نمونه قرارداد پارکت و مواردی که باید در متن قرارداد اجرای پارکت نوشته شود

نویسنده:سما سلیمانی
-
بروزرسانی:1401/10/04
زمان مطالعه: 9 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد پارکت

قرارداد پارکت ، از قراردادهای اجرای تجهیزات ساختمان و یک نوع قرارداد پیمانکاری است. پارکت، چوب‌فرش یا کف‌پوش چوبی، لایه‌هایی از جنس چوب هستند که برای نصب روی کف ساختمان استفاده می‌شوند. پارکت‌ها را در مدل‌ها‌ی مختلف مانند پازلی، آجری، شطرنجی، بدون نقش، موازی و… روی سطوح و کف ساختمان نصب می‌کنند. پارکت‌ها از کف‌پوش‌هایی است که به محض ورود به بازار بسیار در میان مردم طرفدار پیدا کرد و خواهان زیادی دارد. علاوه‌ بر زیبایی و نمای دلچسبی که به خانه می‌دهند، از آن جهت که در نصب آن، از لاک و رنگ و چسب استفاده می‌شود، در مقابل مورایانه، آب و رطوبت مقاوم هستند و تایید مردم را گرفته‌اند.

مالک‌هایی که تمایل دارند ملک خود را زیباتر کنند یا سازندگان ساختمان، همان اشخاصی هستند که تمایل دارند از این محصول استفاده کنند. برای شروع همکاری لازم است که قرارداد اجرای پارکت تنظیم و امضا شود.

نمونه قرارداد پارکت چیست؟

قرارداد اجرای پارکت یا نمونه قرارداد پیمانکاری پارکت ، یک متن مکتوب رسمی یا غیر رسمی است که در آن، درباره چگونگی اجرای پارکت ساختمان برای پروژه مورد نظر، رابطه میان کارفرما و پیمانکار، شرایط خاص اجرای پروژه، مدت، حق الزحمه، تعهدات و موارد مهم دیگر توضیح داده می‌شود. در این قرارداد، یک طرف کارفرما است. یعنی یا مالک یا سازنده ساختمان است که سفارش پارکت‌ کردن ساختمان را می‌دهد. طرف مقابل پیمانکار است که می‌پذیرد در ازای دریافت مبلغ مشخصی، اجرای پارکت را به عهده بگیرد. نمونه قرارداد پارکت یک سند معتبر قانونی است و در اختیار هر دو طرف قرار می‌گیرد. اگر اختلافی پیش‌ بیاید یا شرایطی ایجاد شود که نیاز به مدرک معتبری برای اثبات این همکاری باشد، می‌توانید به این قرارداد استناد کنید. در متن نمونه قرارداد پارکت ساختمان ، درباره حقوق متقابل پیمانکار و کارفرما صحبت می‌شود و قرارداد به نام هر دو طرف تنظیم می‌شود.

نمونه قرارداد پارکت از نگاه قانون

همانطور که پیش‌تر اشاره کردیم، قرارداد اجرای پارکت یک قرارداد پیمانکاری است. قرارداد پیمانکاری را براساس قانون مدنی تنظیم می‌کنند. قانون مدنی درباره این قبیل قراردادها از ماده 10 استفاده می‌کند. ماده 10 قانون مدنی می‌گوید: قراردادهای خصوصی به شرط رعایت قانون موجه هستند و ایرادی در تنظیم آن‌ها وجود ندارد. براساس این ماده، محدودیتی در تنظیم قراردادهای خصوصی وجود ندارد. برای مثال اگر در تنظیم قرارداد اجرای پارکت به نکات قانونی توجه شود، هیچ ایرادی وجود نخواهد داشت و قرارداد کاملاً صحیح است. با استناد به ماده 10 قانون مدنی می‌توانیم صحیح بودن نمونه قرارداد پارکت را مشخص کنیم.

معین یا نامعین بودن نمونه قرارداد پارکت

نمونه قرارداد اجرای پارکت ساختمان ، یک قرارداد نامعین است. نامعین از این نظر که در متن قانون مدنی، به صورت صریح به آن اشاره نشده است. قراردادهایی که در قانون مدنی به صورت صریح به آن‌ها اشاره نشده است را قرارداد نامعین می‌گویند. در قانون مدنی درباره چگونگی اجرای قراردادهای معین توضیحاتی وجود دارد ولی برای عقود نامعین، طرفین باید خودشان، حدود و قوانین و تعهدات را تنظیم کنند. به همین دلیل است که تنظیم قرارداد برای امور پیمانکاری بسیار دارای اهمیت است.

برای آشنایی بیشتر با قراردادهای نامعین و آگاهی از وجه تمایز آن‌ها از انواع قرارداد معین ، پیشنهاد می‌کنیم روی عبارت مشخص شده بزنید و مقاله مربوط به قراردادهای معین را مطالعه کنید. مجموع این اطلاعات، به شما کمک می‌کند که ماهیت این دسته بندی از قراردادها را به خوبی بشناسید.

نحوه نوشتن نمونه قرارداد پارکت

بدون شک از اهمیت نوشتن قرارداد آگاهی دارید. در این بخش از مطلب می‌خواهیم درباره یک نمونه قرارداد پارکت ساختمان صحبت کنیم. آگاهی از نحوه نوشتن و تنظیم آن به شما بسیار کمک می‌کند که برای امضای یک قرارداد بهتر تصمیم بگیرید و قراردادهای مهم را با دقت بیشتری امضا کنید. قرارداد باید نشان دهنده تمامی جنبه‌های پیمان کاری شما باشد و تمامی موارد را شامل شود.

مدت اجرای نمونه قرارداد پارکت

مدت اجرای کف‌پوش پارکت را مشخص کنید. می‌توانید به طور کلی یک تاریخ برای شروع و پایان پروژه در نظر بگیرید. این تاریخ را با اشاره به تاریخ دقیق روز، ماه و سال بنویسید. اگر پروژه نصب کف‌پوش پارکت مراحل مختلفی دارد، می‌توانید برای اجرای پارکت هر مرحله یک زمان مشخص تعیین کنید. برای مثال ممکن است اجرای پارکت یک ساختمان 4 طبقه را به یک پیمانکار سپرده باشید. در این شرایط می‌توانید برای اجرای پارکت هر طبقه، مدت خاصی تعیین کنید. بازه زمانی مشخص شده در متن قرارداد اعتبار بسیار زیادی دارید. پیمانکار موظف است که در این مدت، کار را تمام کند.

اگر اجرای پارکت در مدت قرارداد به پایان نرسید!

کارفرما می‌تواند در متن قرارداد به این موضوع اشاره کند که اگر پروژه در مدت مشخص شده به پایان نرسید، پیمانکار جریمه می‌شود. مبلغ جریمه را از پیش تعیین کنید و در متن قرارداد بنویسید. اجرای این جریمه به این صورت باشد که به ازای هر روز تاخیر در اتمام پروژه اجرای پارکت، پیمانکار مبلغی را بابت جریمه بپردازد. کارفرما می‌تواند به صورت مستقیم جریمه را از پیمانکار بگیرد یا از مبلغ اصلی قرارداد او کسر کند.

مبلغ نمونه قرارداد پارکت

در این بخش از قرارداد درباره مبلغ توضیح بدهید. مبلغ یا حق الزحمه پیمانکار باید در متن قرارداد نوشته شود. پیمانکار و کارفرما باید از قبل با یکدیگر به توافق برسند و مبلغ مشخصی را در نظر داشته باشند. آن مبلغ را در متن قرارداد می‌نویسند و براساس آن‌چه توافق می‌کنند، کارفرما موظف به پرداخت حق الزحمه پیمانکار خواهد بود. مبلغ نمونه قرارداد پارکت به دو صورت تعیین می‌شود:

  1. یک مبلغ کلی به صورت پیمانکاری مشخص می‌شود و پیمانکار بدون توجه به ابعاد و متراژ می‌پذیرد که آن را انجام دهد و پارکت‌های آن‌ها را نصب کند.
  2. حق الزحمه اجرای پارکت برای هر متر مربع مشخص می‌شود و هر میزانی که پیمانکار پارکت کرده باشد، کارفرما به او حق الزحمه می‌پردازد. در این حالت پیمانکار به صورت دستمزدی کار می‌کند و به ازای هر متر مربع اجرای پارکت، دستمزد می‌گیرد.

نحوه پرداخت حق الزحمه پیمانکار

بعد از تعیین میزان حق الزحمه پیمانکار، لازم است که درباره نحوه پرداخت آن نیز توضیح دهید. نحوه پرداخت حق‌ الزحمه با توافق کارفرما و پیمانکار به شکل‌ها و روش‌های مختلفی انجام می‌شود. اما به طور معمول، حق الزحمه را به صورت مرحله‌ای می‌پردازند. برای مثال:

  1. درصدی را به عنوان پیش‌پرداخت، پیش از شروع به کار به پیمانکار می‌پردازند.
  2. درصدی را بعد از اجرای نیمی از کار به پیمانکار می‌پردازند.
  3. درصدی را بعد از اجرای سه/چهارم پروژه به پیمانکار می‌پردازند.
  4. در آخر پروژه و بعد از اتمام مابقی کار، حق‌الزحمه را پرداخت می‌کنند.

کارفرما می‌تواند درصدی از مبلغ قرارداد را بابت حسن انجام کار نزد خود نگه دارد. این مبلغ نوعی ضمانت خواهد بود. بعد از تایید نهایی و تایید حسن انجام کار پیمانکار، کارفرما آن مبلغی را که نگه داشته است به پیمانکار پرداخت خواهد کرد.

تعهدات کارفرما در نمونه قرارداد پارکت

کارفرما با حضور در قرارداد، دارای وظایف و تعهداتی می‌شود که باید به آن‌ها عمل کند. در ادامه به مواردی از این وظایف و تعهدات اشاره می‎‌کنیم:

  1. کارفرما باید پارکت مورد نیاز را خریداری کند و مصالح و مواد اولیه نصب آن را نیز در اختیار پیمانکار بگذارد. (البته اگر قرارداد پیمانکاری بدون مصالح باشد.)
  2. کارفرما باید مکانی را برای استراحت نصاب پارکت و کارگران آماده کند و آب و برق را نیز تامین کند.
  3. کارفرما باید اقساط قرارداد را در زمان معین شده پرداخت کند.

برای مثال به کادر قرمز رنگ تصویر زیر توجه کنید. این تصویر، بخشی از همین قرارداد است که توسط تیم حقوقی رکلا تنظیم شده است و در بخش نمونه قرارداد قرار دارد.

نمونه قرارداد فروش و نصب پارکت

تعهدات و وظایف پیمانکار

در مقابل، پیمانکار نیز دارای تعهداتی است که باید به آن‌ها عمل کند. به بخشی از تعهدات و وظایف پیمانکار اشاره می‌کنیم:

  1. پیمانکار باید ابزار، تجهیزات و ابزار آلاتی که برای اجرا و نصب پارکت نیاز دارد را تهیه کند.
  2. پارکت‌ها را می‌شود در اشکال و مدل‌های متفاوتی برش داد. برش پارکت و اجرای طرح مورد نظر کارفرما به عهده پیمانکار است.
  3. از مهمترین بخش‌های اجرای پروژه پارکت، این است که پیمانکار پارکت‌ها را صاف و یک‌دست درست کند و در آن‌ها کجی و برآمدگی نباشد.
  4. اگر پارکت‌ها به صورت ناصاف و معیوب اجرا شود، هزینه برچیدن دوباره و نصب دوباره آن‌ها با پیمانکار خواهد بود.
  5. پیمانکار موظف است چیدمان پارکت را دقیقا با نظر و سلیقه کارفرما انجام دهد.
  6. تخلیه کامل مصالح از ابتدا تا انتهای کار با پیمانکار است.
  7. هیچگونه فاصله‌ای نباید میان پارکت‌ها باشد.

پیشنهاد ما

تیم حقوقی رکلا، نمونه قرارداد پارکت را تنظیم کرده است. روی تصویر زیر بزنید و وارد توضیحات این قرارداد شوید. شما می‌توانید این نمونه قرارداد را به سهولت در رکلا تهیه کنید.

اگر تمایل دارید که یک قرارداد اختصاصی با این موضوع داشته باشید، بهترین اقدام برای شما استفاده از خدمات تنظیم قرارداد است. علاوه براین، سرویس مشاوره حقوقی تلفنی نیز می‌تواند به شما کمک کند که به سرعت پاسخ سوالات حقوقی خود را بیابید.

نمونه قرارداد کامل

همین حالا روی تصویر زیر بزنید و وارد صفحه توضیحات قرارداد شوید.

نمونه قرارداد فروش و نصب پارکت
دانلود قرارداد
سما سلیمانی
«سما» کارشناس کنترل کیفیت محتوا در تیم تحریریه رکلا، روانشناس، کارشناس حقوقی و مولف مباحث مرتبط با امور قراردادها و به صورت روزانه و مستقیم با کاربران رکلا در حال گفتگو و رایزنی است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات