نمونه قرارداد خرید رنگ ؛ یک مبایعه نامه مهم در صنعت رنگ!

-
بروزرسانی:1402/01/22
زمان مطالعه: 8 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
قرارداد خرید رنگ

قرارداد خرید رنگ یکی از انواع قرارداد خرید کالا و از جمله معاملاتی است که با توجه به کاربرد‌های گوناگون مورد توجه اقشار مختلف است. رنگ‌ها با توجه به تاثیرات گوناگونی که بر روحیه انسان می‌گذارند، در جنبه‌های مختلف زندگی آدمی استفاده می‌شوند، مثلا برای بهبود اعتماد به نفس از رنگ زرد یا برای کاهش اشتها از رنگ آبی استفاده می‌شود؛ بنابراین نمی‌توان قشر خاصی را برای انعقاد نمونه قرارداد خرید رنگ در نظر گرفت. در ادامه متن قصد داریم به شما کمک کنیم که نمونه قرارداد فروش رنگ را به شکل قانونی منعقد کنید.

نوع نمونه قرارداد خرید رنگ

قراردادهای خرید و فروش در قانون به عنوان عقد بیع شناخته شده‌اند و روش آغاز، انجام و پایان آن‌ها مشخص و تعریف شده است. نمونه قرارداد خرید رنگ نیز به تبعیت از شرایط حاکم بر عقد بیع، با توافق و رضایت کامل دو طرف آغاز می‌شود و با شرایط حاکم بر فرم نمونه قرارداد خرید رنگ و تعهدات نوشته شده در آن ادامه می‌یابد و گاهی نیز با توافق طرفین یا به دلیل اختیارات قانونی که به هر یک از طرفین داده شده است از اعتبار خارج یا فسخ می‌شود.

نحوه تنظیم نمونه قرارداد فروش رنگ

شکل مشخص و مرسومی برای انعقاد نمونه قرارداد خرید رنگ وجود دارد که طرفین قرارداد می‌توانند از آن تبعیت کنند. به عبارت دقیق‌تر انعقاد دقیق و صحیح قرارداد نیازمند تکمیل تمامی ستون‌ها و بندهای قرارداد است.

مشخصات طرفین قرارداد خرید رنگ

نکته مهمی که باید در نظر داشته باشید این است که هم اشخاص حقیقی و هم اشخاص حقوقی می‌توانند طرف قرارداد واقع شوند و منعی از نظر قانون پیش بینی نشده است.

اشخاص حقیقی

منظور از اشخاص حقیقی افراد عادی و انسان‌ها است. در زمان انعقاد نمونه قرارداد خرید رنگ با اشخاص حقیقی، نام و نام خانوادگی، شماره شناسنامه، شماره ملی، نام پدر، کد پستی، آدرس محل سکونت و شماره تماس او نوشته می‌شود.

اشخاص حقوقی

سازمان‌ها، ادارات و شرکت‌ها در قانون مدنی به عنوان اشخاص حقوقی شناخته می‌شوند. اگر با این اشخاص معامله می‌کنید نام شرکت، کد اقتصادی، شماره ثبت، آدرس، کدپستی و شماره تماس را بنویسید.

توجه کنید که گاهی ممکن است فردی به نمایندگی از شخص دیگری، معامله را امضا کند، در این صورت از او بخواهید که ابتدا نمایندگی خود را اثبات کند و سپس نام و نام خانوادگی و سمت او را در متن قرارداد فروش رنگ بنویسید.

موضوع قرارداد فروش رنگ

در زمان تنظیم نمونه قرارداد خرید رنگ مشخصات دقیق رنگ را مورد اشاره قرار دهید. به این نکات توجه کنید:

جنس: رنگ‌های موجود در بازار، انواع گوناگونی دارند مثل رنگ اکلیلی، رنگ روغن و غیره. اشخاص متناسب با نیاز خود نوع رنگ را مشخص می‌کنند.

رنگ: همانطور که در ابتدای متن اشاره شد، رنگ‌ها تاثیرات گوناگونی بر روحیه افراد دارند، همچنین وجود سلیقه‌های متفاوت نیز باعث تقاضای رنگ‌های متفاوت می‌شود. لازم است رنگ دقیق را در متن قرارداد فروش رنگ بنویسید.

حجم مورد نیاز: این مورد با توجه به سطحی که نیاز به رنگ آمیزی دارد تعیین می‌شود.

در زمان تکمیل این قسمت به خاطر داشته باشید که موارد نوشته شده به معنی تعهد فروشنده در قرارداد است. فروشنده موظف است که موضوع مورد معامله را به همان شکل، در همان زمان و مکانی که تعهد می‌شود به خریدار تحویل دهد. به طور معمول در زمان امضای قرارداد، رنگ‌ها به خریدار تحویل داده می‌شوند مگر این که در خود متن نمونه قرارداد خرید رنگ مکان و زمان دیگری را تعیین کرده باشند.

مرجع حل اختلاف و تعداد نسخه‌ها

طرفین نمونه قرارداد خرید رنگ می‌توانند در زمان نوشتن قرارداد، مرجعی را جهت مراجعه در زمان بروز اختلافات مربوط به معامله مشخص کنند. همچنین می‌توانند مبلغ خسارت را نیز در متن قرارداد تعیین کنند، البته در این صورت مرجع حل اختلاف نمی‌تواند مبلغ دیگری را تعیین کند. گاهی نیز طرفین در متن قرارداد مرجعی را مشخص نمی‌کنند، در این صورت برای طرح دعاوی خود در خصوص نمونه قرارداد خرید رنگ می‌توانند به یکی از سه دادگاه زیر مراجعه کنند:

  1. دادگاه محل اقامت شخصی که دعوا به علیه او مطرح می‌شود
  2. دادگاه محل انجام تعهدات
  3. دادگاه محل امضا قرارداد

تعداد نسخه‌‎ها کاملا مطابق توافق طرفین مشخص می‌شود، اما به نکات زیر توجه کنید:

تمامی نسخه‌ها به یک شکل نوشته شوند و عبارت (تمامی نسخه ها متحدالشکل هستند) را بنویسید.

تمامی نسخه‌ها با امضا و اثر انگشت طرفین رسمیت و اعتبار پیدا کنند.

شماره صفحات به صورت چاپی و به شکل جزء از کل مثلا صفحه 1 از 2 نوشته شود که احتمال سوء استفاده‌های بعدی کاهش پیدا کند.

قرارداد فروش رنگ

پایان دادن به قرارداد

در این بخش، حالات مختلفی که قرارداد خرید رنگ به پایان می‌رسد را بررسی می‌کنیم:

فسخ قرارداد خرید رنگ

این اتفاق زمانی رخ می‌دهد که قانون گذار به هر یک از طرفین اختیار فسخ قرارداد فروش رنگ را داده باشد و هریک از طرفین از این اختیار استفاده کند، برای مثال:

اگر خریدار، رنگ‌ها را ندیده باشد و تنها به وصف آن را معامله کند و پس از دریافت آن متوجه شود که با آنچه توصیف شده متفاوت است، می‌تواند قرارداد را فسخ کند یا رنگ را به همان شکل بپذیرد (خیار تخلف از وصف).

وقتی قرارداد منعقد می‌شود، هر یک از طرفین می‌تواند قبل از اینکه طرف دیگر جلسه را ترک کند، قرارداد فروش رنگ را فسخ کند (خیار مجلس).

هریک از طرفین می‌توانند در متن قرارداد شرطی را برای طرف مقابل تعیین کند، در این صورت اگر فرد از آن شرط تخلف کند و به آن عمل نکند، طرف مقابل می‌تواند نمونه قرارداد فروش رنگ را فسخ کند (خیار تخلف از شرط).

اگر خریدار متوجه شود که فروشنده عملیاتی را به قصد فریب او در قرارداد خرید رنگ انجام داده است، می‌تواند فورا قرارداد را فسخ کند (خیار تدلیس).

اگر بعد از دریافت رنگ، خریدار متوجه شود که رنگ از ابتدا معیوب بوده است، می‌تواند معامله فسخ کند (خیار عیب) یا از فروشنده بخواهد که دقیقا همان چیزی که مد نظر است را تحویل دهد یا آن را به همان شکل بپذیرد.

البته اگر در متن قرارداد، عبارت «کافه اختیارات سلب شد» نوشته شده باشد، طرفین دیگر حق استفاده از اختیارات خود را ندارند.

اقاله قرارداد خرید رنگ

اگر هر دو طرف با توافق و رضایت کامل، نمونه قرارداد خرید رنگ را از اعتبار خارج کنند، به این عمل در علم حقوق «اقاله» گفته می‌شود.

تکلیف تعهدات طرفین بعد از فسخ قرارداد

بعد از به پایان رسیدن اعتبار قرارداد یا فسخ آن، تعهداتی که در متن قرارداد برای هر کدام از طرفین نوشته شده است نیز دیگر اعتبار نخواهند داشت و طرفین ملزم نخواهند بود که به آن تعهدات عمل کنند. این حالت مانند شرایطی خواهد بود که کسی که به نفع او تعهدی در قرارداد مطرح شده است، از آن صرف نظر کند یا مانند اینکه آن تعهد از ابتدا در متن قرارداد نوشته نشده باشد.

البته ممکن است که در قراردادی، شرطی تعیین شود که بعد از فسخ قرارداد نیز جاری باشد. به همین دلیل است که پیشنهاد می‌کنیم حتما در هنگام نوشتن قرارداد مورد نظر خود، در خصوص تمام نکات و جزئیات مورد نیاز و ضروری به صراحت توضیح دهید. علاوه براین، هر زمان که تصمیم می‌گیرید قراردادی را امضا کنید، به خاطر داشته باشید که حتما متن آن قرارداد را به صورت دقیق و کامل مطالعه کنید.

 

پیشنهاد ما

شما می‌توانید به سادگی یک قرارداد مخصوص به شرایط کاری خود داشته باشید. برای این منظور، کافی است روی عبارت درخواست تنظیم قرارداد اختصاصی بزنید و در صفحه‌ای که به آن منتقل می‌شوید، اطلاعات و مشخصاتی که درخواست شده است را وارد کنید. به این ترتیب، این امکان را خواهید داشت که به سهولت با تیم حقوقی رکلا ارتباط بگیرید و مسئولیت نگارش محتوای قرارداد خود را به آن‌ها بسپارید.

علاوه بر این، این امکان نیز برای شما فراهم است که با حضور در رکلا، از سرویس خدمات مشاوره حقوقی تلفنی نیز بهره ببرید. برای استفاده از این سرویس، کافی است درخواستتان را در صفحه مربوط به آن ثبت کنید.

قرارداد فروش کالا (نقدی)

برای دریافت سریع این قرارداد، اینجا بزنید!

نمونه قرارداد فروش کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش کالا

قرارداد فروش اقساطی کالا

قرارداد مناسب برای معامله اقساطی کالا را از اینجا بگیرید.

نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
دانلود نمونه قرارداد فروش اقساطی کالا
فاطمه خداشناس
«فاطمه» کارشناس حقوقی و پژوهشگر در حوزه قراردادها است. بخشی از مباحث موجود در مقالات «رکلا» توسط ایشان، پژوهش و نگارش شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات