برای آگاهی کامل از نمونه قرارداد نگهداری اسب و سگ و سایر حیوانات این مطلب را مطالعه کنید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/03/09
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پانسیون

قراردادی که میان مراکز نگهداری و حفاظت از حیوانات و صاحبان آن‌ها تنظیم می‌شود قرارداد پانسیون است و یکی از انواع قرارداد پیمانکاری محسوب می‌شود. در واقع پانسیون‌ها باشگاه‌ها یا مراکزی هستند که در آن از حیوان مورد نظر، مانند اسب‌ها یا سگ‌ها محافظت و نگهداری می‌شود. علاوه بر نگهداری، پانسیون‌ها دارای مربی‌ها و آموزش‌ دهنده‌های تخصصی هستند که در آموزش و تربیت حیوان، تجربه و توانایی بسیاری دارند. پانسیون‌های نگهداری از حیوانات معمولا برای انواعی از حیوانات که نیازمند نگهداری و آموزش باشند خدمات ارائه می‌دهند. با اینکه این قرارداد، بیشتر با قراردادهای پانسیون اسب یا سگ شناخته شده است، اما پانسیون‌ها صرفا به نگهداری اسب‌ها یا سگ‌ها محدود نمی‌شود.

نوع قرارداد پانسیون اسب

بسیاری از علاقه‌مندان به اسب و یا ورزشکارانی که به طور تخصصی اسب سواری می‌کنند و در مسابقات شرکت می‌کنند، نیازمند مکانی برای محافظت و رسیدگی به اسب خود هستند. بدون شک زندگی شهری امروزی امکانات لازم برای نگهداری از اسب‌ها را در منزل شخصی ندارد. علاوه بر این، رسیدگی صحیح و اصولی به اسب، مخصوصا اسب‌های مسابقه نیازمند دانش و تجربه ویژه‌ای است که از هر کسی برنمی‌آید. تمام این مواردی که بیان شد، دلایلی هستند که نیاز صاحبان اسب را به پانسیون‌ها نشان می‌دهد.

نمونه قرارداد پانسیون اسب یا نمونه قرارداد نگهداری اسب ، قرارداد معتبری است که میان صاحب اسب و پانسیون مورد نظر تنظیم می‌شود و موجب به وجود آمدن یک پیمان قانونی است. این قرارداد حقوق طرفین را حفظ می‌کند و سند معتبری از تعهد و قرارداد آن‌ها به یکدیگر است. نمونه قرارداد پانسیون نگهداری اسب باشگاه از قراردادهای مهمی است که در تنظیم آن به نکات حقوقی و شرایط خاصی توجه می‌شود. زیرا این قبیل اسب‌ها در مسابقات باشگاهی شرکت می‌کنند و علاوه بر قیمت بسیار زیادی که دارند، نتیجه گیری و فعالیت و آموزش آن‌ها نیز بسیار دارای اهمیت است. نمونه قرارداد پانسیون نگهداری اسب باشگاه با حساسیت زیادی تنظیم می‌شود. قرارداد این اسب‌ها شامل بخش‌های مختلف و برنامه‌های متفاوتی از جمله شرایط خاص نگهداری هر اسب، شرایط تغذیه و مکمل‌های غذایی هر اسب، آموزش‌های تخصصی و مربی‌های حرفه‌ای است.

قرارداد پانسیون سگ چه قراردادی است؟

یکی دیگر از قراردادهای مهم در حوزه نگهداری از حیوانات، فرم پانسیون سگ است. امروزه نگهداری و آموزش سگ بسیار پر طرفدار و مهم است. به اندازه‌ای که شاید بشود ادعا کرد قرارداد پانسیون سگ ، از نمونه قرارداد نگهداری اسب یا حیوانات دیگر بیشتر کاربرد دارد. سگ‌ها از دیرباز یار شریفی برای انسان‌ها بوده‌اند و امروزه این ارتباط بسیار گسترده‌تر شده است. پانسیون‌های سگ، با توجه به خواست صاحب سگ و نژاد سگ، اقدام به آموزش می‌کنند.

سگ‌ها در پانسیون در حیطه‌های مختلفی مانند سگ زنده‌یاب، سگ پلیس‌، سگ یابنده مواد مخدر، سگ همراه نابینایان، سگ محافظ و حتی سگ‌های خانگی آموزش می‌بینند. آموزش و تربیت سگ‌ها از جمله مشاغلی است که نیازمند دانش و تجربه خاص است. برای آنکه زمان و برنامه تربیت سگ به نتیجه برسد، لازم است که از مربی با تجربه‌ای کمک بگیرید. این مربیان معمولا به طور ویژه با پانسیون‌ها همکاری می‌کنند. صاحبان سگ یا اشخاصی که خواهان سگ‌های تربیت شده هستند، مانند نیروهای پلیس و هلال احمر، یا افراد شخصی، از قرارداد پانسیون سگ برای آموزش و نگهداری سگ خود و ارتباطشان با پانسیون استفاده می‌کنند. فرم پانسیون سگ شامل تمامی موارد مهمی است که در روند نگهداری و آموزش باید به آن عمل شود. این قرارداد محافظ حقوق متقابل صاحب سگ و پانسیون است.

لازم بودن قرارداد پانسیون و شرایط رزرو در این توافق

این قرارداد، از آنجایی که به شیوه قرارداد پیمانکاری تنظیم می‌شود، جز قراردادهای لازم است. لازم بودن این قرارداد به این معنی است که طرفین موظف هستند که به تعهدات خود در قرارداد عمل کنند و در آن باقی بمانند. پانسیون و پانسیون گیرنده نمی‌توانند ناگهانی قرارداد را تمام کنند یا یک طرفه قرارداد را فسخ کنند. طرفین با برنامه ریزی وارد قرارداد شده‌اند و نسبت به انجام آن تعهد دارند.

یکی دیگر از مسائلی که اختلافاتی را برای طرفین این قرارداد ایجاد کرده‌ است، بحث رزرو پانسیون است. صاحبان حیوان یا پانسیون گیرنده‌ها برای اطمینان از پذیرش پانسیون تمایل دارند که از قبل رزرو کنند. اما این رزرو برای پانسیون هزینه‌هایی را به همراه دارد. برای مثال اگر شخص پانسیون گیرنده، حضور پیدا نکند، خسارت و ضرر مالی به پانسیون می‌رسد. در این زمان پانسیون حق خود می‌داند که ودیعه‌ای دریافت کند. پانسیون می‌تواند از پیش، قراردادی تنظیم کند و تاریخ آن را در زمان رزرو تعیین کند. یا با تنظیم سندی این تعهد را بگیرد که در صورت کوتاهی و عدم مراجعه پانسیون گیرنده، مبلغ ودیعه را باز نمی‌گرداند. با این حال پانسیون‌ها به عنوان مراکز خصوصی این اجازه را دارند که قوانین و شرایط کاری خود را تعیین کنند. بنابراین لازم است که پیش از نوشتن قرارداد ، به خوبی از شرایط کاری هر پانسیون، اطلاعات کسب کنید.

موضوع نمونه قرارداد پانسیون

موضوع این توافق عبارت است از نگهداری اسب، سگ یا هر حیوان مورد نظر دیگر در محیط پانسیون و رسیدگی به او با بهره‌گیری از امکانات مورد نیاز برای تغذیه و آموزش. براساس این قرارداد، تمام مسئولیت حیوان مورد نظر در بازه زمانی قرارداد، به عهده پانسیون است.

اگر دلیل شما از سپردن حیوان به پانسیون انجام آموزش‌های خاصی باشد، پانسیون باید در این بخش از قرارداد تعهد بدهد که در بازه زمانی مشخص و تعیین شده، آموزش‌ها را به درستی به پایان برساند. به طوری که شما شاهد نتیجه بخشی آموزش‌ها باشید. در زمینه آموزش، می‌توانید با پانسیون شروطی تعیین کنید و تضمین بخواهید.

مدت در متن توافق

در این بخش از قرارداد، بازه زمانی قرارداد مشخص می‌شود. پانسیون گیرنده موظف است که در زمان شروع قرارداد، حیوان را تحویل بدهد و در پایان قرارداد برای دریافت او مراجعه کند. قرارداد معمولا به مدت یک سال تنظیم می‌شود. البته با توجه به شرایط خاص و زمان لازم برای آموزش این زمان می‌تواند کمتر یا بیشتر باشد.

در صورت رضایت، طرفین می‌توانند قرارداد را تمدید کنند. مالک بدون هماهنگی با مدیریت نمی‌تواند حیوان را زودتر از موعد مقرر از پانسیون خارج کند. اگر مدت قرارداد پایان یابد و مالک برای تحویل نیاید یا قرارداد را تمدید نکند، می‌تواند از مالک شکایت کند.

مبلغ تعیین شده در قرارداد پانسیون

هزینه نگهداری و آموزش در پانسیون در ابتدای متن توافق مشخص می‌شود. در این بخش از قرارداد هزینه مورد نیاز برای مدت نگهداری از حیوان تعیین می‌شود. مالک می‌تواند با مدیریت پانسیون توافق کند که به چه شیوه‌ای هزینه‌ها را پرداخت کند. پرداخت می‌تواند به صورت یکجا باشد یا می‌تواند در اقساط معین یا ماهانه تنظیم شود.

تعهدات، وظایف و شرایط خاص در قرارداد پانسیون

به طور کلی، پانسیون مسئولیت نگهداری و آموزش حیوان را به عهده دارد و نمی‌تواند بدون هماهنگی، کاری خلاف یا غیر از آنچه که در متن توافق آمده است انجام دهد. با این حال هر حیوان و هر آموزشی، دارای شرایط خاص و ویژه‌ای است و تعهداتی را به همراه دارد. طرفین در این بخش از قرارداد به صورت مفصل درباره شروط و تعهداتی که به عهده هریک است، توضیح می‌دهند. این شروط درباره تمامی مواردی است که برای آموزش و نگهداری حیوان ضروری و اساسی است.

سایر شرایط در قرارداد پانسیون

  1. اگر مالک اسب به هر علتی اسب را نیاورد یا منصرف شود، ودیعه یا مبلغی معادل یک ماه نگهداری به عنوان خسارت از او گرفته خواهد شد؛
  2. حوادث غیر قابل پیش بینی یا حوادثی که به دلیل حرکات خود حیوان باشد و موجب مرگ و میر یا نقص عضو او شود، ارتباطی با پانسیون ندارد و پانسیون در بابت آن مسئول نخواهد بود؛
  3. اگر آسیب وارد شده به حیوان در حوزه اختیارات پانسیون یا مربی او باشد و خطایی صورت بگیرد، مسئولیت به عهده پانسیون است و باید خسارت بپردازد؛
  4. اگر مالک بعد از 15 روز از اتمام قرارداد به پانسیون مراجعه نکرده باشد، حق اعتراض در هیچ زمینه‌ای را نخواهد داشت؛
  5. در صورت مراجعه نکردن مالک بعد از زمان معین، پانسیون می‌تواند حیوان را بفروشد و خسارت خود را از مبلغ بها حیوان کسر کند؛
  6. و …

شرایط فسخ قرارداد پانسیون

  1. عدم اجرای تعهدات قرارداد پانسیون از جانب طرفین؛
  2. بروز حوادث غیر طبیعی، بلا و مرض یا حوادثی که موجب از بین رفتن پانسیون شود؛
  3. بروز اختلاف و مشکل قهریه میان طرفین؛
  4. در صورت رضایت و توافق طرفین.

پیشنهاد ما در مورد این توافق

با توجه به اهمیت روزافزون این دسته از قراردادها، شما می‌توانید وظیفه تنظیم قرارداد خود را به وکلای مجموعه حقوقی رکلا بسپارید. برای ثبت سفارش نگارش قرارداد مورد نظرتان، روی عبارت تنظیم قرارداد بزنید و در صفحه مربوط به آن، درخواستتان را ثبت کنید.

شما همچنین می‌توانید از خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید. ضمن آنکه تیم حقوقی رکلا، قرارداد پانسیون سگ و اسب را آماده کرده است و می‌توانید با زدن بر روی تصویر زیر وارد توضیحات این قراردادها شوید.

نمونه قرارداد پانسیون سگ

برای دریافت این توافق نامه کامل، روی تصویر زیر بزنید.

نمونه قرارداد پانسیون سگ
دانلود قرارداد

نمونه قرارداد پانسیون اسب

روی تصویر زیر بزنید و به متن این توافق نامه دسترسی پیدا کنید.

نمونه قرارداد پانسیون اسب
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات