واژه فرهنگ، به گوش همه شما آشنا است. آیا تاکنون به معنای آن فکر کردهاید و اینکه برای چه منظوری از آن استفاده میکنیم؟ فرهنگ، یک لغت عمومی است که به گروه، سازمان و یا جامعه نسبت داده میشود و در مورد یک شخص، مورد استفاده قرار نمیگیرد. همچنین ویژگی است که یک گروه را از دیگر گروهها یا مجموعهها متمایز میکند و زیر مجموعههای زیادی دارد. یکی از انواع آن، فرهنگ سازمانی است. هر سازمانی که فرهنگ یا آداب مشخصی برای خود تعریف میکند، از هویت برخوردار میشود و اعضای آن، با تعهد بالایی به انجام وظایفشان میپردازند. در این مقاله، به طور کامل در مورد فرهنگ سازمانی در ایران و همه نکات مرتبط با آن میپردازیم. این نوع روابط قانونی و کاری به واسطه امضای قرارداد کار برقرار میشوند.
فرهنگ سازمانی ، در برگیرنده مفروضات، ارزشها، اعتقادات، آداب و رسوم، نگرشها و عادات موجود در یک سازمان است که به عنوان یک وجه مشترک، بین کارکنان آن سازمان به شمار میرود و توسط مدیر تعیین میشود. در واقع مدیر، اهدافی را برای سازمان تعریف و به منظور دستیابی به آن اهداف، الگوهای رفتاری معینی را مشخص میکند. بنابراین زمانی که کارمندان با موقعیتهای مختلفی مواجهه میشوند، رفتار مناسبی از خود نشان میدهند. همچنین، آن الگو را به عنوان یک راهنمای صحیح که نحوه رفتار مناسب در آن سازمان را نشان میدهد، به اعضای جدید منتقل میکنند. از آنجایی که، نوع فعالیت و شرایط کسب و کارها با هم متفاوت است، به تبع آن، الگوی سازمانها نیز با هم فرق میکند.
وجود آداب مشخص در هر سازمان، امری ضروری است زیرا سازمانی که از فرهنگی غنی و قوی برخوردار باشد، موجب بهره وری بیشتر کارکنان، دستیابی به اهداف مدنظر و موارد متعدد دیگر میشود. در هر مجموعهای، مدیر، بنیانگذار اصلی آداب و رسوم آن است چرا که میداند برقراری یک فرهنگ موثر و کارآمد، بر نحوه رفتار کارمندان تاثیر میگذارد و باعث میشود کارمندانی با عقاید، نظرات و سلیقههای متفاوت، کنار هم و در راستای هدفی مشترک تلاش کنند. از طرف دیگر، این موضوع، رضایت خاطر اعضاء را نیز به همراه دارد. بهتر است قبل از فرهنگ سازی توسط مدیر و انتخاب آداب مناسب برای سازمان مربوطه، با انواع آن آشنا شوید.
مفهوم کلی فرهنگ، برای همه سازمانها یکسان است اما آداب هر سازمان مختص همان سازمان خواهد بود. این تفاوتها از زمانی شروع میشود که ابعاد فرهنگ موجود در سازمان را ارزیابی و متناسب با سازمان خودتان، شخصی سازی کنید. در این قسمت به بررسی ابعاد فرهنگ سازمانی میپردازیم.
در سازمانها یک آداب و رسم کلی و جامع وجود دارد اما از آنجایی که هر سازمان از بخشها و گروههای مختلفی تشکیل شده است، ممکن خواهد بود که هر گروه، رسوم مجزای خود را داشته باشد. توجه داشته باشید که ممکن است این خرده فرهنگها بر روی ارزشهای اصلی سازمان، تاثیر بگذارند و حتی مشکلات جدی برای کسب و کار ایجاد کنند. به عنوان مثال، اگر ارزش اصلی یک سازمان این باشد که کارکنان در مقابل مدیران خود تعظیم کنند، ممکن است این مساله با ارزش اخلاقی تعدادی از کارمندان مغایر باشد.
فرض کنید کارکنان این سازمان به برابری افراد معتقد هستند. بنابراین، ارزش اخلاقی کارمندان با فرهنگ غالب سازمان در تضاد خواهد بود. در این شرایط، مدیران در بخش منابع انسانی باید مشکلاتی از این قبیل را شناسایی و برای آنها راه حلی ارائه دهند.
مدل بیگلیاردی و همکاران، یک رویکرد جدید و جامع برای معرفی مولفههای آداب سازمانی است که در ادامه به آن میپردازیم:
هر سازمان، رسوم مختص به خودش را دارد که آن را از دیگر سازمانها جدا میکند. در واقع، فرهنگ یک سازمان، شخصیت آن به حساب میآید. وجود آداب در سازمانها به نوع رفتار و شیوه کسب و کار آن مجموعه اشاره دارد. از طرف دیگر، در هر سازمان، منابع انسانی در تداوم آداب آن سازمان نقش مهمی دارند و در زمان استخدام، افرادی را گزینش میکنند که عقاید یکسانی با آداب آن سازمان داشته باشند. این امر باعث میشود، شرکت، جهت گیری درستی در انجام فعالیتهایی خود داشته باشد. به تبع آن، بهره وری سازمان افزایش مییابد و سازمان از کارکنان مشتاق، یک محیط سالم تیمی و حضور اعضای رضایتمند و خشنود بهره میگیرد.
در این مقاله سعی کردهایم که نکات مهم مرتبط با فرهنگ سازمانی در ایران را در اختیارتان قرار دهیم اما اطلاع از نکات حقوقی این موضوع نیز امری ضروری است. وب سایت رکلا، مرجع تخصصی قرارداد است و خدماتی از قبیل مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد اختصاصی را ارائه میدهد.
قرارداد کار موقت
سازمان یا شرکت شما، برای استخدام پرسنل میتواند از این قرارداد بهره ببرد.