پشتکار در کار؛ یک ویژگی ضروری برای پافشاری در مسیر کسب موفقیت

-
بروزرسانی:1401/10/18
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
پشتکار در کار

توماس ادیسون، مخترع برق، برای اینکه به بزرگترین اختراع بشریت دست یابد، قریب به هزار بار تلاش کرد تا بالاخره به هدف خود رسید. آیا طی کردن این مسیر طولانی به دلیل هوش و ذکاوت پایین او بوده است؟ خیر زیرا همانطور که می‌دانید ادیسون از نوابغ زمان خود به شمار می‌آید. در اغلب مواقع، برای رسیدن به موفقیت در هر امری، مسیر همواری پیش رویتان وجود ندارد. همچنین، با پول، نبوغ و استعداد نمی‌توانید چالش‌های مسیر را به راحتی با طرح یک استراتژی ذهنی از سوی مغزتان و یا حتی صرف هزینه‌های مالی برطرف کنید، بلکه باید به خودتان زمان بدهید و با برخورداری از پشتکار در کار و روحیه‌ای خستگی ناپذیر، همچنان به ادامه مسیرتان بپردازید تا به موفقیت برسید.

در این مقاله راجع به اهمیت پشتکار، راهکارهایی برای ایجاد و تقویت آن و همچنین، موانع و مزایای آن صحبت می‌کنیم.

پشتکار در کار ، اگرچه از مفاهیمی است که هر کارپذیری که قرارداد کار را امضا می‌کند، باید از آن برخوردار باشد اما این روحیه و این صفت شخصیتی، از جمله مهمترین معیارها برای یک آدم موفق در هر زمینه‌ای و در هر رابطه شغلی است.

تعریف پشتکار در کار

معنای لغوی پشتکار در کار ، به سعی، کوشش، استقامت و پافشاری در انجام کارها اشاره دارد. یک مفهوم ساده برای تعریف پشتکار در کار این است که قادر باشید فعالیتی را که شروع کرده‌اید، علی رغم وجود مشکلات و چالش‌های احتمالی به اتمام برسانید.

در واقع، افرادی که از این ویژگی برخوردار هستند، بعد از اینکه هدف مورد علاقه خود را مشخص کردند، با یک انگیزه اولیه، کار را شروع می‌کنند و با وجود همه سختی‌ها و موانعی که در مسیر وجود دارد، به هیچ عنوان کوتاه نمی‌آیند، از این شاخه به آن شاخه نمی‌پرند و پیوسته در مسیر رسیدن به هدفی که دارند، ثابت قدم هستند تا به هدف مدنظرشان دست یابند. به عبارت دیگر، طبق یک ضرب المثل معروف، این افراد از مشکلات و سختی‌ها “خم به ابرو نمی‌آورند.”

ویژگی‌های افراد با پشتکار

اکثر شما ایلان ماسک را می‌شناسید. او در دوران نوجوانی و جوانی، با پشتکار زیاد توانست مهارت‌های زیادی در زمینه الکترونیک و هوش مصنوعی به دست آورد و هم‌ اکنون مالک شرکت‌هایی چون تسلا، اسپیس ایکس و توئیتر است. همچنین جزء ثروتمند‌ترین افراد جهان به شمار می‌آید. از این رو، افراد سخت‌کوش به واسطه برخورداری از پشتکار و جدیت در کار ، می‌توانند تبدیل به یک شخصیت با ثبات و قدرتمند شوند. در ادامه به سایر ویژگی‌های آن‌ها اشاراتی خواهیم داشت:

  1. دارای دورنمای ذهنی از اهدافشان؛
  2. سرسخت در هنگام مواجهه با موانع؛
  3. عدم کمال‌گرایی؛
  4. با شهامت؛
  5. انعطاف‌پذیری بالا؛
  6. پیگیر اهداف بلند‌مدت؛
  7. مقاومت در برابر سختی‌ها؛
  8. خوش‌بین به آینده؛
  9. مسئولیت‌پذیری؛
  10. انضباط کاری و شخصی.

اهمیت پشتکار در کار

در جاده منتج به موفقیت، موانع زیادی وجود دارد که هیچ راه میانبری برای گذر از آن‌ها تعبیه نشده است. به عبارت دیگر، در هنگام مواجهه با سختی‌ها ممکن است خسته شوید اما هرگز نباید تسلیم شد. در چنین مواقعی، می‌توانید زمانی را به استراحت بگذرانید و دوباره استوار و تمام قد به تلاش خود برای رسیدن به اهدافتان ادامه دهید. پشتکار و جدیت در کار به این معنا نیست که همه زندگی خود را فدای شغلتان کنید، بلکه معنای آن این است که بین زندگی شخصی و حرفه‌ای شما تعادلی ایجاد شود. در این صورت، تاثیر مثبت آن را روی شخصیتتان می‌بینید و به فرد با اراده‌ای تبدیل خواهید شد. چند نمونه از اهمیت پشتکار در کار را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

  1. نتیجه‌ دهی قطعی تلاش‌هایتان و نیل به هدف؛
  2. انتقال مثبت‌ اندیشی به دنیای اطرافتان؛
  3. بقای کسب و کار؛
  4. افزایش اعتماد به نفس؛
  5. توسعه مهارت‌های فردی؛
  6. ارتقای جایگاه شغلی‌؛
  7. افزایش درآمد و به دنبال آن رفاه بیشتر.

روش‌های تقویت پشتکار در کار

شاید بارها برایتان اتفاق افتاده باشد که از اراده و انگیزه بالایی برای انجام عملی برخوردار بوده‌اید اما در زمان شروع، ناامید شده‌اید یا اینکه در میانه راه، دست از ادامه فعالیت برداشته‌اید. مواردی از این قبیل، ناشی از عدم پشتکار است. خوب است بدانید که با رویاپردازی و فکر کردن به هدف، موفقیتی حاصل نمی‌شود بلکه باید بهانه جویی را کنار بگذارید و با تمام قوا شروع کنید تا بر سختی‌ها فائق آیید. تنها در این صورت به پیروزی خواهید رسید.

پشتکار، یک مهارت اکتسابی است و شما می‌توانید آن را در درون خود ایجاد و تقویت کنید. در این قسمت به روش‌های اساسی برای افزایش پشتکار و جدیت در کار می‌پردازیم:

  1. تعیین اهداف کوتاه مدت و بلند مدت؛
  2. مشورت با افراد موفق؛
  3. تهیه یک برنامه استراتژیک با قید جزئیات در آن برای رسیدن به خواسته‌ها؛
  4. تعهد به هدف؛
  5. مطالعه زندگینامه افراد مشهور؛
  6. برخورداری از صبر و حوصله؛
  7. شروع فعالیت مطابق با برنامه‌ریزی؛
  8. تقسیم وظایفتان به امور کوچکتر به منظور کاهش اضطراب؛
  9. زمان‌بندی مناسب به منظور به انجام رساندن امور در زمان مقرر؛
  10. دریافت کمک از چندین نفر و انجام امور به صورت گروهی ؛
  11. عدم ناامیدی در هنگام مواجهه با شکست؛
  12. پیش‌بینی مشکلات احتمالی و تلاش برای رفع آن؛
  13. بهبود روز افزون عملکردتان؛
  14. پاداش به خود پس از پیشرفت در کار؛
  15. ریسک پذیری و برخورداری از شهامت؛
  16. خودباوری؛
  17. اختصاص زمانی از روز به سرگرمی و تفریح.

رابطه بین موفقیت و پشتکار در کار

لازمه کسب موفقیت در هر شغلی، رسیدن به اهداف متعالی و تاثیر گذار است. از طرف دیگر، بدون پشتکار در کار ، نمی‌توانید مسیر منتهی به اهداف را طی کرد. پس تا اینجا به اهمیت پشتکار در کسب موفقیت پی بردید. در این خصوص، کمی واضح‌تر صحبت می‌کنیم. هر فردی در زندگی شخصی و شغلی خود اهدافی دارد که برای رسیدن به آن‌ها برنامه‌ریزی می‌کند زیرا این نکته را می‌داند که برای موفق شدن و نیل به چشم‌ انداز مدنظر خود، به یک نقشه راه نیاز دارد اما نکته‌ای که باید مدنظر قرار دهد این است که چنانچه برنامه‌ ریزی مذکور توام با پشتکار نباشد، به نتیجه نخواهد رسید.

شاید این جمله را زیاد شنیده باشید،” افراد موفق کسانی هستند که از شکست‌هایشان درس می‌گیرند.” نکته قابل استنباط از جمله مذکور این است که افراد موفق، در راه رسیدن به هدفشان مصمم و قاطع هستند. آن‌ها می‌دانند که جاده موفقیت، همیشه صاف و هموار نیست. بنابراین، به جای اینکه با مشاهده موانع، پا پس بکشند و بی انگیزه شوند، به واسطه برخورداری از پشتکار، مشکلات را مانند تجربه‌ ارزشمندی می‌بینند که باعث می‌شود هرگز دوباره آن‌ اشتباهات را تکرار نکنند و با عزمی جزم و اراده‌ راسخ، ادامه مسیر را طی می‌کنند. از این رو، می‌توان نتیجه گرفت، لازمه کسب موفقیت، پشتکار در کار است.

مزایای پشتکار در کار

اگر کسی به واسطه پشتکار در کار به موفقیت دست یابد، احساس خوشایندی به او دست می‌دهد زیرا به خود می‌بالد که توانسته است بر همه سختی‌ها غلبه کند. در واقع، اگر اراده انجام کاری را کردید و در آن تداوم به خرج دادید، به حتم موفقیت نصیبتان می‌شود. در این قسمت به چند نمونه از مزایای استقامت در کار می‌پردازیم:

  1. کشف استعدادهای جدید و ایجاد فرصتی برای یادگیری بیشتر؛
  2. کناره‌گیری از افکار و انرژی‌های منفی؛
  3. احساس رضایت و شادکامی به واسطه بهره‌مندی از استقامت و روحیه خستگی ناپذیری؛
  4. افزایش بازدهی؛
  5. شناخت عمیق از روحیات و توانمندی‌های خود؛
  6. نیل قطعی به هدف.

یک توصیه کارآمد

همیشه، افرادی که در کارشان پشتکار دارند، قابل اعتماد هستند زیرا خیالتان راحت است که هر کاری را به آن‌ها بسپارید، بدون اینکه مشکلات، آن‌ها را از ادامه مسیر باز دارد، آن را به سرانجام می‌رسانند. از این رو، همه تلاشتان را بکنید که از کارمندان سخت‌کوش بهره ببرید. از طرفی دیگر، مدیر نیز باید از این خصیصه برخوردار باشد تا در هنگام مواجهه با چالش‌های احتمالی تسلیم نشود و کارمندان را تشویق کند. پشتکار، یک فرآیند تدریجی است و تحقق سریع نتایج مدنظر را تضمین نمی‌کند. این جمله، مصداق بیت شعری معروف از استاد سخن، سعدی است؛ ” رهرو آن نیست که گهی تند و گهی خسته رود، رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود.”

رکلا، وب سایتی مرجع است که خدماتی همچون تنظیم قرارداد اختصاصی و مشاوره حقوقی تلفنی را ارائه می‌دهد و شما می‌توانید با کمک مشاوران حقوقی این مجموعه، برای همه مسائل حقوقی خود، راهکاری پیدا کنید.

قرارداد کار موقت

متن کامل این قرارداد را از اینجا دریافت کنید.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات