اگر در سازمانتان کارمندانی دارید که علاوه بر وظایف محوله خود، به صورت داوطلبانه، کارهای بیشتری را انجام میدهند تا بهرهوری سازمان افزایش یابد، به شما تبریک میگوییم زیرا از پرسنلی فداکار برخوردار هستید. این افراد، به واسطه برخورداری از ویژگی گذشت در کار ، نتایج مثبتی را برای مجموعه شما به ارمغان میآورند. از جمله میتوان به افزایش بازدهی، رضایت مشتریان، کاهش هزینهها و موارد متعدد دیگر اشاره کرد.
یک مثال بارز در این خصوص شرح میدهیم. فرض کنید کارمند جدیدی را استخدام کردهاید که به علت بیتجربگی و عدم تسلط به انجام امور، روند کندی دارد. در این حین، کارمند فداکارتان با مشاهده وضعیت کنونی، به صورت خودجوش و با میل و اراده خود، روند انجام امور را به فرد مبتدی آموزش میدهد و تجربیاتش را در اختیار او قرار میدهد تا احساس سردرگمی نکند. این مورد، یک نمونه ساده از گذشت و فداکاری در کسب و کار به حساب میآید.
در این مقاله قصد داریم در مورد افراد با گذشت و راهکارهایی برای بهبود و تثبیت این ویژگی در فرهنگ سازمانی صحبت کنیم. اگر با استفاده از انواع قرارداد کار ، پرسنلی را استخدام کردهاید، آگاهی از مفاهیم این مقاله برای شما به عنوان یک مدیر یا رهبر سازمان، کاربردی خواهد بود.
برخی از صاحبان مشاغل، ویژگی گذشت در کار را به کارمندانی نسبت میدهند که سالهای زیادی در یک شرکت، نقش آفرینی کردهاند یا اطاعت کورکورانه از مدیرشان دارند. در حالی که این گونه نیست و به حتم، یک پرسنل قدیمی، حتما شخصی از خود گذشته به حساب نمیآید.
یک کارمند فداکار، شخصی است که با اختیار خود رفتارهایی سازنده و مثبت در راستای حمایت از همکارانش و منافع سازمان انجام میدهد. رفتارهایی که حتی جز وظایف قانونی او نیز نیستند. در واقع این فرد، منافع شخصی خود را نادیده میگیرد و فقط روی موفقیت شرکت تمرکز میکند زیرا خود را متعهد به آرمانهای سازمان میداند. هدف او از انجام این کار، احترام به مدیران خود و رشد و شکوفایی مجموعه است. چنین افرادی به دلیل برخی ویژگیهای ذاتی مطلوب و برخورداری از اهداف متعالی، حتی اگر شرایط شغلی مناسبی با حقوق و امکانات بهتر برایشان فراهم شود، ممکن است از پذیرش آن امتناع کنند. بیایید به چند نمونه از ویژگیهای کارمندان فداکار نگاهی بیندازیم که به شما در شناخت آنها و همچنین، تقویت این مهارت در پرسنل کمک میکند:
صاحبان مشاغل، هزینههای مالی و زمانی زیادی صرف میکنند تا اهداف پرسنل خود را با چشماندازهای سازمانی خود همسو کنند. با این کار، افراد برای تحقق منافع سازمانی تلاش میکنند. در واقع، هرچه اعضا به مجموعهای که با آن کار میکنند، اعتماد بیشتری داشته باشند، در راستای رشد و عملکرد موثر آن نقش بیشتری ایفا خواهند کرد.
کارکنان فداکار و از خود گذشته سازمان، علاوه بر اینکه نرخ جا به جایی افراد را کاهش میدهند، در زمان استخدام نیروی جدید، کارجویان با صلاحیت را تشویق میکنند که در آن شرکت مشغول به کار شوند. در ادامه به سایر دلایل اهمیت گذشت در کار میپردازیم:
کارمندان فداکار، موهبتی ارزشمند برای سازمان به حساب میآیند زیرا دلسوزانه برای تحقق اهداف مجموعه وقت میگذارند و به نحوی، خود را وقف آن شرکت میکنند. از این رو، مدیران باید قدر این افراد را بدانند. همچنین، بستری فراهم کنند که کارکنان به شغلشان علاقهمند شوند تا سراغ فرصتهای شغلی دیگری نروند زیرا با استعفای آنها، سازمان هزینههای زیادی را متحمل خواهد شد. در ادامه به روشهایی که مدیر باید به کار بگیرد تا مهارت گذشت در کار را در سازمان نهادینه سازد، اشاره میکنیم.
کارکنان با گذشت، لازمه بقای هر سازمانی به شمار میآیند زیرا با حمایتهای دلسوزانه این افراد، کارها به درستی انجام میشوند. همچنین، در سایه حمایت پرسنل فداکار، سایر نیروهای انسانی مشتاقانهتر نقش خود را ایفا میکنند و با اتحاد و هماهنگی برای پیشبرد امور سازمان تلاش خواهند کرد. به همین منظور، آنها از مدیران خود انتظار دارند حقشان را ادا کنند. در واقع، زمانی که این افراد احساس کنند که سازمان به عملکرد آنها اهمیت میدهد، با شور و اشتیاق بیشتری حواسشان را به کار معطوف خواهند کرد. در غیر این صورت، دلسرد میشوند و مانند یک کارمند عادی، فقط به فکر رفع و رجوع کارها به هر نحوی هستند.
یک مدیر موفق، در سریعترین زمان ممکن، از تغییر رویه کارمند خود مطلع میشود و سعی بر رفع این مسئله میکند. در این قسمت چند نمونه از عوامل موثر در عدم گذشت در محیط کار را بررسی میکنیم:
پرستاران را میتوان الگوی خالص فداکاری و از خود گذشتگی به شمار آورد زیرا دوشادوش پزشکان برای درمان بیماران تلاش میکنند و از دل و جان مایه میگذارند. دشواری شغل پرستاری به واسطه مسائلی مانند کار در شیفتهای طولانی مدت شب، زمان استراحت کوتاه، کنار آمدن با همراهان نگران و عصبانی بیمار، حقوق نه چندان مکفی و موارد دیگری از این دست، باعث شده است که این قشر از جامعه، متحمل فشار شغلی زیادی شوند. از این رو، علاوه بر علاقه به شغلشان، باید از خصوصیت گذشت در کار نیز برخوردار باشند تا بتوانند سختیهای این کار را تعدیل کنند.
شغل آتشنشانی، جز مشاغل پر استرس و با مشقت بالا به شمار میآید. آتشنشانان به عنوان حافظان جان مردم، در هنگام بروز حوادث مختلفی نظیر آتش سوزی، زلزله، سیل و غیره، با رشادت تمام، وارد عمل میشوند. در واقع این حرفه، با خصوصیاتی همچون شجاعت، درایت، تعهد بالا و گذشت در کار گره خورده است.
حرفه آتش نشانی با مشکلاتی مانند کمبود امکانات مناسب و به روز، عدم دریافت حقوق مناسب با توجه به سختیهای کار، سهل انگاری برخی از سازمانها در ایمن سازی ساختمانها و معابر، تجمع بیجای مردم در زمان بروز حادثه دست و پنجه نرم میکند. از این رو، یک آتش نشان از خود گذشته با به جان خریدن همه این مشکلات، با تمام وجود، در هنگام وقوع اتفاقات ناگوار نقش آفرینی میکند.
در دنیای امروز که همه افراد به فکر منافع شخصی خود هستند و طبق یک ضرب المثل قدیمی، “سنگ خود را به سینه میزنند”، وجود کارمندان فداکار، یک موهبت بزرگ برای هر کارفرمایی به حساب میآید زیرا این افراد با همکاری داوطلبانه و موثر خود، نقش زیادی در پیشبرد اهداف سازمان ایفا میکنند. بنابراین، باید قدر آنها را بدانید زیرا مطمئن خواهید بود که این افراد، با تمام وجود، سعی در تحقق منافع سازمان دارند و از همه لحاظ همراه و همگام سازمان خواهند بود.
هر فردی اعم از کارمند یا کارفرما، علاوه بر دانستن نکات مذکور در این مقاله، باید ابعاد حقوقی کار را نیز مدنظر قرار دهد. از این رو به شما توصیه میکنیم که از خدماتی نظیر خدمات تنظیم قرارداد اختصاصی و مشاوره حقوقی تلفنی بهره ببرید.
قرارداد کار موقت
برای تهیه یک فرم خام قرارداد استخدام پرسنل، روی تصویر بزنید.