تعلق سازمانی کارکنان ؛ یک عامل موثر در رسیدن به اهداف سازمان

-
بروزرسانی:1401/06/28
زمان مطالعه: 7 دقیقه
-سیاست انتشار مطالب
تعلق سازمانی

تعلق یا دلبستگی، یک حس ارزشمند و حیاتی است که در وجود همه انسان‌ها دیده می‌شود و به آن، نیاز مبرم دارند. در واقع، زمانی که افراد خود را به یک رابطه، گروه یا سازمان خاصی متعلق می‌دانند، زندگی آن‌ها معنا می‌گیرد. این حس را می‌توان به محیط کار نیز تعمیم داد. تعلق سازمانی کارکنان ، چیزی فراتر از میز و صندلی در سازمان است. بدین صورت که کارکنان، مالک سازمان خود هستند و قادر به باز خلق آن محیط خواهند بود تا حداکثر استفاده را از منابع داشته باشند و در نتیجه رویکرد مطلوبی حاصل شود.

مادامی که به عنوان یک نیروی جدید در سازمانی استخدام شده باشید یا به یک بخش دیگر از همان سازمان منتقل شوید، حس تعلق بیشتر از پیش خود را نشان می‌دهد و نیاز دارید که خود واقعیتان دیده شود و ارزشمند به نظر برسید. در سازمانی که مدیران، یک فرهنگ سازمانی مناسب ایجاد و شرایطی را مهیا کنند که کارمندان تعلق بیشتری به سازمان داشته باشند، موفقیت بیشتری متوجه آن سازمان خواهد شد. در ادامه، به تاثیر این نوع از تعلق و نقش آن در سازمان‌ها می‌پردازیم. لازم به ذکر است توافق کارکنان با سازمان به واسطه امضای قرارداد کار برقرار می‌شود.

منظور از تعلق سازمانی چیست و چه اهمیتی دارد؟

بر اساس تعریف ویلیام کان، مفهوم تعلق سازمانی کارکنان ، به حداکثر استفاده از توانایی‌های افراد در زمان انجام وظایف اطلاق می‌شود. تعلق خاطر به سازمان، یک مولفه اساسی در راستای پیشبرد اهداف سازمان به شمار می‌رود. تعلق سازمانی در کارکنان ، به این معنی است که کارکنان احساس می‌کنند مالک سازمان هستند و به نحوی احساس وابستگی به سازمان دارند. به این ترتیب آن‌ها از کلیه پتانسیل‌های فیزیکی، احساسی و شناختی خود در انجام وظایفشان بهره می‌گیرند.

مدیر سازمان باید این توانایی را داشته باشد تا محیطی را ایجاد کنند که در آن، هیچگونه تبعیضی بین کارکنان وجود نداشته باشد و حس تعلق را در همه افراد برقرار کند زیرا باید این موضوع را بداند که منابع انسانی، ارزشمندترین دارایی سازمان به شمار می‌آیند. از این رو، کارکنانی که حس دلبستگی به سازمان داشته باشند، احساس می‌کنند مورد پسند و توجه مدیریت واقع شده‌اند و با ارزش هستند. بنابراین نقش خود را بهتر ایفاء می‌کنند و در راستای رشد و موفقیت سازمان بسیار تلاش خواهند کرد. همچنین، نسبت به آرمان‌های سازمان در آینده پایبندتر خواهند بود.

راهکارهای افزایش تعلق سازمانی کارکنان

هر سازمان به کارکنانی نیاز دارد که میزان وابستگی آن‌ها به سازمان، فراتر از قراردادی باشد که میان یکدیگر امضاء کرده‌اند. در واقع افرادی که فراتر از وظایفی که به آن‌ها محول شده است تلاش می‌کنند، از دید مدیران بالا دستی در محیط‌های رقابتی، بیشتر مورد حمایت و تشویق قرار می‌گیرند. رسیدن به این مهم، یکی از چالش‌های پیش روی مدیران است زیرا آن‌ها باید بین نیازهای اعضاء و سازمان، یکپارچگی ایجاد کنند. قدم اول برای تقویت حس تعلق در کارکنان این است که خود نیز این حس را نسبت به سازمان داشته باشند و سپس با راهکارهایی، میزان تعلق سازمانی در کارکنان را افزایش دهند.

راهکارهای افزایش این حس

  1. برقراری یک ارتباط صمیمانه و موثر با کارکنان؛
  2. صحبت کردن به صورت شفاف در مورد سازمان و اهداف آن؛
  3. ایجاد امکان رشد و ارتقای جایگاه برای اعضاء؛
  4. قدردانی از زحمات کارمندان و ارایه بازخوردهای مثبت و موثر به ایشان؛
  5. حضور منظم اعضاء در جلسات شرکت و مشورت با ایشان در تصمیم گیری‌ها؛
  6. ارایه راهکارهای مثبت‌گرا و واقع بینانه در زمینه مشکلات معیشتی و سازمانی کارکنان.

مزایای تعلق سازمانی کارکنان

تعلق سازمانی کارمندان به این صورت است که آن‌ها با خواست خود و به همراه باوری قوی و تمرکز بالا برای رسیدن به اهداف و ارزش‌های سازمان، همکاری می‌کنند. این امر دارای مزایای متعدد زیر است:

  1. نگرش مثبت شخص به حرفه خود؛
  2. افزایش کارایی و انگیزش درونی ؛
  3. آرامش ذهنی و روانی از طریق افزایش احساسات مثبت در حرفه مورد نظر و کاهش مشقت و تحلیل رفتگی؛
  4. افزایش خلاقیت و نوآوری در انجام وظایف و به دنبال آن ارتقای سوددهی سازمان؛
  5. کاهش هزینه‌های سازمان از طریق عدم از دست دادن کارکنانی با تعلق خاطر بالا و وفادار؛
  6. برخورد مطلوب با مشتریان به منظور تداوم و بقای پایدار سازمان؛
  7. اعتماد سازمانی و توجه ویژه مدیران میان رده و در سطوح بالا به کارمندان با میزان تعلق خاطر بالا.

شاخص‌های اندازه‌گیری تعلق سازمانی کارکنان

تعلق سازمانی کارکنان ، توسط سه شاخص، مورد ارزیابی قرار می‌گیرد:

  1. شادابی: این مورد باعث می‌شود که سطح انرژی، حالت‌های مثبت ذهنی و در حین انجام وظایف ارتقاء یابد. علاوه بر این، شادابی در محیط سازمانی باعث تعدیل مشقات حرفه مورد نظر و در نتیجه کمک به افزایش بهره وری می شود.
  2. فدایی‌ شدن: فدایی شدن دومین شاخص محسوب می‌شود که به معنی درگیر شدن بیش از حد کارکنان با حرفه مورد نظر است. فدایی شدن در واقع صبر، انضباط و مدیریت زمان را در بر می‌گیرد که در راستای نیل به موفقیت، بسیار حیاتی است. این عوامل سبب می‌شوند که فرد به طور جدی بر حرفه خود تمرکز کند تا در نهایت به بهترین شکل ممکن، وظایف خود را اجرا کند.
  3. مجذوب شدن: سومین شاخص، مورد جذب قرار گرفتن است که در واقع، شخص مجذوب در سازمان حل می‌شود و متوجه گذر زمان نمی‌شود. در این حالت جدا شدن از سازمان و فکر نکردن به آن برای فرد، امری مشکل به حساب می‌آید.

تعلق سازمانی مدیران

رفتار مدیر، نقش تعیین کننده‌ای در موفقیت سازمان دارد. مدیران سازمان از طریق روش های متعددی قادر هستند حس تعلق پذیری را در مجموعه تحت مدیریت خود ایجاد کنند. ایجاد تعلق سازمانی مدیران با استفاده از روش‌های زیر امکان پذیر است:

  1. ایجاد یک فرهنگ سازمانی مناسب: مدیر باید یک فرهنگ تعلق پذیری در سازمان ایجاد کند. این عمل از جمله قدم‌های بنیادین در شکل گیری و موفقیت یک شرکت یا نهاد در زمان حال و آینده به حساب می‌آید.
  2. سبک مدیریتی موثر: در این مورد باید نظرات اعضای گروه با صبوری شنیده شود. بدون شک، این ترفند باعث می‌شود که به کارکنان توجه بیشتری شود. همچنین انگیزه و غرور آن‌ها افزایش یابد و در نهایت، افزایش بازدهی را به دنبال خواهد داشت.
  3. شفاف سازی ارزش‌ها و سیاست‌های شرکت: قطعا بدون شفافیت و صداقت، امورات یک سازمان، سالم و موفق پیش نخواهد رفت.
  4. تلاش برای برقراری یک ارتباط سالم و مناسب با کارکنان در سازمان: بدیهی است وقتی مدیر یک مجموعه، آگاهی نسبی و یا کامل از شرایط معیشتی، روانی و جسمی کارکنان خود داشته باشد و بتواند نسبت به برطرف کردن مشکلات و یا حداقل ابراز دلسوزی و همدردی اقدام کند، کارمندان نیز احساس تعلق بیشتری به مجموعه دارند و با تمام توانشان برای مدیر و سازمان، از هیچ تلاشی فروگذار نخواهند کرد.

نکته آخر

همه افراد، نیاز دارند به واسطه نقشی که در سازمان ایفاء می‌کنند، دیده شوند و مورد احترام و قدردانی قرار بگیرند. ایجاد و تقویت این حس تعلق، به نفع کارمند و کارفرما است زیرا کارمندانی که به شرکت یا سازمان تعلق داشته باشند، در پیشبرد اهداف و سوددهی سازمان بسیار تاثیر گذار هستند. کارفرما یا مدیر موظف است که رویکردهای کاربردی را برای دست یافتن به تعلق سازمانی کارکنان خود لحاظ کند زیرا می‌داند که کارمندان قلب تپنده سازمان هستند و برای آن‌ها حکم اعضای خانواده را دارد. بنابراین باید برای کارمندان ارزش قائل شود و به رشد و پیشرفتشان کمک کند.

تیم حقوقی رکلا، مرجع تخصصی قرارداد است و وب سایتی معتبر در راستای ارائه خدمات حقوقی از جمله مشاوره حقوقی تلفنی و تنظیم قرارداد اختصاصی به حساب می‌آید. هر زمانی که خواهان آگاهی از جنبه‌های قانونی مطالب گفته شده در این مقاله بودید، می‌توانید به وب سایت رکلا مراجعه کنید و از مشاوران حقوقی و وکلای مجرب این مجموعه راهنمایی بگیرید.

قرارداد کار موقت

سازمان برای استخدام پرسنل خود، به این نمونه قرارداد نیاز دارد.

نمونه قرارداد کار موقت
دانلود نمونه قرارداد کار موقت
زهره ابراهیمی
زهره ابراهیمی، فارغ التحصیل ارشد هوش مصنوعی و علاقه مند به مباحث اخلاقی - حقوقی مرتبط با کسب و کار است. در همین راستا، بخشی از محتوای آماده شده در وب سایت حقوقی «رکلا» توسط ایشان تالیف شده است.
ثبت نظر یا سوال
star star star star star
نظرات