برای بررسی نکات کامل نمونه قرارداد تولید و فروش قطعه این مطلب را تا انتها بخوانید!

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1402/03/10
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد فروش قطعه

قرارداد فروش قطعه به ویژه قطعات صنعتی و قطعاتی که در فرآیند ایجاد کالای دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرند، از جمله مهمترین قراردادها است و در دسته بندی قرارداد خرید کالا قرار می‌گیرد. بدون شک اختراعات و تولیدات از گرد هم آوردن قطعات شکل می‌گیرند. در این میان بسیاری از شرکت‌ها و کارخانه‌های قطعه سازی، صرفا برنامه تهیه قطعات خاصی را دارند و تنها در زمینه یک قطعه کاربردی فعالیت می‌کنند.. این کارخانه‌های قطعه ساز در واقع مقدمات ساخت و ساز ابزارهای تکنیکی‌تر را فراهم می‌کنند. تولید قطعات را می‌توانیم از تولیدات زمینه‌ای، پایه‌ای و بسیار کاربردی بدانیم که بدون شک چرخه صنعت، تجارت و اقتصاد به آن وابسته است.

از طرف دیگر، بعضی‌ از قطعات به عنوان قطعات جایگزین ساخته می‌شوند. برای مثال، در سازه‌های بسیار پر مصرف امکان خرابی بعضی قطعات وجود دارد. قطعات جایگزین این امکان را ایجاد می‌کنند که از هزینه‌های بسیار سنگین برای تهیه مجدد آن وسیله خودداری شود. بنابراین خریداران قطعات می‌توانند شرکت‌ها و کارخانه‌های بزرگ باشند یا می‌توانند فروشندگانی باشند که کالاهای تعویضی را می‌فروشند. در کل نمونه قرارداد خرید قطعه برای فعالان بازرگانی، تجارت و صنعت از قراردادهای مهم، کاربردی و اساسی است. هرچند ممکن است قطعات به صورت فروش جزئی، به فروشندگان مغازه دار فروخته شود، اما بیشترین خرید و فروش‌های قطعات در ابعاد گسترده و در میان صنعت‌کاران و کارخانه‌های بزرگ است.

نمونه قرارداد فروش قطعه چه نوع از قرارداد است؟

نمونه قرارداد تولید و فروش قطعه ، نوشته‌ای قانونی و معتبر است که میان فروشنده و خریدار قطعه تنظیم می‌شود. این سند مکتبوب براساس قانون مدنی درباره قراردادهای خرید و فروش تنظیم می‌شود. متن نمونه قرارداد فروش قطعه حاوی اطلاعات جامعی درباره طرفین قرارداد است. زیرا لازم است که مشخص شود قرارداد میان چه اشخاصی تنظیم می‌شود و مسئولیت آن به عهده کیست؟ هر کدام از طرفین باید طرف مقابل معامله را به خوبی بشناسد و بداند که در صورت بروز خطا یا مشکل باید از چه شخصی حساب پس بگیرد؟ علاوه بر مشخص شدن خریدار و فروشنده، متن قرارداد درباره موضوع مورد معامله (قطعات)، نحوه واگذاری و فروش، قیمت قطعات، زمان تحویل، شروط خاص خریدار و فروشنده، ضمانت و گارانتی قطعات و موارد مهم دیگر توضیح داده است.

انواع نمونه قرارداد فروش قطعه

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، قطعات در برای استفاده جایگزین یا برای تولید سازه جدید صنعتی در اختیار فروشندگان جزئی یا شرکت‌ها و کارخانه‌ها قرار می‌گیرد. تنوع در این قرارداد، مربوط به تنوع در قطعات و سازه نهایی است که با قطعات ایجاد می‌شود. برای مثال در ادامه به انواعی از آن‌ها اشاره می‌کنیم:

شماره 1: قرارداد فروش قطعات آسانسور

قرارداد فروش قطعات آسانسور ، در اختیار شرکت‌ها و کارخانه‌های آسانسور سازی قرار می‌گیرد. سازندگان آسانسور، بعد از فروش آسانسورهای تولیدی، ضمانت و گارانتی ارائه می‌دهند. در این ضمانت، قطعاتی که امکان تعویض داشته باشند، در صورت خراب شدن، تعویض می‌شوند. علاوه بر کارخانه اصلی، دارندگان و کسانی که در کار تعمیر آسانسور هستند، می‌توانند از قطعات جدید برای جایگزینی قطعات آسیب دیده قبلی استفاده کنند. قرارداد فروش قطعات آسانسور ، امکان خرید و فروش قطعات مورد نیاز آسانسورها را فراهم می‌کند. البته باید توجه داشت که معمولا قرارداد نصب آسانسور با نصاب تنظیم می‌شود و از بحث فروش جدا است.

شماره 2: نمونه قرارداد فروش قطعات خودرو

قرارداد فروش قطعات خودرو ، یک نوع متداول از نمونه قرارداد تولید و فروش قطعه است. حتی فروشندگی جزئی قطعات از جمله مشاغل کاربردی در جامعه است که درآمد خوبی را نیز ایجاد می‌کند. بسیاری از کارخانه‌های اتومبیل سازی و فروشگاه‌های بزرگ فروش قطعات مکانیکی اتومبیل، قطعات مورد نیازشان را به وسیله نمونه قرارداد خرید قطعات خودرو از شرکت‌های مرجع تهیه می‌کنند. در ادامه توضیح خواهیم داد که این قرارداد، در گروه قراردادهای خرید وارداتی هم قرار می‌گیرد.

شماره 3: نمونه قرارداد فروش قطعات صنعتی

اگر بخواهیم از یک قرارداد کلی برای خرید و فروش قطعات صنعتی کوچگ یا بزرگ استفاده کنیم، آن نمونه قرارداد فروش قطعات صنعتی است. این قرارداد انواع گسترده‌ای از قطعات صنعتی را شامل می‌شود و در شاخه‌‌های متعددی از صنعت و تجارت کاربرد دارد.

شماره 4: قرارداد فروش قطعات بتنی

قرارداد فروش قطعات بتنی نیز در گروه قراردادهای کاربردی خرید و فروش قطعات قرار می‌گیرد.

واردات و صادرات به وسیله این قرارداد

بدون شک بسیاری از قطعات کاربردی که مقدمات لازم برای فراهم آوردن انواع سازه‌ها را ایجاد می‌کند، در دسته قطعات داخلی نیستند و ناگریز مجبوریم برای ادامه روند کاری کارخانه‌ها و شرکت‌ها، آن‌ها را از طریق واردات در اختیار صنعت‌کاران و کارخانه‌ها قرار دهیم. در مقابل نیز ممکن است که در برخی از شاخه‌های علم، قطعات کاربردی ساخته شده باشد که امکان صادرات به کشورهای دیگر را برای ما ایجاد کند. در مجموع نمونه قرارداد فروش قطعه در ابعاد بین المللی نیز در میان کشورهای مختلف رایج است. برای تنظیم این قرارداد لازم است به قوانین تجارت بین الملل و قوانین داخلی صادرات و واردات توجه شود تا قرارداد تنظیم شده، معتبر و قانونی باشد. زیرا صادرات و واردات قطعات قاچاق، علاوه بر ضربه اقتصادی به کشور، ضرر و زیان‌های بی‌شماری به همراه دارد. زیرا صحت و کیفیت قطعات قاچاق، قابل پیگیری و شکایت نخواهد بود.

نمونه قرارداد فروش قطعه در قانون ایران

نمونه قرارداد فروش قطعه از نگاه قانون مدنی براساس قواعد عقد بیع یا عقد خرید و فروش تنظیم می‌شود. عقد بیع جز عقود معین قانون مدنی است. عقود معین، عقودی هستند که در متن قانون مدنی درباره نحوه اجرای آن‌ها و شروط خاص آن توضیحاتی آمده است و قانون مدنی به طور صریح و روشن از آن‌ها یاد کرده است. بایدها و نبایدهای عقد بیع در قانون مدنی آمده است. خریدار و فروشنده موظف هستند که قرارداد خود را براساس اصول و قواعد قانون مدنی و عقد بیع تنظیم کنند. اگر نمونه قرارداد فروش قطعه با این شرایط تنظیم شود، می‌توانیم بگوییم که قراردادی صحیح و معتبر است.

این سند حقوقی، یک قرارداد لازم است!

براساس قانون مدنی، نمونه قرارداد فروش قطعه جز قراردادهای لازم محسوب می‌شود. لازم بودن این قرارداد به این معنی است که خریدار و فروشنده، موظف به ماندن در قرارداد هستند و نمی‌توانند یکباره یا یک طرفه قرارداد را فسخ کنند. خریدار و فروشنده بعد از امضای قرارداد، تعهد دارند که برای انجام معامله تلاش کنند و با انجام آن، قرارداد را به پایان برسانند. لازم بودن نمونه قرارداد فروش قطعه برای خریدار و فروشنده نوعی ضمانت است و انجام قرارداد را قطعی می‌کند. از این جهت، طرفین قرارداد با اطمینان خاطر بیشتری در قرارداد حضور پیدا می‌کنند.

اطلاعات و مشخصات طرفین در نمونه قرارداد فروش قطعه

اولین بخش از نمونه قرارداد فروش قطعه درباره خریدار و فروشنده توضیح می‌دهد و آن‌ها را معرفی می‌کند. اطلاعات و مشخصات کامل خریدار و فروشنده در این بخش از قرارداد آورده می‌شوند. از آنجایی که بیشترین فروشندگان و بیشترین خریداران قطعه، شرکت‌ها و کارخانه‌ها هستند، برای معرفی آن‌ها از اطلاعاتی مانند نام شرکت، شماره ثبت، شماره اقتصادی، نشانی، تلفن، نام نماینده امضا کننده قرارداد و سمت ایشان استفاده می‌کنیم. اشخاص حقیقی حاضر در قرارداد، مانند نماینده یا وکیل طرفین یا خریداران و فروشندگان فروش قطعات، با اطلاعاتی مانند نام و نام‌ خانوادگی طرفین، نام پدر، شماره شناسنامه، شماره ملی، نشانی و تلفن معرفی می‌شوند.

شرایط و ویژگی‌های قرارداد فروش قطعه

  1. خریدار می‌تواند تقاضای گارانتی یا ضمانت کند. به این معنی که از فروشنده بخواهد برای مدت معینی مسئولیت محصولاتش را به عهده بگیرد و در صورت خرابی یا عدم کیفیت، آن را تعویض یا تعمیر کند.
  2. خریدار می‌تواند مدت مشخصی بعد از تحویل قطعات فرصت بگیرد که در صورت عدم رضایت از کیفیت، قطعات را به فروشنده مرجوع کند.
  3. مسئولیت نگهداری و محافظت از قطعه تا قبل از تحویل، به عهده فروشنده و بعد از آن به عهده خریدار است. بنابراین اگر بخاطر بی احتیاطی خریدار، قطعه دچار آسیب شود، فروشنده تعهدی بابت آن نخواهد داشت.

پیشنهادی که ما برای شما داریم!

حجم مالی در گردش، در این نوع از قرارداد بسیار زیاد است. با توجه به اهمیت این مساله و با توجه به نیاز بالایی که در مورد این قرارداد وجود دارد، پیشنهاد می‌کنیم وظیفه تنظیم قرارداد خود را به ما بسپارید. برای ثبت سفارش تنظیم قرارداد روی همین عبارت بزنید.

از طرف دیگر، اگر به مشاوره حقوقی تلفنی نیاز دارید نیز می‌توانید درخواست خود را برای استفاده از این خدمات ثبت کنید تا دپارتمان حقوقی رکلا با شما ارتباط بگیرند.

قرارداد فروش اقساطی کالا

این قرارداد برای معامله کالا به صورت اقساطی مورد استفاده قرار می‌گیرد. برای دریافت سریع آن، اینجا بزنید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد فروش کالا (نقدی)

خرید و فروش کالا را با امضای این قرارداد به صورت نقد انجام دهید.

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات