چند ویژگی تاثیرگذار در انتخاب شغل صندوقدار داروخانه و نکاتی که باید پیش از شروع کار بدانید!

نویسنده:هاجر هوشمند
-
بروزرسانی:1401/04/06
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
صندوقدار داروخانه

صندوقداری از جمله مشاغلی است که امروزه تعداد قابل توجهی از آگهی‌های استخدامی را به خود اختصاص داده است. مراکز تجاری مختلف مسئولیت حسابرسی و انجام مرحله آخر معاملات و خرید و فروش اجناس و خدمات خود را به صندوقداران می‌سپارند. به دلیل اهمیت این مرحله، شغل صندوقداری نیز از حساسیت‌های قابل توجهی برخوردار است. کارفرمایان تلاش می‌کنند اشخاصی را برای این سمت استخدام کنند که توانایی‌های شخصی و تجربی خوبی برای رسیدگی به مسئولیت‌های این شغل داشته باشند. یکی از مهمترین مراکزی که صندوقداران در آن مشغول به کار می‌شوند، داروخانه است. شما نیز احتمالا بارها با آگهی‌های استخدامی برای استخدام یک صندوقدار داروخانه مواجه شده‌اید.

کار اصلی یک صندوقدار نظارت و انجام محاسبات در فرآیند فروش محصولات یا خدمات یک مرکز است. ثبت بارکد و قیمت‌های محصولات در کامپیوتر، دریافت هزینه‌های محاسبه شده از طریق کارتخوان یا به صورت نقدی و برقراری ارتباط با مشتریان و مراجعه کنندگان از جمله عملیاتی است که یک صندوقدار انجام می‌دهد. به عنوان مثال، یک صندوقدار داروخانه وظیفه دارد که مطابق با دستورالعمل‌های داروخانه مورد نظر، تمام مراحل نحوه فروش داروها یا سایر محصولات بهداشتی را به خوبی انجام دهد و در نهایت، نتیجه عملکرد خود را در قالب گزارش به مدیر مجموعه ارائه کند.

از این رو به منظور اهمیت و همچنین رایج بودن این فرصت شغلی، قصد داریم در مقاله مورد نظر به صورت جزئی‌تر، فعالیت در سمت صندوقدار یک داروخانه را مورد بررسی و تحلیل قرار دهیم.

لازم به ذکر است قراردادی که میان صندوقدار و داروخانه امضا می‌شود، یک قرارداد صندوقدار است که مطابق با قانون کار و تامین اجتماعی تنظیم شده باشد. با زدن روی لینک، در یک مقاله مستقل درباره این نوع قرارداد بخوانید.

شرایط کار به عنوان یک صندوقدار داروخانه

اگرچه فعالیت به عنوان یک صندوقدار، ظاهرا ساده به نظر می‌آید و اغلب افراد فعال در این حیطه نیز معمولا به تحصیلات آکادمیک و حرفه‌ای نیازمند نیستند اما از آنجا که عمده فعالیت یک صندوقدار در واقع، جمع و تفریق اعداد و ارقام است (مخصوصا اگر محیط کاری فرد، یک محیط پر ازدحام و به عبارتی، یک محیط شلوغ باشد)، از این رو ضروری خواهد بود که مسئول مربوطه از توانایی و قدرت محاسباتی خوبی برخوردار باشد چرا که ذره‌ای غفلت و سهل‌ انگاری می‌تواند خساراتی سنگین را برای داروخانه و همچنین فرد صندوقدار ایجاد کند.

البته یک صندوقدار داروخانه موظف است که از مهارت‌های ارتباطی قابل قبولی نیز برخوردار باشد تا بتواند به خوبی موقعیت‌های بحرانی را مدیریت کند و با صبر و بردباری پاسخگوی سوالات و انتقادات مراجعه کنندگانی باشد که اغلب آن‌ها ممکن است رفتاری ناخواسته و ناشی از درد و بیماری از خود بروز دهند.

برای به خدمت گرفتن صندوقداران در محیط داروخانه، اغلب از انواع قرارداد کار داروخانه استفاده می‌شود.

شرح وظایف صندوقدار داروخانه

صندوقداران داروخانه، معمولا متناسب با محیط کاری خود، وظایف متعدد و متفاوتی دارند. به عبارت دیگر، افرادی که به عنوان صندوقداران یک داروخانه بزرگ انتخاب می‌شوند، بالطبع وظایف و مسئولیت‌های زیادتر و حساس‌تری نسبت به صندوقداران یک داروخانه کوچک و معمولی دارند. به عنوان مثال، اگرچه مدیر یک داروخانه بزرگ و به اصطلاح شلوغ، شرح وظایف صندوقدار داروخانه خود را به صورت کاملا شفاف و تخصصی، مشخص کرده است اما از آنجا که محیط مربوطه، مراجعین زیادی دارد، ممکن است در مواقعی صندوقدار نیز ناچار باشد که به سایر همکاران خود کمک کند.

از این رو لازم است که صندوقداران، در کنار تسلط کافی به دانش ریاضی و محاسباتی، از مهارت‎‌های ارتباطی، همدلی، روحیه کار تیمی و حسن اخلاق نیز برخوردار باشند. در واقع، فارغ از اینکه صندوقدار باید دوره‌های آموزشی مختص به حرفه خود را جهت انجام صحیح و درست امور مالی یک داروخانه سپری کند، نیاز دارد که ویژگی‌های شخصی همچون صبر، انعطاف پذیری، مهارت ایجاد ارتباط صحیح با بیماران و مراجعه کنندگان را پرورش دهد و در صورت لزوم به راهنمایی مراجعین بپردازد. آشنایی کلی به تشخیص نسخه‌های ارائه شده و همچنین توانایی و سرعت العمل بالا در محاسبه کردن هزینه‌ها از جمله مهارت‌های مورد نیاز یک صندوقدار داروخانه است.

اشاره به مهمترین مسئولیت‌های افراد شاغل در این شغل

شرح وظایف صندوقدار داروخانه را در ادامه بیان می‌کنیم:

  1. ثبت تمامی مراحل ارائه داروهای خریداری شده توسط مراجعه کنندگان؛
  2. انجام فرآیند محاسبات با تمرکز و دقت بالا؛
  3. برطرف کردن نیازهای مراجعین با صبر و حوصله؛
  4. تهیه و ثبت گزارشات لازم از میزان فروش شیفت کاری و ارائه آن به مسئول مربوطه؛
  5. حفظ و مراقبت از امکانات و ابزارهای تحت اختیار؛
  6. رعایت قوانین و نکات ایمنی تعریف شده در طول کار؛
  7. انتقال وجه دریافت شده به حساب‌های بانکی مورد نظر در صورت نیاز؛
  8. ارائه گزارشات مدت زمان فعالیت شیفت کاری به مدیر مربوطه؛
  9. تحویل فاکتورها و رسیدهای پرداخت شده بانکی به قسمت امور مالی داروخانه؛
  10. استفاده از دستگاه‌های کارتخوان و بارکد، جهت انجام دقیق‌تر مراحل ارائه خدمات؛
  11. بایگانی کردن تمامی فعالیت‌های انجام شده در پایان هر شیفت کاری.

صندوقدار شیفت شب کیست؟

افرادی که به شغل صندوقداری اشتغال دارند، باید قبل از شروع کار در حیطه مورد نظر، بدانند که فعالیت در این حرفه نیز همانند بسیاری از مشاغل دیگر، دشواری‌های خود را دارد و ممکن است محیطی که در آن کار می‌کنند دارای ضوابط و شرایط خاصی باشد. برای مثال به دلیل ماهیت ارائه خدمات در داروخانه‌ها، این مراکز در اغلب موارد به صورت شبانه روزی فعالیت می‌کنند تا بتوانند در ساعات شبانگاهی نیز نیاز مردم به دارو را برطرف کنند. به همین دلیل، از مهمترین پرسنلی که در یک داروخانه مشغول به کار می‌شود، صندوقدار شیفت شب است.

در واقع، اگرچه تعدادی از داروخانه‌ها، افرادی را به عنوان صندوقدار شب انتخاب می‌کنند که علاوه بر تمایل به فعالیت در این حرفه، پتانسیل لازم جهت به درستی انجام دادن مسئولیت‌ها در این بازه زمانی را داشته باشند اما در اغلب مواقع، همان افرادی که برای شیفت صبح برگزیده شده‌اند، موظف هستند مطابق با قوانین و مقررات داخلی داروخانه مربوطه، به صورت چرخشی یا برای بازه‌ زمانی مشخصی که مدیر داروخانه تعیین کرده است، وظایف خود را به عنوان صندوقدار شیفت شب انجام دهند.

میزان حقوق صندوقدار داروخانه چقدر است و چگونه محاسبه می‌شود؟

براساس قانون کار، تمام کارپذیران باید مطابق حقوق و مزایایی که هر سال با توجه به نرخ تورم اعلام می‌شود، دستمزد دریافت کنند. به این ترتیب، میزان حقوق صندوقدار داروخانه به عنوان یک کارپذیر، مطابق نرخ پایه حقوق اعلام شده توسط شورای عالی کار معین می‌شود. یادآوری این نکته ضروری است که شورای کار در پایان هر سال، متناسب با میزان تورم ایجاد شده، حقوق و مزایای تمامی کارکنان را تا حدودی افزایش می‌دهد که بر این اساس، همه کارفرمایان از جمله صاحبان داروخانه نیز موظف هستند میزان دستمزد و پاداش‌های تعیین شده را به کارکنان خود پرداخت کنند.

ملاک تعیین دستمزد این شغل

بنابراین میزان حقوق صندوقدار داروخانه نیز با توجه به ساعات کاری تعیین شده (7 ساعات و 20 دقیقه) بر اساس قوانین اداره کار، پرداخت می‌شود. البته در نظر داشته باشید که با توجه به شرایط و ضوابط داخلی یک داروخانه و همچنین متناسب با میزان توانایی، مهارت و همینطور تحصیلات و سوابق فرد، حقوق و مزایای دریافتی او نیز می‌تواند متغیر باشد. به این صورت که مدیر داروخانه و صندوقدار این اجازه را دارند که درباره تعیین دستمزدی مازاد از نرخ پایه حقوق، با یکدیگر توافق کنند.

در نهایت، پیشنهاد می‌‎کنیم برای آگاهی از حقوق مالی که به عنوان یک کارپذیر از آن برخوردار هستید، حتما مقاله حداقل دستمزد سال (روی لینک بزنید) را مطالعه کنید.

نکات حقوقی مرتبط

اگر قصد دارید به عنوان صندوقدار در یک داروخانه مشغول به فعالیت شوید برای اینکه عملکردی مفید و رضایت بخش داشته باشید، به شما پیشنهاد می‌کنیم ابتدا با مطالعه تجربیات و اصول این حرفه، دانش و آگاهی خود را درباره چگونگی فعالیت، میزان حقوق و مزایا و همینطور شرایط محیط کاری مدنظر خود افزایش دهید زیرا با وجود اینکه تمام کارفرمایان موظف هستند قوانین اداره کار را رعایت کنند، با این حال، ممکن است در برخی محیط‌ها، این مقررات اجرا نشوند.

برای کسب اطلاعات حقوقی در خصوص این موقعیت شغلی، خدمات مشاوره حقوقی تلفنی را به شما پیشنهاد می‌کنیم. علاوه براین، این امکان را دارید که با استفاده از خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی ، تنظیم و نوشتن قرارداد مورد نظرتان را به تیم رکلا بسپارید.

قرارداد صندوقدار

تنها با زدن روی تصویر زیر، می‌توانید به سرعت به صفحه اختصاصی این نمونه قرارداد وارد شوید و آن را دریافت کنید.

نمونه قرارداد صندوقدار
دانلود نمونه قرارداد صندوقدار
هاجر هوشمند
هاجر هوشمند، علاقه مند به تالیف و نگارش است و در بخش تحریریه وب سایت حقوقی رکلا، فعالیت می‌کند. این علاقه باعث شده است که تعداد قابل توجهی از محتواهای تولید شده در رکلا، توسط ایشان گردآوری و تالیف شود.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات