نمونه قرارداد خرید پسته ؛ پُل مطمئن میان محصولات و بازار بزرگ تقاضای پسته!

-
بروزرسانی:1399/08/17
زمان مطالعه:
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید پسته

قرارداد خرید پسته یکی از انواع مهم قرارداد خرید کالا است. پسته از جمله خشکباری است که به سرعت طرفداران خود را در تمام نقاط جهان پیدا کرده است و انواع گوناگونی مانند کله قوچی، اکبری، خنجری و غیره را شامل می‌شود. تقاضای بالای این خشکبار پرطرفدار موجب تنظیم تعداد بسیاری از نمونه قرارداد خرید پسته شده است.

اگر شما نیز قصد امضای نمونه قرارداد خرید پسته را دارید، در ادامه متن به شما کمک خواهیم کرد که چگونه قرارداد خود را تنظیم کنید که شما را در موقعیت منصفانه‌تری قرار دهد.

نوع قرارداد خرید پسته و شرایط قانونی بودن آن

پسته از جمله کالاهایی است که به راحتی قابلیت نقل و انتقال دارد و جا به جایی آن موجب آسیب رساندن به مکان اولیه آن نمی‌شود و در نتیجه این ویژگی، پسته جزء اموال منقول به حساب می‌آید. نحوه تنظیم نمونه قرارداد خرید پسته نیز کاملا مطابق با فرم خام قرارداد اموال منقول است.

در قرارداد خرید و فروش پسته ، هیچ یک از طرفین نمی‌توانند به تنهایی قرارداد را فسخ کنند، مگر اینکه طبق مواد قانونی و اختیاراتی که بر اساس قانون دارند، عمل شود. بنابر آنچه گفته شد نمونه قرارداد خرید و فروش پسته کاملاً مطابق با عقود لازم است. عقود لازم همان عقودی هستند که طرفین معامله نمی‌توانند به صورت یک جانبه قرارداد را فسخ کنند، مگر آنکه طبق مواد پیش بینی شده در قانون باشد.(اصطلاحا با کمک خیارات فسخ معامله)

قراردادهای خرید و فروش جز قراردادهایی هستند که در قانون، شکل و شیوه تنظیم آن به طور کامل و شفاف مشخص شده است و به تبع آن، نمونه قرارداد خرید پسته نیز باید مطابق با آن تنظیم شود. به عبارت دیگر و به اصطلاح حقوقی، این قرارداد یک «قرارداد معین» است.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد خرید پسته

در قرارداد خرید پسته نیز مانند سایر معاملات، فرمت خاصی قابل پیشنهاد است:

مشخصات طرفین قرارداد

طرفین نمونه قرارداد خرید پسته می‌توانند اشخاص حقیقی یا حقوقی باشند. منظور از اشخاص حقیقی همان افراد و اشخاص طبیعی و منظور از اشخاص حقوقی، شرکت‌ها و موسسات است. برای معرفی طرفین در نمونه قرارداد فروش پسته نام و نام خانوادگی، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، کد پستی و آدرس محل سکونت آنان درج می‌‌شود. توجه کنید که اگر فردی به نمایندگی از شما این قرارداد انجام می‌دهد، حتماً نام و سمت او در این قسمت نوشته خواهد شد. ضمنا اگر دو طرف یا یکی از طرف‌ها شخص حقوقی است باید نام شرکت، شماره ثبت، کد اقتصادی، نشانی و تلفن شخص حقوقی در کنار مشخصات نماینده و سمت او نوشته شود.

زمان معامله و نحوه پرداخت

در این قسمت از قرارداد، ثمن معامله و نحوه پرداخت آن مطابق با توافق طرفین نوشته می‌شود. بهای معامله را به عدد و حروف بنویسید. طریقه پرداخت ثمن می‌تواند انواع گوناگون داشته باشد، مانند پرداخت وجه نقد، پرداخت از طریق چک عادی و غیره. تعداد اقساط و تاریخ آن‌ها را در متن نمونه قرارداد خرید پسته قید کنید.

قرارداد فروش پسته

تعهدات

در نمونه قرارداد خرید و فروش پسته ممکن است هر یک از طرفین متعهد به انجام عملی شود که در صورت تخلف از آن، طرف مقابل می‌تواند از او طلب خسارت کند یا بر اساس اختیارات قانونی خود، معامله را فسخ کند. برای مثال ممکن است خریدار متعهد شود که بها را به شکل خاص و در مکانی خاص تحویل فروشنده دهد و در صورت تخلف از آن، فروشنده می تواند، طلب خسارت کند یا معامله فسخ شود.

در مثال دیگر، فروشنده ممکن است متعهد شود که به طور کامل و مطابق متن قرارداد خرید پسته عمل کند و پسته را به همان مقداری که قید شده، تحویل دهد. حال تصور کنید که مبیع را به وزن کمتر یا بیشتر از مقدار توافق شده، تحویل خریدار می‌دهد که در حالت اول مشتری می‌تواند عقد را فسخ کند یا بها آن مقدار کسری را از فروشنده مطالبه کند و اگر حالت دوم رخ دهد و فروشنده اضافه بر مقدار توافق شده به مشتری تحویل دهد، خریدار باید آن مقدار که اضافه‌تر دریافت کرده است را به فروشنده بازگرداند.

تعهداتی که در نمونه قرارداد فروش پسته نوشته می‌شود از جانب هر دو طرف لازم الاجرا است و در صورت نقض آن، طرف مقابل می‌تواند طلب خسارت کند یا بر مبنای اختیارات قانونی خود، معامله را فسخ کند.

مرجع حل اختلاف و تعداد نسخه‌های نمونه قرارداد خرید پسته

طرفین در زمان نوشتن متن قرارداد، مرجعی را جهت حل اختلافات احتمالی خود تعیین می‌کنند؛ البته اگر طرفین در متن قرارداد، میزان خسارت احتمالی را پیش‌بینی کنند، مرجع حل اختلاف نمی‌تواند کمتر یا بیشتر از آن را تعیین کند. مرجع حل اختلاف می‌تواند داوری یا مراجع قضایی باشد. توجه داشته باشد که در صورت عدم ذکر داوری در متن قرارداد، باید به مراجع قضایی مراجعه کنید. مگر آنکه همه طرفین قرارداد حتی در زمان بروز اختلاف، با مراجعه به داوری موافق باشند.

تعداد نسخه‌های قرارداد از طرف قانون تعیین نشده است و از قرارداد خرید پسته به هر تعداد نسخه لازم باشد تهیه می‌شود. اما توصیه می‌کنیم تعداد نسخه‌ها سه عدد باشد. یک نسخه برای خریدار، یک نسخه برای فروشنده و یک نسخه برای زمان اختلاف به مرجع حل اختلاف داده شود.

نکاتی جهت انعقاد منصفانه‌تر نمونه قرارداد خرید پسته

اگر قبل از تسلیم پسته، خریدار متوجه شود که پسته‌ها فاسد شده است می‌تواند معامله را فسخ کند.

کسی که شرطی به نفع او در معامله نوشته شده است، می‌تواند از آن صرف نظر کند.

اگر پسته قبل از تحویل به خریدار و بدون تقصیر فروشنده از بین برود قرارداد منفسخ می‌شود و فروشنده باید مبلغی را که دریافت کرده به مشتری بازگرداند.

علاوه بر اختیارات قانونی که به هر یک از طرفین جهت فسخ معامله داده شده است (خیارات فسخ) طرفین می‌توانند با توافق و تراضی یکدیگر، نمونه قرارداد خرید پسته را برهم زنند. (در اصطلاح حقوقی به این حق، اقاله می‌گویند.)

پسته می‌تواند متعلق به حق یک شخص باشد که در این حالت، امضای مالک آن برای انعقاد صحیح قرارداد کافی است، زیرا در این حالت مال مفروز به حساب می‌آید یعنی تنها یک مالک دارد. در حالت دیگر اگر چند نفر مالک پسته باشند، امضای تمامی آن‌ها برای انعقاد صحیح معامله لازم خواهد بود، زیرا پسته در این حالت مال مشاع به حساب آمده و یک مالک نمی‌تواند بدون رضایت دیگر مالکان و امضای آن‌ها، پسته‌ها را به فروش برساند؛ در این صورت معامله اثر حقوقی نخواهد داشت و غیر نافذ محسوب می‌شود.

پیشنهاد ما

با توجه به حجم مالی بزرگی که بازار پسته را در بر گرفته است، تنظیم قرارداد اختصاصی یکی از ضرورت‌های غیر قابل انکار است. شما می‌توانید برای ثبت درخواست تنظیم قرارداد خرید پسته روی اینجا بزنید.

قرارداد فروش اقساطی کالا

این نمونه قرارداد را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

برای تهیه قرارداد، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات