

منظور چک یا سفته‌ای است که کارفرما در زمان تنظیم قرارداد از پیمانکار مطالبه می‌کند. اگر پیمانکار در انجام تعهدات خود کوتاهی کند کارفرما در مرحله اول می‌تواند پایبندی در امور را از او بخواهد. در مرحله دوم می‌تواند با مراجعه به مرجع قضایی، از قاضی بخواهد که او را ملزم به انجام امور قرارداد کند. اگر همچنان پیمانکار به تعهدات خود پایبند نباشد، کارفرما می‌تواند به حساب او با پیمانکار دیگری قرارداد را تنظیم کند. زمانی که پیمانکار وجه التزام یا ضمانتی برای حسن انجام کار به کارفرما ارائه می‌کند، کارفرما در صورت کوتاهی پیمانکار می‌تواند از آن وجه به نفع خود استفاده کنند.

چند نکته مهم در خصوص وجه التزام این قرارداد

در رابطه با تعیین وجه التزام، هر دو طرف قرارداد باید نکاتی را رعایت کنند. برای مثال پیمانکار باید:

  1. به جای درج تاریخ، عبارت (به عنوان حسن انجام کار) را بنویسد؛
  2. حواله کرد را خط بزند که از قابل انتقال بودن چک یا سفته جلوگیری کند؛
  3. نام کارفرما را در آن وارد کند که در وجه حامل تلقی نشود؛
  4. بعد از انجام تمامی این موارد، یک کپی از آن چک یا سفته را نزد خود نگه دارد تا در صورتی که کارفرما در پایان مدت قرارداد، از تحویل اصل آن خودداری کرد، بتواند با ارائه کپی آن به مرجع قضایی اصل آن را از کارفرما مطالبه کند.

مرجعی که باید در قرارداد مشخص کنید

در این خصوص باید بدانید که مرجع حل اختلاف قرارداد، اهمیت قابل توجهی دارد. زیرا شما در زمان بروز اختلافات است که باید به قرارداد مراجعه کنید و اگر صحبت‌های طرفین، اختلافات را حل و فصل نکند چاره‌ای جز مراجعه به مرجع حل اختلاف قرارداد نخواهید داشت. شما می‌توانید در متن قرارداد مشخص کنید که مرجع حل اختلافات طرفین، دادگاه یا داوری باشد.

پیشنهاد ما برای این موضوع!

به عنوان یک تیم تخصصی حقوقی، این باعث خرسندی ما است که بتوانیم وظیفه تنظیم قرارداد شما را به عهده بگیریم. شما می‌توانید قبل از سپردن این وظیفه به ما، از مشاوره کامل بهره مند شوید. برای دریافت مشاوره حقوقی تلفنی روی لینک قبل بزنید.

متن کامل قرارداد

متن کامل قرارداد در دسترس شما است. شما می‌توانید با زدن بر روی تصویر زیر، وارد بخش توضیحات این قرارداد کاربردی شوید.

نمونه قرارداد آموزش خصوصی
دریافت قرارداد
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات
(1 نظر)
account_circle
بهاره
thumb_up_alt
ببخشید برای شروع کلاس زبان خصوصی برای پسرم که سه ساله هست چه شرایطی در ابتدا مهم هست که از مدرس بخوام
06:52
21 اردیبهشت 1401
سید ابراهیم زارع مویدی
مشاور ارشد قراردادها
از جنبه قراردادی، نحوه پرداخت مبالغ قرارداد و همچنین، امکان یا عدم امکان خاتمه قرارداد پیش از پایان آن از اهمیت زیادی برخوردار است. لزوم توجه به سن فرزند شما در ارائه طرح درس نیز از مهمترین موارد دیگر مرتبط با این رابطه کاری است. می‌توانید از قرارداد موجود در وب سایت که به صورت اختصاصی تنظیم کرده‌ایم استفاده کنید.
12:42
22 اردیبهشت 1401